• Anonym (Miss Amin)

Niqab, slöja mm

Kristdemokraterna har öppnat upp en diskussion kring Niqab vilket omdiskuterats En del.

En del menar på att det bara är å ena sidan ett vanligt plagg som man frivilligt bär på sig å beskriver det som ett vanligt plagg. En del beskriver det oxå som att det är en symbol för förtryck men man vet inte vad man ska tro.

man vet själv inte vad man ska tro om det då man inte känner någon som går i dessa huvudbobader.

Vad vet vi/ni och vad tycker vi/ni?

• Svar på tråden Niqab, slöja mm
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-10-25 14:17:22 följande:
    Kan du tydliggöra skillnadnen mellan en kristen kvinnas klädel och en chardor så att det blir begripligt? 

Svensk kristen nunna

Chardor
    I dagens diskussion finns det två sidor som helt ignorerar den upplevda verkligheten för beslöjade kvinnor. Den ena sidan blundar helt för hederskulturen och de patriarkala normer som ligger bakom slöjan, vilket sviker alla de unga tjejer som försöker ta del av de friheter som Sverige lovar är en rättighet. Den andra sidan vill förbjuda, begränsa och kontrollera i motsatt riktning, som om det dessa utsatta tjejer behövde var mer av hårdhänta inskränkningar av vad de får ha på kroppen.
    ----

Jag förstår viljan att vara tolerant. Beslöjade kvinnor är en skottavla för hatbrott mot muslimer. Jag har själv sett detta under min uppväxt och ingen kvinna borde behöva känna sig osäker på grund av hur hon klär sig. De har rätt när de påpekar att en tygbit kan betyda mer än en sak, men glömmer samtidigt vad den enligt min mening är: ett verktyg för kontroll. När de ska göra patriarkala analyser av omvärlden hittar de det i språk, populärkultur, ja snart sagt i allt, bortsett från i en religion.

Den andra sidan har ögonen öppna för förtrycket och hederskulturen, men missar viktiga nyanser. Mammas val att inte bära slöja gjorde henne inte fri, eftersom hon samtidigt levde i en miljö präglad av normer som begränsade henne på så många andra sätt. Slöjan kan vara en konsekvens av förtryck, men utgör inte förtrycket i sig, och att ignorera detta är att missförstå hederskulturen. Malala är inte begränsad för att hon väljer att täcka sitt hår. Vi kan ändå kritisera de strukturer som har lett henne till att känna behovet att ha på sig slöjan, utan att förminska hennes egen handlingskraft.

timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2025-10-25 11:43:42 följande:
    Burka och niqab är inte religiösa plagg de är en konsekvens av kyskhetslagar

Är det vanligt att 9 åriga tjejer blir rvingade att bli nunnor så att män inte ska bli upphetsade?
    KillBill skrev 2025-10-25 11:53:15 följande:
    Vi fortsätter diskussionen när du gett mig ett exempel på en 9 årig tjel som bär Burka eller Niqab. 

KillBill skrev 2025-10-25 14:25:58 följande:
    PS. Källan du hämtar din information från, en.alukah.net, är strikt konservativ och ger en ensidig bild av islam. Det är ungefär som att vi skulle bedöma alla kristna utifrån reglerna i fundamentalistiska församlingar som Livets Ord eller Plymouthrörelsen.
    1. Det gällde hiqab. Det är strikt konservativa muslimer som tvingar barn att hiqab.
    2. Att sidan jag länkade till inte var tänkt att representerar alla muslimer

Hur mycket du än dribblar så blir det inte jämförbart med "nunnor"
  • KillBill
    ClumsySmurf skrev 2025-10-25 14:50:59 följande:
    I dagens diskussion finns det två sidor som helt ignorerar den upplevda verkligheten för beslöjade kvinnor. Den ena sidan blundar helt för hederskulturen och de patriarkala normer som ligger bakom slöjan, vilket sviker alla de unga tjejer som försöker ta del av de friheter som Sverige lovar är en rättighet. Den andra sidan vill förbjuda, begränsa och kontrollera i motsatt riktning, som om det dessa utsatta tjejer behövde var mer av hårdhänta inskränkningar av vad de får ha på kroppen.
    ----

Jag förstår viljan att vara tolerant. Beslöjade kvinnor är en skottavla för hatbrott mot muslimer. Jag har själv sett detta under min uppväxt och ingen kvinna borde behöva känna sig osäker på grund av hur hon klär sig. De har rätt när de påpekar att en tygbit kan betyda mer än en sak, men glömmer samtidigt vad den enligt min mening är: ett verktyg för kontroll. När de ska göra patriarkala analyser av omvärlden hittar de det i språk, populärkultur, ja snart sagt i allt, bortsett från i en religion.

Den andra sidan har ögonen öppna för förtrycket och hederskulturen, men missar viktiga nyanser. Mammas val att inte bära slöja gjorde henne inte fri, eftersom hon samtidigt levde i en miljö präglad av normer som begränsade henne på så många andra sätt. Slöjan kan vara en konsekvens av förtryck, men utgör inte förtrycket i sig, och att ignorera detta är att missförstå hederskulturen. Malala är inte begränsad för att hon väljer att täcka sitt hår. Vi kan ändå kritisera de strukturer som har lett henne till att känna behovet att ha på sig slöjan, utan att förminska hennes egen handlingskraft.

timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/

Tack för att du länkar till den här texten (timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/), som till stor del bekräftar min uppfattning. Skribenten är, förutom att hon är kritisk till slöjan i vissa sociala och patriarkala sammanhang, tydlig med att de som vill förbjuda eller begränsa slöjan riskerar att missa nyanserna. Ett förbud skulle i praktiken inskränka friheten för de kvinnor som faktiskt väljer att bära slöja av egen vilja.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    ClumsySmurf skrev 2025-10-25 15:05:17 följande:
    KillBill skrev 2025-10-25 11:53:15 följande:
    Vi fortsätter diskussionen när du gett mig ett exempel på en 9 årig tjel som bär Burka eller Niqab. 

1. Det gällde hiqab. Det är strikt konservativa muslimer som tvingar barn att hiqab.
    2. Att sidan jag länkade till inte var tänkt att representerar alla muslimer

Hur mycket du än dribblar så blir det inte jämförbart med "nunnor"

Att påstå att burka och niqab inte är religiösa plagg är fel. De bärs av många kvinnor just som ett uttryck för tro och religiös övertygelse. Oavsett kulturella rötter är de i dag tydligt religiösa attribut.

Du har fortfarande inte vissat att 9 åriga flickor tvingas bära burka eller Niqab. 

• KillBill

ClumsySmurf, varför svara du inte på mitt inlägg?

Kan du tydliggöra skillnadnen mellan en kristen kvinnas klädel och en chardor så att det blir begripligt? 

Svensk kristen nunna

Chardor
  • KillBill

Jag upprepar min ståndpunkt:

Lagstiftningen bör riktas mot dem som förbjuder kvinnor att bära vissa plagg eller tvingar dem att bära andra. I övrigt anser jag att alla trosuppfattningar ska behandlas lika.

Det handlar också om grundläggande frihetliga värderingar, ska staten verkligen bestämma vad kvinnor får eller inte får bära? Mitt svar är nej. Det är inte en fråga för staten att avgöra.

De som vill att staten förbjuder vissa typer av kvinnokläder delar, på en principiell nivå, samma värderingar som mullorna i Iran och talibanerna i Afghanistan.

• ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-10-25 15:54:30 följande:

Tack för att du länkar till den här texten (timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/), som till stor del bekräftar min uppfattning. Skribenten är, förutom att hon är kritisk till slöjan i vissa sociala och patriarkala sammanhang, tydlig med att de som vill förbjuda eller begränsa slöjan riskerar att missa nyanserna. Ett förbud skulle i praktiken inskränka friheten för de kvinnor som faktiskt väljer att bära slöja av egen vilja.

KillBill skrev 2025-10-25 16:04:20 följande:

ClumsySmurf, varför svara du inte på mitt inlägg?

Svensk kristen nunna

Chardor

när du har bekräftat att du läst #181 har du ju bekräftat att du har fått svaret
    det som är markerat i gult

Tack för att du länkar till den här texten
    Anonym (Mango) skrev 2025-10-23 05:23:47 följande:

Kräver, nej. Olika imamer säger olika saker, många säger kvinnor ska bestämma själva men då blir de ofta pressade av någon att ?välja? slöja, för det har anständiga kvinnor. 

Intressant text av muslimsk kvinna. 

https://timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/

Men ju mer jag tittade på slöjan med kritisk blick, desto fler problem upptäckte jag. Jag tänkte på alla de barn som hade på sig den från lågstadiet, och aldrig riktigt fick göra ett självständigt beslut. Jag tänkte på alla de män jag hörde kalla kvinnor utan slöja för slampor. Jag tänkte på alla de kvinnor som valde att ta på sig slöjan på ett unikt sätt, och hur de blev attackerade för att ha uttryckt sin individualitet. Och jag kom fram till slutsatsen att det omöjligt kunde vara deras självständiga val. För om det var det, så skulle den inte innebära så många begränsningar och krav.

En släkting tog mig åt sidan och frågade om jag visste att kvinnor utan slöja hamnar i helvetet.

KillBill skrev 2025-10-25 15:54:30 följande:

• Anonym (Brastart)
    KillBill skrev 2025-10-25 16:07:42 följande:

Jag upprepar min ståndpunkt:

Lagstiftningen bör riktas mot dem som förbjuder kvinnor att bära vissa plagg eller tvingar dem att bära andra. I övrigt anser jag att alla trosuppfattningar ska behandlas lika.

Det handlar också om grundläggande frihetliga värderingar, ska staten verkligen bestämma vad kvinnor får eller inte får bära? Mitt svar är nej. Det är inte en fråga för staten att avgöra.

De som vill att staten förbjuder vissa typer av kvinnokläder delar, på en principiell nivå, samma värderingar som mullorna i Iran och talibanerna i Afghanistan.

Du säger kvinnor kvinnor kvinnor hela tiden men det gäller väl alla? Ingen ska få ha på sig plagget i offentlig miljö. Det är inget könskrig väl? Eller läste jag så slarvigt att hon vill att det bara ska förbjudas för kvinnor? Det låter märkligt men kanske. Kan inte påstå att jag lusläste.

Hur känner du att det är relaterat till mullor och talibaner? Jag är inte riktigt med på din koppling där.
  • Anonym (Allt är tillåtet)
    KillBill skrev 2025-10-25 10:23:12 följande:
    Det finns hundratals nunnor i Sverige, och varken niqab eller burka är särskilt vanliga. Om en nunna bär munskydd, som under pandemin, är skillnaden inte stor mot en niqab. Frågan är principiell: anser man att lagen ska behandla alla trosuppfattningar lika eller inte?
    Finns det hundratals nunnor? Kan du ge mig en källa på det? Jag hittar någon uppgift att det finns 200 nunnor och munkar, dvs. hundra eller färre nunnor troligtvis.
  • Anonym (Mango)
    Anonym (Allt är tillåtet) skrev 2025-10-25 22:29:38 följande:
    Finns det hundratals nunnor? Kan du ge mig en källa på det? Jag hittar någon uppgift att det finns 200 nunnor och munkar, dvs. hundra eller färre nunnor troligtvis.

Hittar ingen exakt info om detta, 8-12 i Birgittaordern, 13 i ett av två Benediktinkloster och så finns det några fler kloster. Men inte en chans att det finns hundratals. 

Nunnedoket är en slags uniform som väljs av dessa 50?? nunnor i Sverige. Personerna utövar sin religion fritt även innan de blir nunnor, doket symboliserar bara att de flyttar in på klostret och deltar i livet och arbetet där. Att vara nunna är ett slags yrke. Ingen tvingar dem direkt eller indirekt att bära detta plagg, ingen påstår att de är slampor som hamnar i helvetet om de inte tar på sig doket. 

Svar på tråden Niqab, slöja mm