-
Jag bor med min stora kärlek vi är både i 35-årsåldern. Vi har båda barn sedan tidigare och väntar nu ett gemensamt.Hon hatar avskyr ett av mina barn, min son. Det har blivit att hon håller sig borta med sina barn från hemmet, sover borta och ignorerar honom i princip hela tiden senaste tiden. Jag är medveten om att han har problem, men hon orkar inte prata om honom eller med honom överhuvudtaget längre, vägrar äta tillsammans med honom och lagar maten klar när han inte är hemma. Hon har senaste tiden börjar raljera över saker kring honom och hånar mig pga honom. Hon har även sagt att hon starkt överväger abort pga min son. Vad ska jag göra? Någon i samma sits? Desperat. -
Svar på tråden Hon hatar min son
-
Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 16:03:35 följande:Min son har problem men hon anser att de är så omfattande att hon helt enkelt helt släppt honom och behandlar han som avskum. Medan jag ser ett vilt barn som är smart och vill lära sig saker som skolan inte lär honom, att han inte helt passar in i mallen. Han är mitt allt. Hon anser att jag belastar honom med vuxna problem och använder honom och särbehandlar alla barnen till hans fördel. Jag gick i tron att hon också ville ha ett gemensamt barn. Sjukt att göra abort pga ett annat barn som ska bli storebror anser jag, Han kan bli en bra storebror men hon håller inte med.nåja, som du beskriver det handlar det ju snarare om en graviditet där ni inte kan bo ihop, med en pappa som inte tar föräldraansvar och ett syskon som riskerar göra att kommande bebis kan fara illa. Jag tänker inte råda kring vad som är lämpligast för henne att göra, men jag förstår hennes tvivel.
Även från din synvinkel: ni kan ju bevisligen inte bo ihop. Du verkar inte heller tycka hon är en bra förälder. Hur ska ni lösa det?
-
Du prioriterar inte din son utan ditt ego - det är inget fel på din grabb och du kan minsann ta hand om honom. Det där handlar om att du tar åt dig personligen och slår ifrån dig när det är så tydligt att din son inte mår bra.
Det är ingen i tråden som utmålar din son som en djävul och kriminell utan svaren handlar om ORO för din son. Förstår du inte det?
Din son behöver träna på socialt samspel och empati och du lär honom motsatsen - det är bara andra ungar som är sjåpiga och gnälliga.
Han kommer inte att fungera socialt om du inte lär honom att lyssna på och respektera andra. Du förstör för honom och gör allt värre med din inställning.
Din son är självklart inte kriminell. Han är pojke som behöver hjälp. Men om han fortsätter så här när han är straffmyndig så kommer han att bli kriminell.
Du kan förhindra det. Du är antagligen din sons trygghet och den han ser upp till och du lär honom helt fel saker.
Det finns föräldrakurser i de flesta kommuner. Man behöver inte ha sociala problem eller barn med diagnoser för att gå dem eftersom det verkar vara en prestigegrej för dig att ta emot hjälp.
Du vill vara på din sons sida men just nu är du hans största fiende eftersom du ursäktar och underlättar ett beteende som gör honom ensam och impopulär.
Hjälp honom i stället för att vara defensiv och göra det till en prestigesak som handlar om dig.
-
Det låter som att ditt barn behöver betydligt mer hjälp och anpassningar än han får. Den som far mest illa är ju han.Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 16:41:40 följande:Våldsam vild skulle jag säga. Och intensiv, vet att han kan vara manipulativ och har såklart sagt till han att han inte får slåss absolut inte om inte någon annan slår först
Försvara sig är en sak. Folk är elaka mot honom både vuxna och barn fryser ut honom hela tiden alla hatar honom. Jag kan ta hand om min son behöver inget stöd -
Du, så känner alla föräldrar för sina barn, även föräldrarna till barnen som din son slår och är taskig mot . Så känner din sambo för sina barn också.Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 17:17:01 följande:Jag anser ju inte att min son har problem mer än att han inte är så lugn och förlåt men tråkig som många andra barn han är fett smart och är sig själv han är mitt allt
har också förklarat för henne att det är han och jag mot världen
vad skulle de hjälpa att han fick diagnos han har redan egen undervisning i skolan soc är inte själv valt utan någonting som finns i vårt liv pga hans mamma
Har du funderat på det? -
Du har inte svarat på mina frågor.Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 17:31:58 följande:Jo men folk är lätt kränkta -
Din son har problem i skolan, problem med vänner, problem hemma och du anser att han inte behöver hjälp????
Ditt barn har en diagnos, frågan är bara vilken. Nej, 9 år är inte för tidigt för att få en diagnos. Vill du förstöra hela hans skolgång? Fortsätt då på det spår du kör nu. Vill du att han ska kunna vända denna destruktiva inriktning, SÖK HJÄLP och ta emot den! Lägg ner det arbete som krävs för att vända detta.
Barn med diagnoser behöver tydliga regler, tydliga rutiner. Din son har inget av det. Var en förälder, inte en kompis! -
Varför får jag deja vu?
-
Ni har flyttat ihop och blivit gravida för fort, ett vanligt misstag idag. Önskar att folk någon gång kunde lära sig att skynda lugnt, när det redan finns barn med i bilden.
Som det är nu, ser jag ingen annan lösning än att ni separerar. Och du kommer att få finna dig i, att din sambo förmodligen inte kommer att vilja lämna ert barn ensamt med dig och din son.
Det kan bli en jobbig vårdnadstvist av detta, så jag skulle föreslå att du - om hon säger så, att hon inte vill lämna sitt lilla barn ensamt med dig och din son - helt enkelt accepterar detta, och går hem till henne ensam och hälsar på ditt barn då och då. Sedan får du i stället koncentera dig på att få hjälp till din son, för det där fungerar ju inte med eller utan baby, han kommer att förstöra sitt eget liv också...
Om du kan bidra lite extra ekonomiskt förutom det vanliga underhållet, som kompensation för att hon kommer att få ta hela arbetet med babyn, så är det en fin gest. Du kanske kan hjälpa till också genom att vara hemma hos henne ibland (utan son) och passa ditt barn så att hon får sova ut, eller gå en lång promenad med det i vagnen i friska luften så hon kan göra undan hushållsarbete, eller bara vara i fred lite. Det är guld värt för en ensamstående bebismamma.
Jag vet att jag gick händelserna i förväg nu, men jag tror att det är så det kommer att bli - separation. -
Mycket bra sammanfattat.TS tycker ju att andra barn är tråkiga, hoppas han håller den åsikten för sig själv och inte säger nånting i den stilen till sonen. Problemen ligger hos TS som inte fostrat sonen.Om den här killen ska bli accepterad av andra måste han lära sig de sociala koderna.Anonym (Juli) skrev 2025-11-16 17:33:04 följande:Du måste sluta se det som att det är ni två mot världen. Det är inte något bra utgångsläge för att uppfostra ett barn. Du ska lära honom hur han kan bli en del av världen, inte tvärtom.
Snälla, snälla ta kontakt med BUP för utredning och rådgivning!
Jag har som sagt ett barn med adhd och sidan med full fart och roliga idéer - den vill man ju absolut inte ta bort. Men den sidan som innebär att det är svårt att ha normal social kontakt med andra, som gör det svårt att ta instruktioner mm - den sidan måste man jobba stenhårt med, annars riskerar man att barnet hamnar i utanförskap, både ekonomiskt och socialt.
Du skriver att det är du och han mot världen. Att folk som inte är som han är tråkiga. Är du lik din son? Är det därför du känner så stark gemenskap med honom? Känner du att världen är emot dig? Skulle det inte vara underbart om din son slapp känna så? Om han fick lära sig hur han kan vara en del av världen, utan att för den skull ändra vem han är?
Sen känns det nästan som om pappan uppmuntrar "vildheten" och att gå runt och säga fula ord; det tycker TS är riktigt bra, folk är bara "lättkränkta". Att sonen skulle bli tillsagd verkar inte vara aktuellt så han kan fortsätta med detta oskick. Resultatet lär inte vänta på sig. Sonen ska inte "dra" i djuren. De kan ju inte veta om dragandet sker av elakhet eller om det är en lek. Det kan göra ont, skulle inte tro att sonen är försiktig, han är ju tvärtom vild. TS, har du inte lärt honom det som andra barn får lära sig," att klappa fint"? Att vara "vild" är ingen bra egenskap i umgänget med andra, varken djur eller människor. Hoppas TS sambo flyttar till eget boende. Inte kan hon leva ihop med TS och sedan sova med ett öga öppet om sonen skulle sova över! Tänk om han vill leka med bebisen och inte förstår hur ömtålig den är! -
Ditt andra barn, räknas det? Är hen också ditt allt? Är sonen en bra storebror till det syskon han redan har?
Anonym (Desperatman) skrev 2025-11-16 16:03:35 följande:Min son har problem men hon anser att de är så omfattande att hon helt enkelt helt släppt honom och behandlar han som avskum. Medan jag ser ett vilt barn som är smart och vill lära sig saker som skolan inte lär honom, att han inte helt passar in i mallen. Han är mitt allt. Hon anser att jag belastar honom med vuxna problem och använder honom och särbehandlar alla barnen till hans fördel. Jag gick i tron att hon också ville ha ett gemensamt barn. Sjukt att göra abort pga ett annat barn som ska bli storebror anser jag, Han kan bli en bra storebror men hon håller inte med.