• Anonym (zzzz)

kan fingerpulla vara ett övergrepp?

låt oss säga att ola och getrud träffas ute på krogen, de pratar om samtalet blir mer och mer spännade.

plötsligt börjar de kyssas och kyssarna blir häftigare.

ola känner sig kåt och för ned handen under getruds trosor och pullar henne, hon gör inget motstånd och tycks gilla det.

efter ett tag börjar Gertrud känan att det är färdigpullat och markerar genom att dra upp olas hand.

ola håller den kvar och pullar vidare henne i 10 sek tills Gretrud säger ifrån och högt säger "Sluta!".

vad är detta, har ola begått ett övergrepp, ofredande el. vad?

• Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?
  • pfl74
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-02 20:12:30 följande:

låt oss säga att ola och getrud träffas ute på krogen, de pratar om samtalet blir mer och mer spännade.

plötsligt börjar de kyssas och kyssarna blir häftigare.

ola känner sig kåt och för ned handen under getruds trosor och pullar henne, hon gör inget motstånd och tycks gilla det.

efter ett tag börjar Gertrud känan att det är färdigpullat och markerar genom att dra upp olas hand.

ola håller den kvar och pullar vidare henne i 10 sek tills Gretrud säger ifrån och högt säger "Sluta!".

NJA 2013 s. 548

Den tilltalade har fört in sina fingrar i målsägandens underliv för att kontrollera om hon hade varit otrogen. Gärningen har ansetts vara en sexuell handling i den mening som avses i 6 kap. brottsbalken, trots att den tilltalade inte hade något sexuellt syfte.
    Domen blev våldtäkt enligt 6 kap. 1 § första stycket BrB, fastställd av HD.

Källa: Lagen.nu

Så ja, det kan vara våldtäkt. Men jag är ingen jurist.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (vvvv) skrev 2018-06-02 21:54:52 följande:
    Precis. Därför det är bättre inte ta den risken. Vem som helst kan ändra sig när som helst, och när det händer är du rökt.

Inte om du slutar. Men om du vet med dig att du inte kan sluta så är det ju utmärkt att detta leder till att personer zom du undviker sex. Blir nog bäst så för alla parter.
  • Anonym (Ofredande)

Låter konstigt, drog du upp hans hand men han höll kvar den? Skulle bli förvånad om du får gehör då det inte går att både ta bort hans hand och som du säger, att han håller kvar den. Han tar bort handen då du säger nej. Du var ju med på det enligt din egna berättelse, vad man ska tänka på är att man inte kan ånga sig och anmäla någon för något man varit med på. Det är faktiskt olagligt då det är en falsk anklagelse och är straffbart. Dessutom skadar det andra offer som utsätts på riktigt. Om det är så att du skrivit fel och han inte slutar när du säger nej så är det brottsligt, dock framgår det ju inte riktigt hur allt gått till. Håller han fast dig, annars borde du gått därifrån.

Hoppas detta hjälper dig =)

• Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?)

Om hon har gett samtycke till sex, är ovanpå mig och jag, utan att fråga smeker runt hennes anal och för in ett finger har jag då gjort mig skyldig till ett övergrepp? Hon säger inte nej, utan stönar lite mer och kommer vad jag upplever som snabbare och hårdare än normalt.

Nu tror jag inte hon skulle anmäla mig för detta, men man vet aldrig. Är det bättre att fråga innan, och skulle jag rent teoretiskt kunna åka dit för detta?

Lite samma undran för oralsex. Hon vill att jag ger henne oralsex, och det är underförstått att det är vaginalt. Jag gör det ett tag, men sedan utan att fråga utför jag oralsex analt på henne. Hon säger inte nej, verkar uppskatta det enormt men jag har egentligen inte frågat om samtycke till detta utan hon har bara sagt "slicka mig" vilket förmodligen avsett vaginalt och inte analt. Skulle det kunna vara ett övergrepp också? Bör jag, för att vara på den säkra sidan fråga om detta först? Jag antar ju att hon skulle säga nej om hon inte ville det men det kan jag kanske inte göra?

• Anonym (spyr)
    Anonym (Ofredande) skrev 2018-06-03 11:26:46 följande:

Låter konstigt, drog du upp hans hand men han höll kvar den? Skulle bli förvånad om du får gehör då det inte går att både ta bort hans hand och som du säger, att han håller kvar den. Han tar bort handen då du säger nej. Du var ju med på det enligt din egna berättelse, vad man ska tänka på är att man inte kan ånga sig och anmäla någon för något man varit med på. Det är faktiskt olagligt då det är en falsk anklagelse och är straffbart. Dessutom skadar det andra offer som utsätts på riktigt. Om det är så att du skrivit fel och han inte slutar när du säger nej så är det brottsligt, dock framgår det ju inte riktigt hur allt gått till. Håller han fast dig, annars borde du gått därifrån.

Hoppas detta hjälper dig =)

Wow. Grattis. Du är verkligen en genomvidrig människa.

//Hälsningar ett våldtäktsoffer som vill berätta att det är just människor som dig som skadar offer.
  • Anonym (Robot)
    Anonym (pppp) skrev 2018-06-02 20:30:00 följande:

Men vilka sjuka svar. Jag hade förstått svårigheten om hon inte hade sagt ifrån och efteråt sagt att hon kände att det var ett övergrepp. Men nu visade hon tydligt stopp och då fortsätter man fan inte! Jag hade känt mig fruktansvärt kränkt i alla fall.man måste vara finkänslig i såna situationer. Vadå minst lika illa att hon kåtade upp honom? Han har väl lite jäkla självdisciplin och kan sluta, eller är män ovetande djur som ska få bete sig hur de vill? Vilken äcklig kommentar.

Jag läste bara till ditt inlägg. Håller helt med - och man tycker att det borde vara helt självklart för alla sansade personer (män).

Kan tillägga att jag är en man med fri syn på sexualitet i övrigt.
  • Anonym (getrud)
    Anonym (zzzz) skrev 2018-06-02 20:12:30 följande:

Om jag först drar upp Olas hand kan han knappast hålla den kvar? Har jag dragit upp den ska Ola självklart förstå att den inte ska tillbaka dit. Säger jag då "sluta" är det en verbal markering som inte ens borde behövas, så ja, det är åtminstone ett ofredande.

Och även om jag verkade gilla att bli "pullad" från början, kan jag nu avslöja att det gjorde jag inte, det kändes av någon anledning bara dumt och pinsamt att säga ifrån, kanske för att jag var tänd på Ola och inte vågade visa missnöje av rädsla för att han skulle ta illa upp och försvinna. Men det finns gränser för hur länge man står ut med att bli berörd på ett sätt som man inte gillar och till slut insåg jag antagligen att "bättre än så här blir det nog inte".
  • Anonym (P)
    EmberEyes skrev 2018-06-02 20:29:25 följande:
    Jag tror inte du  förstår hur våldtäkt funkar. Hon kan vara på, ta kommandot, initiera och påbörja penetrerande sex, aktivt hålla på i 10 min, men samma ögonblick som hon försöker dra ur eller säger stopp och du inte avbryter DIREKT, så begår du våldtäkt. Och samma gäller omvänt. Han kan initiera och vara "drivande", men samma ögonblick som han visar eller säger nej, så är det våldtäkt om hon inte avbryter.
    10 sekunder är då inom ramen för "direkt" för mig. Människor är inte robotar som omedelbart reagerar på olika intryck.
  • EmberEyes
    Anonym (P) skrev 2018-06-04 09:57:10 följande:
    10 sekunder är då inom ramen för "direkt" för mig. Människor är inte robotar som omedelbart reagerar på olika intryck.
    10 sek är nästan lika lång stund som det tar att sjunga "lilla snigel" (tar 11-12 sek).
    Jag föreslår att du gör följande experiment.
    Sätt en timer på 10sek. Starta timern och gör något du finner obehagligt, t. ex. peta dig i ögat. Fundera sedan på om dessa 10 sek känns "direkt" för dig.

• Anonym (P)
    EmberEyes skrev 2018-06-04 10:07:44 följande:
    10 sek är nästan lika lång stund som det tar att sjunga "lilla snigel" (tar 11-12 sek).
    Jag föreslår att du gör följande experiment.
    Sätt en timer på 10sek. Starta timern och gör något du finner obehagligt, t. ex. peta dig i ögat. Fundera sedan på om dessa 10 sek känns "direkt" för dig.
    Det experimented har man gjort flera gånger - tar ju längre tid än så att pilla bort en ögonfrans från ögat.
Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?