• Anonym (orkarintemer)

Värt att leva helt ensam?

Jag är en man som har börjat bli till åren och jag har ingen nära vän längre och aldrig haft en flickvän. Jag kan vara ganska trevlig och skoja och umgås med tjejer privat och har sagt till mig att jag är deras favorit på jobbet.

Problemet är att tjejer inte vill gå längre med mig, jag är en vän då man inte vill ha en man som ser ut som mig vilket gör att jag kommer att få leva ensam hela livet.

Jag vet inte om jag orkar leva såhär längre. Aldrig få en kram. Aldrig ha någon att mysa med. Jag har ibland suttit här i min datorstol och sneglat upp på lampan i taket hur det skulle bli att hänga ett rep där för att få slut på detta.

Finns det andra i samma situation? Gått hela livet utan närhet? För mig låter det som rena jackpotten bara att få ligga i en soffa och hålla om någon.

• Svar på tråden Värt att leva helt ensam?
  • Anonym (Sandra)

Jag hoppas verkligen att allt kommer att lösa sig för dig någon gång, att du får en relation!

Men just nu låter det som att du mår så pass dåligt av det att du verkligen, verkligen behöver prata med en psykolog! Vänd dig till en privat om du inte är nöjd med vårdcentralen! Om du inte orkar gå till någon kanske du kan träffa en psykolog online?

Sedan skulle jag önska att fler kommer med konkreta praktiska tips till dig här i tråden! Jag funderar på om du skulle få lättare att hitta någon om du söker dig till lite ?smalare? kretsar? Som till exempel kyrkan (massor med människor att träffa där!), olika nördkonvent ex Närcon (där samlas individer som bryr sig mer om intressen än utseende), utbildningar och kurser osv.

Någon annan som har någon idé?

• burleskburkläsk
    Anonym (Sandra) skrev 2025-03-03 19:21:02 följande:

Inte sådär på rak arm, vad du skrev var fint och jag hoppas personen tar det åt sig för där blir den iaf inte dömd för sitt utseende.
  • Anonym (orkarintemer)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-03-03 11:50:15 följande:
    Då gissar jag att du är gott och väl medellängd för svenska kvinnor. Att ha en man som är jämnlång med en är för de flesta kvinmor helt okej. Vissa har också män som är ca 10 cm kortare än dem själva. Med andra ord bör inte din längd vara ett problem alls.

Men att du från din mamma, som borde vara någon som stöttar dej fullt ut, har fått höra att du är för kort så grundar sej dina svårigjeter i det. Alla har inte kompetenta föräldrar. Men de såren går att läka med hårt arbete från dej.
    Jag vill inte verka allt för bitter. Men jag hade en tjejkompis som var 1.55 (för länge sedan) som kallade en kille som flirtade med henne som var 1.75 för dvärg. Även tjejer som min mamma är i min längd och kallar killar för under 1.80 för kortisar. Och sedan alla Youtube intervjuer man hört om korta killar. Korta tjejer är nästan värre när det kommer till längd, de vill kompensera för sin egen korthet.
    Anonym (Kram) skrev 2025-03-03 12:42:46 följande:
    Jag fattar att du säkert fått höra en del som skadat din självkänsla. Men jag kan ärligt säga att jag aldrig dissat en man pga längd. Jag är 1,68 och är attraherad av en man som är 1,70 så det känns som vi är jämnlånga. Bryr mig inte ett dugg om detta, snarar är det mer praktiskt och mysigt när man dansar och kramas än att vara med någon som är 2m.
    ska du kunna komma vidare i livet och känna mer lycka i vardagen så MÅSTE du hitta tekniker på att ignorera dina känslor runt din längd och glömma det gamla. Det märks när en man har komplex och dålig självkänsla och det är det som de flesta kvinnor finner allra mest oattraktivt (det är samma med överviktiga personer, eller någon med stora öron eller sneda tänder osv har man bara en bra självkänslan så fokuserar man inte på sådana detaljer).
    Känns bra att höra att det finns dom som inte gör det. Ja jag vet att min hjärna har snöat in sig på detta och jag kan inte släppa det efter allt jag hört. Jag är fullständigt övertygad om att jag hade haft en tjej (eller flera) om jag varit längre. Min längd har förstört mitt liv.
    Anonym (50/50) skrev 2025-03-03 18:52:47 följande:

Längd är inte allt, jag är 177, så visserligen längre än dig, men flertalet av mina flickvänner tidigare i livet var längre än mig, en bra bit. Så de var ju även längre en genomsnittstjejen och borde med resonemanget att bar vilja ha långa killar inte gått för mig.

Ja det är lätt att säga när man nästan är medellängd. Skulle vara kul att se hur du hade lyckats i min längd 1dm kortare.

Jag hoppas verkligen att allt kommer att lösa sig för dig någon gång, att du får en relation!

Men just nu låter det som att du mår så pass dåligt av det att du verkligen, verkligen behöver prata med en psykolog! Vänd dig till en privat om du inte är nöjd med vårdcentralen! Om du inte orkar gå till någon kanske du kan träffa en psykolog online?

Sedan skulle jag önska att fler kommer med konkreta praktiska tips till dig här i tråden! Jag funderar på om du skulle få lättare att hitta någon om du söker dig till lite ?smalare? kretsar? Som till exempel kyrkan (massor med människor att träffa där!), olika nördkonvent ex Närcon (där samlas individer som bryr sig mer om intressen än utseende), utbildningar och kurser osv.

Det hoppas jag också, men det lär ju inte hända. Jag har varit hos många psykologbesök och de har den där "STOP" modellen man ska använda hela tiden. Stanna och sluta tänka och gå vidare typ utan att grubbla för mycket. Det hjälper inte mig. Men ja lite smalare kretsar är faktiskt en bra idé. Nu gäller det bara att hitta vart....
  • burleskburkläsk
    Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-03 21:52:58 följande:
    Men ja lite smalare kretsar är faktiskt en bra idé. Nu gäller det bara att hitta vart....
    Gjorde tummen upp för det jag klippte ut! 👍
  • Goneril

Nu när jag skummat tråden igen är jag
     nog inne på psykologstöd, TS talar alltså om kroppslängd! Jag trodde att det rörde sig om en fullständigt vanskapt varelse, som puckelryggen i Ringaren i Notre Dame eller Operafantomen och så visar det sig att TS isolerar sig framför datorn för att han är kort i rocken!                                                                                                                                                    Napoleon var kortvuxen och älskad av damerna och se våra egna politiker såsom Leif Pagrotski, Morgan Johansson och Ulf Kristersson! Inte verkar de lida brist på kvinnor! Det finns massor av framgångsrika korta män, framgångsrika på alla plan, yrkesmässigt och i kärlekslivet. TS, du skojar ned oss eller också har du fastnat i en märklig låsning. Dags att du tar dig ur den! Tänk på Napoleon!

• Anonym (orkarintemer)
    Goneril skrev 2025-03-03 22:22:26 följande:

Nu när jag skummat tråden igen är jag
     nog inne på psykologstöd, TS talar alltså om kroppslängd! Jag trodde att det rörde sig om en fullständigt vanskapt varelse, som puckelryggen i Ringaren i Notre Dame eller Operafantomen och så visar det sig att TS isolerar sig framför datorn för att han är kort i rocken!                                                                                                                                                    Napoleon var kortvuxen och älskad av damerna och se våra egna politiker såsom Leif Pagrotski, Morgan Johansson och Ulf Kristersson! Inte verkar de lida brist på kvinnor! Det finns massor av framgångsrika korta män, framgångsrika på alla plan, yrkesmässigt och i kärlekslivet. TS, du skojar ned oss eller också har du fastnat i en märklig låsning. Dags att du tar dig ur den! Tänk på Napoleon!

Att vara kort är bland det värsta man kan vara som man. Särskilt om man inte har ett manligt ansikte heller. Eller övrig kroppsform.

Napoleon var inte kort för sin tid, han var över medellängd på den tiden enligt Google faktiskt. Ja Morgan och Ulf har lyckats, rika, maktfulla och kända däremot. Jag har klarat mig bra i yrkeslivet. Det är bara kärlekslivet som är åt helvete.
  • Anonym (9172)
    Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-03 22:48:42 följande:
    Att vara kort är bland det värsta man kan vara som man. Särskilt om man inte har ett manligt ansikte heller. Eller övrig kroppsform.

Napoleon var inte kort för sin tid, han var över medellängd på den tiden enligt Google faktiskt. Ja Morgan och Ulf har lyckats, rika, maktfulla och kända däremot. Jag har klarat mig bra i yrkeslivet. Det är bara kärlekslivet som är åt helvete.
    Hur lång är du? 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-03-03 18:30:54 följande:
    Nu vet jag inte varifrån du hämtar din statistik ifrån, men skulle säga att den är irrelevant eftersom TS inte är ute efter ens 1/ 10 av alla kvinnor utan han är ute efter 1 kvinna.

För övrigt verkar din mamma inte helt kompetent som mamma hon heller. En smart och bra mamma låter inte sin korta son få veta att det hon föll för hos pappan var längden. Men mot den bakgrunden blir det tyvärr begripligt att du är inställd på att bli dissad av många tjejer. 
    Haha, det är högst relevant.  Eftersom du har en tiondels så stor chans på en tjej motför vad en lång man har...
    Medan en lång kille blir nobbad 1/10 gånger blir den korta killen nobbad 9/10 ggr.

Nu visste hon väl inte att jag skulle stanna och bli kortare än pappa...
  • Anonym (Kram)

Nej din längd har inte förstört ditt liv, kanske gjort det lite kämpigare att "ragga" men om du tittar dig omkring så finns det massor av män som är under medellängden som har och haft flertalet förhållanden.

det som förstör ditt liv är att du använder denna anledningen som svar på varför du inte lyckats. Du behöver vilja sluta älta detta som ditt "stora hinder" och "livsöde" och ta itu med ditt mående och självkänsla. Du kan fixa detta och må bra igen, men det är bara du som kan göra jobbet. Sluta slösa bort livet med att må dåligt över detta.
    vårdcentralen, böcker, antidep osv är en bra början Att komma på fötterna igen. sen när det fungerar så börjar du skaffa vänner och hobbies utanför hemmet.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (orkarintemer) skrev 2025-03-03 21:52:58 följande:
    Jag vill inte verka allt för bitter. Men jag hade en tjejkompis som var 1.55 (för länge sedan) som kallade en kille som flirtade med henne som var 1.75 för dvärg. Även tjejer som min mamma är i min längd och kallar killar för under 1.80 för kortisar. Och sedan alla Youtube intervjuer man hört om korta killar. Korta tjejer är nästan värre när det kommer till längd, de vill kompensera för sin egen korthet.
    Anonym (Kram) skrev 2025-03-03 12:42:46 följande:
    Jag fattar att du säkert fått höra en del som skadat din självkänsla. Men jag kan ärligt säga att jag aldrig dissat en man pga längd. Jag är 1,68 och är attraherad av en man som är 1,70 så det känns som vi är jämnlånga. Bryr mig inte ett dugg om detta, snarar är det mer praktiskt och mysigt när man dansar och kramas än att vara med någon som är 2m.
    ska du kunna komma vidare i livet och känna mer lycka i vardagen så MÅSTE du hitta tekniker på att ignorera dina känslor runt din längd och glömma det gamla. Det märks när en man har komplex och dålig självkänsla och det är det som de flesta kvinnor finner allra mest oattraktivt (det är samma med överviktiga personer, eller någon med stora öron eller sneda tänder osv har man bara en bra självkänslan så fokuserar man inte på sådana detaljer).
    Känns bra att höra att det finns dom som inte gör det. Ja jag vet att min hjärna har snöat in sig på detta och jag kan inte släppa det efter allt jag hört. Jag är fullständigt övertygad om att jag hade haft en tjej (eller flera) om jag varit längre. Min längd har förstört mitt liv.Ja det är lätt att säga när man nästan är medellängd. Skulle vara kul att se hur du hade lyckats i min längd 1dm kortare.

Det hoppas jag också, men det lär ju inte hända. Jag har varit hos många psykologbesök och de har den där "STOP" modellen man ska använda hela tiden. Stanna och sluta tänka och gå vidare typ utan att grubbla för mycket. Det hjälper inte mig. Men ja lite smalare kretsar är faktiskt en bra idé. Nu gäller det bara att hitta vart....
    Anonym (Rob) skrev 2025-03-03 23:39:16 följande:
    Haha, det är högst relevant.  Eftersom du har en tiondels så stor chans på en tjej motför vad en lång man har...
    Medan en lång kille blir nobbad 1/10 gånger blir den korta killen nobbad 9/10 ggr.

Nu visste hon väl inte att jag skulle stanna och bli kortare än pappa...
    Om mamma berättar för en att man är för kort som man är det lätt att ta det för en sanning. Det är dessutom sårande. Sårande är ett bra ord för det ger själsliga sår och sänkt självförtroende. Sen är det också helt naturligt att försvara sin mamma då hon säkert gjort vad hon kunnat för att en ska ha ett bra liv.

Men nu behöver den här mobbingen sättas stopp för, tycker jag. Mamma behöver få veta att det är sårande med sådana kommentarer om längden. Det är konkret exempel på vad man kan göra för att fortsättningsvis stå upp för sej själv och sitt egenvärde, att markera att det är viktigt för en. Sen om mamma inte slutar med detta, kan ni välja atr bryta kontakten. Svårt och viktigt jobb att ta kontroll över sitt eget liv, att göra de förändringar man kan göra för att få må så bra som möjligt.

Svar på tråden Värt att leva helt ensam?