• Kikijiki

BF Augusti 2021

Hej! Likt traditionen är det dags att skapa en tråd för oss som hoppas på tillskott i Augusti!

Jag börjar med en presentation: Jag och sambon väntar första barnet. Jag är 31 år, och har tidigare fått ett tidigt missfall i somras - Så hoppas det går vägen denna gången.

Tänker att jag också skapar en privat facebook-grupp där dom som vill kan gå med.

Hoppas vi blir ett gäng som vill följas åt :)

• Svar på tråden BF Augusti 2021
  • Anonym (Milla)
    Anonym (hoppfull) skrev 2020-12-27 07:14:34 följande:

Hur upplevde du den? den är ganska bred, tänkte i affärer och så? :) var körde ni den mest i för miljö? Förlåt för massa frågor men bor i stan och åker i vanliga fall (när det inte är pandemi) mycket kollektivtrafik. Samtidigt så är vi ofta på landet med mer eller mindre kompakta grusvägar och en å annan skogsstig.

Nej, den har Stockholmsmått så den funkar överallt i stan. Vi bor i en förort och har rört oss mycket i elljusspår i skogen och grusvägar och det har inte varit några problem för oss.

Tycker vagnen är bra överlag, har dock inga andra dubbelvagnar att jämföra med. Gillar att barnen kan sitta bakåtvända, att varukorgen är stor, det är typ fullt liggläge på sitsarna och den är rätt billig. Vi köpte vår begagnad, den är från 2017 och vi köpte den 2019 för 1700kr.

Regnskyddet tyckte jag dock inte om, så vi har använt två regnskydd för enkelvagn istället för det för dubbelvagn.
  • Anonym (hoppfull)
    Anonym (Milla) skrev 2020-12-27 08:24:24 följande:

Nej, den har Stockholmsmått så den funkar överallt i stan. Vi bor i en förort och har rört oss mycket i elljusspår i skogen och grusvägar och det har inte varit några problem för oss.

Tycker vagnen är bra överlag, har dock inga andra dubbelvagnar att jämföra med. Gillar att barnen kan sitta bakåtvända, att varukorgen är stor, det är typ fullt liggläge på sitsarna och den är rätt billig. Vi köpte vår begagnad, den är från 2017 och vi köpte den 2019 för 1700kr.

Regnskyddet tyckte jag dock inte om, så vi har använt två regnskydd för enkelvagn istället för det för dubbelvagn.

Ah då kanske de gjort den bredare :( den va 80 cm bred när jag kollade och varukorgen tog Max 4 kg :/

Hade ni med den i bil ibland? Såg att den är rätt tung, även för syskonvagn.

Absolut bra pris med 1700 för syskonvagn! =D
  • Perzika

Hej, hakar på!

Plussat och väntar tillökning 17 aug.

Har två barn sedan tidigare, 7 och 9 så detta blir en liten goding. Är 37 och funderar på att göra UL på privat klinik då jag förstått att det är mer restriktioner nu.

Skönt att se att det är fler i min ålder ????

• Anonym4848

Jag är snart 35 och plussade i måndags, första gången i livet. Vi slutade skydda oss för ca 9 månader sen. Är idag i v. 5+3. Har ju förstått att man inte direkt är ensam att vara orolig och tänka katastroftankar. Tänker att det är typ 1% chans att detta ska gå vägen.. hur ska man orka härda ut till kub-testet i v. 13?! Och tänk om oron inte alls lägger sig efter det heller? Är orolig pga ålder, och pga att jag knappt känner nåt. Har ont i brösten, det är allt. Läst att illamående är tecken på en hälsosam graviditet, att statistik säger att man har ökad risk för missfall om man inte mår illa osv. Hur tusan ska man tänka?! Vill ju kunna vara iaf lite glad..

• Seven Costanza
    Anonym4848 skrev 2020-12-27 11:14:40 följande:

Jag är snart 35 och plussade i måndags, första gången i livet. Vi slutade skydda oss för ca 9 månader sen. Är idag i v. 5+3. Har ju förstått att man inte direkt är ensam att vara orolig och tänka katastroftankar. Tänker att det är typ 1% chans att detta ska gå vägen.. hur ska man orka härda ut till kub-testet i v. 13?! Och tänk om oron inte alls lägger sig efter det heller? Är orolig pga ålder, och pga att jag knappt känner nåt. Har ont i brösten, det är allt. Läst att illamående är tecken på en hälsosam graviditet, att statistik säger att man har ökad risk för missfall om man inte mår illa osv. Hur tusan ska man tänka?! Vill ju kunna vara iaf lite glad..

Grattis till graviditeten! Jag är gravid med andra barnet och mådde precis som vanligt hela min första graviditet så det är absolut inte alla som mår illa. Jag har inte mått illa nu heller men är märkbart tröttare och mer lättirriterad än förra gången - lite ont i brösten har jag haft också. Går in i vecka 10 idag (BF 1/8) så det är snart dags för KUB. Kört att jag inte VET att allt är bra men jag utgår från det eftersom allt gick fint förra gången, och det är roligare att vara glad så länge man kan, än tvärtom .
  • Anonym4848
    Seven Costanza skrev 2020-12-27 12:10:57 följande:

Grattis till graviditeten! Jag är gravid med andra barnet och mådde precis som vanligt hela min första graviditet så det är absolut inte alla som mår illa. Jag har inte mått illa nu heller men är märkbart tröttare och mer lättirriterad än förra gången - lite ont i brösten har jag haft också. Går in i vecka 10 idag (BF 1/8) så det är snart dags för KUB. Kört att jag inte VET att allt är bra men jag utgår från det eftersom allt gick fint förra gången, och det är roligare att vara glad så länge man kan, än tvärtom .

Tack snälla! Och grattis till dig med. Och tack för lugnande ord..du har ju förstås helt rätt och jag försöker tänka att man ändå inte kan styra över detta osv. Men så läser man nåt på nätet man inte borde läst och sen är man igång igen..
  • Seven Costanza
    Anonym4848 skrev 2020-12-27 13:27:27 följande:

Tack snälla! Och grattis till dig med. Och tack för lugnande ord..du har ju förstås helt rätt och jag försöker tänka att man ändå inte kan styra över detta osv. Men så läser man nåt på nätet man inte borde läst och sen är man igång igen..

Jo så är det ju - man får försöka stoppa sig själv och säga typ det här är bara tankar, det är ingenting som säger att det kommer att bli så. Men det är klart att det är sega veckor fram till KUB.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (hoppfull) skrev 2020-12-27 09:50:37 följande:

Ah då kanske de gjort den bredare :( den va 80 cm bred när jag kollade och varukorgen tog Max 4 kg :/

Hade ni med den i bil ibland? Såg att den är rätt tung, även för syskonvagn.

Absolut bra pris med 1700 för syskonvagn! =D

Låter konstigt att de skulle ha gjort den bredare. Vet inte hur bred vår är, men den går in i princip överallt.

Har ingen koll på maxvikten på varukorgen, men är rätt säker på att vi lastat den med bra mycket mer än 4kg. Dock så brukar vi inte packa så tungt där nere ändå, har mycket i skötväskan så det har inte behövts.

Vi har nog haft den i bilen nån gång, men oftast har vi inte behövt ha med dubbelvagn nånstans. Vi brukar inte åka bil nånstans för att gå långpromenader ensamma. Annars har vi ofta tagit med 2 enkelvagnar eller sele+vagn eftersom barnen hade olika sovtider första året, så det var skönare att söva en i taget i enkelvagn om det alternativet fanns. Sen den stora blev 2år började vi använda enkelvagn+ståbräda.

Hur stor åldersskillnad har du mellan dina? Har du mycket mer än 1år så kommer ju dubbelvagnen förmodligen inte att användas särskilt länge, så då kanske man inte behöver lägga så mycket energi och pengar på vagnen.
  • Jojjo87

Hej!

Första graviditeten så det är en helt ny värld jag kliver in i. Har koll på mkt men nu idag kom jag ju på gravidförsäkring. Från när tecknar man den eller ska man skaffa en direkt?

• Jenjenh

Hej allihopa, nu vågar jag mig på att skriva här. Bf 5/8 2021, har en 10 årig pojke redan så detta blir en riktig surprise för honom som vi ännu inte berättat än för ????

Såg det fanns fler i/runt min ålder här, 40 år. Nervöst som tusan detta, värre än med den första tycker jag men är nog pga åldern och oro runt det som spökar. Längtar till Kub-testet så man kan få veta om allt ser bra ut!

Svar på tråden BF Augusti 2021