• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Tow2Mater
    Anonym (Varför) skrev 2025-09-17 21:20:27 följande:
    Du har kommenterat mig som att jag har fel, när han klart och tydligt säger att han anser att kvinnor ska föda barn och att ha karriär är ingen bedrift. Här sa du att jag har fel. Jag kommer bifoga dig klippet, även fast jag misstänker att du redan har sett det. 
    Jag gav dig redan ett svar om varför jag anser du hade fel om honom om just 'kvinnor i köket'.

Jag bad dig om' När var och hur' han sa det du påstod om 'ansåg även att kvinnor enbart skulle gå på universitetet för att träffa en make'. Hittade du det inte?
  • Olsdotter
    Padirac skrev 2025-09-17 20:03:36 följande:

Det är en rasistisk åsikt.

Det är inte svårare än så, och oavsett vad han tror om raser så resonerar han rasistiskt i det fallet.

Snarare är det en rasistisk åsikt att svarta behöver lägre krav än vita om de ska kunna uppnå samma mål.
  • Digestive
    Mentat skrev 2025-09-17 20:42:13 följande:
    Efter mordet undrade jag vem han var och hittade litet på YouTube. Jag höll inte nödvändigtvis med honom om vad han sa men gillade att han faktiskt förde en dialog med sin motpart och respekterade dennes åsikt även när han hade en helt annan själv. I de klippen framstod han definitivt inte som polariserande och absolut inte som hatisk. Han verkar inte ha sett världen i svart-vitt, vilket jag gillar.
    Håller med och det finns gott om åsikter att kritisera som det är (speciellt för oss i Sverige, där mångt och mycket redan var väldigt kontroversiellt med Charlie Kirk).

Men folk sväljer dessa demoniserande talespunkter med hull och hår - vips så åker källkritik och kritiskt tänkande ut ur fönster.

Allihop stod på en simpel lista som florerade runt i sociala medier strax efter mordet.

Det finns ingen högljud röst i den här tråden som överhuvudtaget har sett någon av originalmaterialet som dessa talespunkter har sprungit ur.

Så mycket besvärar man sig inte ÄVEN om de hade kunnat använda det samma som direkta bevis för sin sak - OM det nu skulle vara så som de påstår.

Bristen på faktiskt originalmaterial säger sitt. Det är enbart folk som vill dämpa demoniseringen som postar originalmaterial och/eller källor till originalmaterial.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Padirac
    Digestive skrev 2025-09-17 21:26:32 följande:
    Nej, för det är inte egenskapen 'ras' - i någon som helst bemärkelse, inre som yttre - han menar att misstankarna väcks av. Utan för att just afroamerikaner särbehandlas positivt i USA.

Tar man bort den positiva särbehandling så försvinner ALL anledningar till att ha misstankarna i fråga.

Med andra ord har det ingenting med människan/piloten att göra.

I övrigt så är det jävligt rasistiskt att överhuvudtaget särbehandla afroamerikaner positivt - det om något är att ha låga förväntningar på människor och enbart på grund av 'ras'.

Och det samma kan sägas om samma policies när även östasiater särbehandlas fast negativ, framförallt dem från Kina.
    Varför tror du att alla afroamerikanska piloter skulle fått sin kaptensgrad pga positiv särbehandling?

Kan de inte ha gjort sig förtjänta av den pga sina egna kvalifikationer?  

vad får dig att tro att alla afroamerikaner skulle ha sämre förmågor och blivit positivt särbehandlade om de inte klarat av sin utbildning?

Där ligger rasismen, i de föreställningarna.
    Olsdotter skrev 2025-09-17 21:44:33 följande:
    Snarare är det en rasistisk åsikt att svarta behöver lägre krav än vita om de ska kunna uppnå samma mål.

• KillBill
    Digestive skrev 2025-09-17 19:53:04 följande:
    Du har rätt - han åberopar det högsta straffet för landsförräderi. Ett konstigt sätt att använda and/or på men sak samma, du rätade ut missförståndet. 👍

Likväl är det en medborgares rätt att kunna anklaga en president för landsförräderi och den rättigheten är - i min mening - flerfaldigt viktigare än såväl Joe Biden, Donald Trump och Charlie Kirk.

Men det behöver man inte hålla med om.

I Sverige har SD och de övriga Tidölagspartierna M, KD och L förbjudit den yttrandefrihet som Charlie Kirk använde sig av i USA.

Vad tänker du om det?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Digestive
    Padirac skrev 2025-09-17 22:00:36 följande:
    Varför tror du att alla afroamerikanska piloter skulle fått sin kaptensgrad pga positiv särbehandling?

vad får dig att tro att alla afroamerikaner skulle ha sämre förmågor och blivit positivt särbehandlade om de inte klarat av sin utbildning?

Vad pratar du om egentligen? Jag tror absolut ingenting om afroamerikaner och kan inte ens föreställa mig ett USA utan dem.

De som dock särbehandlar afroamerikaner positivt - exempelvis sänker skolornas betygskriterier åt dem och så att de kan komma in med lägre betyg än vita, med mera - de har sin klara uppfattning om afroamerikaner.
  • Digestive
    KillBill skrev 2025-09-17 22:12:45 följande:

I Sverige har SD och de övriga Tidölagspartierna M, KD och L förbjudit den yttrandefrihet som Charlie Kirk använde sig av i USA.

Vad tänker du om det?

Dåligt. Det samma gäller lagom om hets mot folkgrupp och dyligt som kväver åsikter.

Enbart verbala hot och trakasserier ska beivras av lagen medan allt verbalt i övrigt ska bemötas.
  • Olsdotter
    Padirac skrev 2025-09-17 22:00:36 följande:

Kirk sa aldrig att alla svarta skulle ha fått sin kaptensgrad pga positiv särbehandling. Han påtalade att om svarta ges positiv särbehandling så kan man inte veta ifall den svarte kaptenen har rätt kompetens eller ej, men att den vite kaptenen inte fått sin grad pga positiv särbehandling kan man veta.
  • KillBill
    Digestive skrev 2025-09-17 22:46:21 följande:
    Dåligt. Det samma gäller lagom om hets mot folkgrupp och dyligt som kväver åsikter.

Enbart verbala hot och trakasserier ska beivras av lagen medan allt verbalt i övrigt ska bemötas.
    Jag anser att det är helt rätt att det är olagligt att till exempel stå utanför en judisk synagoga med nazistiska flaggor och skrika "Sieg Heil". 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?