• Anonym (zzzz)

kan fingerpulla vara ett övergrepp?

låt oss säga att ola och getrud träffas ute på krogen, de pratar om samtalet blir mer och mer spännade.

plötsligt börjar de kyssas och kyssarna blir häftigare.

ola känner sig kåt och för ned handen under getruds trosor och pullar henne, hon gör inget motstånd och tycks gilla det.

efter ett tag börjar Gertrud känan att det är färdigpullat och markerar genom att dra upp olas hand.

ola håller den kvar och pullar vidare henne i 10 sek tills Gretrud säger ifrån och högt säger "Sluta!".

vad är detta, har ola begått ett övergrepp, ofredande el. vad?

• Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?
  • Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?)
    Mella-Bella skrev 2018-06-07 12:46:29 följande:
    ja om du är osäker på om hon vill så är det säkrast att fråga.
    Jo. Det enda jag är lite rädd för är att fråga först skulle vara avtändande för henne. Tjejer verkar ju gilla det här med dominans och män som tar för sig sexuellt. Vilket verkligen inte är min grej, jag är mer mr. Beige än någon mr.Grey. 
  • Anonym (amatörer)
    Tusselina skrev 2018-06-07 19:14:22 följande:

Skulle inte hjälpa ett dugg då båda parter har rätt att ändra sig närsom helst under pågående akt. Det är inte heller något som du kan "avtala bort" i förväg (rätten att ändra sig). 

Men att det är samma personer som missar den viktiga detaljen som gillar att raljera angående samtyckeslag och metoo är ju inte direkt förvånande. 

Nu hör jag till de som pysslar sexuellt med sådant som de flesta inte gillar och där faktiska kontrakt förekommer men även där missas det saker (som att vissa saker kan man inte ens samtycka till hur mycket man än vill utan kommer vara olagligt - det vanligaste är allt som kategoriseras som grav misshandel - då gäller det verkligen att vara bra på att kontinuerligt kommunicera med sin partner och att läsa dennes signaler. Samt att naturligtvis inte ge sig in i något som på något sätt kan vara tveksamt eller svårt att tyda endast med någon man kan lita på, både för top och bottom). Jag tar istället det säkra före det osäkra och STRUNTAR i alla detaljerade skriftliga kontrakt då det dels tar bort närhet och känsla men även ger en falsk känsla av säkerhet då de alltså aldrig är giltiga. Det enda man kan göra är att kontinuerligt kommunicera. Verbalt är verkligen inte det enda sättet att försäkra sig om fortsatt samtycke. Tycker man tanken på att se till att man inte gör något mot någons vilja som svårt kanske man ska jobba på att bli bättre på att läsa människors signaler innan man har mer sex. 

För tydlighetens skull är alltså jag den som oftast är den legalt utsatta, den som skulle kunna anmälas (ja, trots att jag är kvinna, bäst att tillägga det för alla män som gnäller om hur orättvist det är med sådana lagar mot män) - men jag är betydligt mer rädd/orolig att göra något som inte uppskattas av min partner som sådant än för risken att min partner skulle anmäla mig. Bara tanken är så oerhört avtändande, kan inte överhuvudtaget förstå att någon vill göra något sexuellt på någon som inte uppskattar det. 

Jag tar fullt ansvar för att se till att min partner fortfarande är med på allt jag gör hela tiden, även om denne är bunden och med munkavle och inte kan använda så tydliga signaler som röst eller försöka ta bort en hand/putta bort/etc. - du ser det i ögonen och i kroppsspråk (även en väl bunden person har ett kroppsspråk), det är inte svårt. Ska man göra något som dessutom är lite farligt skaffar man sig både bälte och hängslen och lägger till ytterligare överenskomna signaler. 

Svar på frågeställningen i TS:

Naturligtvis är det ett övergrepp, troligtvis inte något som är mycket att gå vidare med lagligt men fortfarande inte ok. Att ta så länge som 10 sekunder att reagera på någon så distinkt signal som att någon försöker ta bort ens hand är på tok för länge. Fixar man inte den biten bör man träna på att bli bättre på det, alternativt inte dricka så mycket alkohol om man av det blir så dålig på det, innan man utsätter andra människor för sig själv. 

Då folk gillar att missförstå med flit så är det väl bäst att tillägga att det gäller oavsett om den aktiva är man eller kvinna och oavsett vilket oönskat sexuellt beteende det avser - nej det är inte heller ok att fortsätta kyssa någon så länge efter att den signalerat att denne inte vill, eller ha handen på någons kuk eller rumpa eller whatever. Redan hälften av den tiden är för länge. Nej det går inte att säga någon exakt gräns - men 10 sekunder är på tok för länge med en rejäl marginal. 

Tja, det ena utesluter väl inte det andra. På kontraktet, filmandet och vittnena kan man även. Kan man även som du skriver ha en konstant dialog med sin partner.

Är det ok om jag tar på dig?

Är det ok om jag sätter mina läppar mot dina?

Är det ok om jag tar på din kissemurra?

Är det ok om jag för in min penis i din vagina?

Är det ok om jag drar ut den?

Är det ok om jag kör in den igen?

Osv......

Lämpligen ska man i förväg göra upp en noggrann koreografi och manus som man sen följer till punkt och pricka.

Man kan aldrig vara försiktig nog i dessa metoo tider.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-09 14:35:55 följande:

Jo. Det enda jag är lite rädd för är att fråga först skulle vara avtändande för henne. Tjejer verkar ju gilla det här med dominans och män som tar för sig sexuellt. Vilket verkligen inte är min grej, jag är mer mr. Beige än någon mr.Grey. 

Vissa tjejer gillar dominans, de flesta gör det inte. Du kan inte förutsätta att just den du är med gillar dominans och bara köra på. Det måste ni prata om innan. Och de som håller på med sånt har ju stopp-ord.
  • Tusselina
    Anonym (amatörer) skrev 2018-06-09 14:37:46 följande:
    Tja, det ena utesluter väl inte det andra. På kontraktet, filmandet och vittnena kan man även. Kan man även som du skriver ha en konstant dialog med sin partner.

Är det ok om jag tar på dig?
    Är det ok om jag sätter mina läppar mot dina?
    Är det ok om jag tar på din kissemurra?
    Är det ok om jag för in min penis i din vagina?
    Är det ok om jag drar ut den?
    Är det ok om jag kör in den igen?
    Osv......

Lämpligen ska man i förväg göra upp en noggrann koreografi och manus som man sen följer till punkt och pricka.

Man kan aldrig vara försiktig nog i dessa metoo tider.
    Beklagar din bristande läskunnighet och/eller grava handikapp inom mellanmänsklig kommunikation. Kanske habiliteringen kan hjälpa dig?
  • Anonym (A)
    Anonym (Eh!) skrev 2018-06-09 15:14:58 följande:
    Vissa tjejer gillar dominans, de flesta gör det inte. Du kan inte förutsätta att just den du är med gillar dominans och bara köra på. Det måste ni prata om innan. Och de som håller på med sånt har ju stopp-ord.
    Håller med
  • Tusselina
    Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-09 14:35:55 följande:
    Långt ifrån alla tjejer/kvinnor gillar dominans. Men oavsett det så ska du inte försöka vara någon du inte är sexuellt för även om hon hör till det som gillar det kommer det inte att "klicka", det märks och blir snarare avtändande. 

Men mer specifikt är det oftast lättare att tala om generella sexuella preferenser innan om det gäller sådant man kanske känner sig osäker på. Då har du ett hum om hon gillar anal stimulans eller inte, sedan läser du helt enkelt av signalerna om hon uppskattar vad du gör eller inte. Vanligen lämpligare att gradvis närma sig området än att oförberett plötsligt analt penetrera något (vare sig det är med finger, tunga, kuk eller strapon) så märker man rätt tydligt om mottagaren är med på vad man gör (exempelvis skillnaden mellan att försöka dra sig undan eller snarare "möta upp". Aktivt samtycke kan visas på många olika sätt. 

Alltså det ÄR INTE svårt att inte begå sexuella övergrepp och se till att man har aktivt samtycke och det helt utan att behöva hålla på och fråga rakt ut och direkt hela tiden. Upplever man att det faktiskt känns svårt (snarare än allt patetiskt löjligt raljerande om det) så ligger det framförallt ens egen oförmåga till kommunikation och att läsa av människor och det är där man behöver börja. Tills man blivit bättre på det så kanske man får ta till att fråga rakt ut om man är osäker oavsett hur avtändande det kan bli, det är fortfarande bättre än att begå övergrepp. Är dock övertygad om att de allra flesta normalbegåvade människor klarar alldeles utmärkt av att göra det helt naturligt. 
  • Tusselina
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-07 22:24:35 följande:
    Nu har jag skällt ut Ola och sparkat honom väldigt hårt på pungen!

Inte en chans att han fingerpullar igen!
    Varför det? Det är inte ok att sparka någon på pungen om de inte specifikt gillar och bett om CBT. 

Inte heller något behov att sluta med fingerpullande som sådant om båda parter är med på det, däremot behöver han uppenbarligen bli mycket bättre på att se och agera på signaler på att samtycke inte finns. Är han så dålig på saken bör han nog undvika de flesta sexuella situationer tills han blivit bättre på det. 
    Sen så brukar just fingerpullande vara betydligt mindre uppskattat av kvinnor än män av någon anledning tror. 
  • Anonym (amatörer)
    Tusselina skrev 2018-06-09 15:48:37 följande:
    Beklagar din bristande läskunnighet och/eller grava handikapp inom mellanmänsklig kommunikation. Kanske habiliteringen kan hjälpa dig?
    Beklagar din oförmåga att förstå ironi, det kanske är något gravt handikap som ligger bakom det?
  • Anonym (vvvv)
    Anonym (Eh!) skrev 2018-06-05 18:32:52 följande:
    Jag råkade ut för nåt liknande. Runkade en kille. Han tog initiativet och verkade gilla det. Jag gick över till att runka med en sån där skrubbvante man skrubbar skalet på potatis med. Då påstod han plötsligt att det gjorde ont, men många killar gillar ju hårda tag, så jag fortsatte en stund till.
    Ni inser att om ni hade varit män hade ni riskerat fängelse för det här?
  • Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?)
    Tusselina skrev 2018-06-09 16:04:36 följande:
    Långt ifrån alla tjejer/kvinnor gillar dominans. Men oavsett det så ska du inte försöka vara någon du inte är sexuellt för även om hon hör till det som gillar det kommer det inte att "klicka", det märks och blir snarare avtändande. 

Men mer specifikt är det oftast lättare att tala om generella sexuella preferenser innan om det gäller sådant man kanske känner sig osäker på. Då har du ett hum om hon gillar anal stimulans eller inte, sedan läser du helt enkelt av signalerna om hon uppskattar vad du gör eller inte. Vanligen lämpligare att gradvis närma sig området än att oförberett plötsligt analt penetrera något (vare sig det är med finger, tunga, kuk eller strapon) så märker man rätt tydligt om mottagaren är med på vad man gör (exempelvis skillnaden mellan att försöka dra sig undan eller snarare "möta upp". Aktivt samtycke kan visas på många olika sätt. 

Alltså det ÄR INTE svårt att inte begå sexuella övergrepp och se till att man har aktivt samtycke och det helt utan att behöva hålla på och fråga rakt ut och direkt hela tiden. Upplever man att det faktiskt känns svårt (snarare än allt patetiskt löjligt raljerande om det) så ligger det framförallt ens egen oförmåga till kommunikation och att läsa av människor och det är där man behöver börja. Tills man blivit bättre på det så kanske man får ta till att fråga rakt ut om man är osäker oavsett hur avtändande det kan bli, det är fortfarande bättre än att begå övergrepp. Är dock övertygad om att de allra flesta normalbegåvade människor klarar alldeles utmärkt av att göra det helt naturligt. 
    Det jag är rädd för är att hamna i en situation där jag skulle kunna bli anmäld för övergrepp. Ja, jag är väldigt dålig på att läsa signaler och har en del sociala problem (Det märks inte på mig men autism. Väldigt mild sådan jämfört med andra, men ändå). Till exempel där hon gett samtycke till sex, hon är överst och jag pillar henne i rumpan under tiden. Hon verkar gilla det, först försiktigt utanpå och sedan finger i men jag har inte frågat. Borde jag fråga?

Sedan kan du tycka att jag är raljerande, patetisk och fånig. Jag har inte haft särskilt mycket sex i mina dagar jag är socialt handikappad och jag vill helt enkelt inte göra fel. Så jag skall börja fråga henne mer rakt ut, tack för rådet.
  • Anonym (Vet hur en våldtäkt känns)
    Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-09 19:12:24 följande:
    Det jag är rädd för är att hamna i en situation där jag skulle kunna bli anmäld för övergrepp. Ja, jag är väldigt dålig på att läsa signaler och har en del sociala problem (Det märks inte på mig men autism. Väldigt mild sådan jämfört med andra, men ändå). Till exempel där hon gett samtycke till sex, hon är överst och jag pillar henne i rumpan under tiden. Hon verkar gilla det, först försiktigt utanpå och sedan finger i men jag har inte frågat. Borde jag fråga?

Sedan kan du tycka att jag är raljerande, patetisk och fånig. Jag har inte haft särskilt mycket sex i mina dagar jag är socialt handikappad och jag vill helt enkelt inte göra fel. Så jag skall börja fråga henne mer rakt ut, tack för rådet.
    Urk, fy fan för rövpillare!
    Låt arslet vara i fred.
  • Mella-Bella
    Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-09 19:12:24 följande:

Själv brukar jag dra mig undan eller föra bort honom om det är något som längre inte känns OK, går inte det så säger jag något istället. Personligen tycker jag det räcker, han ska inte behöva fråga för varenda grej. Men om han då ändå fortsätter så känns det som ett övergrepp.
    I alla fall enligt lagen så kan ett samtycke vara att aktivt delta. Man behöver alltså inte ge ett verbalt samtycke men om du är osäker på hur du ska tyda hennes kroppsspråk så är det nog bäst att du frågar rakt ut ja.
  • Anonym (M)

Vet du med dig att du är väldigt dålig på att läsa signaler så bör du väl fråga innan du introducerar en ny grej när ni har sex. Inte bara för att "råka" bli anmäld för övergrepp, men framförallt för att inte utsätta någon för något 

Har man en normal bra eller bra förmåga att läsa av andra signaler behövs det förmodligen inte på samma sätt, men nu skriver du ju att du vet att du är väldigt dålig på att läsa av signaler. Så, fråga alltid då. Folk gör detta med att få någons samtycke till en större grej än vad det är och börjar snacka om kontrakt hit och dit och att det ska vara någon väldigt formell grej. Är ju inte mer än att säga "mm...ska jag slicka din anal?" eller "mm...vill du att jag fingrar din anal"? eller vad det nu gäller, man visar att det är något man själv skulle vilja och kontrollerar att den andra vill det också. Simpelt som bara den, knappast en lustdödare som folk försöker få det till. 
Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?