KillBill skrev 2025-10-25 15:54:30 följande:
Tack för att du länkar till den här texten (timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/), som till stor del bekräftar min uppfattning. Skribenten är, förutom att hon är kritisk till slöjan i vissa sociala och patriarkala sammanhang, tydlig med att de som vill förbjuda eller begränsa slöjan riskerar att missa nyanserna. Ett förbud skulle i praktiken inskränka friheten för de kvinnor som faktiskt väljer att bära slöja av egen vilja.
KillBill skrev 2025-10-25 16:04:20 följande:
ClumsySmurf, varför svara du inte på mitt inlägg?
KillBill skrev 2025-10-25 14:17:22 följande:
Kan du tydliggöra skillnadnen mellan en kristen kvinnas klädel och en chardor så att det blir begripligt?
Svensk kristen nunna
Chardor
när du har bekräftat att du läst #181 har du ju bekräftat att du har fått svaret
det som är markerat i gult
Tack för att du länkar till den här texten
Anonym (Mango) skrev 2025-10-23 05:23:47 följande:
Kräver, nej. Olika imamer säger olika saker, många säger kvinnor ska bestämma själva men då blir de ofta pressade av någon att ?välja? slöja, för det har anständiga kvinnor.
Intressant text av muslimsk kvinna.
https://timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/
Men ju mer jag tittade på slöjan med kritisk blick, desto fler problem upptäckte jag. Jag tänkte på alla de barn som hade på sig den från lågstadiet, och aldrig riktigt fick göra ett självständigt beslut. Jag tänkte på alla de män jag hörde kalla kvinnor utan slöja för slampor. Jag tänkte på alla de kvinnor som valde att ta på sig slöjan på ett unikt sätt, och hur de blev attackerade för att ha uttryckt sin individualitet. Och jag kom fram till slutsatsen att det omöjligt kunde vara deras självständiga val. För om det var det, så skulle den inte innebära så många begränsningar och krav.
En släkting tog mig åt sidan och frågade om jag visste att kvinnor utan slöja hamnar i helvetet.
KillBill skrev 2025-10-25 15:54:30 följande:
Tack för att du länkar till den här texten (timbro.se/smedjan/darfor-tog-jag-av-mig-slojan/), som till stor del bekräftar min uppfattning. Skribenten är, förutom att hon är kritisk till slöjan i vissa sociala och patriarkala sammanhang, tydlig med att de som vill förbjuda eller begränsa slöjan riskerar att missa nyanserna. Ett förbud skulle i praktiken inskränka friheten för de kvinnor som faktiskt väljer att bära slöja av egen vilja.