• HoppasPåEnTill

    BF December 2020

    Saknade en tråd så jag startar en. Om allt blir som tänkt så har vi BF 13 december 3020. Vi väntar på barn nummer 4.

  • Svar på tråden BF December 2020
  • PelloBello

    Hej!

    Jag gick ur facebookgruppen. Så skriver här vad som hände.

    Vi gjorde kub I måndags. Fick se en fin bebis sprattla omkring. När resultatet kom fick vi högsta risk 1:2 på t13 +18. Dessutom var fostret 8 dagar mindre än den borde. Mätningen hade betytt att jag plussade 2 dagar efter ägglossning. Så det oroade mig.

    Fick remiss för mkp, och tid i torsdags.

    Väl där togs aldrig provet. Då läkaren direkt kunde se att det såg allvarligt ut. 3 dagar tidigare såg det bra ut, nackspalten var 2,4mm. Men hos fostermedicin 3 dagar senare var nacken 3ggr så bred mot vad den ska vara. Han såg även enorma svullnader i huvud, rygg och bål. Fostervattnet hade minskat, vilket tyder på att njurarna inte fungerar.

    Vi hade försökt 11 månader innan vi blev gravida, och så slutar det såhär. Tack och lov han vi aldrig berätta för sonen om graviditeten. Så glada att vi väntade.

    Kommande torsdag ska vi till sjukhuset för att avbryta graviditeten. Så otroligt sorgligt. Så fruktansvärt att gå igenom det här.

    Men samtidigt tacksamma att vi fick veta detta i tid.

    Önskar er alla som är kvar lycka till med era bebisar. Och hoppas att ingen någonsin behöver gå igenom något sånthär.

    Kram

  • Kanelia
    PelloBello skrev 2020-06-06 20:04:05 följande:

    Hej!

    Jag gick ur facebookgruppen. Så skriver här vad som hände.

    Vi gjorde kub I måndags. Fick se en fin bebis sprattla omkring. När resultatet kom fick vi högsta risk 1:2 på t13 +18. Dessutom var fostret 8 dagar mindre än den borde. Mätningen hade betytt att jag plussade 2 dagar efter ägglossning. Så det oroade mig.

    Fick remiss för mkp, och tid i torsdags.

    Väl där togs aldrig provet. Då läkaren direkt kunde se att det såg allvarligt ut. 3 dagar tidigare såg det bra ut, nackspalten var 2,4mm. Men hos fostermedicin 3 dagar senare var nacken 3ggr så bred mot vad den ska vara. Han såg även enorma svullnader i huvud, rygg och bål. Fostervattnet hade minskat, vilket tyder på att njurarna inte fungerar.

    Vi hade försökt 11 månader innan vi blev gravida, och så slutar det såhär. Tack och lov han vi aldrig berätta för sonen om graviditeten. Så glada att vi väntade.

    Kommande torsdag ska vi till sjukhuset för att avbryta graviditeten. Så otroligt sorgligt. Så fruktansvärt att gå igenom det här.

    Men samtidigt tacksamma att vi fick veta detta i tid.

    Önskar er alla som är kvar lycka till med era bebisar. Och hoppas att ingen någonsin behöver gå igenom något sånthär.

    Kram


    Så ledsen för er skull! Verkligen hemskt det ni fått höra... Önskar er all styrka och kraft att orka igenom detta, och sedan kunna blicka framåt! Ofta blir man lättare gravid på nytt, även efter missfall osv (har varit där själv) men förstår att det känns avlägset nu. Ta hand om er!! <3
  • Kanelia
    upponed skrev 2020-06-02 12:24:40 följande:

    Första barnet här med! Vi ha rinte hört något om kub av vår barnmorska så partnern ska ringa och kolla det med henne... Men jag måste gå själv på första ultraljudet nu i vecka 18 vilket inte alls är roligt med första barnet.. Vi tittar på alternativ som privat ultraljud som vi betalar för där kanske båda får vara med...


    Jag tipsar om att kolla genast med mvc om ni vill göra KUB, det kan senast göras i vecka 14, sedan är det för sent. Det låter ju som ni inte får göra det gratis då BM inte tagit upp det, reglerna är olika tyvärr i olika kommuner... Men ni kan också göra privat om ni skulle vilja, men samma deadline gäller, det går inte att göra efter vecka 14 så tänk på det bara :)
  • KaffeOchHybris
    PelloBello skrev 2020-06-06 20:04:05 följande:

    Hej!

    Jag gick ur facebookgruppen. Så skriver här vad som hände.

    Vi gjorde kub I måndags. Fick se en fin bebis sprattla omkring. När resultatet kom fick vi högsta risk 1:2 på t13 +18. Dessutom var fostret 8 dagar mindre än den borde. Mätningen hade betytt att jag plussade 2 dagar efter ägglossning. Så det oroade mig.

    Fick remiss för mkp, och tid i torsdags.

    Väl där togs aldrig provet. Då läkaren direkt kunde se att det såg allvarligt ut. 3 dagar tidigare såg det bra ut, nackspalten var 2,4mm. Men hos fostermedicin 3 dagar senare var nacken 3ggr så bred mot vad den ska vara. Han såg även enorma svullnader i huvud, rygg och bål. Fostervattnet hade minskat, vilket tyder på att njurarna inte fungerar.

    Vi hade försökt 11 månader innan vi blev gravida, och så slutar det såhär. Tack och lov han vi aldrig berätta för sonen om graviditeten. Så glada att vi väntade.

    Kommande torsdag ska vi till sjukhuset för att avbryta graviditeten. Så otroligt sorgligt. Så fruktansvärt att gå igenom det här.

    Men samtidigt tacksamma att vi fick veta detta i tid.

    Önskar er alla som är kvar lycka till med era bebisar. Och hoppas att ingen någonsin behöver gå igenom något sånthär.

    Kram


    Usch, vilket tråkigt besked. Jag hoppas ni känner att ni har tillräckligt med stöd för att ta er igenom detta.
  • gammelpysen
    PelloBello skrev 2020-06-06 20:04:05 följande:

    Hej!

    Jag gick ur facebookgruppen. Så skriver här vad som hände.

    Vi gjorde kub I måndags. Fick se en fin bebis sprattla omkring. När resultatet kom fick vi högsta risk 1:2 på t13 +18. Dessutom var fostret 8 dagar mindre än den borde. Mätningen hade betytt att jag plussade 2 dagar efter ägglossning. Så det oroade mig.

    Fick remiss för mkp, och tid i torsdags.

    Väl där togs aldrig provet. Då läkaren direkt kunde se att det såg allvarligt ut. 3 dagar tidigare såg det bra ut, nackspalten var 2,4mm. Men hos fostermedicin 3 dagar senare var nacken 3ggr så bred mot vad den ska vara. Han såg även enorma svullnader i huvud, rygg och bål. Fostervattnet hade minskat, vilket tyder på att njurarna inte fungerar.

    Vi hade försökt 11 månader innan vi blev gravida, och så slutar det såhär. Tack och lov han vi aldrig berätta för sonen om graviditeten. Så glada att vi väntade.

    Kommande torsdag ska vi till sjukhuset för att avbryta graviditeten. Så otroligt sorgligt. Så fruktansvärt att gå igenom det här.

    Men samtidigt tacksamma att vi fick veta detta i tid.

    Önskar er alla som är kvar lycka till med era bebisar. Och hoppas att ingen någonsin behöver gå igenom något sånthär.

    Kram


    Så fruktansvärt tragiskt. Jag hoppas att ni finner styrka kommande tiden och att ni får tid att sörja tillsammans. Jag hoppas att ni snart blir gravida igen och får glädjas åt ett litet syskon.

    Stor kram.
  • PelloBello

    Tack för era fina ord! Faktiskt så känns det lättare och lättare. Vi har fått så otroligt mycket stöd av både vänner och familj, så det underlättar mycket. Vår son ger oss styrkan att vara glada och positiva.

    Jag sitter i detta nu i väntrummet på sjukhuset för inskrivning. Har faktiskt börjat kunna prata om det och tänka på det utan att bryta ihop. Snart får vi säga hejdå till lilla mini och hoppas på att vi blir gravida igen och att det går bättre.

    Hoppas era graviditeter går mycket bättre och att ni får njuta nu <3

  • upponed
    PelloBello skrev 2020-06-09 10:39:59 följande:

    Tack för era fina ord! Faktiskt så känns det lättare och lättare. Vi har fått så otroligt mycket stöd av både vänner och familj, så det underlättar mycket. Vår son ger oss styrkan att vara glada och positiva.

    Jag sitter i detta nu i väntrummet på sjukhuset för inskrivning. Har faktiskt börjat kunna prata om det och tänka på det utan att bryta ihop. Snart får vi säga hejdå till lilla mini och hoppas på att vi blir gravida igen och att det går bättre.

    Hoppas era graviditeter går mycket bättre och att ni får njuta nu <3


    Skickar styrkekramar<3
  • juliaslife

    Nu börjar det närma sig RUL för oss. Går in i vecka 16 imorgon. Och RUL är inbokat 8 juli.

    Jag är fortfarande väldigt nervös och jag känner mig inte alls som jag hade trott att jag skulle göra. Jag känner mig inte gravid. Vilket gör mig extremt orolig att något ska vara fel. Magkänslan säger att något inte står helt rätt till. Men det kan också vara för att jag så gärna ville göra KUB och eftersom att det inte blev något med det så försöker jag undermedvetet förbereda mig på att något skulle kunna vara fel.

    Även om jag nu har börjat se väldigt gravid ut så känns det som att jag går runt och låtsas. För jag kan enkelt dra in magen och dölja den.

    Hur mår ni andra som är i liknande vecka? Känner ni er gravida? Har ni mycket krämpor? Syns det väl att ni väntar barn?

  • Zaxika

    Jag är i vecka 14+3, har rul 13 juli. Hade jag inte gjort något ultraljud så hade jag nog också haft de där tvivelkänslorna. Sen jag gjorde kub har jag från att ha haft lite illamående, börjat spy ibland. Så jag känner mig mer gravid sen ultraljudet. Jag har svullna bröst och svullen mage. Jag väntar andra barnet så tycker nog det syns att jag är gravid. Jag tror det är väldigt ovanligt att ha missed abortion som inte startat spontant efter vecka 12, men jag kan ju ha fel. Håller tummarna för att ditt rul går bra!

  • gammelpysen

    Jag är i v 14+2 och heller inte mycket symptom. Tredje barnet så magen börjar synas, men mår jättebra i övrigt. Går inte att jämföra med första graviditeten då jag spydde mig igenom 9 månader eller andra då jag oroade mig galet mycket i 9 månader.

    Är det inte spökveckor nu? Sen läser man ju om att de här veckorna är lugna även på olika sidor. Jag skulle inte vara orolig.

  • gammelpysen
    PelloBello skrev 2020-06-09 10:39:59 följande:

    Tack för era fina ord! Faktiskt så känns det lättare och lättare. Vi har fått så otroligt mycket stöd av både vänner och familj, så det underlättar mycket. Vår son ger oss styrkan att vara glada och positiva.

    Jag sitter i detta nu i väntrummet på sjukhuset för inskrivning. Har faktiskt börjat kunna prata om det och tänka på det utan att bryta ihop. Snart får vi säga hejdå till lilla mini och hoppas på att vi blir gravida igen och att det går bättre.

    Hoppas era graviditeter går mycket bättre och att ni får njuta nu <3


    Tänkte på dig i morse.

    Jag hoppas att ni får ta ett fint avsked. Stor kram och hoppas att ni snart får en liten.
  • SofiaSamuelson89

    Hej alla! Såg att inte många skriver här längre men jag hoppar in ändå. Va nämligen på mitt rutin ultraljud den 11/8 och det visade sig att de flyttade mig 11 dagar. Enligt min sista mens som va den 28/3-2020 så ska jag va beräknad den 2/1-2021 men icke sa Nicke. Nu är jag beräknad till den 21/12-2020. Barnmorskan kunde inte förklara detta för mig, alltså hur det kommer sig. Är det någon som har vart med om något liknande? Så jag va redan i vecka 22 när jag gjorde RUL.

    Har någon börjat köp saker till bebisen? Eller anser ni att det är för tidigt? Jag har redan köpt kläder till BB, begagnad vagn och nytt babyskydd Hittade ett på en utförsäljning 1500kr i stället för 3000kr, sicket kap


    Hejhej
  • Frisko
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-08-15 09:04:22 följande:

    Hej alla! Såg att inte många skriver här längre men jag hoppar in ändå. Va nämligen på mitt rutin ultraljud den 11/8 och det visade sig att de flyttade mig 11 dagar. Enligt min sista mens som va den 28/3-2020 så ska jag va beräknad den 2/1-2021 men icke sa Nicke. Nu är jag beräknad till den 21/12-2020. Barnmorskan kunde inte förklara detta för mig, alltså hur det kommer sig. Är det någon som har vart med om något liknande? Så jag va redan i vecka 22 när jag gjorde RUL.

    Har någon börjat köp saker till bebisen? Eller anser ni att det är för tidigt? Jag har redan köpt kläder till BB, begagnad vagn och nytt babyskydd Hittade ett på en utförsäljning 1500kr i stället för 3000kr, sicket kap


    Oj vad sjukt! Jag har hört dessa historier innan också. Jag hade min sista mens 27/3 och jag är beräknad 1/1. Men har under tiden pendlat mellan bf 28/12, 29/12 och 31/12 men nu 1/1.

    Men det kan inte bero på att bebis växer olika?? Att ju mer bebis har växt desto mer visar ul att bebis kommer tidigare typ? Eller att bebis växer inte ?snabbt? och blir istället bakåtflyttad pga växt?
  • SofiaSamuelson89

    Ja jag blev rätt chockad måste jag säga haha! Dock hade jag nog hellre haft 2/1-20 eftersom det blir precis vid jul.

    Ja jag funderade på om det kunde vara så som du säger, men tror du inte barnmorskan skulle sagt det då? Å Sen så mäter dom ju skelettet. Om det skulle växa så mycket snabbare skulle det inte då betyda att något inte stod rätt till?

    Jag funderar på om jag kanske blivit gravid och sen haft min mens ändå kanske?


    Frisko skrev 2020-08-15 09:11:18 följande:

    Oj vad sjukt! Jag har hört dessa historier innan också. Jag hade min sista mens 27/3 och jag är beräknad 1/1. Men har under tiden pendlat mellan bf 28/12, 29/12 och 31/12 men nu 1/1.

    Men det kan inte bero på att bebis växer olika?? Att ju mer bebis har växt desto mer visar ul att bebis kommer tidigare typ? Eller att bebis växer inte ?snabbt? och blir istället bakåtflyttad pga växt?


    Hejhej
  • upponed
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-08-15 09:04:22 följande:

    Hej alla! Såg att inte många skriver här längre men jag hoppar in ändå. Va nämligen på mitt rutin ultraljud den 11/8 och det visade sig att de flyttade mig 11 dagar. Enligt min sista mens som va den 28/3-2020 så ska jag va beräknad den 2/1-2021 men icke sa Nicke. Nu är jag beräknad till den 21/12-2020. Barnmorskan kunde inte förklara detta för mig, alltså hur det kommer sig. Är det någon som har vart med om något liknande? Så jag va redan i vecka 22 när jag gjorde RUL.

    Har någon börjat köp saker till bebisen? Eller anser ni att det är för tidigt? Jag har redan köpt kläder till BB, begagnad vagn och nytt babyskydd Hittade ett på en utförsäljning 1500kr i stället för 3000kr, sicket kap


    Väntar första bebisen så vet inte de där med veckorna riktigt men gissar att det är lättare att få exakt ju längre fostret varit i magen eller fel beräkning från början.

    Jag har köpt kläder i stl 50 samt 56 och köpt grejer till bebis rummet samt inrett. Jag tror man känner precis själv när det är dags att inhandla, jag tyckte de va skönt efter rul att titta på vagn osv för kändes tryggare då men köpte spjälsäng i vecka 17 osv. :)
  • Clara87
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-08-16 08:29:01 följande:

    Ja jag blev rätt chockad måste jag säga haha! Dock hade jag nog hellre haft 2/1-20 eftersom det blir precis vid jul.

    Ja jag funderade på om det kunde vara så som du säger, men tror du inte barnmorskan skulle sagt det då? Å Sen så mäter dom ju skelettet. Om det skulle växa så mycket snabbare skulle det inte då betyda att något inte stod rätt till?

    Jag funderar på om jag kanske blivit gravid och sen haft min mens ändå kanske?


    Hej, jag blev flyttad 12 dagar och är nu beräknad 19 december istället för 31 dec. Tror inte riktigt på det, jag "vet" när jag hade ägglossning. Så jag ska försöka att sikta in mig på mitt tidigare bf för att inte bli så otålig när det närmar sig (lycka till haha)
  • SofiaSamuelson89

    Ja bara han kommer ut hel och frisk så blir det nog bra oavsett :)

    Jag har med köpt kläder till BB men resten eller en stor del får nog bli begagnat. Jag har fått nått för mig så jag köper nästan allt på loppisar och i andra hand. Är vårat första barn men å gud va dyrt det är att skaffa barn haha!

    Visste ju att det skulle kosta pengar, men detta är ju sjukt. Innan han ens har kommit har man gjort åt 5-6 tusen kr


    upponed skrev 2020-08-17 14:16:13 följande:

    Väntar första bebisen så vet inte de där med veckorna riktigt men gissar att det är lättare att få exakt ju längre fostret varit i magen eller fel beräkning från början.

    Jag har köpt kläder i stl 50 samt 56 och köpt grejer till bebis rummet samt inrett. Jag tror man känner precis själv när det är dags att inhandla, jag tyckte de va skönt efter rul att titta på vagn osv för kändes tryggare då men köpte spjälsäng i vecka 17 osv. :)


    upponed skrev 2020-08-17 14:16:13 följande:

    Väntar första bebisen så vet inte de där med veckorna riktigt men gissar att det är lättare att få exakt ju längre fostret varit i magen eller fel beräkning från början.

    Jag har köpt kläder i stl 50 samt 56 och köpt grejer till bebis rummet samt inrett. Jag tror man känner precis själv när det är dags att inhandla, jag tyckte de va skönt efter rul att titta på vagn osv för kändes tryggare då men köpte spjälsäng i vecka 17 osv. :)


    Hejhej
  • upponed
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-08-17 20:31:37 följande:

    Ja bara han kommer ut hel och frisk så blir det nog bra oavsett :)

    Jag har med köpt kläder till BB men resten eller en stor del får nog bli begagnat. Jag har fått nått för mig så jag köper nästan allt på loppisar och i andra hand. Är vårat första barn men å gud va dyrt det är att skaffa barn haha!

    Visste ju att det skulle kosta pengar, men detta är ju sjukt. Innan han ens har kommit har man gjort åt 5-6 tusen kr


    Ja det är galet hur dyrt allting är, vi försöker beta av bit för bit :) super smart att köpa begagnat, brukade fynda mycket på loppisar förr!

    Vi är inne i barnvagn djungeln nu och bestämt oss för att köpa en ny vagn. Står mellan emma ljunga super viking och britax gobig2... Men det är ju så svårt när man inte vet något om vagnar.... Så har läst o läst, recensioner, expert omdömen och Klämt på vagnarna i affär men svårt oavsett..

    Ja precis de kommer ut på ett eller annat vis:)
  • SofiaSamuelson89

    Ja så dyrt!!

    Ja jag känner att det är smart, speciellt när man mitt i allt detta ska spara till hus ???? Jag kan inte så mycket om vagnar mer än vad mina systrar sagt. En har 4 barn och en har 3, deras råd va ?köp med riktiga däck? alltså inte plast utan gummi däck. Speciellt om man ska ha som vi på vinterhalvåret. Våran vi köpte har sånna däck och dom verkar bra och stabila, de måste vara det med för vi har två hundar som ska ut på dagarna med ????

    Tycker du tiden går fort eller långsamt då? Jag går ju in i vecka 23 nu och i början tyckte jag tiden kröp (spydde konstant hela dagarna ). Men nu springer den och magen iväg


    upponed skrev 2020-08-18 12:36:07 följande:

    Ja det är galet hur dyrt allting är, vi försöker beta av bit för bit :) super smart att köpa begagnat, brukade fynda mycket på loppisar förr!

    Vi är inne i barnvagn djungeln nu och bestämt oss för att köpa en ny vagn. Står mellan emma ljunga super viking och britax gobig2... Men det är ju så svårt när man inte vet något om vagnar.... Så har läst o läst, recensioner, expert omdömen och Klämt på vagnarna i affär men svårt oavsett..

    Ja precis de kommer ut på ett eller annat vis:)


    Hejhej
  • upponed
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-08-19 08:57:45 följande:

    Ja så dyrt!!

    Ja jag känner att det är smart, speciellt när man mitt i allt detta ska spara till hus ???? Jag kan inte så mycket om vagnar mer än vad mina systrar sagt. En har 4 barn och en har 3, deras råd va ?köp med riktiga däck? alltså inte plast utan gummi däck. Speciellt om man ska ha som vi på vinterhalvåret. Våran vi köpte har sånna däck och dom verkar bra och stabila, de måste vara det med för vi har två hundar som ska ut på dagarna med ????

    Tycker du tiden går fort eller långsamt då? Jag går ju in i vecka 23 nu och i början tyckte jag tiden kröp (spydde konstant hela dagarna ). Men nu springer den och magen iväg


    Ja viktigt med stabila vagnar, många är väldigt rangliga. Ska också ut med två hundar, dock mindre sorten. Många vagnar känns även plastiga...

    Jag är i vecka 23 från igår, tycker tiden går jätte sakta. För mig är det tvärtom (haha). Första tiden gick super fort och nu går det sakta, vill mest att bebisen ska komma ut (men det stressar en med allt som ska ordnas).

    Vill se vad de är för filur där inne, spydde även fruktansvärt mycket och har foglossning.. :/ inge illamående nu dock, lite smått ibland.
Svar på tråden BF December 2020