Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?
Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?
Dessa möten har enbart Kirk i bakgrunden, en dag och en tid. Ja, det är obehagligt med tanke på hur aggressiv hon är i sitt tal. Tror du dessa möten kommer att handla om sorg, solidaritet och hur man ser till att skapa ett fredligare samhälle? Kirk propagerade ju för att Biden skulle avrättas t ex.
Nej, Kirk startade inte heller den här sortens politiska rörelse. Han är bara en bricka i spelet.
Vad tror du? Jag hoppas på ett fredligt möte.
Dessa möten har enbart Kirk i bakgrunden, en dag och en tid. Ja, det är obehagligt med tanke på hur aggressiv hon är i sitt tal. Tror du dessa möten kommer att handla om sorg, solidaritet och hur man ser till att skapa ett fredligare samhälle? Kirk propagerade ju för att Biden skulle avrättas t ex.
Nej, Kirk startade inte heller den här sortens politiska rörelse. Han är bara en bricka i spelet.
Vad tror du? Jag hoppas på ett fredligt möte.
^ Charlie Kirk called for Joe Biden to receive the death penalty in July 2023, describing it as punishment for "crimes against America." During an episode of The Charlie Kirk Show, he stated: "I know what you're thinking, we've got to get Joe Biden out of the way so we can run against Kammy. Oh my goodness, is she beatable. ... [Biden] should be put in prison and/or given the death penalty for crimes against America." This remark was in the context of criticizing Biden's border policies as treasonous.
x.com/i/grok/share/8nNeY47i1xhzD58NgJEtbDcLK
^ Charlie Kirk called for Joe Biden to receive the death penalty in July 2023, describing it as punishment for "crimes against America." During an episode of The Charlie Kirk Show, he stated: "I know what you're thinking, we've got to get Joe Biden out of the way so we can run against Kammy. Oh my goodness, is she beatable. ... [Biden] should be put in prison and/or given the death penalty for crimes against America." This remark was in the context of criticizing Biden's border policies as treasonous.
x.com/i/grok/share/8nNeY47i1xhzD58NgJEtbDcLK
För att du ska förstå poängen tänker jag förenkla. Han framställer demokraterna som ett parti med empati och förklarar varför han anser att empati är dåligt.
Hos gemene man är nog en empatisk lagd människa en baslinje, något som anses vara självklart. Det är detta som skapar en kognitiv dissonans.
En hel del (såsom ex Musk) kopplar empati till politik. Det här betraktas då med svartvita glasögon av många med uppfostrat polariserat tänk. Är man inte det ena så är man motsatsen. Hans retorik berättar en hel del och hur han betraktar "sin sida" av politiken. Just det här skapas ju en hel del satir runt. I Simpsons så har republikanernas möten texasmannen som skjuter hejvilt, mr Burns och djävulen.
Jag tycker inte att han byter ämne. Citatet jag klippte in förklarar hans åsikt runt det hela. Han vill "äga", eller att de han talar till ska "äga" uppfattningen att de tillhör den oempatiska sidan.
Intressant artikel. Det är tydligt att Charlie Kirk representerade en rörelse som i många avseenden kan beskrivas som den kristna motsvarigheten till islamism där religionen används som politiskt vapen för att driva en konservativ och ofta auktoritär agenda.
www.expressen.se/kultur/joel-halldorf/extrema-religionen-bakom-charlie-kirk/
Citat:"Det här är en form av kristen nationalism som vill att samhället ska styras av kristna, utifrån deras tolkning av Bibeln."