• Anonym (D)

    Förhållningssätt till partners tidigare barn och kostnader

    Jag är gift med en man och har ett barn med honom och ett till på väg i höst. Han har också en 17-årig son sedan tidigare. Vi bor i ett hus som mannen och jag äger 50/50 och delar på alla kostnader för 50/50. Tidigare då vi började träffas var jag mer large och funderade inte så mycket på de extrakostnader som hans son bidrog med, det var dock mest mat eftersom vi tidigare bodde i en lägenhet. Nu när hans son blivit större, äldre och hungrigare vet jag inte om jag tycker att jag fortfarande ska stå för 50% av maten de veckor han är här. Min man menar att jag visste vad jag gav mig in på när vi startade vårt förhållande och därför ska jag fortsätta betala och laga mat 50% när sonen är här. Vad tycker FL? Är detta rättvist? Jag tycker ju redan att jag betalar för något som jag inte helt borde då jag också står för 50% av uppvärmningskostnader etc, samt att det huset som vi köpte behövde ha lite extra plats för att sonen skulle få rum - detta påpekar jag dock inte.

  • Svar på tråden Förhållningssätt till partners tidigare barn och kostnader
  • Anonym (D)
    Anonym (Ett val) skrev 2020-05-08 21:57:12 följande:

    Väljer man en partner som har barn sedan tidigare, väljer man hela paketet. Det innebär att man välkomnar deras tidigare barn. Öppnar en famn. Ekonomiskt och känslomässigt.

    Vart går gränsen annars? Skall man debitera för gäster och barnens kompisar när de är hos familjen och fikar och äter?

    Viktigt i detta är att din partner har samma värderingar. VÅRA pengar och VÅRA val.


    Håller inte med, faktiskt. Annars hade jag väl inte startat tråden? :)
  • Anonym (D)
    Ess skrev 2020-05-08 22:55:22 följande:

    Nej det gör man verkligen inte, man har ett ansvar för de barnen man själv är förälder åt.

    Gäster och barnens kompisar bjuder igen så att det jämnar ut sig. Särkullarnas kompisar får deras förälder bjuda om de ska ha något. Maken fixade allt sådant under umgänget och var inte han hemma så fick de själva ordna eller va utan.


    Precis, det var min reflektion också. Om en kompis till mitt barn skulle komma förbi sju gånger i månaden i tio år och äta utan att aldrig bjuda tillbaka mitt barn skulle jag också tycka att det kändes fel.
  • Zakopane

    Pinsamt TS. För mig är det obegripligt att göra en grej av att inte vilja dela MATKOSTNADER för att sonen äter mer än de små barnen.

    Fy fan, det var nog bland det snålaste jag läst.

    Inom 1-2 år flyttar sonen rimligen hemifrån. Du har gått in i en relation med sonens pappa och skaffat två barn med honom. Och ändå vill du komma NU och ha mage att klaga på att du får stå för hälften av maten i familjen.... obeskrivligt.

  • Anonym (D)
    Anonym (Sambo) skrev 2020-05-08 23:38:09 följande:

    Jag tänker att det finns lika många lösningar som bonus familjer där ute.

    Min nya pojkvän är på väg att flytta in med mig och mina 3 barn och jag skulle aldrig ta för givet att han ska ta kostnader för mina barn. Det gör jag och barnens pappa. Däremot är jag säker på att han aldrig skulle göra någon grej av vår hushållsbudget pga att jag har 3 barn och han inga. För det mesta betalar jag mer för att jag tjänar mest och att barnen är mina, men samtidigt har han gått med på detta och vet vad det kommer att kosta mer för honom än som singel.

    Å andra sidan är han överlycklig över att ha fått en familj, så ja, situationen är en annan för oss.

    Om vi gifter oss, köper hus och får gemensamma barn blir förutsättningarna kanske ändrade, då varken han eller jag vill göra skillnad på mina barn och eventuella gemensamma, eller åtminstone så lite som möjligt.

    Jag skulle dock bli väldigt oroad om han plötsligt störde sig på mina barn och inte ville ha med deras matkostnader att göra längre. Vad säger din man om att du stör dig på hans son?

    Kanske borde ni lösa konflikten snarare än pengarna. Verkar som att det skaver mellan er ordentligt, vilket inte kan vara särskilt trevligt att leva i, varken för dig, din man, hans son och ert gemensamma barn. Trots att han snart är myndig är ju du ändå den vuxna, som tillsammans med din man borde ansvara för att lösa problemet allt det här bottnar i.

    Men jag gissar att problemet är mer komplext än så kanske? Hoppas ni löser det tillsammans för allas skull.


    Tack för att du förstår att situationen är större än bara pengarna. Det ligger mycket, och många år bakom denna frustration, och jag skulle också önska att konflikten skulle lösas. Min man tycker ju såklart att detta är skitjobbigt att jag stör mig på hans son, men det känns som jag genom denna tråd har fått många nya tankar att ta med in i diskussionen, utan att för den sakens skull vilja sätta hårt mot hårt.
  • Zakopane
    Ess skrev 2020-05-09 09:47:58 följande:

    Delar man upp ekonomin ordentligt så blir det aldrig varken problem eller tjafs om det. Skulle man däremot ha gemensam ekonomi så kan det bli stora problem. Ponera maken ville köpa särkullarna något, då måste han fråga mig eftersom det är mina pengar med. Jag säger nej för jag inte vill slösa pengar på dem utan vill köpa något till mig själv istället, läget låst och upplagt för problem.

    Delar man upp kostnaderna ordentligt, tar sig tid att verkligen göra det så att ingen sponsrar något de inte vill, då blir det inga problem. När man betalt sin del så kan man göra vad man vill med sina pengar och behöver inte fråga den andre om lov.

    Jag skulle aldrig vilja sätta mig i en sits där man trasslat ihop ekonomierna och har gemensamma konton mm. Jag är en egen myndig person som själv kan och vill sköta min ekonomi utan inblandning från någon.

    Jag har ingen lust att sponsra särkullar eller annat bagage som partnern dragit på sig, det får han lösa själv.


    Lösningen är enkel. Lika mycket matpengar in på ett kort, som det handlas med. Sedan vägs varje ingrediens för sig vid tillagning och när man serverar maten kontrollerar man innehållet i tex stroganoffen på sonens tallrik... kanske den innehöll fem korvbitar mer än en genomsnittlig portion. Vikten av korven jämförs med kvitton och inköpspris, därefter ägnas resten av veckans kvällar åt att reda ut hur många gram var o en ska betala för.
  • möjligt
    Anonym (D) skrev 2020-05-09 20:23:19 följande:

    Jag håller med. Det var annorlunda när jag kom in i förhållandet, för då var sonen fortfarande barn och det var mer naturligt att förstå att inga krav ställdes (även om jag kan tror att det säkert är annorlunda i andra familjer). Jag har under åren haft ?den otroligt jobbiga diskussionen? att sonen inte hjälper till (och också varför jag ska vara med och betala hans mat) men inget har ändrats, tyvärr. Min man har en tendens att gå i försvarsställning när han blir kritiserad angående sonen så det är svårt att få en konstruktiv diskussion.


    Eftersom det låter som att du inte har barn sen innan detta förhållandet så förstår jag att du tyckte det kändes ok men en vettig förälder har regler, krav och gränser även för mycket mindre barn. Sedan får det så klart anpassas allt eftersom åren går.

    Men det låter väldigt mycket som att detta är kärnan i det hela. Nu är det ju svårt för det går ju inte att gå tillbaka men jag tycker du borde kräva parterapi. Där ni kan diskutera detta, extra viktigt iom ni nu har gemensamma barn också. Vägrar han det så hitta någon du själv kan prata med.

    Men försök att hitta perspektivet att även om sonen just nu är en dryg tonårspojke så är det faktiskt inte alls hans fel, det är helt din partners fel(och ev den andra föräldern), barn blir vad man uppfostrar dem till. Lägg irritationen där den hör hemma
  • Anonym (D)
    Anonym (3 problem) skrev 2020-05-09 00:35:45 följande:

    Det låter som att ni har tre problem, inte ett:

    1) Ni har separat ekonomi trots att ni lever ihop med barn. Det står självklart alla fritt att göra som de vill, men jag fattar inte hur man orkar. Och självklart föder det frågor som dessa, med fokus på millimeterrättvisa.

    2) Du stör sig på din sväris. Av allt du skrivit att döma så är det hans beteende som gjort att du tröttnat på att betala, det är med andra ord egentligen inte pengarna det handlar om i grunden.

    3) Du skrev i något svar att om du hade insett hur det skulle bli, så hade du aldrig gett dig in i det hela. Jag tolkar det som att du menar ge dig in i relationen med din sambo? Om jag tolkar dig rätt så är väl ändå den känslan det största problemet.

    Om jag var du, skulle jag försöka lösa dessa tre problem och inte fokusera på matkostnader, för det kommer inte att lösa ngt i längden så länge som ovan kvarstår (undantaget nr 1 kanske, som man säkert kan leva med även om det verkar sjukt jobbigt...)


    Jag håller med om din 2 och 3, men inte med 1. Om det var så att vi skulle ha gemensam ekonomi skulle jag nog vara ännu mer missnöjd med hur pengarna användes. För mig har strikt uppdelning rörande ekonomin hjälpt genom att jag vet exakt hur mycket jag ska ge till det gemensamma, att jag vet hur mycket jag har kvar efter det, och också att mina pengar (direkt eller indirekt) inte går till ett barn som inte är mitt. Jag kan förstå att detta kan ses på som krångligt, men det passar mig. Min man har dock framfört flertalet gånger att han tycker det är märkligt att vår ekonomi är så pass uppdelad.

    Rörande 3 så ångrar jag väl ingenting nu riktigt, jag vet ju att det är en begränsad tid innan sonen så småningom flyttar hemifrån och det kan jag nog hålla ut. Hade jag dock kunnat gå bakåt i tiden med de lärdomar jag har nu hade jag nog aldrig givit mig in i ett förhållande där det redan fanns ett barn, eftersom det blir krångligare beslut och liv, som jag ser det. Dock älskar jag min man och det gemensamma barn som vi har, och det vill jag inte lämna för något i världen.
  • Anonym (D)
    Anonym (lll) skrev 2020-05-09 09:58:58 följande:

    Det åter väldigt likt hur vi har det och i mina ögon rätt. Vi har ett gemensamt konto för mat + huslån osv, men allt annat betalar vi var för sig. Till matkontot har vi då som jag skrev tidigare, räknat ut hur stor del som jag + mina barn behöver (bor varannan vecka) och hur stor del som han + hans barn (bor mestadels här) behöver. Han har ett barn mer än jag dessutom. Jag har en sommarstuga sedan tidigare men eftersom vi är gifta anser jag att den är vår gemensamma, men jag betalar kostnader för den. Vi har bara en bil som han mest använder så han står för den. Jag tankar någon gång om jag använder den (vilket är oerhört sällan). 

    Eftersom ni har det mesta uppdelat men på gemensamma kostaderna delar ni på, så jag förstår verkligen inte varför just maten då inte ska delar proportionerligt också? 

    Pappan anser att mat = gemensamma kostnader oavsett vilken del av familjen den går till, med du anser mat = enskild utgift beroende på vilken del av familjen den går till. Eller hur blir det så?

    Tror du att pappan hade tyckt så här om maten om det var du som hade 18-åringen? Har du ställt honom den frågan? 


    Håller med, spöklikt lika uppdelning! Angående frågan om det varit min 18-åring så tror jag att min man skulle svarat att han gladeligen betalat också för denna person. Men det är ju ett hypotetiskt resonemang, samtidigt tror jag kanske också att han hade gjort det, eftersom han har längre erfarenhet av att ha med sig sitt barn in i förhållanden. Och kanske också har en mindre ?rätt ska vara rätt?-känsla än jag. :)
  • Anonym (Bonusmamma)

    Jag är tillsammans med en man som har barn från tidigare förhållande. När vi flyttade ihop gjorde han klart för mig att det är han och hans ex som står för alla kostnader kring barn inklusive matkostnader. Jag skulle aldrig gå med på att betala hans barns mat. Om han ställde det kravet på mig skulle jag överväga att flytta ihop med honom/separera. Varför måste jag betala hans barns mat? Det verkar orättvist mot mitt eget barn. De där slantarna går istället till mig själv eller mitt barn.

  • Anonym (D)
    Anonym (C) skrev 2020-05-09 10:44:31 följande:

    När ert andra gemensamma barn föds, kommer han väl få ytterligare flerbarnstillägg. Om jag förstått det hela rätt är totala flerbarnstillägget för 3 barn 730 kr, och för 2 barn 150 kr. Det innebär att han får ut 580 kr extra för sonen i praktiken, och 150 kr av flerbarnstillägget blir för era gemensamma barn.

    Eftersom han får mer pengar för sina barn, är det väl inte mer än rätt att han lägger 580 kr extra till mat och utgifter för sin son. Det borde motsvara ungefär vad sonen kostar extra i månaden.

    Dessutom borde han ta lite mer ansvar för hushållet den veckan hans son är hemma om han inte kan få sonen att hjälpa till i rimlig utsträckning. 

    I praktiken får han ju inte mindre pengar än nu, samtidigt som du inte behöver betala extra för bonussonen. 

    Bäst vore kanske att pappan gör en del av hushållsarbetet tillsammans med sonen. Då kan de umgås lite extra, samtidigt som sonen lär sig laga mat, tvätta och annat som är bra att kunna som vuxen. Blir troligen lättare att pappan ber sonen att hjälpa honom än att försöka tvinga killen att göra sakerna själv.


    Kanonbra tips i denna tråd. Jag tar med mig alla dina tankar in i den kommande diskussionen med min man. Stort tack!!!
Svar på tråden Förhållningssätt till partners tidigare barn och kostnader