• Anonym (zzzz)

kan fingerpulla vara ett övergrepp?

låt oss säga att ola och getrud träffas ute på krogen, de pratar om samtalet blir mer och mer spännade.

plötsligt börjar de kyssas och kyssarna blir häftigare.

ola känner sig kåt och för ned handen under getruds trosor och pullar henne, hon gör inget motstånd och tycks gilla det.

efter ett tag börjar Gertrud känan att det är färdigpullat och markerar genom att dra upp olas hand.

ola håller den kvar och pullar vidare henne i 10 sek tills Gretrud säger ifrån och högt säger "Sluta!".

vad är detta, har ola begått ett övergrepp, ofredande el. vad?

• Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?
  • EmberEyes
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 10:15:51 följande:
    Det experimented har man gjort flera gånger - tar ju längre tid än så att pilla bort en ögonfrans från ögat.
    Ska jag tolka det som att du anser att när någon annan petar i ditt öga i 10 sek efter du sagt till dem att sluta, har slutat "direkt"? Det är helt OK om/att du tycker det, men jag (och säkert många fler) tycker 10 sek är en lång tid för någon att reagera på att man försöker freda sig.
  • Anonym (spyr)
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 09:57:10 följande:
    10 sekunder är då inom ramen för "direkt" för mig. Människor är inte robotar som omedelbart reagerar på olika intryck.
    10 sekunder är ingen reaktionstid och jo människors inre signaler rör sig så snabbt att dom flesta reaktioner händer på under en sekund. Aldrig hört talas om någon reaktion som tar 10 hela jäkla sekunder som är en riktigt lång tid. Då handlar det inte om att människan inte reagerat, människan reagerar i samma sekund som handen förs bort men har då valt att ignorera det för att fortsätta. Vilket blir tydligt nog när Ola klarar av att sluta direkt efter tjejen sagt sluta. 
  • Bjoer
    AndreaBD skrev 2018-06-03 09:37:42 följande:
    Nåja, jag tror inte att detta skulle kunna leda till något åtal, om han ändå slutade när hon sa det verbalt. Visserligen borde han också ha förstått borttagande av handen, men det skulle säkert inte vara tillräckligt tydligt/allvarligt för ett åtal. Jag vänder mig mer emot att folk försvarar det som om det vore ett korrekt beteende.
    Fast det där är inte helt tydligt. Om att ta bort handen betyder "sluta", "lugna ner dig lite" eller är ett test för att se om han vågar ta för sig beror på. Samspelet mellan kvinnor och män är komplext och inte alltid strikt det som sägs eller ageras. Mycket handlar om dolda signaler osv. Med den informationen vi har här så går det inte att veta vad som egentligen kommunicerades. Det är därför visst slack för missförstånd måste ges och det är därför det är så svårt med våldtäktsmål i domstolen.

Med det sagt så är jag helt för samtyckeslagen. Samtycke ska absolut finnas när man har sex och båda parter ska vara väldigt säkra på att det finns innan man gör allvarligare saker.
  • Anonym (P)
    EmberEyes skrev 2018-06-04 10:23:11 följande:
    Ska jag tolka det som att du anser att när någon annan petar i ditt öga i 10 sek efter du sagt till dem att sluta, har slutat "direkt"? Det är helt OK om/att du tycker det, men jag (och säkert många fler) tycker 10 sek är en lång tid för någon att reagera på att man försöker freda sig.
    Jag vill ju naturligtvis att alla obekvämligheter ska upphöra omdelbart, men jag är också realistisk och inser att det finns en hel del trögheter inbyggd i all kommunikation, så jag skulle aldrig förvänta mig millisekuders reaktioner från andra människor.
  • Anonym (P)
    Anonym (spyr) skrev 2018-06-04 10:28:41 följande:
    10 sekunder är ingen reaktionstid och jo människors inre signaler rör sig så snabbt att dom flesta reaktioner händer på under en sekund. Aldrig hört talas om någon reaktion som tar 10 hela jäkla sekunder som är en riktigt lång tid. Då handlar det inte om att människan inte reagerat, människan reagerar i samma sekund som handen förs bort men har då valt att ignorera det för att fortsätta. Vilket blir tydligt nog när Ola klarar av att sluta direkt efter tjejen sagt sluta. 
    Har du aldrig suttit och pysslat med något riktigt intensivt och någon försökt ropa på dig men du svarar inte först, eller tar några sekunder på dig att svara?
  • Anonym (Frågan om)

1 / Som svar på själva frågan i rubriken så kan "fingerpulla" självklart vara ett övergrepp. Tänk Martin Timell.

2 / Det låter som personen i exemplet åtminstone betett sig tanklöst eller buffligt.

3 / Jag vill vara lika provokativ och vända på steken. Om kvinna runkat en man, han säger "sluta", och hon ändå fortsätter tio sekunder. Hur hög hade övergreppsfaktorn varit? Att masturbera åt någon är trots allt någon man gör för att få någon att njuta. Om någon står ut med det under tio sekunder utan vidare protester finns det goda skäl att - även om person inte vill det - åtminstone anta att det är skönt.

• EmberEyes
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 10:36:16 följande:
    Jag vill ju naturligtvis att alla obekvämligheter ska upphöra omdelbart, men jag är också realistisk och inser att det finns en hel del trögheter inbyggd i all kommunikation, så jag skulle aldrig förvänta mig millisekuders reaktioner från andra människor.
    Men just nu pratar vi inte millisekunder. Vi pratar 10 sek. Från indikationen att avbryta till faktiskt avbrytande hinner du i princip en sjunga en hel barnsång. Du tycker att 10 sek fördröjning är att agera "direkt", många andra tycker inte det.

Speciellt när någon tar handen och för undan den, så flyttar personen tillbaka handen, alternativt att personen som vill ha bort handen inte är stark nog att få bort den utan kämpar emot i 10 sek. Kan du själv tänka dig en situation när du försöker fösa bort en hand hand och någon fortsätter lägga tillbaka den, alt vägrar flytta på den, i hela 10 sek?

Du verkar vara ganska vettig, du hade säkert inte själv kunnat vägra att flytta din hand om någon kämpade emot i 10 sek, eller fortsatt lägga tillbaka handen under 10 sek innan du fattar att vänta, detta blir inte bra. Inte ens om det är mer eller mindre asexuellt, en hand på någons arm, eller axel. Du (eller jag iaf) märker och reagerar direkt.
  • Anonym (spyr)
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 10:38:32 följande:
    Har du aldrig suttit och pysslat med något riktigt intensivt och någon försökt ropa på dig men du svarar inte först, eller tar några sekunder på dig att svara?
    Jo, för att jag då varit så inne i något att jag inte velat stanna just direkt. Inte för att jag inte reagerat, utan för att jag efter reaktionen gjort ett val att fortsätta lite till först. Reaktionen händer omedelbart och sedan kan man välja hur man vill agera. Men tar man 10 sekunder på sig handlar det inte om reaktionen utan att man valt att fortsätta. 

Som sagt, Ola kunde sluta direkt vid andra protesten. För människors inre fungerar otroligt snabbt och reaktionstider tar inte 10 sekunder.
  • Anonym (spyr)
    Bjoer skrev 2018-06-04 10:31:41 följande:
    Fast det där är inte helt tydligt. Om att ta bort handen betyder "sluta", "lugna ner dig lite" eller är ett test för att se om han vågar ta för sig beror på. Samspelet mellan kvinnor och män är komplext och inte alltid strikt det som sägs eller ageras. Mycket handlar om dolda signaler osv. Med den informationen vi har här så går det inte att veta vad som egentligen kommunicerades. Det är därför visst slack för missförstånd måste ges och det är därför det är så svårt med våldtäktsmål i domstolen.

Med det sagt så är jag helt för samtyckeslagen. Samtycke ska absolut finnas när man har sex och båda parter ska vara väldigt säkra på att det finns innan man gör allvarligare saker.
    Det är inte upp till dig och andra män att gissa om en tjejs nej i antingen ord eller signaler verkligen betyder sluta. Ni ska sluta direkt oavsett, sedan kan ni självklart kolla av med tjejen om hon verkligen ville att ni skulle sluta och säger hon nej kan ni fortsätta. Men ni gissar er inte till att en tjej "egentligen" inte menade sluta för guds skull. Det spelar ingen roll att det finns tjejer som tänder på att en kille fortsätter när hon säger nej. En tjej ska inte tvingas bli våldtagen för att en kille bestämt att det är upp till honom att avgöra om han ska ta hennes nej på allvar eller inte. 
  • Anonym (P)
    EmberEyes skrev 2018-06-04 10:50:27 följande:
    Men just nu pratar vi inte millisekunder. Vi pratar 10 sek. Från indikationen att avbryta till faktiskt avbrytande hinner du i princip en sjunga en hel barnsång. Du tycker att 10 sek fördröjning är att agera "direkt", många andra tycker inte det.

Speciellt när någon tar handen och för undan den, så flyttar personen tillbaka handen, alternativt att personen som vill ha bort handen inte är stark nog att få bort den utan kämpar emot i 10 sek. Kan du själv tänka dig en situation när du försöker fösa bort en hand hand och någon fortsätter lägga tillbaka den, alt vägrar flytta på den, i hela 10 sek?

Du verkar vara ganska vettig, du hade säkert inte själv kunnat vägra att flytta din hand om någon kämpade emot i 10 sek, eller fortsatt lägga tillbaka handen under 10 sek innan du fattar att vänta, detta blir inte bra. Inte ens om det är mer eller mindre asexuellt, en hand på någons arm, eller axel. Du (eller jag iaf) märker och reagerar direkt.
    "En hel barnsång", ja som endast är 10 sekunder.
    Då håller väl med om att omdelbar reaktion är omöjlig? Vi har vissa millisekunders rekationer när det kommer till reflexer, men att ta in vebal eller ickeverbal kommunkation från andra människor så kommer vi upp i sekunder skulle jag vilja påstå.
    Så då blir frågan exakt hur länge? Om man sätter en exakt gräns kan man ju alltid dra absurda tankeexperiment där en halvsekund plus eller minus gör något förkastligt eller godtagbart.

Att föra och styra med händer är ju en ganska subtil form av kommunikation, och det innebär ju ännu mer tröghet, så ja, 10 sekunder är inom rimligheten för mig där. Detta var ju i också i en krogmiljö och man kan anta att alhohol var iblandad, vilket försämrar ens reaktionsförmåga - som sagt, det finns många faktorer som alla har ett litet moment av tröghet.
    När det sades högt och tydligt "sluta" så upphörde ju tydligen detta.

Så av endast informationen att döma i första inlägget? Det är inom ramen för min tolerans.

Detta betyder ju inte att jag tycker att det som hände var ok på något sätt, dvs att man alltid skulle få våldföra sig på någon i 10 sekunder, självklart inte - men ur ett teoretiskt resonemang tycker jag inte just denna händelse ger fog för t ex en polisanmälan.
Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?