-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Är nu på cykeldag 19 cykeln efter äggplock och ägglossning skyms inte på horisonten. Visste att det kunde bli lite sent men? hjälp! inte ens några tecken att det börjar närma sig. Så blir nog en lång cykel. Hoppas att inte nästa blir lång den med för hoppas på en återföring innan påsk? i april är det 2 år sedan jag sökte hjälp och det känns så jobbigt att inte vara gravid då. I alla fall med en överföring finns det en chans?
hur sen var er ägglossning de två cyklarna efter äggplock? -
Aah okej då förstår jag. Nae men det låter väl logiskt och nu har du verkligen inte lång väntan kvar. 🤞 uuuf jobbigt! Min chef är den enda som vet om processen så jag har det rätt lätt att bara säga att jag inte kommer in eller vad som, han förstår och låter mig komma och gå som jag behöver. Håller tummarna för att det inte blir en jobbig dag utan att det blir en dag av att försöka hålla tillbaka ett superstort smile istället 🥰Anonym (L202344) skrev 2026-02-14 10:02:48 följande:Haha ja exakt😄 Egentligen hade jag bara 11 dagar till test räknat från äggplock, men eftersom dag 11 infaller en söndag så kommer jag ha väntat 12 dagar denna gång. Tar via blodprov (bor i ett grannland) :) Min sjuksköterska sa att jag kan testa hemma imorrn om jag vill också, men jag känner bara att om det är negativt så blir det bara en extradag av att vara ledsen + att jag inte kommer våga lita på resultatet, så jag väntar☺️ Riskerar nu däremot att bryta ihop på jobbet istället på måndag, men jag har sagt till mina kollegor att jag ev går tidigt pga ?har besök av släkt? ifall jag inte kan hålla ihop det. Vi får se hur det går! -
Fruktansvärd väntan! Vill också höra hur länge folk behövde vänta. Men du ska alltså inte göra ÅF på första ägglossningen efter bortfallsblödningen? Varför?rajs skrev 2026-02-14 21:47:29 följande:Är nu på cykeldag 19 cykeln efter äggplock och ägglossning skyms inte på horisonten. Visste att det kunde bli lite sent men? hjälp! inte ens några tecken att det börjar närma sig. Så blir nog en lång cykel. Hoppas att inte nästa blir lång den med för hoppas på en återföring innan påsk? i april är det 2 år sedan jag sökte hjälp och det känns så jobbigt att inte vara gravid då. I alla fall med en överföring finns det en chans?
hur sen var er ägglossning de två cyklarna efter äggplock?
-
Åh då har vi en till med testdag nästa vecka. Och vilken kämpe du är med 5 återföringar. Jag är på min första IVF har gjort två IUI innan som misslyckats. Hur har det gått tidigare gånger har du fått blödning innan testdag?Disnerd skrev 2026-02-14 19:42:04 följande:Jag hoppar in här! Jag har hållit på i 2 år nu med ivf gjort 3 äggplock och har nu gjort min 5:e återföring efter 2 månader nedreducering och på tisdag är det testdag. Absolut tortyr att vänta men inga blödningar än så hoppas hoppas!
Jag har bra stöd runt mig men känner mig så ensam ändå när man sitter med alla sprutor tabletter och alla cyklogest, så jag är glad för tråden!
-
Samma här, bara 5 dagar före dig. På CD19 nu och kanske blev strecket lite mörkare idag... men jag har läst mig till att ÄL är ofta 5-7 dagar sen, ibland lite mer. Jag brukar ha ÄL mellan CD 14-19, så den kan vara en vecka bort fortfarande för mig... Hade hoppats på en "normal" ägglossning för då hade BF varit runt min födelsedag och det hade varit ganska mysigt.kamd skrev 2026-02-14 08:37:48 följande:Grattis! Vilket bra resultat 🥰
Fick också blödning 5 dagar efter ÄP. Jag blöder vanligtvis väldigt lite, så det var fortfarande lite. Men det var absolut mer volym. Svårt att "mäta" eftersom jag inte fick använda tampong de första dagarna. Men jag fick den känslan i alla fall.
Förstår att det bara är en uppvärmning för den "riktiga" väntan efter återföring, men är just nu efter första bortfallsblödningen och väntar på ett positivt ÄL-test för att få rapportera och göra FET. Inte ett enda streck i sikte hittills och är på CD 14. Min ÄL kommer alltid dag 13 eller 14. Suck alltså! Mitt tålamod klarar inte det här. Vill bara se en liten ökning. Känns som att den kommer bli minst en vecka försenad. Har ju inga känningar som tyder på ÄL heller.
När kom ÄL för er, ni som gjort totalfrys?
Ställde typ exakt samma fråga nu på kvällen (familjeliv i mobilen är hopplöst att läsa trådar i) haha -
nej det blir ingen återföring på bortfallsblödningen, de ville att min kropp skulle återhämta sig. Lite tråkigt men tror också det kan vara bra för min kropp!kamd skrev 2026-02-14 22:59:31 följande:Fruktansvärd väntan! Vill också höra hur länge folk behövde vänta. Men du ska alltså inte göra ÅF på första ägglossningen efter bortfallsblödningen? Varför?
ska du göra nu på bortfallsblödningen? -
Första gången blev jag gravid men fick missfall v 7. Alla andra gånger har jag börjat blöda typ dagen innan testdag.Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-14 23:01:04 följande:Åh då har vi en till med testdag nästa vecka. Och vilken kämpe du är med 5 återföringar. Jag är på min första IVF har gjort två IUI innan som misslyckats. Hur har det gått tidigare gånger har du fått blödning innan testdag?
Kollade i mina anteckningar när jag började blöda efter äggplock på dag 11, 10 och 5 så lite olika. -
Jag tyckte det kändes så onödigt att vänta men i efterhand så värt för man vill ju att det ska fästa och att kroppen ska vara redo att ta emot skatten. Man får inte glömma att kroppen varit med om något väldigt påfrestande ???? jag tycker det är bättre att vänta en cykel så man är så återställd som möjligt. Man vill ju göra denna pina så kort som möjligt.😅 Det är inte kul när det tar flera år.. ????rajs skrev 2026-02-14 23:04:45 följande:nej det blir ingen återföring på bortfallsblödningen, de ville att min kropp skulle återhämta sig. Lite tråkigt men tror också det kan vara bra för min kropp!
ska du göra nu på bortfallsblödningen? -
Åh vad härligt att ni äntligen är igång! Jag startades också med provera. Min blödning kom före avslutad kur. Det kanske händer dig med, och då kanske starten blir ännu tidigare än förväntat. Håller tummarna! 😊Hejasommaren skrev 2026-02-13 08:34:06 följande:Ansluter lite mer på riktigt här nu 🤗 vi var på uppstart igår på kliniken och idag började jag med provera med förhoppningen att göra äggplock någon gång runt v11-12🙏🏻 vi är inställda på frys direkt pga PCOS men ändå väldigt taggade att äntligen få köra igång
-
Tack, pratade med kliniken och det var fullt normalt. Det är tydligen vanligt att det blir väldigt kraftigt eller väldigt sparsamt. Återföring blir i nästa cykel så någongång mellan mars/april beroende på när nästa mens bestämmer sig för att dyka upp.😊Anonym (L202344) skrev 2026-02-13 11:49:53 följande:Ja det låter riktigt bra, grattis!😊
Kan inte uttala mig om mensen, kanske kan du ringa kliniken? När ska du göra återföring?