Downs syndrom och abort
Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom?
Skulle ni göra abort om ni fick reda på att fostret hade Downs syndrom?
Nej aldrig!
Jag skulle vilja göra det men min sambo inte. Den är lite klurig tycker jag. Hoppas vi aldrig hamnar i den situationen!
Ja, det skulle jag, men jag skulle förmodligen inte ha gjort några tester och då alltså inte ens vetat om barnet har något fel eller inte mer än UL då, så svaret blir väl ändå nej.
Men hade jag vetat så hade det blivit abort.
Alla liva är inte lika mycket värda. Fint...
Jag gjorde ett NIPT blodprov som om det skulle visa någon kromosom avvikelse skulle föranleda ett avbrytande av graviditeten. Lyckligtvis var fostret friskt. Jag har absolut inget emot folk med olika mentala funktionshindrade men med alla nedskärningar i LSS osv så vågar jag inte.
Ps: jag menar förstås att de bir på gruppboenden som vuxna....(se ovan)
Ja. På grund av att vi redan har ett barn med funktionsnedsättning. Det kräver mycket av hela familjen och är begränsande. Skulle inte fixa att ha fler funktionshindrade barn tyvärr. Kommer dock inte att skaffa fler barn.
Ja!
Ja!
Du förstår inte skillnaden i att kunna uppskatta en person som redan lever för den den är och vilja att den ska ha det så bra som möjligt vs. att välja bort att ge liv till någon med samma förutsättningar? På samma vis som jag såklart vill att min systerdotter med typ 1 diabetes ska få all vård som går att få och hoppas hon lever ett härligt och långt liv och älskar henne så otroligt så skulle jag inte tveka på att göra abort om det gick att ta reda på ifall fostret skulle utveckla diabetes typ 1. För det är en vidrig sjukdom på många vis. Men det förstår ju vilken tänkande individ som helst att jag för den sakens skull inte anser att alla med typ 1 diabetes inte är värda något eller vill att de ska dö. Det är ju människor som redan finns och existerar.
Förstår inte varför detta är så svårt för många att applicera på t.ex. DS också?