• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • Jo79
    Malinka 2: Måste fråga en till sak *nyfiken i en strut*. I era senaste paket, vad innehöll dom? Nästa inköp vad blir det?

Jag fick paket från scrap and giftcorner med ett bazzillalbum 8'8, refillfickor, svart floss, vit gelpenna och ribboncarms och ett från scrapaddicted med retropunchen och flowerpowerpunchen... Rooooligt!! Nästa paket blir nog med lite mer möstrade papper, foamstamps, (mixalfabetet) och chalk. Och brads måste jag ha...
    Mamma till KaramEllen
  • Amelié77

Jo79 - vad gör man med floss? Har inte fattar det riktigt ännu. Tycker det låter lite läskigt, floss betyder ju tandtråd...

Malinka2 - jag har bara betalat med visa kort så jag vet inte om det fungerar med ett tillfälligt internetkort. Du kan ju maila och fråga.

• Bobline

Är det någon av er som vet var man kan köpa dies till qk billigt? helst svenska nätbutiker.

• Jo79
    2xA: Nu på min senaste Lo så sydde jag korsstygn för hand med rosa floss. Jättekul! Det har jag aldrig gjort förut så det var lite spännande. Annars har jag väl använt det ..... ääää....Hm. Gjort små rosetter på knappar som jag använt på lo:sar.... Och så har jag dragit grön floss runt blommor så det ser ut som blomstjälkar. Det är väl typ det.... vilken svår fråga!!
    Mamma till KaramEllen
  • mkk

Hej
    Jag har aldrig scrapat förut, men är väldigt intresserad av att göra det. Var in på bokhandeln för att kolla grejor, fy vad dyra de är. Är det verkligen så dyrt?? Finns det nånstans man kan skaffa grejor utan att bli ruinerad? Vad behöver jag som nybörjare? Jag skulle nämligen kunna köpa allt.

• Blue Vapor

mkk - håll dig ifrån bokhandlar och Panduro, är mitt tips! Det är ofta mycket dyrare där än på scrapbutiker (och enligt mig sanslöst mycket tristare utbud)! Du kan alltid börja med att kolla in www.scraproom.se tex! Jag tror att det finns några andra länkar i första inlägget här i tråden (alltså inte i trådstarten)

Börja scrappa, det är svinkul! Och ja, man behöver typ allt fint

• mkk

Finns det ingen form av startpaket, var in på scraproom. Jag blev alldeles snurrig av alla grejor

• Loppan79

mkk - ja, det är lite snurrit i början med alla saker. Det tar ett tag innan man fattar vad man vill ha

Det du bör köpa
    enfärgad cardstock (bazzil)
    några mönstrade papper som passar till cardstocken
    lim (gluedots, limpenna el liknande)
    nått att skära med. Skärmaskin som är lite dyrare eller skärmatta och rakbladskniv som är lite billigare (finns att köpa i vanliga hobbyaffärer)

Sen väljer du lite dekorationer efter smak, det vanligaste är brads, blommor, snören/band.
    Det kan också vara bra att ha en chalk, bra att börja med är charcoral eller chestnut roan. Men det är inget måste i början.

Jag skrev ett inlägg igår till en annan nybörjare att det säkert går att höra av sig till de här i scrapträsket som har butiker så hjälper de er säkert med startpaket om det känns svårt att få ihop det själv. Det är Meli, Sagommama och Bejbi78 som har egna butiker (ni får hojta till om ni inte vill att jag skriver så)

• Loppan79

mkk- för adresser till dem, kolla mitt inlägg från igår

Svar på tråden Scrapträsket