• Anonym (TS)

    Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?

    När jag träffar lärare ibland och pratar med dessa om barn så är det att vissa barn borde vara någon annanstans än på deras skola. 


    Elever som beter sig illa borde få en bättre uppfostran hemifrån. 


    Föräldrarna borde godkänna att deras barn blir utredda och så vidare. 


    Jag känner att barns beteenden och eventuella diagnoser har blivit ett medicinskt problem som sjukvården ska ta hand om. 

    Lärare står ofta och säger att vi saknar resurser här för att hantera detta. 


    Jag arbetar som konsult i skolor och har arbetat med barn i snart 20 års tid. Jag går fortfarande på vidareutbildningar. Så svårt är det inte att sitta på digitala föreläsningar och seminarium. 

    Jag har jobbat runt om i hela Sverige och ser ständigt detta tryck på att sjukvården ska göra saker. 


    Jag och mina kollegor förstår inte. Det känns som många i min egna yrkeskår är totalt ointresserade av att göra sitt jobb eller ens förstå sitt egna uppdrag. 


    Jag kan göra så enkelt med en lärare ibland att jag efter ETT samtal med en elev har ett helt annat barn i gruppen. 


    Jag har då fått ett samtal med en elev som sägs vara totalt omöjlig. Den kan inte bete sig som folk. 

    Enligt skolan klarar inte BUP ens av att göra något. 


    Eleven träffar mig och jag märker direkt att den är rädd, den tror att jag kommer dit för att skälla. Jag är inte intresserad av att prata om vad deras lärare sagt och läxa upp den. Jag frågar vad barnet tycker om, vad den tycker om att göra. Hur tycker den personen att det är i skolan, när tycker den att det funkar bra. Jag går inte ens in på när det inte funkar. Utan eleven får säga NÄR det funkar. 

    Efter detta så säger jag till dennes lärare att eleven behöver detta. Det kan vara så enkelt som att sitta på en viss plats i klassrummet och att den inte ska sitta bredvid vissa personer. 


    Läraren återkommer direkt efteråt och säger att det är som en annan elev. Detta fortsätter även i år efteråt.Att jag kommit in i vårterminen i 7an, eleven har haft kaos en hel skolgång. I 7an justerar vi extremt få saker och vips funkar detta tills i 9an. 


    Jag har knappt gjort något, men alla lärares lösningar är BUP och medicinering. 


    Självklart är detta ett extremfall där något lyckats, oftast krävs det lite mer, det jag vill peka på är lärarnas pedagogiska kompetens. Att dom har makten, att det är dom som sitter på en kompetens, men när saker inte funkar är det elevernas fel, dom har medicinska fel som gör att dom är omöjliga att jobba med. 


    Hur blev det såhär? 

  • Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-03-07 09:29:08 följande:
    orkar inte skriva ett längre inlägg just nu så jag slarvar ihop något med samma poäng om ADHD.
    ADHD är en sammansättning av kognitiva funktioner som till sammans på svansen på en normalförelnings kurva gör det väldigt svårt att leva upp till vissa krav, våra gener har inte förändrats de senaste åren men man har antagit att det varit för snävt och att ADHD varit underdiagnoserad så man har sänkt kraven och flyttat dem närmare mitten av normalförelnings kurvan, ju mer man sänker kraven ju mer ökar risken överdiagnosering, det är i praktiken helt möjligt att diagnosera hela befolkningen.

    Har man sänkt kraven för mycket?

    Våran miljö har förändrats, hur mycket påverkar skämgenerationen (för lite fysisk aktivitet) pojkars koncentrationsförmåga och hur mycket ökar det risken för en diagnos?

    Hur mycket påverkar det att skolan har förändrats?

    En bidragande orsak till att man underdiagnostiserat ADD/ADHD bland tjejer och kvinnor är att man har utgått från stereotypen pojke med ADD/ADHD.
    Är det bara kraven som har sänkts eller har vad som menas med ADHD också förändrats som menar i artikeln?

    .
     The Concept of Concept Creep
    The sensitivity to harm is driving the expansion of many concepts.

    Jacob is an active six year old who is often jumping up out of his seat, knocking things over, and impulsively shouting out answers in his first grade class. Sarah is a 20 year old college student who is upset about her grades and her lack of friends and often feels lonely and down. Andrea is a relaxed parent who lets her seven year old son play in the woods by himself unsupervised. Consider the following: Does Jacob have ADHD or is he just energetic and impulsive? Does Sarah have a mental disorder called depression or is she just sad because life is not going her way? Is Andrea a neglectful parent who should be monitored by social services?


    As implied by these questions, psychological concepts often grow to expand far beyond their original meaning.

    [...]

    With this brief background, let's return to our opening questions about how to categorize Jacob, Sarah, and Andrea. The first thing to notice is that ADHD, depression, and parental neglect are concepts that are explored and heavily influenced by psychology and related disciplines. A second element to note is that each of the concepts seems to have broadened in meaning over the years. What was energetic and rambunctious is now ADHD; what was discouraged and lonely is now depression; and what might have been considered letting kids be kids can now be labeled, at least in some contexts, parental neglect

    https://www.psychologytoday.com/us/blog/theory-of-knowledge/201701/the-concept-of-concept-creep


    Det han skriver i artikeln känns väldigt bekant, när vild och bångstyrig kallas för ADHD av mindre pedagogisk förälder/lärare ökar det ju risken för en diagnos som andra kan ha svårt att se eftersom hur vild och bångstyrig barnet är varierar beroende på vem som har ledarskapet för tillfället.

    Kan dålig koncentrationsförmåga blandas ihop med utråkat barn som saknar respekt för fröken?
    Concept Creep and Psychiatrization

    According to the theory of concept creep, concepts in the psychiatric domain such as ?mental disorder?, ?trauma?, and specific diagnostic entities have broadened their meanings over time, but so have ?abuse?, ?bullying?, ?empathy?, ?harassment?, ?hate?, ?prejudice?, ?violence? and many other harm-related concepts whose main field of relevance is outside or at most adjacent to that domain. Within psychology, for example, many of these concepts-which tend to involve interpersonal maltreatment rather than forms of suffering or of being harmed-are associated with developmental or social psychology rather than clinical psychology. In this respect, the semantic inflation of psychiatric concepts is one among several key domains in which concept creep takes place rather than its primary focus.

    https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8716590/
    addictive
    Ja, det moderna samhället ställer helt andra krav och där misslyckas personer med ADHD ofta. Framför allt så blir de överbelastade av alla intryck. Mer än vad folk utan ADHD blir. Alla blir ju lite överbelastade, men det drabbar folk med ADHD mer. 

    Det är inte sannolikt att våra gener skulle ha förändrats, men vi kan inte heller utesluta det helt. Det finns många möjligheter. Om t.ex. miljön skulle påverka, eller också om vårt moderna välfärdssamhälle gör att folk med ADHD är mer benägna att skaffa barn jämnfört med förr i tiden. 

    Skärmgenerationen ÄR ett problem - det skadar allt möjligt. Synen t.ex. Och även koncentrationsförmågan. Men jag ser i skolan ändå en skillnad mellan ungdomar som bara är skärmvana (de har mycket kortare uppmärksamhet numera) och de som har ADHD. De med ADHD har ju även svårt med arbetsminne, med att byta aktivitet, att komma igång, och med impulsiviteten (bara några av många symptom).

    Förr i tiden märktes det inte lika tydligt, eftersom många av dessa människor jobbade med praktiska, enklare yrken. Andra blev kriminella och var i fängelse. Det var inte bättre, inte för de flesta, tror jag.
  • AndreaBD
    Tyra myra skrev 2025-03-06 17:46:37 följande:
    Tänker inte debattera med dig om detta. 
    Jag debatterar inte utifrån känslomässiga argument. 

    Tror inte du förstår den stora bilden och de problem vi står inför i dagens samhälle när vi snart medicinerar en fjärdedel av våra barn. 

    I övriga Europa handlar det om 5%.  Att vi i Sverige skulle ha mer än dubbla antalet diagnoser är absurt.

     
    Jag debatterar definitivt inte från känslomässiga argument, utan jag känner många och har även jobbat med barn med ungdomar med NPF i många år. 

    Senast jag kollade hade ungefär hela världen en förekomst av 5 % ADHD. De enda som hade lite mer var USA och Israel. Och man hade lite mindre i Asien. 

    Jag har inte kollat statistiken så noga de senaste åren, men även för 20 år sedan påstods detta. Och då var det en kraftig lobby som försökte diskreditera ADHD-diagnosticering och -behandling. De främsta läkare blev hotade och några lämnade Sverige! Christopher Gillberg flyttade till England. Ett ADHD-centrum i Norge blev allvarligt hotat över längre tid. Denna ganska hotfulla - och oseriösa - anti-ADHD-gruppen bestod då av scientologer, sociologen Eva Kärfve, någon biolog och några rättshaverister, men de var bra på att sprida sin propaganda. Jag hittade deras propaganda hos skolsystern i en skola. 

    Dessutom var myndigheter - socialstyrelsen t.ex.  - oroliga att för många barn skulle diagnosticeras och då skulle det kosta för mycket att ge de extra stöd i skolan. Därför var de tyvärr benägna att hålla med en del konstiga påståenden. 

    Men du gör också påståenden som är grovt överdrivna! Vi kommer aldig upp till nivån som man hade i USA med att medicinera barn. Och även den var långt ifrån  ifrån en fjärdedel av barnen. Jag är själv lärare! Man kan ha ett barn, eller högst två i en klass som medicineras. Ofta inga alls. Fler har jag inte varit med om. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 09:53:00 följande:

    Tänk om det inte är en överdiagnosticering? 


    Tänk om barn har mer koncentrationssvårigheter idag?

    ADHD epidemin kanske inte endast har genetiska orsaker?

    Stressen i samhället har ökat enormt och barnen utsätts för ökad stress redan i livmodern, då de påverkas av moderns stresshormoner . 


    Sedan tas de om hand av stressade föräldrar, som nyfödda, inte alla , men många nyblivna föräldrar är stressade och har svårt att varva ner.

    Sen upplever de stress i form av förskola, hämtningar lämningar och långa dagar i stora förskolegrupper. Efter förskolan tas de om hand av föräldrar som ofta är stressade.

    Det finns studier som visar att stress kan ge ADHD symptom. Särskilt prenatal stress verkar vara farligt. 


    Tvivlar på att föräldrar stressar så mycket idag att det blir en ADHD epidemi

    Problembaserat lärande som kritiseras i artikeln är ursprungligen utformat för vuxna universitets studenter, hur mycket högre krav sätts det på koncentrationsförmåga och självdisciplin?

    www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/fokus/wyndhamn-skolan-har-skadligt-stort-fokus-pa-analys/
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Tyra myra skrev 2025-03-06 18:29:32 följande:
    Förstår om du har en diagnos, då du inte kan skilja på resonemangen jag för.
    Försöker du säga att folk som själva har ADHD inte kan diskutera detta???  Att vi är dumma i huvudet eller vad?

    "kan inte skilja på" vilka resonemang? Då krävs det ju att det är flera? Helt obegripligt!
  • Anonym (ADHD-tjej)
    Tyra myra skrev 2025-03-06 18:29:32 följande:
    Någonstans måste vi sätta stopp. Om vi fortsätter att ge diagnoser och mediciner till de barn vi upplever som problem och inte tar i tu med grundproblemen så har snart 50% av våra barn diagnoser och medicinering. 

    Jag säger i alla fall STOPP.  Men jag hoppas innerligt att vi börjar ta våra barns symtom på allvar. Symtomen beror till stor del på den ostrukturerade miljö de växer upp i samtidigt som skolan inte tar ansvar för att ge barnen den struktur de behöver.
    Löjligt. En gång säger du 25 % och nu 50 %. När det garanterat inte är över 10 % och detta bara i vissa områden. I andra områden är det då mindre och det jämnar ut sig. 

    Den utvecklingen har man pratat om länge, i 20 eller 30 år. Och det har knappt förändrats sedan dessa. Förutom att man har varit ännu mer återhållsam med diagnose, vilket har gjort att många inte har diagnos som borde ha fått det. 

    Och framför allt ger man inte diagnos om inte diagnoskriterierna är uppfyllda. 
  • Anonym (Mamma)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-08 10:59:46 följande:
    Tvivlar på att föräldrar stressar så mycket idag att det blir en ADHD epidemi

    Problembaserat lärande som kritiseras i artikeln är ursprungligen utformat för vuxna universitets studenter, hur mycket högre krav sätts det på koncentrationsförmåga och självdisciplin?

    www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/fokus/wyndhamn-skolan-har-skadligt-stort-fokus-pa-analys/
    Många lärare klagar på att barnen har sämre koncentrationsförmåga idag.
  • Soryu
    Anonym (förälder till barn med autism) skrev 2025-03-08 10:33:26 följande:
    Så vad anser du då gör att dina kollegor överdiagnostiserar?
    Det är ju läkare och psykologer som sätter diagnoser och inte föräldrar och skola?
    Dom är alltså dåliga på sitt jobb och sätter diagnoser i onödan?
    Vad gör då ni andra som tycker att era kollegor sätter diagnoser i onödan?
    Föräldrar och skola söker hjälp när dom misstänker diagnos men det är ju fortfarande läkare som sätter diagnoserna.
    Om läkare skriver ut mediciner i onödan är det ju mer eller mindre tjänstefel.
    Knappast föräldrars fel.
    Då får läkarkåren tänka om, det är ju fruktansvärt om läkare sätter diagnoser  som barnet inte har.
    Håller med om att skolan inte är utformad efter alla barn, men det är fortfarande läkare, dina kollegor som är ansvariga för vilka diagnoser som sätts och ingen annan.

     
    Det är inte så enkelt som att läkare helt enkelt gör fel. Psykiatrisk diagnostik är ingen exakt vetenskap. De psykiatriska diagnoserna är inga sanningar om människor, utan de är (mer eller mindre) användbara kategoriseringar av olika sorters problem som människor kan ha. Vi har inga biologiska tester eller andra objektiva mätdata som gör att vi kan avgöra om en person har ett visst tillstånd eller inte, utan det bygger på att ett antal i stort sett beteendemässiga kriterier är uppfyllda.

    Detta ger för det första ett ganska stort tolkningsutrymme för hur kriterierna ska bedömas och det har visat sig i forskning (vilket vi som är intresserade läkare har vetat hela tiden) att många bedömer kriterierna på ett annat sätt idag än för 20 år sedan. Det gör också att vi ser en stor spridning mellan olika delar av Sverige där förekomsten av ADHD-diagnoser kan skilja sig åt markant (nästan dubbelt så hög andel av barn med diagnoser i den region med flest diagnoser jämfört med den region med lägst andel). Motsvarande spridning finns också mellan olika länder, där det skiljer sig i hög grad

    För det andra ställs ADHD-diagnos i hög grad baserat på vad patienten själv och anhöriga berättar, inklusive skola. ADHD är i många fall någonting som inte riktigt kan observeras i samtal med en person, och då måste man ju gå på berättelsen och skattningsformulär osv. Detta gör att ju mer skolan och föräldrar uppfattar ett problem som beroende på koncentrationssvårigheter, desto mer kommer de att rapportera sådana problem kring barnet. Men skolans och föräldrars rapport är ju ingen helt objektiv beskrivning, utan den är såklart färgad av vilka förklaringsmodeller som florerar ute i samhället. Och ju mer vi pratar om uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter som ett utbrett fenomen, desto mer kommer vi att tolka olika typer av problem som orsakade av detta. Det gäller för övrigt också hur vi förstår oss själva - det är EXTREMT vanligt att mina patienter tror att de har ADHD, nästan alla tror det. Men inte så många uppfyller kriterier för den diagnosen utan endast ca 20%. ADHD och dess symtom finns i dagsläget i det allmänna tankegodset som en förståelsemodell vi kan använda för att tolka olika aspekter av vårt beteende och våra upplevelser. Detta påverkar då vilken berättelse som patienter, deras anhöriga och skolan kommer till läkaren med, och då alltså också hur läkaren uppfattar patienten.

    För det tredje är vi läkare, och personer som jobbar i vården generellt, angelägna om att hjälpa patienter. Det är ju därför vi valt det yrket. Detta leder till en sorts bias i vårt tänkande att när det finns en ny behandlingsform som kan hjälpa så blir det lättare att tänka att patienten lider av det tillståndet som behandlingsformen kan hjälpa mot. På 90-talet såg vi därför ett uppsving av depressionsdiagnoser, därför att de nya antidepressiva läkemedlen hade kommit så plötsligt hade "alla" depression. I början av 2000-talet hade vi på liknande sätt en våg av bipolär sjukdom, och plötsligt ökade sådana diagnoser markant. Nu är vi sedan 15-20 år inne i en period av ökad ADHD-diagnostik som jag tror drivs av denna typ av bias - ställer man en ADHD-diagnos så finns det ju en effektiv behandling att koppla på, men ställer man en annan diagnos så finns det ingen behandling, och det gör tyvärr att vi läkare lätt kan börja "se" ADHD hos alla patienter.

    Vidare har vi ju i Sverige och i världen generellt sett en massiv push från läkemedelsbolagen för att ställa fler ADHD-diagnoser och behandla fler personer med läkemedel för detta. Läkemedelsindustrin är en mångmiljardindustri i Sverige och naturligtvis i resten av världen. Läkemedlet Elvanse, det vanligaste läkemedlet vid ADHD, stod 2024 för 1,4% av Sveriges totala kostnad för läkemedel för människor (www.lif.se/lakemedelsstatistik/lakemedlen-det-saljs-mest-av/), det sjätte mest sålda läkemedlet av alla läkemedel. Denna industri påverkar förstås läkare och allmänheten på bred front i att förstå olika problem som orsakade av ADHD. Ett bra exempel är psykiatern Lotta Borg Skoglund som är en ADHD-entreprenör och pratar om ADHD i en stor mängd olika sammanhang, skriver böcker om detta osv. Hon har arvoderats av en stor mängd olika läkemedelsbolag och hon driver också ett eget bolag, Smart Psykiatri, som riktar sig specifikt mot utredning och behandling av ADHD och som omsatte 85 miljoner kronor 2023 (siffror från 2024 är inte tillgängliga i skrivande stund). Det vore totalt naivt att inte tro att utvecklingen vi ser i Sverige och internationellt har med detta att göra.

    En parallell aspekt är ju att den stora efterfrågan på ADHD-utredningar som finns, från patienter, från skolan, från anhöriga osv, har lett till att den offentliga psykiatrin inte klarar av att möta detta behov. Det har möjliggjort ADHD-kliniker som Smart Psykiatri, som tar bra betalt för att göra ADHD-utredningar (ca 30000 kr får man betala). I min erfarenhet är dessa utredningar ofta inte särskilt välgjorda utan verkar inriktade på att göra kunderna nöjda, dvs. ställa den diagnos som kunderna vill ha. Det är ju inte så svårt att förstå att det blir så, för om man bara skulle ställa diagnos på en minoritet av alla dem som betalar 30000 kr för att genomgå en utredning så skulle man ju snart tappa kunder. Personer kommer ju ofta dit med en tydlig förväntan om att få en ADHD-diagnos, därför att de har läst om diagnosen och känner igen sig i beskrivningen, men de förstår inte att en diagnos inte bara ska bygga på att man själv känner igen sig i problemen utan den psykiatriska professionen går ju i hög grad ut på att värdera detta.

    Så ja, situationen är betydligt mer komplex än att "läkare gör fel" även om det också finns ett element av det. Vad gör jag själv? Jo, för det första försöker jag se till att utredningar är ordentligt genomförda så att alla viktiga delar finns med, och andra viktiga diagnoser som skulle kunna förklara symtomen på ett bättre sätt är uteslutna. Redan där gör man mer än vad många gör. Sen försöker jag vara rimlig i mina bedömningar och kanske hellre inte ställa en ADHD-diagnos om jag är osäker utan hellre vänta och försöka hjälpa patienten med andra insatser.

    Men det är svårt, och detta är inget problem som finns bara hos läkarna eller psykologer (som ofta är ännu mer pådrivande i att diagnostisera ADHD än vad läkarna är), utan hela samhället är inblandat i detta, på många olika nivåer. Säkert bidrar den utbredda skärmanvändningen och föräldrars stress osv i någon utsträckning, men man kan ju fråga sig om det är rimligt att bi ska betrakta barn som hjärnskadade för att föräldrarna är stressade och för att de får en smartphone i handen när de är 6 månader gamla och att lösningen på detta är att vi ger dem narkotikaklassade läkemedel?

    Jag tycker att vi är på väg åt fel håll, och jag tror att pendeln kommer svänga. Det kanske tar 10 år, kanske 20, men jag tror att framtidens dom över nutidens hantering av denna fråga kommer att vara hård.
  • Anonym (Mamma)
    Soryu skrev 2025-03-08 13:05:51 följande:
    Det är inte så enkelt som att läkare helt enkelt gör fel. Psykiatrisk diagnostik är ingen exakt vetenskap. De psykiatriska diagnoserna är inga sanningar om människor, utan de är (mer eller mindre) användbara kategoriseringar av olika sorters problem som människor kan ha. Vi har inga biologiska tester eller andra objektiva mätdata som gör att vi kan avgöra om en person har ett visst tillstånd eller inte, utan det bygger på att ett antal i stort sett beteendemässiga kriterier är uppfyllda.

    Detta ger för det första ett ganska stort tolkningsutrymme för hur kriterierna ska bedömas och det har visat sig i forskning (vilket vi som är intresserade läkare har vetat hela tiden) att många bedömer kriterierna på ett annat sätt idag än för 20 år sedan. Det gör också att vi ser en stor spridning mellan olika delar av Sverige där förekomsten av ADHD-diagnoser kan skilja sig åt markant (nästan dubbelt så hög andel av barn med diagnoser i den region med flest diagnoser jämfört med den region med lägst andel). Motsvarande spridning finns också mellan olika länder, där det skiljer sig i hög grad

    För det andra ställs ADHD-diagnos i hög grad baserat på vad patienten själv och anhöriga berättar, inklusive skola. ADHD är i många fall någonting som inte riktigt kan observeras i samtal med en person, och då måste man ju gå på berättelsen och skattningsformulär osv. Detta gör att ju mer skolan och föräldrar uppfattar ett problem som beroende på koncentrationssvårigheter, desto mer kommer de att rapportera sådana problem kring barnet. Men skolans och föräldrars rapport är ju ingen helt objektiv beskrivning, utan den är såklart färgad av vilka förklaringsmodeller som florerar ute i samhället. Och ju mer vi pratar om uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter som ett utbrett fenomen, desto mer kommer vi att tolka olika typer av problem som orsakade av detta. Det gäller för övrigt också hur vi förstår oss själva - det är EXTREMT vanligt att mina patienter tror att de har ADHD, nästan alla tror det. Men inte så många uppfyller kriterier för den diagnosen utan endast ca 20%. ADHD och dess symtom finns i dagsläget i det allmänna tankegodset som en förståelsemodell vi kan använda för att tolka olika aspekter av vårt beteende och våra upplevelser. Detta påverkar då vilken berättelse som patienter, deras anhöriga och skolan kommer till läkaren med, och då alltså också hur läkaren uppfattar patienten.

    För det tredje är vi läkare, och personer som jobbar i vården generellt, angelägna om att hjälpa patienter. Det är ju därför vi valt det yrket. Detta leder till en sorts bias i vårt tänkande att när det finns en ny behandlingsform som kan hjälpa så blir det lättare att tänka att patienten lider av det tillståndet som behandlingsformen kan hjälpa mot. På 90-talet såg vi därför ett uppsving av depressionsdiagnoser, därför att de nya antidepressiva läkemedlen hade kommit så plötsligt hade "alla" depression. I början av 2000-talet hade vi på liknande sätt en våg av bipolär sjukdom, och plötsligt ökade sådana diagnoser markant. Nu är vi sedan 15-20 år inne i en period av ökad ADHD-diagnostik som jag tror drivs av denna typ av bias - ställer man en ADHD-diagnos så finns det ju en effektiv behandling att koppla på, men ställer man en annan diagnos så finns det ingen behandling, och det gör tyvärr att vi läkare lätt kan börja "se" ADHD hos alla patienter.

    Vidare har vi ju i Sverige och i världen generellt sett en massiv push från läkemedelsbolagen för att ställa fler ADHD-diagnoser och behandla fler personer med läkemedel för detta. Läkemedelsindustrin är en mångmiljardindustri i Sverige och naturligtvis i resten av världen. Läkemedlet Elvanse, det vanligaste läkemedlet vid ADHD, stod 2024 för 1,4% av Sveriges totala kostnad för läkemedel för människor (www.lif.se/lakemedelsstatistik/lakemedlen-det-saljs-mest-av/), det sjätte mest sålda läkemedlet av alla läkemedel. Denna industri påverkar förstås läkare och allmänheten på bred front i att förstå olika problem som orsakade av ADHD. Ett bra exempel är psykiatern Lotta Borg Skoglund som är en ADHD-entreprenör och pratar om ADHD i en stor mängd olika sammanhang, skriver böcker om detta osv. Hon har arvoderats av en stor mängd olika läkemedelsbolag och hon driver också ett eget bolag, Smart Psykiatri, som riktar sig specifikt mot utredning och behandling av ADHD och som omsatte 85 miljoner kronor 2023 (siffror från 2024 är inte tillgängliga i skrivande stund). Det vore totalt naivt att inte tro att utvecklingen vi ser i Sverige och internationellt har med detta att göra.

    En parallell aspekt är ju att den stora efterfrågan på ADHD-utredningar som finns, från patienter, från skolan, från anhöriga osv, har lett till att den offentliga psykiatrin inte klarar av att möta detta behov. Det har möjliggjort ADHD-kliniker som Smart Psykiatri, som tar bra betalt för att göra ADHD-utredningar (ca 30000 kr får man betala). I min erfarenhet är dessa utredningar ofta inte särskilt välgjorda utan verkar inriktade på att göra kunderna nöjda, dvs. ställa den diagnos som kunderna vill ha. Det är ju inte så svårt att förstå att det blir så, för om man bara skulle ställa diagnos på en minoritet av alla dem som betalar 30000 kr för att genomgå en utredning så skulle man ju snart tappa kunder. Personer kommer ju ofta dit med en tydlig förväntan om att få en ADHD-diagnos, därför att de har läst om diagnosen och känner igen sig i beskrivningen, men de förstår inte att en diagnos inte bara ska bygga på att man själv känner igen sig i problemen utan den psykiatriska professionen går ju i hög grad ut på att värdera detta.

    Så ja, situationen är betydligt mer komplex än att "läkare gör fel" även om det också finns ett element av det. Vad gör jag själv? Jo, för det första försöker jag se till att utredningar är ordentligt genomförda så att alla viktiga delar finns med, och andra viktiga diagnoser som skulle kunna förklara symtomen på ett bättre sätt är uteslutna. Redan där gör man mer än vad många gör. Sen försöker jag vara rimlig i mina bedömningar och kanske hellre inte ställa en ADHD-diagnos om jag är osäker utan hellre vänta och försöka hjälpa patienten med andra insatser.

    Men det är svårt, och detta är inget problem som finns bara hos läkarna eller psykologer (som ofta är ännu mer pådrivande i att diagnostisera ADHD än vad läkarna är), utan hela samhället är inblandat i detta, på många olika nivåer. Säkert bidrar den utbredda skärmanvändningen och föräldrars stress osv i någon utsträckning, men man kan ju fråga sig om det är rimligt att bi ska betrakta barn som hjärnskadade för att föräldrarna är stressade och för att de får en smartphone i handen när de är 6 månader gamla och att lösningen på detta är att vi ger dem narkotikaklassade läkemedel?

    Jag tycker att vi är på väg åt fel håll, och jag tror att pendeln kommer svänga. Det kanske tar 10 år, kanske 20, men jag tror att framtidens dom över nutidens hantering av denna fråga kommer att vara hård.
    Ja, vi kommer nog , om 30 år, se denna ADHD epidemi med medicinering av stora mängder barn , ungefär som vi idag ser på lobotomering. 
  • Anonym (Amalia)

    Och i takt med att fler barn får psykiatriska diagnoser så utökar man väl personaltätheten på våra förskolor och ser till att det finns FLER trygga vuxna i skolan och på fritids? Inte snålas det väl?

  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-08 13:34:19 följande:
    Ja, vi kommer nog , om 30 år, se denna ADHD epidemi med medicinering av stora mängder barn , ungefär som vi idag ser på lobotomering. 
    Och vilken organisation propagerar du såna absurda saker för? Är det fortfarande scientologerna, eller? 

    Hur kan man jämnföra en välbeprövad medicin med en sån galen hjärnoperation! En sak som är mest absurd här, är ju att medicinering mot ADHD har funnits före lobotomi, nämligen sedan 1937. Då hade vi märkt det för länge sedan, om det vore något. Framför allt sedan en ganska hög andel av amerikanska barn har fått dessa mediciner på 1960- och 1970-talet. Detta var för mig en säkerhet, så att jag vågade ge mina barn medicinen. Hade det hänt något farligt, så skulle man ju ha märkt det. 
Svar på tråden Varför har barns beteenden blivit medicinska och inte pedagogiska?