Tusselina skrev 2018-06-07 19:14:22 följande:
Skulle inte hjälpa ett dugg då båda parter har rätt att ändra sig närsom helst under pågående akt. Det är inte heller något som du kan "avtala bort" i förväg (rätten att ändra sig).
Men att det är samma personer som missar den viktiga detaljen som gillar att raljera angående samtyckeslag och metoo är ju inte direkt förvånande.
Nu hör jag till de som pysslar sexuellt med sådant som de flesta inte gillar och där faktiska kontrakt förekommer men även där missas det saker (som att vissa saker kan man inte ens samtycka till hur mycket man än vill utan kommer vara olagligt - det vanligaste är allt som kategoriseras som grav misshandel - då gäller det verkligen att vara bra på att kontinuerligt kommunicera med sin partner och att läsa dennes signaler. Samt att naturligtvis inte ge sig in i något som på något sätt kan vara tveksamt eller svårt att tyda endast med någon man kan lita på, både för top och bottom). Jag tar istället det säkra före det osäkra och STRUNTAR i alla detaljerade skriftliga kontrakt då det dels tar bort närhet och känsla men även ger en falsk känsla av säkerhet då de alltså aldrig är giltiga. Det enda man kan göra är att kontinuerligt kommunicera. Verbalt är verkligen inte det enda sättet att försäkra sig om fortsatt samtycke. Tycker man tanken på att se till att man inte gör något mot någons vilja som svårt kanske man ska jobba på att bli bättre på att läsa människors signaler innan man har mer sex.
För tydlighetens skull är alltså jag den som oftast är den legalt utsatta, den som skulle kunna anmälas (ja, trots att jag är kvinna, bäst att tillägga det för alla män som gnäller om hur orättvist det är med sådana lagar mot män) - men jag är betydligt mer rädd/orolig att göra något som inte uppskattas av min partner som sådant än för risken att min partner skulle anmäla mig. Bara tanken är så oerhört avtändande, kan inte överhuvudtaget förstå att någon vill göra något sexuellt på någon som inte uppskattar det.
Jag tar fullt ansvar för att se till att min partner fortfarande är med på allt jag gör hela tiden, även om denne är bunden och med munkavle och inte kan använda så tydliga signaler som röst eller försöka ta bort en hand/putta bort/etc. - du ser det i ögonen och i kroppsspråk (även en väl bunden person har ett kroppsspråk), det är inte svårt. Ska man göra något som dessutom är lite farligt skaffar man sig både bälte och hängslen och lägger till ytterligare överenskomna signaler.
Svar på frågeställningen i TS:
Naturligtvis är det ett övergrepp, troligtvis inte något som är mycket att gå vidare med lagligt men fortfarande inte ok. Att ta så länge som 10 sekunder att reagera på någon så distinkt signal som att någon försöker ta bort ens hand är på tok för länge. Fixar man inte den biten bör man träna på att bli bättre på det, alternativt inte dricka så mycket alkohol om man av det blir så dålig på det, innan man utsätter andra människor för sig själv.
Då folk gillar att missförstå med flit så är det väl bäst att tillägga att det gäller oavsett om den aktiva är man eller kvinna och oavsett vilket oönskat sexuellt beteende det avser - nej det är inte heller ok att fortsätta kyssa någon så länge efter att den signalerat att denne inte vill, eller ha handen på någons kuk eller rumpa eller whatever. Redan hälften av den tiden är för länge. Nej det går inte att säga någon exakt gräns - men 10 sekunder är på tok för länge med en rejäl marginal.
Tja, det ena utesluter väl inte det andra. På kontraktet, filmandet och vittnena kan man även. Kan man även som du skriver ha en konstant dialog med sin partner.
Är det ok om jag tar på dig?
Är det ok om jag sätter mina läppar mot dina?
Är det ok om jag tar på din kissemurra?
Är det ok om jag för in min penis i din vagina?
Är det ok om jag drar ut den?
Är det ok om jag kör in den igen?
Osv......
Lämpligen ska man i förväg göra upp en noggrann koreografi och manus som man sen följer till punkt och pricka.
Man kan aldrig vara försiktig nog i dessa metoo tider.