-
Hej och välkomna hit 💖Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.Lite om oss:Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖Är du också i startgroparna inför IVF 2026?Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬Vi gör det här tillsammans 🥰 -
Svar på tråden IVF 2026
-
Blir tokig på Familjeliv - har försökt svara alla på citat men försvinner innan jag hinner skicka. Gör ett sista försök men utan citat.🙈
Har nu läst igenom alla meddelanden de senaste dagarna och vill svara alla men det blir för mycket 😅
Varmt välkomna alla nya och tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Ser fram emot att följa era resor!
Håller tummarna för alla som är i test-fasten både ÄL och ruvardagar, så spännande!
En fundering - är ÅF vid fryst inte alltid i cykeln efter bortfallsblödning? Testar ni ÄL efter bortfall eller efter nästa mens, eller båda?
-
Så kul att vakna upp och se så många nya inlägg här, denna tråd är verkligen ett stöd för mig! Vill typ svara på allt men känns som att jag spammar 😅 Läser allt i alla fall, uppskattar att ni alla delar med er.
Okej ja det är nog bra att berätta. Jag har inte orkat berätta för min chef än, men kanske gör det ifall det blir en ny runda med äggplock, iom att man måste åka iväg till scanning hela tiden.. Hur tänker du (och ni andra) om att berätta för familj? Jag vill just nu inte berätta medan jag är i processen men det känns svårt att inte berätta i efterhand, ifall man blir gravid (eller ifall jag inte blir gravid på flera cykler, för de vet redan att vi försökt få barn länge).Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-14 22:56:29 följande:Aah okej då förstår jag. Nae men det låter väl logiskt och nu har du verkligen inte lång väntan kvar. 🤞 uuuf jobbigt! Min chef är den enda som vet om processen så jag har det rätt lätt att bara säga att jag inte kommer in eller vad som, han förstår och låter mig komma och gå som jag behöver. Håller tummarna för att det inte blir en jobbig dag utan att det blir en dag av att försöka hålla tillbaka ett superstort smile istället 🥰
Tack!❤️ Bara en dag kvar nu! Vaknade upp i morse stressad att jag var försenad till blodprovet, bara för att inse att det är söndag idag..
Är det någon mer än jag som är konstant förkyld? Kanske bara är kylan, eller om det kan vara något med progresteron, minns inte om jag haft det så förut när jag tagit det?
Disnerd skrev 2026-02-14 19:42:04 följande:Jag hoppar in här! Jag har hållit på i 2 år nu med ivf gjort 3 äggplock och har nu gjort min 5:e återföring efter 2 månader nedreducering och på tisdag är det testdag. Absolut tortyr att vänta men inga blödningar än så hoppas hoppas!
Jag har bra stöd runt mig men känner mig så ensam ändå när man sitter med alla sprutor tabletter och alla cyklogest, så jag är glad för tråden!
Vliken kämpe du är, hoppas allt går bra för dig denna gång!🙏 -
Anonym (Lily96) skrev 2026-02-15 08:14:21 följande:Blir tokig på Familjeliv - har försökt svara alla på citat men försvinner innan jag hinner skicka. Gör ett sista försök men utan citat.🙈
Har nu läst igenom alla meddelanden de senaste dagarna och vill svara alla men det blir för mycket 😅
Varmt välkomna alla nya och tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Ser fram emot att följa era resor!
Håller tummarna för alla som är i test-fasten både ÄL och ruvardagar, så spännande!
En fundering - är ÅF vid fryst inte alltid i cykeln efter bortfallsblödning? Testar ni ÄL efter bortfall eller efter nästa mens, eller båda?
Blir också GALEN på Familjeliv. Man önskar nästan att vi hade en grupp på Facebook istället. Samtidigt är det bra att alla kan söka upp vad vi skrivit i framtiden...
Angående FET (ÅF vid fryst) så fick jag informationen från min första läkare att man väntar en hel cykel. Samma info fick jag från informationsbladet från ÄP där det stod att bortfallsblödningen inte är lämplig att göra en återföring.
Fick inte min vanliga läkare vid ÄP så det var också hon som hade uppföljning en vecka efter. För henne var det inga konstigheter att återföra på bortfallsblödningen så länge jag själv hittar ÄL med tester (helst digitalt Clearblue). Hon sa att det är en seglivad myt att kroppen inte är "redo". Hon sa till och med att det visat lite högre statistik jämfört med "vanliga" cykler. Man kan tro att kroppen är "störd" men så länge man mår bra kan det till och med vara ett bättre utgångsläge rent hormonmässigt.
Men med det sagt så MÅSTE man må prima. Har man blivit överstimulerad är det inte lämpligt. Känner man sig påverkad är det inte heller lämpligt. Jag har ju mått oförskämt bra både innan och efter ÄP. Tre dagar efter ÄP kände jag mig helt återställd och det kändes löjligt att inte få träna hårt och ha sex haha. Men jag väntade såklart och sen efter en veckas paus har jag tränat supermycket utan att kroppen känts off.
Det är viktigt att komma ihåg att vi alla är olika. Alla får olika doser. Alla får olika resultat. Olika tid för ÅF. Olika rekommendationer efter totalfrys. Osv... ❤️
-
Hej igen! Nu har jag startat igång och är på dag 7 med sprutorna. Har ultraljud på onsdag (dag 10) och antar att om det ser bra ut då så kommer jag göra äggplocket på fredag eftersom de inte gör äggplock på helger. Någon mer som är i samma fas?
När jag gjorde äggplock för två år sen så återförde jag ett färskt 3 dagars embryo som inte fäste. Bortfallsblödningen kom 17 dagar efter äggplocket och jag började direkt efter det testa för ägglossning. Jag hann inte få egen ägglossning innan jag var på kliniken för ultraljud, jag fick på kvällen ta ovitrelle för att inte krocka med röda dagar. Ett 5 dagars embryo återfördes och det blev min son! Så för mig gick det bra att återföra efter bortfallsblödningen :). -
FL är inte användarvänligt på något plan! Blir tokig jag med.Anonym (Lily96) skrev 2026-02-15 08:14:21 följande:Blir tokig på Familjeliv - har försökt svara alla på citat men försvinner innan jag hinner skicka. Gör ett sista försök men utan citat.🙈
Det är olika om det görs på bortfallsblödning eller inte, jag tror klinikerna tänker lite annorlunda och så kan det möjligtvis vara annorlunda från person till person. På Huddinge sa de att de ville att min kropp skulle vila och återhämta sig från alla hormoner innan återföring, och jag är väldigt känslig för mediciner och sånt så jag är ändå ganska tacksam även om det är ett test i uthållighet just nu -
Glödme tillägga att jag blev milt överstimulerad och hade feber och förhöjt CRP efter äggplocket, så det är också en anledning till varför jag måste vänta. Det är nog också därför jag är på CD20 utan någon skymt av ÄL (premom läste dagens test på 0.18 så kanske något äntligen börjar hända...)
-
Ja alltså jag förstår verkligen att man väljer att inte berätta för chefen men jag hamnade rätt tidigt i en situation där jag behövde lämna jobbet och möten väldigt olämpligt så då tog jag snabbt ett beslut att informera honom och han är världens bästa chef så han förstår precis allt och tar alla mina möten om jag med kort varsel behöver vara borta så nu är jag rätt tacksam att det blev så. Vi har valt att inte berätta någonting för någon mer än min chef då så ingen vet. Vi vill gärna berätta för familj relativt tidigt men vill få en bekräftad graviditet först. Änsålänge så har det gått bra men känns lite som en tidsfråga innan vi råkar försäga oss om processen blir utdragen. Men förhoppningen är att hålla hemligt. Åh så avis vill också få svar imorgon 😅 men jag håller tummarna för dig. Vilken omgång IVF var detta för dig? Var det första? Det kanske du redan sagt. så många som skriver så blandar ihop lite 😅 ingen förkylning för min del så den biverkningen har inte jag fått om det är progestoronet iaf 😅 har du mycket mensvärk? tidigare har jag fått lite kramp när jag tar progestoronet men igår hade jag det timmarna innan jag tog progesteronet så jag får en känsla att det är mensen som är på g. 😞Anonym (L202344) skrev 2026-02-15 08:39:40 följande:Så kul att vakna upp och se så många nya inlägg här, denna tråd är verkligen ett stöd för mig! Vill typ svara på allt men känns som att jag spammar 😅 Läser allt i alla fall, uppskattar att ni alla delar med er.
Okej ja det är nog bra att berätta. Jag har inte orkat berätta för min chef än, men kanske gör det ifall det blir en ny runda med äggplock, iom att man måste åka iväg till scanning hela tiden.. Hur tänker du (och ni andra) om att berätta för familj? Jag vill just nu inte berätta medan jag är i processen men det känns svårt att inte berätta i efterhand, ifall man blir gravid (eller ifall jag inte blir gravid på flera cykler, för de vet redan att vi försökt få barn länge).
Tack!❤️ Bara en dag kvar nu! Vaknade upp i morse stressad att jag var försenad till blodprovet, bara för att inse att det är söndag idag..
Är det någon mer än jag som är konstant förkyld? Kanske bara är kylan, eller om det kan vara något med progresteron, minns inte om jag haft det så förut när jag tagit det?
Disnerd skrev 2026-02-14 19:42:04 följande:Jag hoppar in här! Jag har hållit på i 2 år nu med ivf gjort 3 äggplock och har nu gjort min 5:e återföring efter 2 månader nedreducering och på tisdag är det testdag. Absolut tortyr att vänta men inga blödningar än så hoppas hoppas!
Jag har bra stöd runt mig men känner mig så ensam ändå när man sitter med alla sprutor tabletter och alla cyklogest, så jag är glad för tråden!
Vliken kämpe du är, hoppas allt går bra för dig denna gång!🙏 -
Hej! precis hittat hit efter timtals googlande..
hur överlever man?? är på ruvardag 5 efter FET.
ett misslyckat försök innan i december men kan inte minnas att det va såhär jobbigt?! Vill testa men ändå inte. Känner absolut inga symtom heller.
känner mig bara så stressad och ledsen. -
Anonym (Maria_26) skrev 2026-02-15 17:19:53 följande:Hej! precis hittat hit efter timtals googlande..
ett misslyckat försök innan i december men kan inte minnas att det va såhär jobbigt?! Vill testa men ändå inte. Känner absolut inga symtom heller.
känner mig bara så stressad och ledsen.
Hej! Välkommen ❤️
Jadu en dag i taget men varje dag är en evighet. Är själv på ruvardag (hm minns inte ens vilken dag jag är på 😅) 10 och varje dag går långsamt. Försöker sysselsätta mig. Får massa symptom av cyklogest som gör mig superförvirrad men nu har jag också mensvärk och får en känsla att mensen är på g 😞 får inte du några symptom av cyklogest? Vilken dag har du som testdag? -
Skoja inte vill testa varje dag. Vårdcentralen testade mig i måndags pga en urinvägsinfektion ( tror dr var sjukt nyfiken haha ) det var så jävla negativt. Men det var en vecka efter FET bara så jag tog inte åt mig resultatet. Men alltså vänta till tisdag?! Jag har haft så mycket symtom nu I fyra dagar jag håller på bli galen. Inbillar man sig liksom eller?! Har sån mensvärksliknande smärta också blir så nojig. Så fort man känner något i trosorna så springer man och kollar så det inte är blod? Rädd att torka sig för att man ska se blod. Jag håller på bli galen så har inga råd tyvärr haha ???? Det ända som gör att jag överlever är att sysselsätta mig med en hobby som slukar all min lediga tid. Hur gör ni?Anonym (Maria_26) skrev 2026-02-15 17:19:53 följande:Hej! precis hittat hit efter timtals googlande..
känner mig bara så stressad och ledsen.
Jag har haft symtom under tidigare försök men som sen försvunnit och sen blödit ut allt så jag vågar inte hoppas något.
Kom ihåg att många känner ingenting i många veckor, så bara för att du inte känner något nu betyder det inte att du inte plussar snart ???? man får vara ledsen glöm inte det????
Kram på er alla 🌷