• Anonym (TS)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 

Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 

Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 

Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 

Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 

Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 

Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 

Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 

Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 

Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 

Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 

Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 

Hur blev det såhär? 

• Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • Tyra myra
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-04 15:49:02 följande:

Vill bara helt ovetenskapligt lägga till något om förekomst av npf-diagnoser. I mitt yrke träffar jag många psykologer mfl som arbetar med ungdomar som hamnar på HVB. Npf-diagnoser är inte ovanliga i den världen. En vanligt uppfattning bland personal som arbetar på hvb är att ca 25% av ungdomarna med diagnos är feldiagnosticerade, dvs de har fått diagnos fast deras beteenden i själva verkat haft sin grund i miljöfaktorer. 

Värt att reflektera över, tycker jag även fast jag inte alls har belägg för detta. Vore intressant att beforska tycker jag. 

Visst vore det ett intressant forskningsområde.  Skulle inte förvåna om andelen i skolan är ännu högre. 

Men vad göra för att föräldrar och skola ska ta sitt ansvar?
  • Anonym (Bellissimo)
    Tyra myra skrev 2025-03-04 13:49:41 följande:
    Medicinering är relevant för dem som verkligen har en 100% ig diagnos, dock har medicinering icke gynnsam effekt på alla. Tvärtom kan den framkalla väldigt ogynsamma effekter hos barnet.  Rekommenderar att alla läser FAS.

En av de vanligaste medicinerna .www.fass.se/LIF/product&nplId=20021101000311.

Vad gäller övriga påstådda positiva effekter hos barn med misstänkt ADHD, ADD mfl.  Är bekräftelse från vuxna något man inte behöver ha en diagnos för att erhålla.  Att medicinera barn på grund av att deras familjer inte fungerar är rent nonsens. Föräldrar, familj och skola har ansvar för att barn växer upp i en strukturerad och bekräftande miljö. Det kan varken mediciner eller BUP ersätta.
    Fast nu läste du mitt inlägg som fan läser bibeln. 
  • Tyra myra
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-04 16:25:44 följande:
    Fast nu läste du mitt inlägg som fan läser bibeln. 
    Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig men jag kan inte släppa att det gått så långt att man tror att diagnoser ensamt skulle ha en positiv effekt på dessa barn,

Det är en väldigt farlig väg som vi slagit in på, när vi sviker våra barn på det här sättet. Både föräldrar och skola måste ta ansvaret för dessa barn och sluta diagnostisera bort dem. De har behov av struktur och bekräftelse för att mogna och bli den fantastiska personer som de kan bli.

man
  • AndreaBD
    Anonym (Bellissimo) skrev 2025-03-04 06:03:45 följande:

Mitt barn har utretts och jag håller helt med Gile. Det är helt andra saker än störande beteende i skolan som man undersöker. (Mitt barn har ju inget sånt.) Att störa i skolan är en följd av att som adhd-barn utsättas för alldeles för hård press, inte ett diagnoskriterium. 

Utredningen har innehållit begåvningstest (flera olika parametrar), undersökning av hemsituationen, barnets förmåga att hålla fokus mm. Föräldrar, barnoch lärare har fått fylla i formulär och blivit intervjuade och utredaren kontrollerar att samtliga intervjusvar och formulärsvar är samstämmiga. Man kontrollerade barnets förmåga att avläsa ansikten. Man undersöker också om det finns bakomliggande trauma som skulle kunna vara orsak till problemen och om den psykiska ohälsa som i vårt fall också finns är orsakad av funktionsnedsättningen eller om funktionsnedsättningen finns där tillfälligt på grund av den psykiska ohälsan. Man ser också på beteenden som inte är ett dugg problematiska men också en del av adhd-diagnosen och om även de funnits i barnets hela liv. Och lite till. 

Med så omfattande undersökningar har jag svårt att tro att det är annat än mycket enstaka som blir feldiagnosticerade OM det inte är som Gile skriver att det finns oseriösa aktörer som utför dåliga utredningsr mot betalning. 

Jepp, jag håller också med Gile. Utredningar brukar vara noga. Och det finns ganska många delmoment som man inte skulle kunna manipulera - eller feltolka. 
    T.ex. dåligt arbetsminne är ju typiskt för ADHD, och det visar sig i testen, men det är ju då en av ganska många resultat som man grundar en diagnos på.

Jag skulle också lägga till att WISC-testet ("intelligenstestet") är inte bara till för att utesluta IF, utan det kan också visa just dåligt arbetsminne, eller en ojämn begåvning (vanligt vid ADHD). Dessutom kan det visa att barnet underpresterar. Dvs. om t.ex. ett barn har en hög IQ, så kan det vara förklaringen varför det barnet klarar sig ganska bra i skolan, trots koncentrationssvårigheter. 
  • AndreaBD
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-03 12:12:17 följande:

Det kommer alltid finnas barn som inte fostras hemma och den typen av föräldrar är omöjliga att nå så jag tror faktiskt det är ett olösligt problem! Hur ska skolan hinna med den uppgiften? Idag väljer man att ge ungarna diagnoser och kanske medicin så har man flyttat problemet! Hörde nyligen en dokumentär där flera unga ville ha bort sin diagnos som i ung vuxen ålder kan bli en belastning!! 

Har du missat allt om NPF de senaste 30 åren? Nej, det är inte ouppfostrade barn som får såna diagnoser. Jag har själv två barn med diagnos och är lärare (och barnens pappa också). Hade något av mina barn uppfört sig illa i skolan så hade det varit ett himla liv hemma. Det hade vi inte accepterat. Och jag har frågat lärarna regelbundet. 

Och även som lärare är min erfarenhet att de som verkligen är jävlas och förstör för andra i skolan - det brukar inte vara de med diagnos. Inte oftare än andra i alla fall. Däremot blir de offer oftare. 
  • AndreaBD
    Anonym (ja känner igen) skrev 2025-03-04 15:49:02 följande:

Vill bara helt ovetenskapligt lägga till något om förekomst av npf-diagnoser. I mitt yrke träffar jag många psykologer mfl som arbetar med ungdomar som hamnar på HVB. Npf-diagnoser är inte ovanliga i den världen. En vanligt uppfattning bland personal som arbetar på hvb är att ca 25% av ungdomarna med diagnos är feldiagnosticerade, dvs de har fått diagnos fast deras beteenden i själva verkat haft sin grund i miljöfaktorer. 

Värt att reflektera över, tycker jag även fast jag inte alls har belägg för detta. Vore intressant att beforska tycker jag. 

Det är ju bara EN av många möjliga tolkningar. Eller hur? Hur vet du att det inte är genetik OCH miljö? Personligen tror jag att det är mycket vanligt att båda delarna finns, för att det ska gå riktigt snett.

Kan det räcka med bara genetiken? Dvs kan det gå snett trots att föräldrarna är vettiga? Kan hända. Men det är inte lika vanligt. Slump är också en faktor som spelar in. Genetik och lite otur....

En annan möjlig tolkning skulle förstås vara att man lättare blir kriminell/har problem om man har NPF. Helt så enkelt är det förstås inte. Men en viss känslighet finns. Man kan väl säga att man lättare trillar dit, om andra faktorer kommer till. 
  • Anonym (M)
    Tyra myra skrev 2025-03-04 16:54:28 följande:
    Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig men jag kan inte släppa att det gått så långt att man tror att diagnoser ensamt skulle ha en positiv effekt på dessa barn,

Det är en väldigt farlig väg som vi slagit in på, när vi sviker våra barn på det här sättet. Både föräldrar och skola måste ta ansvaret för dessa barn och sluta diagnostisera bort dem. De har behov av struktur och bekräftelse för att mogna och bli den fantastiska personer som de kan bli.

man
    Fast alltså för de flesta är det positivt att få en diagnos när man hela tiden blir ifrågasatt varför man inte klarar ditt och datt. Hade du inte också tyckt det var ganska skönt att få en förklaring till varför du inte klarar saker som andra gör? Istället för att tro att du helt enkelt är så jäkla dålig?

Men sen det en diagnos i huvudsak är, är ju ett verktyg, ett hjälpmedel skulle man kunna säga både för att förstå sig själv och hitta rätt åtgärder och det är ju främst detta som är positivt. Det är därför diagnoser kan ha positiv effekt, istället för att famla i mörkret och inte ha en aning om att du inte hittar rätt verktyg för du är i fel verktygslåda och rotar. Självklart är det då ganska positivt att ha en ficklampa eller hur? 

Det är iofs extremt många föräldrar som kämpar sig till utmattning och hamnar i ekonomiska svårigheter för att de försöker få skolan att ta sitt ansvar och när skolan inte gör det får föräldrarna axla ansvaret för båda, vilket ju såklart faller på sin egna orimlighet. Det är inte diagnoserna som är problemet. Det är skolorna och samhället som är problemet. Sen såklart finns det dåliga föräldrar, men majoriteten är ju knappast det. 

Sen undrar jag på vilket sätt en förälder ska ta sitt ansvar så att skolan funkar, när den inte gör det? Har du själv erfarenhet av att tvinga iväg ett barn som rent ut sagt mår skit av att gå till skolan? Har du själv stått och sett hur ditt barn får totala meltdowns för barnet "ORKAR INTE MER"? Allt för att skolan faktiskt inte kan/vill anpassa på det sätt som behövs. Ingen vuxen hade accepterat såna förhållanden, men vi förväntar oss att barn ska göra det?
  • AndreaBD
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-04 07:07:51 följande:

Förr (inte SÅ länge sedan) så satte man ytterst ogärna psykiatriska diagnoser på barn och unga eftersom de riskerar att BLI sin diagnos! Jag tror det var bra!!

Jag tycker det är ett dumt argument. VARFÖR skulle man "bli sin diagnos"? För att man inte få det förklarat för sig på rätt sätt förstås! Det kan man ju undvika. 

Som mamma till en son som inte ville leva längre för att han misslyckades med så mycket (han var då 7 eller 8, och varken vi eller skolan stressade honom), håller jag självklart inte med. 
  • AndreaBD
    Tyra myra skrev 2025-03-04 13:49:41 följande:
    Medicinering är relevant för dem som verkligen har en 100% ig diagnos, dock har medicinering icke gynnsam effekt på alla. Tvärtom kan den framkalla väldigt ogynsamma effekter hos barnet.  Rekommenderar att alla läser FAS.

En av de vanligaste medicinerna .www.fass.se/LIF/product&nplId=20021101000311.

Vad gäller övriga påstådda positiva effekter hos barn med misstänkt ADHD, ADD mfl.  Är bekräftelse från vuxna något man inte behöver ha en diagnos för att erhålla.  Att medicinera barn på grund av att deras familjer inte fungerar är rent nonsens. Föräldrar, familj och skola har ansvar för att barn växer upp i en strukturerad och bekräftande miljö. Det kan varken mediciner eller BUP ersätta.

Du vill inte skriva vad du jobbar med - det är talande nog. 

Du är uppenbarligen inte insatt i den medicinska delen heller. Medicin är det enda som avlastar BARNEN ifrån den ständiga överbelastningen som de upplever t.ex. i skolmiljön. Det finns inget annat som "stänger av"  dimman i hjärnan, det som hela tiden hindrar en från att tänka utan att bli distraherad. Och de blir väldigt trötta av detta. Självklart finns det inget annat som kan hjälpa mot överbelastningen.

Visserligen - en totalt avskalad miljö, och att inte vara med på en del saker - det vore ett alternativ. Men ingen bra sån. 

Länken funkar inte.

• Anonym (Gile)
    Tyra myra skrev 2025-03-04 16:09:28 följande:
    Visst vore det ett intressant forskningsområde.  Skulle inte förvåna om andelen i skolan är ännu högre. 

Men vad göra för att föräldrar och skola ska ta sitt ansvar?
    Före vi fick den här vågen av diagnoser som vi sitter i nu, så var det ca 5-6 % av barnen som hade ADHD/ADD. För en tredjedel av dem minskar sedan symtomen ganska mycket när de blir äldre. 

Den siffran stämmer med andra håll i världen, det brukat ligga ungefär i den storleksordningen när man undersöker grupper av ungdomar i t.ex. ostasien. 

Där är kraven på uppförande är mycket högre i skolan, men även där skiljer ungdomarna med diagnoser sig ifrån de andra. Alla ungdomar/barn uppträder lugnare i skolan, men barnen med ADHD är ändå livligare och oroligare än de andra eleverna. 

Så det går inte att "uppfostra" bort. Barnen i asien kan ha en fördel av att det är lugnare i klassrummen, de är ju lättstörda, samtigit som det blir svårare för dem att uppföra sig enligt normen. Våra friare undervisningssätt med egenstyrda projekt i Sverige kan vara svårare för svenska skolbarn med diagnoser. 

Ja, en del barn kan få diagnosen ADHD, trots att de egentligen har PTSD eller har en pågående mycket svår hemmiljö som orsakar symtomen. Ibland har barnen både ADHD och någon av dessa andra diagnoser.

Därför måste utredningarna vara noggranna. Tyvärr är regionerna snåla när de upphandlar utredningar av privata vårdgivare, det finns inte riktigt tid till att gå på djupet när det skulle behövas. Jag har hört om personer som lägger till utredningstimmar gratis för att känna att utredningen de göt ska bli rätt. Andra kan vara mindre nogaräknade och försöka tjäna extrs pengar genom att slarva igenom. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?