• Lorainza

BIM Augusti 2025

Drar igång en tråd för oss som försöker bli gravida och har BIM i augusti 2025! 

Här kan vi diskutera allt kring bebisverkstaden och ge varandra stöttning och pepp där det behövs.

Jag är 30 år och har nyligen gått igenom ett MA som tyvärr upptäcktes i vecka 14. Nu är mensen på banan igen, så hoppas på att kroppen är redo för ett nytt försök.

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu kör vi - och håller tummarna för en massa plus!🌸

• Svar på tråden BIM Augusti 2025
  • Nanathalie
    mothertotwo skrev 2025-08-13 09:38:14 följande:

Tempen håller sig förhöjd i alla fall. Men den kan nu falla dem två kommande dagarna. Tror dock inte på mens, då jag inte vill ha för höga förhoppningar efter så lång tid. Tror inte på graviditet heller för den delen. Ursäkta min negativitet, men jag är less på detta för jag känner sån påfrestning på min kropp nu. 

Mens med framkallning är jag idag på CD 115 och DPO 12 om jag haft ägglossning, men det har jag kanske. Förlitar mig inte på det förrän jag fått mens. 

Utan framkallad mens, utan då min kropp automatiskt fick mens är 195 dagar sedan nu. Tror ni förstår varför jag är så less på detta och ni är dem enda som faktiskt kan förstå. Det jag fyllt i är klassiska pms grejer jag brukar ha. Har dessutom känt mig så jävla uppblåst nu i flera månader, känner mig som en flodhäst och vill bara att allt ska bli normalt igen. Nej usch...är på bajsigt humör idag och lätt för tårar idag känner jag. 

Men snälla du. Ingen i världen skulle väl klandra dig för att du är less. En annan är ju less för typ ingenting ibland (typ jag). Jag tycker du är en krigare utan dess like. Jag hoppas att din cykel snart ska bli normallång och att du ska få en frisk graviditet ❤️

Ang grafen. Eftersom dina tempar är över cl (även om de hoppar upp och ner) och eftersom tempen skjutit rätt upp i höjden vid ägglossningen så skulle jag våga mig på att säga att du ägglossat. Det säkra sättet att veta säkert själv är genom att fortsätta tempa och se om tempen går ner under coverline, eller att mensen kommer senast äl+17 (den kan inte komma senare efter bekräftad ägglossning). Kommer den inte då, har inte ägglossning skett likt förbannat, åtminstone inte när FF tror att den skett. DOCK så vill jag påpeka att du har en rätt hög coverline. Min ligger på 36.55 i FF. Bifogar min graf för jämförelse.

Jag håller tummarna ❤️ 

• Siripiri
    Anonym (Tredje) skrev 2025-08-13 11:23:20 följande:

Här sjönk den där jäkla tempen idag. Bara att invänta mens nu. 

Progesteronkräm som du nanathalie skrev kanske inte är dumt att testa. Vad är NAC?

Tråkigt :( 

Jag skulle satsa på att då vagitorer utskrivet, eller om det finns krämer med bioidentisk progesteron. Minns inte exakt vad Vulverine svarade under sin frågestund, men kolla så det inte står något annat än progesteron på fass. 😊 Jag har tagit NAC mot mina endometriossymptom, så är bra mot det med ☺️ 
  • lunyum

Nu har min ägglossning äntligen bekräftats av tempen trots bara negativa resultat på ÄL-test, verkar ha haft det i lördags! I så fall hade vi sex på ÄL och ÄL-2. 

Nu är det bara att vänta. Oerhört mycket väntande kopplat till det här med att försöka bli gravid: Vänta på ägglossning, vänta tills den bekräftats, vänta på mens eller inte, vänta på ägglossning igen? 

• Granen123

Hej allihopa ❤️ 

Här kommer en uppdatering från mig.. blev inlagd och fick ett rum igår men operationen blev framflyttad tills idag. Fastade kl 07-00.30 igår så jag var ganska så slut och hungrig inatt när dem bröt fastan så jag skulle få äta något 😅 

Men imorse kl 08 hämtade dem mig och rullade in mig på operation. Jag kan bara säga, att just nu känns valet att göra operation, som det absolut bästa beslutet jag kunnat tagit. Lättnade jag känner nu efter att det är gjort går inte att beskriva. Jag har gråtit lyckotårar idag😭. Sorgetårar har jag gråtit senaste 1,5 veckan men just nu känner jag bara en sån enorm lättnad. 

Operationen gick bra. Läkaren var här för ett par timmar sedan och berättade att jag hade 1 dl blod i buken och att dem tydligt kunde se på vänster äggledare vart X:et satt. Var ju inte helt tydligt på ultraljuden innan men det såg dem direkt.. höger äggledare var fin och dem kunde även se gulkroppen på höger sida så jag hade högst troligt ägglossat på höger sida men vänster hade ?tagit hand om det, fångat upp det?. Hur som helst så känns det här som en enorm befrielse. Det känns som jag fått mitt liv tillbaka 😭😭😭😭❤️❤️❤️❤️ 

Nu är jag en äggledare mindre men jag riskerar inte att den sprängs. Jag slipper veckor eller månader av uppföljning med hcg-prover, MTX, rädsla att den ska spricka. Vi fick inte heller några direkta restriktioner inför kommande syskonförsök mer än att jag ska låta kroppen vila och återhämta sig tills jag själv känner mig redo fysiskt och psykiskt. Men lättnade alltså, så glad så glad 😭❤️❤️ Tusen tack för all ovärderlig hjälp och pepp här i forumet. Det har verkligen betytt oerhört mycket för mig genom hela den här processen 🙏🏻❤️❤️❤️❤️❤️❤️

• olliolli

Här kom fröken röd tidigare än förväntat.. Blev ingenting denna gång heller.. Börjar tappa hoppet!
    Vi blir nu inne på 8onde försöket helt utan framgång.

Håller tummarna för er andra!❤️

1/8 Lorainz

3/8 lovve123 ➖
    5/8 Juliflicka ➖
    5/8 Annpor ➖
    6/8 hemliganatta ➕
    6/8 Elisand ➖
    6/8 snyfslan ➕
    8/8 Lorem ➕
    9/8 Användare95
    10/8 Skorpan
    11/8 Hejasommaren ➖
    11/8 Miniblomma 
    11/8 Aisof
    13/8 Valkyrian
    14/8 estersigne
    15/8 Olliolli 
    15/8 Tredje
    15/8 Mothertotwo
    16/8 Neksta
    17/8 am2221
    18/8 En som längtar
    19/8 granen12
    19/8 Tjej90sve 
    20/8 Rumpetrollet
    21/8 Flizz
    22/8 Sarasi
    22/8 Lunyum
    23/8 Nanathalie
    23/8 Vallmo93
    23/8 Loviisa92

• Rumpetrollet

Granen123, så glad att höra att du känner att du har gjort ett bra beslut och kan må bättre härifrån! Så bra att operationen gick så bra den kunde! Ta hand om dig och vila så är du säkert snart på banan igen ❤️

• Tjej90sve

Hur mkt övervikt hade du nu du fick utskrivet medicin för ÄL?

jag har övervikt och är rädd att fara dit å säga att jag har oregelbunden mens å att dem kommer säga bara ja gå ner i vikt först. Jag väger hela 110 kg, legat på 90-95 kg senaste åren. Men pga sjukdom har jag gått upp 20 kg på 1,5 år..

Nanathalie skrev 2025-08-13 07:39:54 följande:
    Tack Ardna för ditt svar❤️ du besitter så mycket kunskap och det är så fint av dig att du sprider vidare den!

Jag vet att det du skriver är rätt, men ändå känns det som en annan livstid från sist jag fick barn. Jag var ung och frisk och hade ägglossning på egen hand. Sonen blev till på ppiller och dottern tog väl ett halvår. Det har hänt så enormt mycket sedan dess. Du har rätt i att jag ju faktiskt blivit gravid för 9 respektive 12 år sedan, men det är ju ingen garanti för att det ska gå igen 💔 Vi ska också orka fortsätta kämpa i ovetskap OM/NÄR det ska hända och det vet jag inte om vi orkar hur länge som helst.. Men hoppet finns där! Det kan låta drygt, men hela livet är ju på paus tills det faktiskt händer..

Tack för att du skriver att det inte är något dåligt med att få UA på missfallsutredningen. En del av mig känner ju som du skriver, att det snarare kan handla om maximal otur, men jag har svårt att förlika mig med det samtidigt. Jag hoppas det stämmer och att vi i sådana fall slipper den sortens otur framöver.

Ja, jag fick Letrozol första gången september (tror jag det var) av min vanliga gynekolog på grund av att jag hade milda pcos-tecken, typ 45-60 dagars cykler, mellanblödningar och inga tecken på ägglossning. Lyckades ju med ett plus i december så Letrozolen fungerade, och sedan kom ma:t. Fick då från överläkaren indikationer på att det vore bra om jag tappar några kg i vikt. Har sedan dess haft en riktig hälsoresa och nu är inte längre vikten något problem vilket är skönt för psyket, men istället fick jag en 5cm cysta på ena äggledaren vilket enligt gyn stoppade ägglossningen helt under 2 cykler där Letrozol hjälpte 0. Jag fick inga solklara peakar men tempade och tyckte ändå tempen var över cl, även om den var ovanligt låg, så jag trodde på ägglossning men tydligen inte via vul.

Men vilken fantastisk nyheter!!! Wow säger jag bara. ❤️ 

Inför denna cykel läste jag på hos Vulverine och testade Inositol, q10 och D-vitamin. Det kortade ju ner min cykel 6-7 dagar, därefter testen gick från 0 till 100 på 1 dag, vilket i sig är helt fantastiskt. Inte hunnit läsa på om NAC än, men det måste jag ju göra om det inte blir något denna cykel heller!  Smörjer också med progesteronkräm från Moodmama. 

Man kan inte göra annat än att hoppas. Jag tror jag ska försöka låta bli att testa tills nästa vecka. Gyn har dock skrivit ut progesteron att ta vaginalt vid eventuell ny graviditet så behöver liksom veta om jag blir det och gärna i god tid för att progesteronet ska kunna förhindra tidigt missfall igen. Kan därmed inte vänta för länge.. Vi får hålla tummarna bara. Tack igen för ditt svar!❤️
  • Siripiri
    Granen123 skrev 2025-08-13 16:20:56 följande:

Hej allihopa ❤️ 

Här kommer en uppdatering från mig.. blev inlagd och fick ett rum igår men operationen blev framflyttad tills idag. Fastade kl 07-00.30 igår så jag var ganska så slut och hungrig inatt när dem bröt fastan så jag skulle få äta något 😅 

Men imorse kl 08 hämtade dem mig och rullade in mig på operation. Jag kan bara säga, att just nu känns valet att göra operation, som det absolut bästa beslutet jag kunnat tagit. Lättnade jag känner nu efter att det är gjort går inte att beskriva. Jag har gråtit lyckotårar idag😭. Sorgetårar har jag gråtit senaste 1,5 veckan men just nu känner jag bara en sån enorm lättnad. 

Operationen gick bra. Läkaren var här för ett par timmar sedan och berättade att jag hade 1 dl blod i buken och att dem tydligt kunde se på vänster äggledare vart X:et satt. Var ju inte helt tydligt på ultraljuden innan men det såg dem direkt.. höger äggledare var fin och dem kunde även se gulkroppen på höger sida så jag hade högst troligt ägglossat på höger sida men vänster hade ?tagit hand om det, fångat upp det?. Hur som helst så känns det här som en enorm befrielse. Det känns som jag fått mitt liv tillbaka 😭😭😭😭❤️❤️❤️❤️ 

Nu är jag en äggledare mindre men jag riskerar inte att den sprängs. Jag slipper veckor eller månader av uppföljning med hcg-prover, MTX, rädsla att den ska spricka. Vi fick inte heller några direkta restriktioner inför kommande syskonförsök mer än att jag ska låta kroppen vila och återhämta sig tills jag själv känner mig redo fysiskt och psykiskt. Men lättnade alltså, så glad så glad 😭❤️❤️ Tusen tack för all ovärderlig hjälp och pepp här i forumet. Det har verkligen betytt oerhört mycket för mig genom hela den här processen 🙏🏻❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Gud vad skönt att allt gick bra och att du är i gott mod 🥰♥️♥️ Det är så fräckt att den andra äggledaren kan plocka upp ägget från andra äggledaren 🤩 
    Ta hand om dig nu! ♥️ 
  • Vallmo93
    Granen123 skrev 2025-08-13 16:20:56 följande:

Hej allihopa ❤️ 

Så glad att höra att op gick bra ❤️ kände exakt samma efter min, som en lättnad som släpper och att man därefter bara kan blicka framåt.

Och ja verkligen coolt att äggledaren kan hoppa mellan äggstockarna! Vila en massa nu och tillåt dig återhämtning. Kommer gå snabbt tills ni kan försöka igen 🥰
  • Nanathalie
    Tjej90sve skrev 2025-08-13 18:05:29 följande:

Hur mkt övervikt hade du nu du fick utskrivet medicin för ÄL?

jag har övervikt och är rädd att fara dit å säga att jag har oregelbunden mens å att dem kommer säga bara ja gå ner i vikt först. Jag väger hela 110 kg, legat på 90-95 kg senaste åren. Men pga sjukdom har jag gått upp 20 kg på 1,5 år..

Jag hade ett BMI på 30 när jag sökte gyn första gången gällande min fertilitet och det räknas enligt BMI som fetma. Idag ligger jag på 24.5 i BMI och har tappat 15kg. BMI är en jävla knepig sak dock. Jag väger liksom 65kg på 164cm, och ett BMI på över 25 räknas som övervikt.... 

I mitt fall nekades jag aldrig letrozol på grund av min dåvarande övervikt. De rekommenderade mig dock att gå ner lite i vikt (dock försiktigt för att en kraftig, snabb viktnedgång inte i sin tur skulle riskera påverka fertiliteten negativt). 

Ge det ett försök!❤️
Svar på tråden BIM Augusti 2025