• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • Anonym (Hundraprocent)

Jag tycker inte det är rimligt att diskutera vilka åsikter som är bra/dåliga hos CK, när han blivit skjuten i halsen så blodet sprutade framför sin fru och 2 döttrar.

Att fastna i vissa åsikter han uttryckte är ett sätt att bagatellisera mordet.

• KillBill
    Digestive skrev 2025-09-17 18:47:00 följande:
    Nu var det inte specifikt döden utan fängelse eller döden som han tyckte att Joe Biden kunde möta. Helt enkelt straffskalan för landsförräderi i USA.

Menar du att USAs domstolar skulle vara korrupta eller vad har Charlie Kirk och i förlängningen hans inflytande att göra med saken?

Mig veterligen spelar det knappast någon roll hur många eller hur högt folk anklagar Joe Biden för landsförräderi, det är inte vad som får honom i fängelse eller avrättad - utan sådant avgörs givetvis i en rättegång.

OK. Anser du att USAs medborgare ska kunna anklaga Donald Trump för landsförräderi?

Om jag har förstått saken rätt så lär uttalandet så här: 

"Joe Biden is a bumbling dementia?filled Alzheimer?s corrupt tyrant who should honestly be put in prison and/or given the death penalty for his crimes against America"

Om det stämmer finns ingen tvekan. Han argumenterade för fängelse i kombination med dödstraff eller enbart dösstraff. 

I det sammanhanget blir påstått landsförräderi nästan en bisak. Den verkliga poängen är att Kirk bidrog till en politisk kultur där döden blev en rimligt konsekvens för politisk motståndare. Tyvärr var det precis vad som drabbde honom själv. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac

Trump anklagade Mike Pence för förräderi och var på håret att leda till att Trumps pöbel som stormade Capitolium skulle ha hängt honom, det var en dörr som stängdes med sekunder till godo om jag kommer ihåg rätt. 

Så visst kan sådant avgöras utan rättegång.

Trumps vänner bland white supremacy har en mer än 100-årig tradition av att avrätta människor utan rättegång.  Trump tycker ju att det är fina människor dessutom.

Digestive skrev 2025-09-17 18:47:00 följande:
    Nu var det inte specifikt döden utan fängelse eller döden som han tyckte att Joe Biden kunde möta. Helt enkelt straffskalan för landsförräderi i USA.

Menar du att USAs domstolar skulle vara korrupta eller vad har Charlie Kirk och i förlängningen hans inflytande att göra med saken?

Mig veterligen spelar det knappast någon roll hur många eller hur högt folk anklagar Joe Biden för landsförräderi, det är inte vad som får honom i fängelse eller avrättad - utan sådant avgörs givetvis i en rättegång.

OK. Anser du att USAs medborgare ska kunna anklaga Donald Trump för landsförräderi?
  • Padirac
    Anonym (Hundraprocent) skrev 2025-09-17 18:59:46 följande:

Jag tycker inte det är rimligt att diskutera vilka åsikter som är bra/dåliga hos CK, när han blivit skjuten i halsen så blodet sprutade framför sin fru och 2 döttrar.

Att fastna i vissa åsikter han uttryckte är ett sätt att bagatellisera mordet.

A man's life can not be measured by the way he died.

Varken mordet på CK eller CKs hat och rasism ska bagatelliseras.
  • Digestive
    Anonym (Zxc) skrev 2025-09-17 18:25:45 följande:
    Det är fullständigt orimligt och oacceptabelt att någon uttrycker sig på det sättet. Man märker ju att just den här normaliseringen du pekar på redan har etablerats.
    Ok.

Du anser att det är orimligt för USAs medborgare att anklaga sina presidenter för landsförräderi - då de potentiella straffen för ett sådant brott låter för illa i dina öron. 

Got it.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-09-17 19:02:47 följande:

Om jag har förstått saken rätt så lär uttalandet så här: 

"Joe Biden is a bumbling dementia?filled Alzheimer?s corrupt tyrant who should honestly be put in prison and/or given the death penalty for his crimes against America"

Om det stämmer finns ingen tvekan. Han argumenterade för fängelse i kombination med dödstraff eller enbart dösstraff. 

I det sammanhanget blir påstått landsförräderi nästan en bisak. Den verkliga poängen är att Kirk bidrog till en politisk kultur där döden blev en rimligt konsekvens för politisk motståndare. Tyvärr var det precis vad som drabbde honom själv. 

Det är både ett korkat och okunnigt uttalande eftersom USA:s president är statschef och som sådan åtnjuter immunitet. Det gäller både Biden och Trump och något som rimligen borde vara känt för varje debattör.
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-09-17 19:22:43 följande:
    Det är både ett korkat och okunnigt uttalande eftersom USA:s president är statschef och som sådan åtnjuter immunitet. Det gäller både Biden och Trump och något som rimligen borde vara känt för varje debattör.
    Så CKs uttalanden var i det fallet korkade och okunniga.

Om jag fattat rätt så är hate speach skyddat då det faller under free speech.

CK som sade sig vara för ett fritt och öppet politiska samtal gjorde sitt bästa för att fylla det med hat., och han var då enligt dig dessutom korkad och okunnig?
  • Padirac

Ändå trodde han att just afroamerikaner inte kunde vara kvalificerade piloter?  

Undrar var han fick sina rasistiska ideal från om han inte trodde på dem själv?   En grifter? En bluff? 

Digestive skrev 2025-09-17 19:28:30 följande:
    Rasism? Han trodde inte ens på begreppet 'ras' överhuvudtaget:

x.com/thatsKAIZEN/status/1967652741905518882&s=19

Här har du din 'rasist' in action:

x.com/annamlulis/status/1966576363424387449&s=19
  • Digestive
    Mentat skrev 2025-09-17 19:22:43 följande:
    Ja, när de arbetar inom ramarna för ämbetet.

Det betyder inte att presidenter i USA inte skulle kunna dömas för landsförräderi (eller för andra brott för den delen).
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?