Anonym (Hur fungerar det med analen och samtycke?) skrev 2018-06-03 16:35:12 följande:
Om hon har gett samtycke till sex, är ovanpå mig och jag, utan att fråga smeker runt hennes anal och för in ett finger har jag då gjort mig skyldig till ett övergrepp? Hon säger inte nej, utan stönar lite mer och kommer vad jag upplever som snabbare och hårdare än normalt.
Nu tror jag inte hon skulle anmäla mig för detta, men man vet aldrig. Är det bättre att fråga innan, och skulle jag rent teoretiskt kunna åka dit för detta?
Lite samma undran för oralsex. Hon vill att jag ger henne oralsex, och det är underförstått att det är vaginalt. Jag gör det ett tag, men sedan utan att fråga utför jag oralsex analt på henne. Hon säger inte nej, verkar uppskatta det enormt men jag har egentligen inte frågat om samtycke till detta utan hon har bara sagt "slicka mig" vilket förmodligen avsett vaginalt och inte analt. Skulle det kunna vara ett övergrepp också? Bör jag, för att vara på den säkra sidan fråga om detta först? Jag antar ju att hon skulle säga nej om hon inte ville det men det kan jag kanske inte göra?
Finns det någon anledning att gissa och riskera att gissa fel, istället för att säkerställa att du tolkat rätt? I ditt första exempel där du smeker runt hennes anal och för in ett finger och sen efteråt undrar om du skulle kunna "åka dit" för det, är det inte trevligare och hetare och bättre på alla sätt att kunna vara säker på att hon vill? Ett enkelt "vill du?" eller "får jag?" eller "hur känns det?"
Eller i ditt andra exempel, där hon sagt "slicka mig" (=samtycke) och du slickar hennes kön och efter en stund slickar även hennes anal. Om du inte känner henne signaler och icke-verbala kommunikation väl är det på "den säkra sidan" att fråga och ge henne utrymme att svara ja eller nej, istället för att anta och tro att hon avbryter om hon inte uppskattar det. Då är ju övergreppet redan skett, om hon inte ville. Alltså, när ni har härligt oralsex och du vill göra något annat, fråga.