• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • Jo79

M-M!! Var inne på scrapbookbutiken och kollade, och där fanns ju massa nya grejer!! Är ganska så sugen på mixade foamalfabetet och den vita chalken.... Sagomamma, har du provat vit chalk? Blir det snyggt? Måste nog dock vänta med att beställa tills jag fått de andra paketen jag beställt.... har ju glömt vad jag beställde!!

Mamma till KaramEllen
  • Sagomamma

Jo79:

Har inte provat än, men vänta bara tills ikväll, då ska jag tokprova!

Tror att det kan vara ganska bekvämt faktiskt, hittills har jag använt vit akrylfärg när jag foamstampat vit text, men det är ju ganska bökigt ändå. Chalksen är mycket lättare att foamstampa tycker jag...

• leamon

johannapanna: jag fotade tidigare men har nu börjat scanna...färgerna blir så mycket bättre!!!

• Tbulle

Helt ny till scrapbooking men entusiastisk!
    Ska göra ett album till min son och håller på att samla material.
    Min fråga:
    Hur är det med bilder ur tidningar, tidningsurklipp och liknande. Syrafritt? - Knappast va? Hur blir det om man skulle ta med t ex födelseannonsen och en bilb på t ex tänder ur någon tidning?
    En fråga till:
    "Vanliga" fotoalbum som man kan köpa på Åhlens, Lagerhaus mm. Vet ni om de har syrafritt papper? (Jag kan ju fråga där också, men men..)

Verkar sååå roligt med det här!!

• Bobline

Tack för svaren :)
    Det verkar vara en smart sak att köpa dessa färger. Ni kan väl tala om hur ni tycker att de funkar. Jag har för mej att man kan lösa dem i vatten men det kanske är dumt att göra?

• tr3z

Bobline - om de är tjocka kan man spä ut dom lite med vatten.

• malinka2

Tbulle: Nopp syra i allt du skrev...skulle va om det finns syrafria album då men hör med dom först. Jag köpte ett syrafritt album i en fotoaffär för en billig peng så kolla där. FAST jag antar att de albumen du menar är typ spiralalbum med fasta sidor. Ett tips är att använda skl postbound (jaja stavar som en kråka ) med plastfickor istället så slipper du scrappa i "rätt ordning" lättare att ta de kort man känner för o scrappa o sen flytta runt i albumet än att vara bunden till att nu måste jag scrappa tex första tanden, hoppas du förstår hur jag menar.

Men alla tidningsurklipp osv ÄR inte syrafria, speciellt inte dagstidningar, ta en kopia istället på syrafritt papper.

• Marajjah

johannapanna: Å jag scannade innan, nu fotar jag eftersom jag tycker färgerna blir mkt bättre då.

Mamma till Filip och BF 22/10 för Pyre2
  • Mamalicious

Hola i tråden, 100 år sen jag tittade in sist känns det som! Jag har fullt upp med att komma i form för beach 2006 men jag ska bättra mig för nu känner jag minsan att det rycker i scrapnerven

• jenn79

jag har vit chalk, men har bara använt det en gång till stämpla på rosa papper . men sen tog ideérna slut.

sagomamma: vad har du för planer fin din vita chalk??

liinda: välkommen in i scrapträsket

Svar på tråden Scrapträsket