• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (Liv)
    Anonym (X) skrev 2021-01-21 13:21:26 följande:
    Ingen blir drabbad då utredningar gäller förhållanden som redan existerar och ska bara beskriva något som redan görs...

Om ingen blev drabbad skulle de väl inte efterfråga din närvaro? Du får det att låta som att du inte ens behövs på din arbetsplats.

Du skrev att barnet inte kan vara med pappan, den biten får ni ju jobba på. Klart man måste dela på vab.
    De berättade på möte att verksamheten blev mycket större under tiden som jag varit föräldraledig och jag behövs på ett helt annat sätt än jag var van med.Exempelvis vill de utveckla #teamet# och vi-känsla där som självklart inte går när jag uteblir. Men jag undrar om de tänker på annat sätt när de insett verkligheten..Att deras drömmar får vänta...
  • Anonym (X)

Din dotter slutar förhoppningsvis att bli sjuk hela tiden och om coronan ger sig behöver du inte vara hemma för minsta lilla symptom och då blir det säkert bättre på jobbet också.

• Anonym (chefen)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 13:34:12 följande:
    De berättade på möte att verksamheten blev mycket större under tiden som jag varit föräldraledig och jag behövs på ett helt annat sätt än jag var van med.Exempelvis vill de utveckla #teamet# och vi-känsla där som självklart inte går när jag uteblir. Men jag undrar om de tänker på annat sätt när de insett verkligheten..Att deras drömmar får vänta...
    "Att deras drömmar får vänta..."?

Jag undrar om du överhuvudtaget förstår hur en professionell arbetsplats fungerar?

Det är klart att det skapar problem om du är bort så mycket som du är och jag har full förståelse för frustrationen. Jag tycker att du ska kontakta läkareföretagshälsovård för utredning, att vara sjuk/vabba två veckor per månad är INTE normalt, oavsett corona.

Ett annat råd är att du börjar tänka över din attityd. Människor som du blir förr eller senare uppsagda pga "arbetsbrist" eller arbetsbrist efter omorganisation. Eller till och med utköpt.Det är lättare än vad du tror att göra sig av med en medarbetare som inte presterar ett dugg.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (X) skrev 2021-01-21 13:36:41 följande:

Din dotter slutar förhoppningsvis att bli sjuk hela tiden och om coronan ger sig behöver du inte vara hemma för minsta lilla symptom och då blir det säkert bättre på jobbet också.

Jag hoppas verkligen att det blir så. Jag gillar jo inte att göra alla andra frustrerade...Samtidigt som inte kan se vad jag kan göra bättre just nu.
  • Anonym (?)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 13:29:52 följande:

Pappan har problem som jag inte vill beskriva i detaljer så det går inte. Det är bara så. 

Ja säkert. Säkert ytterligare en pappa som inte kan ta hand om sitt barn.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (chefen) skrev 2021-01-21 13:45:13 följande:

Jag undrar om du överhuvudtaget förstår hur en professionell arbetsplats fungerar?

Det är klart att det skapar problem om du är bort så mycket som du är och jag har full förståelse för frustrationen. Jag tycker att du ska kontakta läkareföretagshälsovård för utredning, att vara sjuk/vabba två veckor per månad är INTE normalt, oavsett corona.

Ett annat råd är att du börjar tänka över din attityd. Människor som du blir förr eller senare uppsagda pga "arbetsbrist" eller arbetsbrist efter omorganisation. Eller till och med utköpt.Det är lättare än vad du tror att göra sig av med en medarbetare som inte presterar ett dugg.
    Allt detta förstår jag om det gällde ett vinstdrivande företag. Jag jobbar på ett kommunalt verksamhet som klarar av sina mål även om inte jag är där för tillfälle. 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (?) skrev 2021-01-21 13:46:44 följande:
    Ja säkert. Säkert ytterligare en pappa som inte kan ta hand om sitt barn.
    Och vad ändrar det för mig och min situation? Jag funderat på att separera men kommer ändå ta hand om mitt barn själv oavsett.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-21 13:48:02 följande:
    Allt detta förstår jag om det gällde ett vinstdrivande företag. Jag jobbar på ett kommunalt verksamhet som klarar av sina mål även om inte jag är där för tillfälle. 
    Så du behövs inte? Ja, då kommer du sannolikt at bli uppsagd pga arbetsbrist.
  • Anonym (Be)
    Anonym (chefen) skrev 2021-01-21 13:45:13 följande:

Med tanke på ts barns ålder så låter det som att barnen nyligen börjat förskola. Att barnet då skulle vara sjuk tvp veckor per månad är absolut rimligt. Speciellt med tanke på Corona.

Alltså det finns på riktigt folk som vabbat tvp veckor, jobbat fem dagar, vabbat två veckor osv, hela hösten
  • Anonym (Be)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 13:50:51 följande:

Så du behövs inte? Ja, då kommer du sannolikt at bli uppsagd pga arbetsbrist.

Om nu så är fallet säger ingenting att det blir just ts som får gå. Finns personer med kortare anställningstid på tjänster som ts har kompetens för blir det inte ts som får gå
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem