• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-16 22:53:48 följande:
    Vad känns så obehagligt? Hon vill ju fortsätta den politiska rörelsen som hennes man startade, och som det ser ut kommer den att växa. Vad skulle vara så farligt med det? 

Dessa möten har enbart Kirk i bakgrunden, en dag och en tid. Ja, det är obehagligt med tanke på hur aggressiv hon är i sitt tal. Tror du dessa möten kommer att handla om sorg, solidaritet och hur man ser till att skapa ett fredligare samhälle? Kirk propagerade ju för att Biden skulle avrättas t ex.

Nej, Kirk startade inte heller den här sortens politiska rörelse. Han är bara en bricka i spelet. 

Vad tror du? Jag hoppas på ett fredligt möte. 

• Tow2Mater
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-16 23:16:19 följande:

Dessa möten har enbart Kirk i bakgrunden, en dag och en tid. Ja, det är obehagligt med tanke på hur aggressiv hon är i sitt tal. Tror du dessa möten kommer att handla om sorg, solidaritet och hur man ser till att skapa ett fredligare samhälle? Kirk propagerade ju för att Biden skulle avrättas t ex.

Nej, Kirk startade inte heller den här sortens politiska rörelse. Han är bara en bricka i spelet. 

Vad tror du? Jag hoppas på ett fredligt möte. 

Så du tycker diskussionsmöten på univeristet och högskolor, där folk deltar frivilligt, är skrämmande. En mötesplats som sägs vilja främja utbyte av oliktänkande ideer.

Vad jag läst har dessa möten alltid varit fredliga.

Kirk propagerade inte for att Biden skulle avrättas. Jag vet inte sammahanget, men diskussionen var om dödsstraffet. Vilket kan utdelas efter rättegångar där kriminella ansetts vara skyldiga till brott bortom rimligt tvivel. Jag läste precis att åklagaren kommer att yrka på dödsstraff för Kirks mordare.

Vilket spel pratar du om? Bricka i vilket spel?
  • Tow2Mater

Charlie Kirk called for Joe Biden to receive the death penalty in July 2023, describing it as punishment for "crimes against America." During an episode of The Charlie Kirk Show, he stated: "I know what you're thinking, we've got to get Joe Biden out of the way so we can run against Kammy. Oh my goodness, is she beatable. ... [Biden] should be put in prison and/or given the death penalty for crimes against America." This remark was in the context of criticizing Biden's border policies as treasonous.

x.com/i/grok/share/8nNeY47i1xhzD58NgJEtbDcLK

• Anonym (Zxc)
    Tow2Mater skrev 2025-09-16 23:31:46 följande:

^ Charlie Kirk called for Joe Biden to receive the death penalty in July 2023, describing it as punishment for "crimes against America." During an episode of The Charlie Kirk Show, he stated: "I know what you're thinking, we've got to get Joe Biden out of the way so we can run against Kammy. Oh my goodness, is she beatable. ... [Biden] should be put in prison and/or given the death penalty for crimes against America." This remark was in the context of criticizing Biden's border policies as treasonous.

x.com/i/grok/share/8nNeY47i1xhzD58NgJEtbDcLK

Tycker inte du själv det här är obehagligt? Att propagera för att Biden ska avrättas? Hur kan det här uppfattas som rimligt någonstans?
  • Tow2Mater
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-16 23:50:31 följande:
    Tycker inte du själv det här är obehagligt? Att propagera för att Biden ska avrättas? Hur kan det här uppfattas som rimligt någonstans?
    Förstår du inte vad dödsstraff är, och hur en rättsprocess fungerar? 

Förstår du vad Talk Radio är? 
  • Digestive
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-15 23:06:46 följande:

För att du ska förstå poängen tänker jag förenkla. Han framställer demokraterna som ett parti med empati och förklarar varför han anser att empati är dåligt.

Hos gemene man är nog en empatisk lagd människa en baslinje, något som anses vara självklart. Det är detta som skapar en kognitiv dissonans.

En hel del (såsom ex Musk) kopplar empati till politik. Det här betraktas då med svartvita glasögon av många med uppfostrat polariserat tänk. Är man inte det ena så är man motsatsen. Hans retorik berättar en hel del och hur han betraktar "sin sida" av politiken. Just det här skapas ju en hel del satir runt. I Simpsons så har republikanernas möten texasmannen som skjuter hejvilt, mr Burns och djävulen.

Jag tycker inte att han byter ämne. Citatet jag klippte in förklarar hans åsikt runt det hela. Han vill "äga", eller att de han talar till ska "äga" uppfattningen att de tillhör den oempatiska sidan.

Han sa att kommunikationen kring 'empati' hade förändrats jämfört med hur Bill Clinton kommunicerade.
    Han menade även att demokraterna kommunicerade 'empati' på ett bättre vis under Bill Clinton. 

Genomgående upprepar han orden att demokraterna har förändrats sin kommunikationsstrategi.

- Varför skulle han nämna och precisera dessa förändringar i merparten text om han pratade om 'empati' generellt?

- Tror du att ordboksdefinitionen - den generella definitionen - av ordet empati har förändrats sedan Bill Clinton?
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Digestive
    KillBill skrev 2025-09-16 12:12:09 följande:

Intressant artikel. Det är tydligt att Charlie Kirk representerade en rörelse som i många avseenden kan beskrivas som den kristna motsvarigheten till islamism  där religionen används som politiskt vapen för att driva en konservativ och ofta auktoritär agenda.

www.expressen.se/kultur/joel-halldorf/extrema-religionen-bakom-charlie-kirk/

Citat:"Det här är en form av kristen nationalism som vill att samhället ska styras av kristna, utifrån deras tolkning av Bibeln."

Det stämmer i mycket förutom att han skulle ha varit auktoritär, men visst förespråkade han ett mer teokratiskt samhälle.

Turning Point USA har sedan 2012 och trots miljontals följare aldrig varit inblandade i några våldsamheter (Wikipedias artikel nämner iallfall inte några sådana insidenter) medan Charlie Kirk bevisligen stod för öppen diskurs.

Ingetdera kännetecknar auktoritära rörelser och det är helt uppenbart att han verkade inom det demokratiska samhällssystemet i USA (i egenskap av att själv vara en del utav det).
  • Digestive
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-16 23:50:31 följande:
    Det är inte märkligare än att USA har både fängelse/dödsstraff på straffskalan för landsförräderi.

Sedan kan man såklart diskutera huruvida det skulle vara landsförräderi att låta miljontals illegala invandrare ta sig in/vistas i USA.

Tycker du att det är orimligt att en del av USAs medborgare klassar Joe Bidens tolerans mot illegala invandrare som en form av landsförräderi?

Anser du att det finns någon gräns för hur många illegala invandrare en president/statsminister/ledare för ett land tillåter och har överseende med?

Själv anser jag att det finns en gräns och att man aktivt bör motarbeta alla former av illegal vistelse i Sverige. Är det verkligen obehagliga åsikter för din del?
  • Digestive
    Padirac skrev 2025-09-15 23:10:04 följande:
    Här är de 8 frågorna som ställdes

Item 1) Abortion should be illegal.
    Item 2) The government should take steps to make incomes more equal.
    Item 3) All unauthorized immigrants should be sent back to their home country.
    Item 4) The federal budget for welfare programs should be increased.
    Item 5) Lesbian, gay and trans couples should be allowed to legally marry.
    Item 6) The government should regulate business to protect the environment.
    Item 7) The federal government should make it more difficult to buy a gun.
    Item 8) The federal government should make a concerted effort to improve social and economic conditions for African Americans.
    Precis och medverkande uttryckte sina känslor kring dessa frågor på en skala mellan 1-10.

Studiernas mål var dock att kartlägga den politiska identitets-attityden hos två polariserade läger så studierna bör inte uttrycka sig om saker som 'intolerans' eller någonting annat som inte preciseras i studiernas metodiska process och dylikt.

Det vore inte ett vetenskapligt korrekt sätt att bedriva studier på även om datan skulle visa på de mest självklara utfallen men i frågor utanför studierna.

Det är dock inte svårt att dra egna slutsatser med data som visar att USAs liberaler - relativt USAs konservativa - känner en avsevärt högre negativitet kring åsikter som faller utanför den egna gruppen.

Att åsikterna inom gruppen är starkt homogena bland USAs liberaler - relativt till USAs konservativa - är också data som man kan dra slutsatser av.

Inte heller är det här den enda studien med data som tyder på sådana utfall.
  • Anonym (Varför)
    Tow2Mater skrev 2025-09-16 23:26:59 följande:
    Så du tycker diskussionsmöten på univeristet och högskolor, där folk deltar frivilligt, är skrämmande. En mötesplats som sägs vilja främja utbyte av oliktänkande ideer.

Vad jag läst har dessa möten alltid varit fredliga.

Kirk propagerade inte for att Biden skulle avrättas. Jag vet inte sammahanget, men diskussionen var om dödsstraffet. Vilket kan utdelas efter rättegångar där kriminella ansetts vara skyldiga till brott bortom rimligt tvivel. Jag läste precis att åklagaren kommer att yrka på dödsstraff för Kirks mordare.

Vilket spel pratar du om? Bricka i vilket spel?
    Dom är långt ifrån alla fredliga. Kirk hade i uppdrag av Donald Trumps son att värva unga människor till MAGA, det var hans uppdrag och ibland undrar jag om Kirk stod för sina egna extrema uttalanden. Jag kan förklara varför. Inte för så länge sedan åkte Kirk till Cambridge University I England och fick pisk i alla debatter av ungdomarna där. Han duckade majoriteten av frågorna och hade noll koll på vad feminism är bland annat. Inte hade han koll på siffrorna han rabblade upp heller kring västerländska kvinnor osv. Vad dessa debatter synliggjorde var att han lever för dessa "got cha" moment för sin kanal på social media som hans tittare faller för smör i solskenet och i verkligheten inte alls är en god debattör. Ungdomarna som han "sätter dit" på amerikanska skolorna är oftast oförberedda och random plockade och inte jätte pålästa själva. 
    Att hans fru framstår som obehaglig - mja, snarare att hela situationen och amerikansk kultur är obehaglig vid det här laget. De högra extremisterna beskyller och eldar på de vänstra i ett tillfälle då de inte hade gärningsmannens motiv eller identitet. De vänstra jublar och skrattar och någon annans död. Allt är svart och vitt för dom. Höger eller vänster. Obehagligt? Svar ja. 
    Och enligt Kirks egna idiologi så skulle ju kvinnor tillbaka till köket "and make lots and lots of babies". Nu ska hans fru driva hans företag vidare? Vad hände med köket. Nej, jag har svårt att tro att detta par stod för allt Kirk påstod. Det var ett bra sätt tjäna pengar på i ett polariserat samhälle.
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?