• Anonym (zzzz)

kan fingerpulla vara ett övergrepp?

låt oss säga att ola och getrud träffas ute på krogen, de pratar om samtalet blir mer och mer spännade.

plötsligt börjar de kyssas och kyssarna blir häftigare.

ola känner sig kåt och för ned handen under getruds trosor och pullar henne, hon gör inget motstånd och tycks gilla det.

efter ett tag börjar Gertrud känan att det är färdigpullat och markerar genom att dra upp olas hand.

ola håller den kvar och pullar vidare henne i 10 sek tills Gretrud säger ifrån och högt säger "Sluta!".

vad är detta, har ola begått ett övergrepp, ofredande el. vad?

• Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?
  • EmberEyes
    Anonym (Vafan) skrev 2018-06-03 08:52:34 följande:
    Vad är det som skiljer? Kan tänka mig Ola tolkade Gertrud fel ovh tog det som ett samtycke då hon drog i hans hand... Han slutade ju genast hon sa sluta, så förstår inte vad det är för skillnad du menar :) dedär 10sec var ju mellan hamddragningen och ordet sluta, det var inte 10sec efter sluta..
    Rent krasst så är vad din man gör ett övergrepp, men om du inte känner dig utsatt så finns det ingen anledning för dig att anmäla? Dessutom kan du och din man kan tolka varandras signaler, medans Ola och Gertrud är ett krogragg där parterna inte känner varandra tillräckligt väl för att göra godtyckliga tolkningar istället för strikta.

Ungefär som att jag vet att jag kan skoja om vissa saker och ha en viss jargong med mina vänner som jag inte skulle göra i en grupp personer jag aldrig har träffat förr. Det kallas social kompetens.
  • Physalis
    EmberEyes skrev 2018-06-03 09:22:50 följande:

Rent krasst så är vad din man gör ett övergrepp, men om du inte känner dig utsatt så finns det ingen anledning för dig att anmäla? Dessutom kan du och din man kan tolka varandras signaler, medans Ola och Gertrud är ett krogragg där parterna inte känner varandra tillräckligt väl för att göra godtyckliga tolkningar istället för strikta.

Ungefär som att jag vet att jag kan skoja om vissa saker och ha en viss jargong med mina vänner som jag inte skulle göra i en grupp personer jag aldrig har träffat förr. Det kallas social kompetens.

Tack till dig och alla ni andra som orkar argumentera mot idiotin. Jag blir alldeles matt av att se vilka obehagliga människor som svarar i tråden.
    Korrekturläser som en kratta
  • AndreaBD
    Friger skrev 2018-06-03 00:20:57 följande:

Man är ju ingen robot. Snarare ett kåt rovdjur som känner vittring... Sånt går inte att stänga av hur som helst.

Du är farlig! Ha inte sex med någon innan du har lärt dig behärska dig. Sånt går inte alls. Och om du nu skulle vilja säga att det bara är i Sverige och bara pga feminister, så är det så i så gott som alla länder att man inte får strunta i om partnern inte vill.
  • AndreaBD
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 23:25:20 följande:
    Du tror inte dom också har en klump i magen om hur det här utväcklas och låtsas inte va oroliga för dom inte vill bli anklagade på det här viset?

Vad skulle du anta om någon av dom om du skulle börja ifrågasätta?
    Hela den här diskussionen är fånig. Jag kanske förstår ifall du bara är runt 14 år. Är du äldre så bör du klara av en sån situation. Och det är inget nytt, så har det varit hela tiden och inte bara här i Sverige heller.
  • AndreaBD
    Anonym (Frågan om) skrev 2018-06-03 01:26:56 följande:

När jag hör den här situationen beskrivas så funderar jag på en sak:

Sa hon ?sluta? som i ?sluta, det är inte skönt längre?, eller sa hon ?sluta? som i ?bäst du slutar, för jag annars blir jag så kåt att jag inte vet vad jag tar mig till??

I det senare fallet är det mer fråga om någon sorts spel, där mannen förväntas ignorera och gasa på. Får höra det med jämna mellanrum i sängen, tyvärr av samma kvinnor som menar att samtyckeslagen är helt oproblematisk.

Men då är det väl med en partner som man har känt ett tag och som vet hur man ska tolka det? Det är det som är poängen - mycket kan vara okej om man känner sin partner. Med en helt okänd person måste man vara mycket mer försiktig, så är det bara.
  • AndreaBD
    Anonym (Vafan) skrev 2018-06-03 08:52:34 följande:
    Vad är det som skiljer? Kan tänka mig Ola tolkade Gertrud fel ovh tog det som ett samtycke då hon drog i hans hand... Han slutade ju genast hon sa sluta, så förstår inte vad det är för skillnad du menar :) dedär 10sec var ju mellan hamddragningen och ordet sluta, det var inte 10sec efter sluta..
    Nåja, jag tror inte att detta skulle kunna leda till något åtal, om han ändå slutade när hon sa det verbalt. Visserligen borde han också ha förstått borttagande av handen, men det skulle säkert inte vara tillräckligt tydligt/allvarligt för ett åtal. Jag vänder mig mer emot att folk försvarar det som om det vore ett korrekt beteende.
  • Anonym (Glenn)
    EmberEyes skrev 2018-06-02 20:29:25 följande:
    Jag tror inte du  förstår hur våldtäkt funkar. Hon kan vara på, ta kommandot, initiera och påbörja penetrerande sex, aktivt hålla på i 10 min, men samma ögonblick som hon försöker dra ur eller säger stopp och du inte avbryter DIREKT, så begår du våldtäkt. Och samma gäller omvänt. Han kan initiera och vara "drivande", men samma ögonblick som han visar eller säger nej, så är det våldtäkt om hon inte avbryter.
    Jag personligen tycker att våldtäkt är när man fysiskt håller fast en person med fysiskt våld och begår sexuella handlingar men inte om mannen eller kvinnan säger nej under ett samlag och den ena partnern kvinnan eller mannen gör en kort fortsättning.

Som det beskrivs här i tråden har ett flertal kvinnor som jag varit tillsammans med återkommande velat röra min penis under flertaliga uppmaningar om nej.

Ska jag anmäla dessa för våldtäkt?

• Anonym (Glenn)
    Anonym (Glenn) skrev 2018-06-03 09:41:56 följande:
    Jag personligen tycker att våldtäkt är när man fysiskt håller fast en person med fysiskt våld och begår sexuella handlingar men inte om mannen eller kvinnan säger nej under ett samlag och den ena partnern kvinnan eller mannen gör en kort fortsättning.

Som det beskrivs här i tråden har ett flertal kvinnor som jag varit tillsammans med återkommande velat röra min penis under flertaliga uppmaningar om nej.

Ska dessa anmälas för våldtäkt?
  • Anonym (givetvis)
    Anonym (Glenn) skrev 2018-06-03 09:41:56 följande:

Jag hoppas du inte använder din personliga åsikt när du har sex med någon, då begår du våldtäkt. Givetvis kan det ta ett par sek från att en nej uttalats till att den andre reagerar, det kan man inte bli dömd på och det är svårt att bli dömd överlag. 

Låt säga att du har sex med en kvinna och hon plötsligt säger, nej sluta. Du fortsätter då ett par sek innan du fattat vad hon sagt, när du fattat slutar du = du har inte begått våldtäkt som så, det går troligen inte att döma dig för det i det läget. 

Samma situation och du fattar vad hon säger, men fortsätter ändå i förhoppning att hon inte ska framhärda = våldtäkt. Eller du fortsätter och säger snälla låt mig bli klar = våldtäkt. 

I din situation som du beskriver; kände du dig antastad? Om inte, du blev bara irriterad så varför anmäla? Kände du dig antastad? Ja, då ska du anmäla, om inte annat så för att markera att det inte är ok att tafsa på någon som inte vill, oavsett kön. 
  • AndreaBD
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 23:56:12 följande:
    En person som börjar bli väldigt rädd för vad som blivit av feminismen med manshatarna i spätsen. En person som inte vill tvingas säga hen till mina barn. En person som vet hur det är att bli utsatt för fördommar (eller hatbrott som vissa skulle kalla det) känner sig
    Om du tror att användningen av ordet "hen" har med feminism att göra så har du fel där. Det finns såna könsneutrala Pronomen i andra språk - vad jag har hört så finns det i Farsi, språket som talas i Iran. Och du vill väl inte påstå att feminister har tagit över Iran???

Även införandet av ordet har inte verkligen med feminism att göra. Jämnställdhet och genusfrågor är INTE samma sak. Sverige har kommit ganska långt när det gäller jämnställdhet, men har faktiskt legat efter när det gäller genus. Efter Tyskland och andra europeiska länder (centrala Europa). Jag är inte insatt nu hur det är med USA, Australien m.m. Och nu menar jag mer allmänt. Det finns inget "hen"-ord i tyska, engelska eller franska, men det finns annat. T.ex. när det gäller modet, frisurer och liknande. Även när det gäller könsneutrala leksaker för barn, eller att pojkar leker med "flickleksaker".
Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?