-
Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt.Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. -
Svar på tråden Hon hatar min son
-
Han har dragit i djuren men inte för att vara elak de leker ganska vilt kan man säga han bryr sig väldigt mkt om dem också han Tjatar inte om nått annat än dem kan jag sägaGoneril skrev 2025-11-16 17:01:45 följande:Men i allsin dar, i vart och ett inlägg här framgår det ju att den här killen inte kan vara ihop med andra. Jag blir allvarligt rädd att han ska vara elak mot bebisen, passa på när ingen ser. Han misstänks vara elak mot djur, Herregud! Familjehem är ingen bra idé, för då ska de "de få med mig att göra", men TS, hur ska du rätta upp detta? Det går ju inte att ha honom i möblerade rum! Han är lite "vild", en förskönande beskrivning. Dessutom som ytterligare börda finns en mamman som har drogproblem. Jag tycker verkligen synd om de andra barnen här och i skolan lär han också vara illa omtyckt. Ingen vidare situation för ett barn och TS bär skulden här. Kolla genast upp det där med djuren! Fruktansvärt om det är sant att han är elak mot dem. -
Gravid vecka 11 tror jagAnonym (Npf mamma) skrev 2025-11-16 16:56:20 följande:När man läser det här får jag känslan av att du skämtar? Det dyker upp så otroligt många frågor.
du skriver att barnens mamma har problem med alkohol och droger? bor dina barn med henne varannan vecka?
av många olika skäl måste du acceptera att ni behöver söka hjälp för pojken. bup måste utreda om ha har en npf diagnos? Låter som ett ständigt kaus runt honom vilket säkert förstärker hans utåtagerande beteende.
hur långt gången är din sambo? Finns det något allvar i möjligheten att avsluta graviditeten?
att skaffa fler barn i en bonusfamilj Är
en risk och just nu verkar ju varken dina eller hennes barn må bra och er relation är kass.
Du lever i förnekelse och vägrar inse att din son behöver hjälp både för sin egen skull men också för resten av familjens skull. Det handlar Inge om att skambelägga pojken det handlar om att hjälpa .
vi har två barn med ADHD resp ADHD och autism. Det är förjävla jobbigt och utmanande och krävande och sätter en enorm press på relationen. vi är skilda nu och skulle aldrig ens tänka tanken att skaffa ytterligare ett barn.
-
Jag har barn med adhd och förmodligen även autism.
Mitt intryck av det du skriver är att det ligger något i det din sambo säger. Det låter som att du skulle behöva lära dig strategier som funkar för barn som din son. Har man barn med svårigheter måste man vara en 100 ggr bättre förälder än andra. Det finns mycket mindre utrymme för felsteg och misstag.
Mitt råd blir att söka kontakt med vården för utredning. Soc kan generellt inte npf (tex adhd och autism) utan är snarare ökända för att ge felaktiga råd och ta skadliga beslut för de barnen och ungdomarna. Jag hade aldrig någonsin bett soc om råd angående ett barn med de problemen om jag inte fått se svart på vitt att personen hade tilläggsutbildning i det. Socionomprogrammet innehåller i generellt inte något om npf. Träffade en snart färdigutbildad socionom helt nyligen som bekräftade detta.
Jag tycker att ni ska söka hjälp hos BUP istället. OM din son visar sig ha en funktiobsnedsättning kan en diagnos på papper få fart på skolan också. De ska hjälpa även utan diagnos, men tyvärr ser verkligheten inte alltid ut så.
-
Du säger våldsam och vild. Hur ska du få honom att inte vara våldsam och vild? eller är det något omgivningen bara får acceptera? Ok och hur tar du hand om honom då?Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 16:41:40 följande:Våldsam vild skulle jag säga. Och intensiv, vet att han kan vara manipulativ och har såklart sagt till han att han inte får slåss absolut inte om inte någon annan slår först
Försvara sig är en sak. Folk är elaka mot honom både vuxna och barn fryser ut honom hela tiden alla hatar honom. Jag kan ta hand om min son behöver inget stöd
Det är inte rätt att folk är elaka mot honom men det är inte heller rätt att han är det mot andra. -
Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 16:32:48 följande:Det gör jag ofta. Särskilt nu när hon vägrar göra aktiviteter med honom. Har levt som singel länge och varit jag och han.Du är hans pappa och det är du som ska umgås och hitta på saker med honom. Ni behöver inte göra aktiviteter ihop allesammans.
Får ju känslan av att du bryr dig mindre om din son och mer om att ha ett förhållande med någon. Din son borde vara första prioritet.
Antagligen har det vart så sen början och din son känner och vet att hans pappa ser honom i andra hand.
Din son är 9 år och du har vart tillsammans med din sambo i 2 år. Innan dess har du levt som singel sen han var född menar du eller? Samtidigt som du tidigare blivit dumpad pga din son? Så egentligen har du ju inte levt som singel så länge mellan varven.
Hade du brytt dig om din son som han behöver så hade du prioriterat hans behov före ditt eget och se till att han mår bra innan du flyttar samman med någon.
-
Jag anser ju inte att min son har problem mer än att han inte är så lugn och förlåt men tråkig som många andra barn han är fett smart och är sig själv han är mitt alltAnonym (Juli) skrev 2025-11-16 17:10:13 följande:Jag har barn med adhd och förmodligen även autism.
Mitt intryck av det du skriver är att det ligger något i det din sambo säger. Det låter som att du skulle behöva lära dig strategier som funkar för barn som din son. Har man barn med svårigheter måste man vara en 100 ggr bättre förälder än andra. Det finns mycket mindre utrymme för felsteg och misstag.
Mitt råd blir att söka kontakt med vården för utredning. Soc kan generellt inte npf (tex adhd och autism) utan är snarare ökända för att ge felaktiga råd och ta skadliga beslut för de barnen och ungdomarna. Jag hade aldrig någonsin bett soc om råd angående ett barn med de problemen om jag inte fått se svart på vitt att personen hade tilläggsutbildning i det. Socionomprogrammet innehåller i generellt inte något om npf. Träffade en snart färdigutbildad socionom helt nyligen som bekräftade detta.
Jag tycker att ni ska söka hjälp hos BUP istället. OM din son visar sig ha en funktiobsnedsättning kan en diagnos på papper få fart på skolan också. De ska hjälpa även utan diagnos, men tyvärr ser verkligheten inte alltid ut så.
har också förklarat för henne att det är han och jag mot världen
vad skulle de hjälpa att han fick diagnos han har redan egen undervisning i skolan soc är inte själv valt utan någonting som finns i vårt liv pga hans mamma -
Han kan säga grova saker mer som på skoj medan folk tar illa upp för ingenting han leker men de tar de som att han slåss pojkar leker vilt emellanåtAnonym (Möjlighet) skrev 2025-11-16 17:11:45 följande:Du säger våldsam och vild. Hur ska du få honom att inte vara våldsam och vild? eller är det något omgivningen bara får acceptera? Ok och hur tar du hand om honom då?
Det är inte rätt att folk är elaka mot honom men det är inte heller rätt att han är det mot andra. -
Men då får du väl säga till att han ska sluta skoja om folk tar illa upp? Och säga att han ska leka lugnare? Eller ska han ska få mobba andra menar du?Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 17:18:11 följande:Han kan säga grova saker mer som på skoj medan folk tar illa upp för ingenting han leker men de tar de som att han slåss pojkar leker vilt emellanåt
Du skrev själv våldsam, vild, intensiv. Ingen annan. -
Jo men folk är lätt kränktaAnonym (Möjlighet) skrev 2025-11-16 17:23:25 följande:Men då får du väl säga till att han ska sluta skoja om folk tar illa upp? Och säga att han ska leka lugnare? Eller ska han ska få mobba andra menar du?
Du skrev själv våldsam, vild, intensiv. Ingen annan. -
Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 17:17:01 följande:Jag anser ju inte att min son har problem mer än att han inte är så lugn och förlåt men tråkig som många andra barn han är fett smart och är sig själv han är mitt allt
har också förklarat för henne att det är han och jag mot världen
vad skulle de hjälpa att han fick diagnos han har redan egen undervisning i skolan soc är inte själv valt utan någonting som finns i vårt liv pga hans mammaDu måste sluta se det som att det är ni två mot världen. Det är inte något bra utgångsläge för att uppfostra ett barn. Du ska lära honom hur han kan bli en del av världen, inte tvärtom.
Snälla, snälla ta kontakt med BUP för utredning och rådgivning!
Jag har som sagt ett barn med adhd och sidan med full fart och roliga idéer - den vill man ju absolut inte ta bort. Men den sidan som innebär att det är svårt att ha normal social kontakt med andra, som gör det svårt att ta instruktioner mm - den sidan måste man jobba stenhårt med, annars riskerar man att barnet hamnar i utanförskap, både ekonomiskt och socialt.
Du skriver att det är du och han mot världen. Att folk som inte är som han är tråkiga. Är du lik din son? Är det därför du känner så stark gemenskap med honom? Känner du att världen är emot dig? Skulle det inte vara underbart om din son slapp känna så? Om han fick lära sig hur han kan vara en del av världen, utan att för den skull ändra vem han är?