• Anonym (zzzz)

kan fingerpulla vara ett övergrepp?

låt oss säga att ola och getrud träffas ute på krogen, de pratar om samtalet blir mer och mer spännade.

plötsligt börjar de kyssas och kyssarna blir häftigare.

ola känner sig kåt och för ned handen under getruds trosor och pullar henne, hon gör inget motstånd och tycks gilla det.

efter ett tag börjar Gertrud känan att det är färdigpullat och markerar genom att dra upp olas hand.

ola håller den kvar och pullar vidare henne i 10 sek tills Gretrud säger ifrån och högt säger "Sluta!".

vad är detta, har ola begått ett övergrepp, ofredande el. vad?

• Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?
  • Anonym (spyr)
    Bjoer skrev 2018-06-04 10:31:41 följande:
    Fast det där är inte helt tydligt. Om att ta bort handen betyder "sluta", "lugna ner dig lite" eller är ett test för att se om han vågar ta för sig beror på. Samspelet mellan kvinnor och män är komplext och inte alltid strikt det som sägs eller ageras. Mycket handlar om dolda signaler osv. Med den informationen vi har här så går det inte att veta vad som egentligen kommunicerades. Det är därför visst slack för missförstånd måste ges och det är därför det är så svårt med våldtäktsmål i domstolen.

Med det sagt så är jag helt för samtyckeslagen. Samtycke ska absolut finnas när man har sex och båda parter ska vara väldigt säkra på att det finns innan man gör allvarligare saker.
    Det du inte fattar är att det inte spelar någon jäkla roll om det finns vissa tjejer som egentligen menade något annat med att ta bort handen. Män ska alltid stoppa när en tjej visar sådana signaler. Han kan stoppa och kolla av med henne vad hon vill men han får inte hitta på själv att hon säkert menade något annat och därför inte stoppa. 
  • Mella-Bella
    Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-03 16:35:12 följande:

Om hon har gett samtycke till sex, är ovanpå mig och jag, utan att fråga smeker runt hennes anal och för in ett finger har jag då gjort mig skyldig till ett övergrepp? Hon säger inte nej, utan stönar lite mer och kommer vad jag upplever som snabbare och hårdare än normalt.

Nu tror jag inte hon skulle anmäla mig för detta, men man vet aldrig. Är det bättre att fråga innan, och skulle jag rent teoretiskt kunna åka dit för detta?

Lite samma undran för oralsex. Hon vill att jag ger henne oralsex, och det är underförstått att det är vaginalt. Jag gör det ett tag, men sedan utan att fråga utför jag oralsex analt på henne. Hon säger inte nej, verkar uppskatta det enormt men jag har egentligen inte frågat om samtycke till detta utan hon har bara sagt "slicka mig" vilket förmodligen avsett vaginalt och inte analt. Skulle det kunna vara ett övergrepp också? Bör jag, för att vara på den säkra sidan fråga om detta först? Jag antar ju att hon skulle säga nej om hon inte ville det men det

Jag tycker på din beskrivning att det verkar som att hon samtycker genom att visa att hon vill. Om hon däremot försöker ta bort din hand så bör du sluta.
  • Bjoer
    Anonym (spyr) skrev 2018-06-04 12:47:26 följande:
    Eftersom vi pratar om en tjej som visade samt sa nej utgår jag självklart ifrån att det är det du skriver om och inte något helt annat. Då får du starta en egen tråd istället för att förvirra här. Tråden handlar inte om relationer och samspel mellan män och kvinnor i allmänhet. 

Det är ingen balansgång. Det är inte upp till män överhuvudtaget att bestämma vilka nej dom ska lyssna på under sex. Visar eller säger en tjej nej under sex slutar man. 

Det finns inget grundläggande och nödvändigt för ett bra samhälle i att män ska få ignorera tjejers nej. Sluta hitta på.
    Den här tråden handlar EXAKT om relationer och samspel mellan män och kvinnor! Vi kan till exempel beskriva exemplet i trådstarten på två olika sätt och få väldigt olika  resultat.

"Ola och Gertrud har under kvällen småflörtat och det har blivit intensivare och intensivare. Framåt småtimmarna går hångel över till petting och Ola smeker Gertrud med ett par fingrar under bordet. Gertrud tycker det är skönt och andas häftigt men försöker behålla lugnet eftersom hon inte vill att någon ska se. Efter ett litet tag så börjar det bli för skönt så hon tar tag i Olas hand och drar i den uppåt. Han fortsätter och hon tycker det är så skönt att hon släpper den och andas häftigare och hennes kropp följer med i rörelserna. Efter 10 sekunder skärper hon till sig och säger "Nej, nu får du sluta." varpå Ola tar upp handen och slutar."

"Ola och Gertrud har under kvällen småflörtat och det har blivit intensivare och intensivare. Framåt småtimmarna börjar de hångla och Ola trycker in sin hand i Gertruds trosor. Hon vill inte det och rycker upp handen och kollar argt på honom. Ola trycker ner sin hand igen och håller den där mot henne i 10 sekunder trots att hon drar i den. Sen säger hon "Nej, sluta!" varpå han slutar."

Båda de här passar in på orignalberättelsen men den ena är flörtande och samspel medan den andra är ett uppenbart övergrepp. Det är därför det är viktigt med nyanser, viktigt att vara tydlig i sin kommunikation och viktigt att vara försiktig när man försöker ta nästa steg. Men att påstå att de har nyanserna inte finns är att blunda för verkligheten.
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:22:52 följande:

Den här tråden handlar EXAKT om relationer och samspel mellan män och kvinnor! Vi kan till exempel beskriva exemplet i trådstarten på två olika sätt och få väldigt olika  resultat.

"Ola och Gertrud har under kvällen småflörtat och det har blivit intensivare och intensivare. Framåt småtimmarna går hångel över till petting och Ola smeker Gertrud med ett par fingrar under bordet. Gertrud tycker det är skönt och andas häftigt men försöker behålla lugnet eftersom hon inte vill att någon ska se. Efter ett litet tag så börjar det bli för skönt så hon tar tag i Olas hand och drar i den uppåt. Han fortsätter och hon tycker det är så skönt att hon släpper den och andas häftigare och hennes kropp följer med i rörelserna. Efter 10 sekunder skärper hon till sig och säger "Nej, nu får du sluta." varpå Ola tar upp handen och slutar."

"Ola och Gertrud har under kvällen småflörtat och det har blivit intensivare och intensivare. Framåt småtimmarna börjar de hångla och Ola trycker in sin hand i Gertruds trosor. Hon vill inte det och rycker upp handen och kollar argt på honom. Ola trycker ner sin hand igen och håller den där mot henne i 10 sekunder trots att hon drar i den. Sen säger hon "Nej, sluta!" varpå han slutar."

Båda de här passar in på orignalberättelsen men den ena är flörtande och samspel medan den andra är ett uppenbart övergrepp. Det är därför det är viktigt med nyanser, viktigt att vara tydlig i sin kommunikation och viktigt att vara försiktig när man försöker ta nästa steg. Men att påstå att de har nyanserna inte finns är att blunda för verkligheten.

Så hon ville ju egentligen inte i första exemplet heller. Det spelar ingen rollom hon eventurllt upplever att det är skönt, hon ville av nnågon anledning inte ha skönt just där och då, har hon försökt avbryta den sexuella handlingen så bör han respektera det.
  • Bjoer
    Mella-Bella skrev 2018-06-04 13:37:43 följande:
    Så hon ville ju egentligen inte i första exemplet heller. Det spelar ingen rollom hon eventurllt upplever att det är skönt, hon ville av nnågon anledning inte ha skönt just där och då, har hon försökt avbryta den sexuella handlingen så bör han respektera det.
    Snarare så kunde hon inte bestämma sig. Visar att hon inte vill samtidigt som hon visar att hon vill. Dvs, helt normalt flörtbeteende.

Menar du att den första versionen är ett övergrepp?
  • Anonym (spyr)
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:22:52 följande:

Nej, jag kan upprepa mig hur gånger du vill. Det kommer aldrig vara okej att fortsätta när en tjej säger eller visar nej och en kille ska stoppa på en gång. Inte gissa vad hon "egentligen" vill. Om en tjej drar bort en killes hand för att det börjar bli för skönt men egentligen vill att han fortsätter, ja trist för henne men hon har avbrutit och killen ska stanna oavsett tills hon visar att "nej jag vill egentligen". Han får inte gissa eller tolka att hon egentligen vill, han stoppar tills hon visar eller säger att hon egentligen vill. Det är otroligt enkelt. Det är bara att män som du inte vill ta er till detta eftersom ni är oroliga för att få mindre sex och är därför villiga att riskera våldtäkter istället. Men det är inte ett dugg synd om er för att ni behöver stanna till i fem sekunder för att kolla till så att tjejen verkligen är med på det istället för att gissa och mänskligheten kommer inte gå under för att ni gör det. 
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:43:27 följande:

Snarare så kunde hon inte bestämma sig. Visar att hon inte vill samtidigt som hon visar att hon vill. Dvs, helt normalt flörtbeteende.

om samtycke är oklart eller

m dubbla budskap visas så är dwt nog säkrast att låta bli.
  • Anonym (spyr)

Män som anser sig ha rätten att gissa eller tolka om dom ska lyssna på en tjejs nej tillhör förmodligen den största gruppen av våldtäktsmän. 

• Wench85
    Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-03 16:35:12 följande:

Om hon har gett samtycke till sex, är ovanpå mig och jag, utan att fråga smeker runt hennes anal och för in ett finger har jag då gjort mig skyldig till ett övergrepp? Hon säger inte nej, utan stönar lite mer och kommer vad jag upplever som snabbare och hårdare än normalt.

Nu tror jag inte hon skulle anmäla mig för detta, men man vet aldrig. Är det bättre att fråga innan, och skulle jag rent teoretiskt kunna åka dit för detta?

Lite samma undran för oralsex. Hon vill att jag ger henne oralsex, och det är underförstått att det är vaginalt. Jag gör det ett tag, men sedan utan att fråga utför jag oralsex analt på henne. Hon säger inte nej, verkar uppskatta det enormt men jag har egentligen inte frågat om samtycke till detta utan hon har bara sagt "slicka mig" vilket förmodligen avsett vaginalt och inte analt. Skulle det kunna vara ett övergrepp också? Bör jag, för att vara på den säkra sidan fråga om detta först? Jag antar ju att hon skulle säga nej om hon inte ville det men det kan jag kanske inte göra?

Finns det någon anledning att gissa och riskera att gissa fel, istället för att säkerställa att du tolkat rätt? I ditt första exempel där du smeker runt hennes anal och för in ett finger och sen efteråt undrar om du skulle kunna "åka dit" för det, är det inte trevligare och hetare och bättre på alla sätt att kunna vara säker på att hon vill? Ett enkelt "vill du?" eller "får jag?" eller "hur känns det?" 

Eller i ditt andra exempel, där hon sagt "slicka mig" (=samtycke) och du slickar hennes kön och efter en stund slickar även hennes anal. Om du inte känner henne signaler och icke-verbala kommunikation väl är det på "den säkra sidan" att fråga och ge henne utrymme att svara ja eller nej, istället för att anta och tro att hon avbryter om hon inte uppskattar det. Då är ju övergreppet redan skett, om hon inte ville. Alltså, när ni har härligt oralsex och du vill göra något annat, fråga. 
  • Mella-Bella
    Bjoer skrev 2018-06-04 13:43:27 följande:

Hon bestämde ju sig för "sluta" eftersom du skrev att hon skärpte till sig då tolkar jag det som att viljan och beslutet är nej men fittan kände ankorlunda
Svar på tråden kan fingerpulla vara ett övergrepp?