• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-17 03:51:28 följande:
    Förstår du inte vad dödsstraff är, och hur en rättsprocess fungerar? 

Förstår du vad Talk Radio är? 
    Tycker du att det är rätt och riktigt att propagera för att Biden ska avrättas?
  • Anonym (Zxc)
    Digestive skrev 2025-09-17 09:28:05 följande:
    Han sa att kommunikationen kring 'empati' hade förändrats jämfört med hur Bill Clinton kommunicerade.
    Han menade även att demokraterna kommunicerade 'empati' på ett bättre vis under Bill Clinton. 

Genomgående upprepar han orden att demokraterna har förändrats sin kommunikationsstrategi.

- Varför skulle han nämna och precisera dessa förändringar i merparten text om han pratade om 'empati' generellt?

- Tror du att ordboksdefinitionen - den generella definitionen - av ordet empati har förändrats sedan Bill Clinton?
    Kontexten han sätter den i förändrar inte hans åsikt gällande empati. Han försöker göra empati politiserat av anledningar jag beskriver tidigare. Känner du empati för Kirks familj?
  • Anonym (Zxc)
    Digestive skrev 2025-09-17 10:42:27 följande:
    Det är inte märkligare än att USA har både fängelse/dödsstraff på straffskalan för landsförräderi.

Sedan kan man såklart diskutera huruvida det skulle vara landsförräderi att låta miljontals illegala invandrare ta sig in/vistas i USA.

Tycker du att det är orimligt att en del av USAs medborgare klassar Joe Bidens tolerans mot illegala invandrare som en form av landsförräderi?

Anser du att det finns någon gräns för hur många illegala invandrare en president/statsminister/ledare för ett land tillåter och har överseende med?

Själv anser jag att det finns en gräns och att man aktivt bör motarbeta alla former av illegal vistelse i Sverige. Är det verkligen obehagliga åsikter för din del?
    Det är inte rimligt (eller fredligt) att propagera för att en avgående president ska avrättas. Varför försöker du försvara sånt? Saken är absurd.

Kirk var en aggressiv influenser som spred en hatisk retorik och dog en våldsam död. Inget av det är rimligt
  • Anonym (Zxc)
    Anonym (Varför) skrev 2025-09-17 12:32:51 följande:
    Dom är långt ifrån alla fredliga. Kirk hade i uppdrag av Donald Trumps son att värva unga människor till MAGA, det var hans uppdrag och ibland undrar jag om Kirk stod för sina egna extrema uttalanden. Jag kan förklara varför. Inte för så länge sedan åkte Kirk till Cambridge University I England och fick pisk i alla debatter av ungdomarna där. Han duckade majoriteten av frågorna och hade noll koll på vad feminism är bland annat. Inte hade han koll på siffrorna han rabblade upp heller kring västerländska kvinnor osv. Vad dessa debatter synliggjorde var att han lever för dessa "got cha" moment för sin kanal på social media som hans tittare faller för smör i solskenet och i verkligheten inte alls är en god debattör. Ungdomarna som han "sätter dit" på amerikanska skolorna är oftast oförberedda och random plockade och inte jätte pålästa själva. 
    Att hans fru framstår som obehaglig - mja, snarare att hela situationen och amerikansk kultur är obehaglig vid det här laget. De högra extremisterna beskyller och eldar på de vänstra i ett tillfälle då de inte hade gärningsmannens motiv eller identitet. De vänstra jublar och skrattar och någon annans död. Allt är svart och vitt för dom. Höger eller vänster. Obehagligt? Svar ja. 
    Och enligt Kirks egna idiologi så skulle ju kvinnor tillbaka till köket "and make lots and lots of babies". Nu ska hans fru driva hans företag vidare? Vad hände med köket. Nej, jag har svårt att tro att detta par stod för allt Kirk påstod. Det var ett bra sätt tjäna pengar på i ett polariserat samhälle.
    Då han uppenbarligen var en hycklare i många aspekter så antar jag att det handlade om makt och pengar. Plocka lågt hängande frukter. 
  • KillBill
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-17 14:26:28 följande:
    Det är inte rimligt (eller fredligt) att propagera för att en avgående president ska avrättas. Varför försöker du försvara sånt? Saken är absurd.

Kirk var en aggressiv influenser som spred en hatisk retorik och dog en våldsam död. Inget av det är rimligt
    Exakt så är det. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Digestive
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-17 14:21:45 följande:
    Kontexten han sätter den i förändrar inte hans åsikt gällande empati. Han försöker göra empati politiserat av anledningar jag beskriver tidigare. Känner du empati för Kirks familj?
    Självklart förändrar det saken då det uppenbarligen inte handlar om ordet empati i någon generell bemärkelse.

Det är nog första gången som jag har hört någon påstå att kontexten som man uttrycker någonting i inte förändrar saken överhuvudtaget.

Så när exempelvis Magdalena Andersson säger:

"- Vi vill inte ha Chinatown, Somalitown eller Little Italy."

Så tänker du alltså att Socialdemokraterna inte vill ha sådana städer någonstans på jorden? - även om kontexten uppenbarligen är här i Sverige, men som ensamt citat så framkommer det inte (precis som i aktuellt fall med Charlie Kirk).

Om inte så får du nog acceptera att samma språkliga regler även gäller för Charlie Kirk.
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-17 14:26:28 följande:

Tycker du verkligen att medborgarna i USA ska vara oförmögna att anklaga landets presidenter för landsförräderi?

Att straffet för landsförräderi kan uppnå dödsstraff har egentligen ingenting med saken att göra - USA straffar helt enkelt en del grova brott med dödsstraff.

Precis som ovan så är det nog första gången som jag hör att demokratiska presidenter ska vara fredade från ett av de grövsta brotten som de kan begå - mot landets medborgare - om det faktiskt är så du tycker.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Digestive
    KillBill skrev 2025-09-17 14:34:31 följande:
    Exakt så är det. 
    Vänta nu, det ska alltså inte vara möjligt för USAs medborgare att kunna anklaga sina presidenter för landsförräderi?

Jag tror inte att du tycker det egentligen.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Tow2Mater
    Anonym (Varför) skrev 2025-09-17 12:32:51 följande:
    Och enligt Kirks egna idiologi så skulle ju kvinnor tillbaka till köket "and make lots and lots of babies". 
    Och det är ju inte heller sant.

Ingraham asked, "Charlie, what advice would you give young women who have been taught to put their careers first before even thinking about settling down or having kids?" Kirk ? who said that he "always get in trouble no matter how I answer this question" ? said, "Having children is more important than having a good career."

The father of two then used an example from his own life and said, "My kids matter way more than how many social media followers that I have."

His advice continued: "And I would also tell young ladies, you can always go back to your career later, that there is a window where you primarily should pursue marriage and having children, and that is a beautiful thing."

"This is not about shaming, this is not about ridiculing, this is not about moralizing. It is about lifting up what is beautiful," Kirk said.

www.usatoday.com/story/news/politics/2025/09/09/charlie-kirk-young-women-have-kids-not-careers/86054570007/

Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?