Anonym (P) skrev 2018-06-04 11:10:47 följande:
"En hel barnsång", ja som endast är 10 sekunder.
Då håller väl med om att omdelbar reaktion är omöjlig? Vi har vissa millisekunders rekationer när det kommer till reflexer, men att ta in vebal eller ickeverbal kommunkation från andra människor så kommer vi upp i sekunder skulle jag vilja påstå.
Så då blir frågan exakt hur länge? Om man sätter en exakt gräns kan man ju alltid dra absurda tankeexperiment där en halvsekund plus eller minus gör något förkastligt eller godtagbart.
Att föra och styra med händer är ju en ganska subtil form av kommunikation, och det innebär ju ännu mer tröghet, så ja, 10 sekunder är inom rimligheten för mig där. Detta var ju i också i en krogmiljö och man kan anta att alhohol var iblandad, vilket försämrar ens reaktionsförmåga - som sagt, det finns många faktorer som alla har ett litet moment av tröghet.
När det sades högt och tydligt "sluta" så upphörde ju tydligen detta.
Så av endast informationen att döma i första inlägget? Det är inom ramen för min tolerans.
Detta betyder ju inte att jag tycker att det som hände var ok på något sätt, dvs att man alltid skulle få våldföra sig på någon i 10 sekunder, självklart inte - men ur ett teoretiskt resonemang tycker jag inte just denna händelse ger fog för t ex en polisanmälan.
Då har vi helt enkelt en väldigt olika tidsuppfattning och reaktionsförmåga. 10 sek är för mig en halv evighet (när vi pratar reaktion). Jag tycker att det är fog för anmälan, just för att tiden är så lång. Hade vi pratat om 3-4 sek så hade jag kunnat förstå att en fylle-kåt hjärna tar tid på sig att reagera, men 10 sek... Det är alldeles för lång tid. Dessutom, som jag nämnt flera gånger, tar lagen inte hänsyn till om förövaren är full eller inte, det är inte en ursäkt i juridisk bemärkelse.