AndreaBD skrev 2025-03-06 17:25:12 följande:
Ja, det hade han. Du borde lyssna på berörda föräldrar, de kan mer om ämnet. Den bilden som du försöker måla upp var redan fel för 20 år sedan. Detta diskuterades nämligen mycket då.
orkar inte skriva ett längre inlägg just nu så jag slarvar ihop något med samma poäng om ADHD.
ADHD är en sammansättning av kognitiva funktioner som till sammans på svansen på en normalförelnings kurva gör det väldigt svårt att leva upp till vissa krav, våra gener har inte förändrats de senaste åren men man har antagit att det varit för snävt och att ADHD varit underdiagnoserad så man har sänkt kraven och flyttat dem närmare mitten av normalförelnings kurvan, ju mer man sänker kraven ju mer ökar risken överdiagnosering, det är i praktiken helt möjligt att diagnosera hela befolkningen.
Har man sänkt kraven för mycket?
Våran miljö har förändrats, hur mycket påverkar skämgenerationen (för lite fysisk aktivitet) pojkars koncentrationsförmåga och hur mycket ökar det risken för en diagnos?
Hur mycket påverkar det att skolan har förändrats?
En bidragande orsak till att man underdiagnostiserat ADD/ADHD bland tjejer och kvinnor är att man har utgått från stereotypen pojke med ADD/ADHD.
Är det bara kraven som har sänkts eller har vad som menas med ADHD också förändrats som menar i artikeln?
.
The Concept of Concept Creep
The sensitivity to harm is driving the expansion of many concepts.
Jacob is an active six year old who is often jumping up out of his seat, knocking things over, and impulsively shouting out answers in his first grade class. Sarah is a 20 year old college student who is upset about her grades and her lack of friends and often feels lonely and down. Andrea is a relaxed parent who lets her seven year old son play in the woods by himself unsupervised. Consider the following: Does Jacob have ADHD or is he just energetic and impulsive? Does Sarah have a mental disorder called depression or is she just sad because life is not going her way? Is Andrea a neglectful parent who should be monitored by social services?
As implied by these questions, psychological concepts often grow to expand far beyond their original meaning.
[...]
With this brief background, let's return to our opening questions about how to categorize Jacob, Sarah, and Andrea. The first thing to notice is that ADHD, depression, and parental neglect are concepts that are explored and heavily influenced by psychology and related disciplines. A second element to note is that each of the concepts seems to have broadened in meaning over the years. What was energetic and rambunctious is now ADHD; what was discouraged and lonely is now depression; and what might have been considered letting kids be kids can now be labeled, at least in some contexts, parental neglect
https://www.psychologytoday.com/us/blog/theory-of-knowledge/201701/the-concept-of-concept-creep
Det han skriver i artikeln känns väldigt bekant, när vild och bångstyrig kallas för ADHD av mindre pedagogisk förälder/lärare ökar det ju risken för en diagnos som andra kan ha svårt att se eftersom hur vild och bångstyrig barnet är varierar beroende på vem som har ledarskapet för tillfället.
Kan dålig koncentrationsförmåga blandas ihop med utråkat barn som saknar respekt för fröken?
Åtta skäl till att adhd-diagnoserna ökar
4. Det moderna samhället ställer högre krav på kognitiva färdigheterAdhd är inte en sjukdom, utan en sammansättning av kognitiva funktioner på problemskapande nivå som även finns hos den allmänna befolkningen på en mer funktionell nivå, till exempel förmåga till reglering av uppmärksamhet (koncentration), impulser och aktivitetsnivå.
Moderna samhällen är snabba och komplexa, vilket ställer höga krav på dessa kognitiva egenskaper. Personer med lägre färdigheter än inom dessa viktiga kognitiva områden behöver därför anstränga sig betydligt för att klara av vardagens krav och kan i vissa fall få en adhd-diagnos om de inte gör det.
[...]
6. Förändringar i skolan har lett till att fler elever har det svårt
Skolan har genomgått stora förändringar när det gäller undervisningen, till exempel digitalisering och mer projekt- och gruppbaserat lärande, samt mycket mer självstyrd undervisning.
Dessa förändringar har lett till en mindre tydlig inlärningsmiljö, inklusive ökade krav på elevernas motivation och deras kognitiva färdigheter, faktorer som kan göra det svårare även för elever med bara drag av adhd att lyckas. Det har också lett till att skolor remitterar fler elever som de misstänker har adhd för utredning.
7. Beslutsfattare prioriterar bedömning
Politiker i många länder har försökt att hantera de stigande diagnossiffrorna främst genom att göra diagnostiska utredningar mer tillgängliga, så att människor inte behöver vänta så länge på att få en diagnos.
Detta är förståeligt, men det driver på antalet diagnoser som ställs och fokuserar inte på att undvika diagnoser, till exempel genom att förbättra hur barn undervisas, förbättra arbetsplatser så att de blir mer toleranta för neurologisk mångfald och erbjuda stöd utan krav på att en person har en diagnos.
nyheter.ki.se/atta-skal-till-att-adhd-diagnoserna-okar Concept Creep and Psychiatrization
According to the theory of concept creep, concepts in the psychiatric domain such as ?mental disorder?, ?trauma?, and specific diagnostic entities have broadened their meanings over time, but so have ?abuse?, ?bullying?, ?empathy?, ?harassment?, ?hate?, ?prejudice?, ?violence? and many other harm-related concepts whose main field of relevance is outside or at most adjacent to that domain. Within psychology, for example, many of these concepts-which tend to involve interpersonal maltreatment rather than forms of suffering or of being harmed-are associated with developmental or social psychology rather than clinical psychology. In this respect, the semantic inflation of psychiatric concepts is one among several key domains in which concept creep takes place rather than its primary focus.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8716590/ addictive