• Anonym (TS)

Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 

Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 

Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 

Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 

Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 

Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 

Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 

Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 

Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 

Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 

Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 

Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 

Hur blev det såhär? 

• Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • Tyra myra
    AndreaBD skrev 2025-03-04 18:27:23 följande:

Du vill inte skriva vad du jobbar med - det är talande nog. 

Du är uppenbarligen inte insatt i den medicinska delen heller. Medicin är det enda som avlastar BARNEN ifrån den ständiga överbelastningen som de upplever t.ex. i skolmiljön. Det finns inget annat som "stänger av"  dimman i hjärnan, det som hela tiden hindrar en från att tänka utan att bli distraherad. Och de blir väldigt trötta av detta. Självklart finns det inget annat som kan hjälpa mot överbelastningen.

Visserligen - en totalt avskalad miljö, och att inte vara med på en del saker - det vore ett alternativ. Men ingen bra sån. 

Länken funkar inte.

ny länk www.fass.se/LIF/result&userType=2

Du får tro vad du vill angående min kompetens.

Om du följt tråden så kan du läsa att jag inte påstår att alla med ADHD, DDE mfl diagnoser inte blir hjälpta av medicinering. 

Jag pratar om de barn man inte riktigt kan klassificera, men som har problem och som man tillslut sätter en diagnos på eftersom föräldrar och skola vill ha det. Föräldrar och skola blir nöjda men vad händer med barnen? 
  • Tyra myra

Nu hoppas jag att länken fungerar som den ska. Ni får scrolla ner en bit för att hitta alla biverkningar.

Nu menar jag inte att de med konstaterad diagnos ska sluta ta sin medicin, långt där ifrån. Jag hoppas att föräldrar som tror att en diagnos är en qvick fix, åtminstone tar sig en funderare över om det inte finns något annat sätt att tackla problemen än vi en diagnos.

Nu har jag sagt allt jag har att säga kring detta ämne och lämnar tråden till er andra att fortsätta diskussionen. 

• AndreaBD
    Tyra myra skrev 2025-03-04 19:05:16 följande:
    ny länk www.fass.se/LIF/result&userType=2

Du får tro vad du vill angående min kompetens.

Om du följt tråden så kan du läsa att jag inte påstår att alla med ADHD, DDE mfl diagnoser inte blir hjälpta av medicinering. 

Jag pratar om de barn man inte riktigt kan klassificera, men som har problem och som man tillslut sätter en diagnos på eftersom föräldrar och skola vill ha det. Föräldrar och skola blir nöjda men vad händer med barnen? 
    Ja, Concerta är en vanlig medicin. Och? Alla mediciner som har effekt kan också ha biverkningar. 

Vad ska DDE vara för diagnos???

Och jag har svårt att tro att läkare skulle sätta diagnos för att föräldrar och skola vill det. Det finns diagnoskriterier. Att strunta i dem skulle vara tjänstefel, antar jag. Det är som om en lärare skulle sätta ett bättre betyg på en elev för att föräldrarna tjatar. Fast det här är värre. Svårare konsekvenser. 
  • Tyra myra
    AndreaBD skrev 2025-03-04 19:20:30 följande:
    Ja, Concerta är en vanlig medicin. Och? Alla mediciner som har effekt kan också ha biverkningar. 

Vad ska DDE vara för diagnos???

Och jag har svårt att tro att läkare skulle sätta diagnos för att föräldrar och skola vill det. Det finns diagnoskriterier. Att strunta i dem skulle vara tjänstefel, antar jag. Det är som om en lärare skulle sätta ett bättre betyg på en elev för att föräldrarna tjatar. Fast det här är värre. Svårare konsekvenser. 
    Förlåt ADD mfl. ska det naturligtvis vara.

Läkare är också människor och faller ibland till föga. Sen finns det också mindre nogräknade läkare som både diagnostiserar och sätter in mediciner på verkligt lösa boliner,

Det är viktigt för föräldrar att känna till. 

Tyvärr råder det stor brist på barnpsykiatriker och psykologer med barn specialitet och väntetiden till utredning kan bli väldigt lång. Då är det kanske frestande att själva betala för en utredning på privat men då tar man risken att den inte blir så komplett och rättvisande.

Företag som annonserar om dessa typer av utredningar har ett intresse av att ställa så många diagnoser som möjligt.

Att alla mediciner har biverkningar tror jag nog alla vet. Men ibland är det faktiskt så att biverkningarna påverkar barnet mer negativt, än medicinen påverkar positivt. Detta är viktigt att veta. 
  • Anonym (Frank)
    AndreaBD skrev 2025-03-04 18:27:23 följande:

Du vill inte skriva vad du jobbar med - det är talande nog. 

Du är uppenbarligen inte insatt i den medicinska delen heller. Medicin är det enda som avlastar BARNEN ifrån den ständiga överbelastningen som de upplever t.ex. i skolmiljön. Det finns inget annat som "stänger av"  dimman i hjärnan, det som hela tiden hindrar en från att tänka utan att bli distraherad. Och de blir väldigt trötta av detta. Självklart finns det inget annat som kan hjälpa mot överbelastningen.

Visserligen - en totalt avskalad miljö, och att inte vara med på en del saker - det vore ett alternativ. Men ingen bra sån. 

Länken funkar inte.

Avskalad miljö används konstant som en anpassning för dessa barn. Medicin är vara ett annat hjälpmedel. Båda behövs.
  • Anonym (M)
    Tyra myra skrev 2025-03-04 19:57:58 följande:
    Förlåt ADD mfl. ska det naturligtvis vara.

Läkare är också människor och faller ibland till föga. Sen finns det också mindre nogräknade läkare som både diagnostiserar och sätter in mediciner på verkligt lösa boliner,

Det är viktigt för föräldrar att känna till. 

Tyvärr råder det stor brist på barnpsykiatriker och psykologer med barn specialitet och väntetiden till utredning kan bli väldigt lång. Då är det kanske frestande att själva betala för en utredning på privat men då tar man risken att den inte blir så komplett och rättvisande.

Företag som annonserar om dessa typer av utredningar har ett intresse av att ställa så många diagnoser som möjligt.

Att alla mediciner har biverkningar tror jag nog alla vet. Men ibland är det faktiskt så att biverkningarna påverkar barnet mer negativt, än medicinen påverkar positivt. Detta är viktigt att veta. 
    Jag hittar faktiskt inget som visar på att det skulle vara ett påvisat större problem att folk blir diagnosticerade fast de inte har någon diagnos. Det jag kan hitta är väl snarare att många blir diagnosticerade för ångestproblematik och depression och liknande och missar just npf som varit grundproblemet som ett vanligare problem. 

Sedan är det ju intressant att du hänvisar till privata utredningar som problematiska, men det är ju inte direkt vem som helst som har ekonomi för det. Och det är ju oftare barn i en sämre socioekonomisk position som blir diagnosticerade, inte direkt dem som betalar för privata alternativ tänker jag. 

Sen är det ju också så att kriterierna för npf länge varit byggt på hur det yttrar sig hos pojkar vilket ju gjort att diagnoser hos flickor under väldigt lång tid gått under radarn. Det har ju varit typiskt att just kvinnor feldiagnosticeras med  exempelvis ångest och social fobi och liknande istället för npf. Det är ju egentligen på senare tid man faktiskt på allvar tittar mer på hur det faktiskt yttrar sig hos tjejer och kvinnor. Så en ganska naturlig utveckling när man lär sig mer är ju just att antalet diagnoser ökar. Det är ju samma vad gäller alla medicinska och psykologiska diagnoser, varför skulle det vara annorlunda med just npf? 
  • Anonym (Amalia)
    Anonym (M) skrev 2025-03-04 13:30:12 följande:
    Fast det är ju rätt vanligt med personer med exvis adhd som faktiskt alltid är tidiga istället. Och hur vanligt problem är det ens för de flesta att rättfärdiga att folk inte har förståelse för individen? Det kommer alltid finnas individer som inte sköter sig oavsett diagnos eller inte, det skulle ju vara lika logiskt att behandla alla efter den premissen i så fall, inte bara de med adhd. 
    Jag menar bara att om man koketterar med hur slarvig man är och att man alltid kommer för sent (brukar handla om det i 100% av fallen) och skyller på sin ADHD-hjärna så utnyttjar man och gömmer sig bakom en diagnos som man kanske i många fall växt ifrån redan?! Liksom ingen vill städa men man GÖR det! Man har BLIVIT sin diagnos?!
  • Anonym (Frank)
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-05 04:26:49 följande:
    Jag menar bara att om man koketterar med hur slarvig man är och att man alltid kommer för sent (brukar handla om det i 100% av fallen) och skyller på sin ADHD-hjärna så utnyttjar man och gömmer sig bakom en diagnos som man kanske i många fall växt ifrån redan?! Liksom ingen vill städa men man GÖR det! Man har BLIVIT sin diagnos?!
    ADHD är aldrig en ursäkt. Som M skriver gäller det att anpassa sig efter femman är. 

Problemet en person har som skyller på sin ADHD är att den är lat. Den vill inte ta den jobbiga vägen och ta jobbet för att kompensera för sin diagnos.
  • Anonym (M)
    Anonym (Amalia) skrev 2025-03-05 04:26:49 följande:
    Fast man växer inte ur sin adhd, adhd är något man har hela livet. Det är ett faktum att adhd beror på en hjärna som är neurologiskt annorlunda, det förvinner inte. Faktum är att just med exekutiva funktioner är något personer med adhd har extremt svårt för då dessa fungerar annorlunda än hos en neurotypisk hjärna, detta gör just dessa saker markant svårare för personer med adhd. 

Det som gör att det på många inte märks lika mycket när de är vuxna är ju att många har hittat strategier för att fungera "normalt". Detta lyckas inte alla med dock, då det faktiskt krävs mer för att en med adhd ska fungera som en neurotypisk person. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Frank) skrev 2025-03-05 04:54:37 följande:
    ADHD är aldrig en ursäkt. Som M skriver gäller det att anpassa sig efter femman är. 

Problemet en person har som skyller på sin ADHD är att den är lat. Den vill inte ta den jobbiga vägen och ta jobbet för att kompensera för sin diagnos.
    Fast sen är ju frågan, vem bestämmer när en person skyller på sin adhd till skillnad mot att försöka förklara sina svårigheter? För enligt min erfarenhet tolkar folk ofta in försök till förklaringar som ursäkter. Och då inte bara när det handlar om npf, utan generellt. Hur många har inte själva eller sett andra fått svaret "jag vill inte höra dina ursäkter", det brukar ofta kunna översättas med "jag bryr mig inte". 

Själv har jag bara träffat en person som på riktigt skyllt på sin diagnos, den personen hade stora problem i livet och såg sig själv som offer i de allra flesta situationer, och såna personer finns det ju gott om utan diagnos också. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?