• Skipper123

Bf - Maj 2o26 👣💜

Hej, har bf  3/5 och idag sett en liten liten mini på VUL  🌸
    V. 6+0
    Ni som nyligen plussat kan väl hänga med i tråden och följas åt! 🌹🎉🌸

Skriv gärna bf-datum 🥰
  • Svar på tråden Bf - Maj 2o26 👣💜
  • Björken88
    EnbartAnon skrev 2025-10-15 18:13:33 följande:

Jag får tyvärr hoppa av tråden då jag börjat blöda ordentligt nu efter 2,5v av bruna flytningar. Jag skickar kärlek och önskar all lycka till alla mammor och alla små söta kommande bebisar. ❤️

Beklagar💔 Styrkekram
  • Björken88
    Anonym (Blivande pappa) skrev 2025-10-16 11:24:35 följande:

Hej,

Jag och min sambo har beräknat födelsedatum 31 maj.

Var precis på tt tidigt ultraljud, ca v7-8. För att se att allt verkar bra. Allt bra så långt!  ❤️

Men... För oss som förstagångsföräldrar, båda runt 40 (hon några år under, jag några över) kanske jag är oinsatt och dåligt uppdaterad. Men varför fullt med förkortningar i hela trådstarten? Bf kan jag gissa... men resten vet jag då inte. 😅🤣

Kanske är en generationsfråga... men det här med att överanvända förkortningar känns som en modernare företeelse av den yngre generationen. 

Grattis till plusset och välkommen hit! Det kan vara lite krångligt med förkortningarna, även för mig i början. Men man kan googla om man är osäker 🙃 Men jag ska hjälpa dig om vi utgår från förkortningarna i trådstartaren. 
    VUL= Vaginal Ultra Ljud (skulle gissa det kan varit sådant ni gjorde nu iochmed det var tidigt) 
    V= vecka
    BF= Beräknad födelse

Hoppas detta hjälpte dig något 😊
  • Siripiri
    Haringenfantasinuheller skrev 2025-10-15 11:27:51 följande:
    Men fy! Inte ens då? Asså jag förstår ju att man inte kan ta emot alla. Men jag stört blödde och hade sååå ont, det enda min bm sa var att man får vänta och se. Och för mig är det sjukt. Det visade sig efter 6månader när jag hade förlorat ganska mycket blod och vaknat upp i en stor pöl av blod att det var rester kvar. 

Jag tycker att vi pinas lite väl mycket. Det här var inte att jag bara var orolig för jag visste att det var ett mf men att inte vara helt hundra och ha så ont, det är inte okej. Och det är klart att man blir orolig när man vaknar upp i en stor pöl och man springer till toan och där forsar det ur en, man kryper till duschen för att man är påväg att svimma. Hade man tagit in mig på kontroll så hade man också sett att det fanns rester kvar och då hade inte kroppen gjort allt för att få ut det själv. 

Men såklart förstår jag att man inte kan kolla varenda orolig. Orolig är man i början, ibland hela tiden. Men när man har faktiska orsaker. Det är ändå tufft att inte bli trodd på.

Nä jag var sjukt besviken där ett tag, så bokade två privata ultraljud under veckorna efter (hittade som tur att ställe som hade tider och inte tog hutlösa summor för ett VUL) även om jag inte trodde att jag skulle klara mig så långt. 

Ojda?! Inte okej :(( ♥️ Det är tråkigt när vården inte litar på en kvinnas intuition.. Just när man blöder väldigt mycket och under längre tid så borde det var självklart att få en kontroll! 

• Anonym (Blivande pappa)
    Björken88 skrev 2025-10-16 12:23:18 följande:
    Grattis till plusset och välkommen hit! Det kan vara lite krångligt med förkortningarna, även för mig i början. Men man kan googla om man är osäker 🙃 Men jag ska hjälpa dig om vi utgår från förkortningarna i trådstartaren. 
    VUL= Vaginal Ultra Ljud (skulle gissa det kan varit sådant ni gjorde nu iochmed det var tidigt) 
    V= vecka
    BF= Beräknad födelse

Hoppas detta hjälpte dig något 😊
    Haha, tack!

Jovisst. Kunde nog gissa mig till det mesta. Jag kanske är gammaldags, men det är bättre skippa förkortningarna, anser jag. 😅😉

Sen blev jag förvånad av hur lite vården gör innan v 12 och ultraljudet. (Är även detta vaginalt ultraljud?).

Känns som de bara väntar och antingen går det bra eller så gör det inte det. Ingen idé göra nåt alls innan dess. 
    Lite luttrade, liksom. 

Min sambo är från södra Europa, och där får man ultraljud vid vecka 7.

Min syster har dessutom fått två barn i Italien,  där hon fick komma på kontroll varje månad..! Att det är sån skillnad...

Vi bokade på privat klinik och gjorde ultraljud idag.
    Vi försöker nu gissa om det kan vara en pojke eller flicka. 😅

Jag har drömt att det var en flicka, så jag satsar på det. 

Inväntar sen också Kub-test, och ev NIPT, tror jag det var. Om det finns några tveksamheter efter Kub-test. 

I och med att vi är något äldre förstagångsföräldrar känns det värt kolla upp. 
  • yny
    Anonym (Blivande pappa) skrev 2025-10-16 15:52:02 följande:
    Haha, tack!

Jovisst. Kunde nog gissa mig till det mesta. Jag kanske är gammaldags, men det är bättre skippa förkortningarna, anser jag. 😅😉

Sen blev jag förvånad av hur lite vården gör innan v 12 och ultraljudet. (Är även detta vaginalt ultraljud?).

Känns som de bara väntar och antingen går det bra eller så gör det inte det. Ingen idé göra nåt alls innan dess. 
    Lite luttrade, liksom. 

Min sambo är från södra Europa, och där får man ultraljud vid vecka 7.

Min syster har dessutom fått två barn i Italien,  där hon fick komma på kontroll varje månad..! Att det är sån skillnad...

Vi bokade på privat klinik och gjorde ultraljud idag.
    Vi försöker nu gissa om det kan vara en pojke eller flicka. 😅

Jag har drömt att det var en flicka, så jag satsar på det. 

Inväntar sen också Kub-test, och ev NIPT, tror jag det var. Om det finns några tveksamheter efter Kub-test. 

I och med att vi är något äldre förstagångsföräldrar känns det värt kolla upp. 
    Grattis till graviditeten och välkommen till tråden! 🤗

I v12 är bebisen såpass stor och har flyttat sig upp ur bäckenet att man kan göra ultraljudet utanpå magen 😊 

Håller med om att det är dålig vårdkontakt i början. Har man inte bokat in KUB så är det ju inte säkert att man gör ett ultraljud innan rutinultraljudet i v18-20. Vilket är helt sjukt ju. Och enda besöket hos barnmorskan innan dess brukar vara ett hälsosamtal (inskrivningsbesöket). 

Det skiljer sig lite mellan regioner vilka besök som erbjuds osv så vissa regioner har fler besök och erbjuder alltid ultraljud i v12-14 oavsett om det är KUB eller bara "vanligt" ultraljud. Men tex där jag födde mitt första barn var det som jag beskrev ovan.

Så ja, visst känner mig sig lite utlämnad till ödet..! 
  • yny

Nu har jag fått se det lilla lilla hjärtat slå! ❤️
    Otrolig känsla. Nu känns det på riktigt!
  • RainbowFamilyDreams

hej!

Jag har en fråga. på mitt tidigare VUL sa dem att jag har en "blodansamling" som likt tryckts åt sidan.  Inget farligt men kan orsaka lite blödningar. Är det detta som kan vara en hematom för mig också?

Babybooom24 skrev 2025-10-15 18:52:31 följande:

Vad tråkigt EnbartAnon❤️ skickar massa kärlek till dig. 

Jag läste att det var några som hade antigen störtblödningar eller lite mindre blödningar (utöver ovanstående). Jag har ju skrivit tidigare om att jag har ett hematom, dvs som ett blåmärke i livmodern. Det är en ganska vanlig anledning till att folk blöder, framförallt brunt blod - min läkare har sagt att jag ska förbereda mig på det, att hematomet töms på det sättet, och att många blöder först och sen får förklarat att det varit ett hematom, alt inte får någon förklaring. Tänkte att det kanske kan vara så för någon här i gruppen!

Vad kul att följa alla, och så mkt igenkänning i typ allt ni skriver, i många fall tyvärr😅 som med illamåendet😭
    jag slutade med Xonvea och började med Postafen igen, på ngt sätt hjälper de mig på ett annat sätt, tar av udden av det värsta illamåendet thank god🤮

• Miniblomma
    yny skrev 2025-10-17 09:14:08 följande:

Nu har jag fått se det lilla lilla hjärtat slå! ❤️
    Otrolig känsla. Nu känns det på riktigt!

Åh, grattis!! ❤️

• Skipper123

Yny, stort Grattis! 😍

Idag har jag haft världens skitdag, varit väldigt tydlig, energilös och får hjärtklappning av lergigan comp, inte slapp jag kräkas heller. Haft känsloutbrott också och började gråta utan vidare imorse, men det kändes så skönt att gråta ut! Hormonerna verkar vara helt kaos nu och tagit över mig helt.

Har även andfåddhet, total energilöshet..Känner mig på riktigt allvarligt sjuk och börjar oroa mig då jag inte känner igen detta ifrån tidigare graviditeter. 

På måndag ringer jag barnmorskan och här lite.

Hoppas det är bättre med er andra och önskar er en fin helg ❤️🌸

• Babybooom24

Det låter som ett hematom ja, men vet inte varför din läkare inte sa det. Ett hematom är en blodansamling i livmodern. Ett blåmärke på insidan av livmodern!

Det låter läskigt Humlan, jag har inte haft en blödning men oroar mig för mitt hematom varje dag :( att jag gör ngt som inte är bra osv?
    Ja - det är ökad missfallsrisk men många graviditeter går också bra. Finns några trådar på Familjeliv som är lugnande (men svårt att sluta noja sig). 

Vet ni hur stort det är och vart det är placerat? Mina gynekologer verkar följa det framförallt. Mitt var ca 3x5 cm först och låg en bit ifrån fostersäcken, men sen andra gången jag var där var det ca 1x10 cm, och låg lite närmre fostersäcken men mkt smalare. Jag ska tillbaka på tisdag (nästan 3 veckor sen sist) och är jättenervös!

RainbowFamilyDreams skrev 2025-10-17 10:35:41 följande:

hej!

Jag har en fråga. på mitt tidigare VUL sa dem att jag har en "blodansamling" som likt tryckts åt sidan.  Inget farligt men kan orsaka lite blödningar. Är det detta som kan vara en hematom för mig också?

Svar på tråden Bf - Maj 2o26 👣💜