• Anonym (anonym)

Downs syndrom och abort

Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom? 

• Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • SilverEmma

Utan tvekan. Jag gjorde FVP med båda barnen och hade gjort abort om det visat något avvikande. Jag anser att alla liv är värda lika mycket, men det hade varit för min egen skull. Jag vet att många med downs har ett rikt liv och klarar sig bra på egen hand, jag vet också att många med downs har sjukdomar som kommer med avvikelsen, mår dåligt och inte alls klarar sig i vardagen. Jag vet att man inte kan eliminera alla risker och avvikelser med ett FVP, men jag hade chansen att göra det med vissa. Jag hade älskat och tagit hand om det barn jag fått, men ville givetvis ha ett så friskt barn som möjligt  

• Anonym (.)
    Anonym (Lika i värde...) skrev 2018-05-04 20:27:15 följande:

Alla liva är inte lika mycket värda. Fint...

Alla liv är lika mycket värda. Men alla liv är inte lika mycket värda att leva.
  • Anonym (Lika i värde...)
    Anonym (.) skrev 2018-05-04 20:45:19 följande:
    Alla liv är lika mycket värda. Men alla liv är inte lika mycket värda att leva.
    Stinker. Gick något program7serie på TV4 om handikappade i Köping som ett slag hade väldigt höga tittarsiffror.

Många tyckte de som var med var så naturliga och härliga, men troligtvis hade väldigt få av dem som såg programmet velat vara föräldrar till någon av de som var med.

Ungefär som mångkultur. Lätt att hylla den när man själv bor tryggt i ett kritvitt område utan problem....
  • Anonym (H)

Ja.

Skulle inte vilja medvetet föda ett barn med en sån osäker framtid och ev. Ett kort liv i lidande

Mycket går inte att styra, men just det kan en kontrollera och ta ett beslut som känns bäst

• Anonym (anonym)

• Anonym (Mamma till tre)

Jag gjorde ett NIPT blodprov som om det skulle visa någon kromosom avvikelse skulle föranleda ett avbrytande av graviditeten. Lyckligtvis var fostret friskt. Jag har absolut inget emot folk med olika mentala funktionshindrade men med alla nedskärningar i LSS osv så vågar jag inte.

• Anonym (Erika)

Nej. Jag hade inte klarat av att välja bort ett barn som inte har syndrom eller sjukdom som är oförenligt med liv. Jag tror aldrig jag skulle ha kommit över det. Jag vet efter många års arbete med personer med funktionsnedsättning var Downs syndrom innebär. Jag vet att det kan innebära stora svårigheter, fysiska problem och utvecklingsstörning från svår till lindrig (ofta måttlig). Men jag skulle aldrig kunna ta det beslutet att abortera bort ett specifikt barn som skulle ha fått ett liv här hos oss.

• Woohooo

Nej. Jag stod inför det beslutet då jag fick "dåliga" siffror på mitt KUB-test. Vad jag och sambon sagt redan INNAN vi sa ja till KUB var att om barnet has ds, så gör vi INTE abort. Graviditeten var planerad och detta barnet är högt önskat och älskat, precis som det är! 

Svar på tråden Downs syndrom och abort