EmberEyes skrev 2018-06-04 10:50:27 följande:
Men just nu pratar vi inte millisekunder. Vi pratar 10 sek. Från indikationen att avbryta till faktiskt avbrytande hinner du i princip en sjunga en hel barnsång. Du tycker att 10 sek fördröjning är att agera "direkt", många andra tycker inte det.
Speciellt när någon tar handen och för undan den, så flyttar personen tillbaka handen, alternativt att personen som vill ha bort handen inte är stark nog att få bort den utan kämpar emot i 10 sek. Kan du själv tänka dig en situation när du försöker fösa bort en hand hand och någon fortsätter lägga tillbaka den, alt vägrar flytta på den, i hela 10 sek?
Du verkar vara ganska vettig, du hade säkert inte själv kunnat vägra att flytta din hand om någon kämpade emot i 10 sek, eller fortsatt lägga tillbaka handen under 10 sek innan du fattar att vänta, detta blir inte bra. Inte ens om det är mer eller mindre asexuellt, en hand på någons arm, eller axel. Du (eller jag iaf) märker och reagerar direkt.
"En hel barnsång", ja som endast är 10 sekunder.
Då håller väl med om att omdelbar reaktion är omöjlig? Vi har vissa millisekunders rekationer när det kommer till reflexer, men att ta in vebal eller ickeverbal kommunkation från andra människor så kommer vi upp i sekunder skulle jag vilja påstå.
Så då blir frågan exakt hur länge? Om man sätter en exakt gräns kan man ju alltid dra absurda tankeexperiment där en halvsekund plus eller minus gör något förkastligt eller godtagbart.
Att föra och styra med händer är ju en ganska subtil form av kommunikation, och det innebär ju ännu mer tröghet, så ja, 10 sekunder är inom rimligheten för mig där. Detta var ju i också i en krogmiljö och man kan anta att alhohol var iblandad, vilket försämrar ens reaktionsförmåga - som sagt, det finns många faktorer som alla har ett litet moment av tröghet.
När det sades högt och tydligt "sluta" så upphörde ju tydligen detta.
Så av endast informationen att döma i första inlägget? Det är inom ramen för min tolerans.
Detta betyder ju inte att jag tycker att det som hände var ok på något sätt, dvs att man alltid skulle få våldföra sig på någon i 10 sekunder, självklart inte - men ur ett teoretiskt resonemang tycker jag inte just denna händelse ger fog för t ex en polisanmälan.