• kamd

IVF 2026

Hej och välkomna hit 💖
    Jag hittade ingen tråd för oss som siktar på IVF under 2026, så jag tänkte starta en.

Tanken med tråden är att den ska vara en trygg plats, särskilt för oss som inte har gjort IVF tidigare. Här kan vi ställa alla frågor som dyker upp, stora som små, dela funderingar, oro, hopp, väntan, glädje och frustration. Allt som hör den här resan till.

Lite om oss:
    Vi har försökt den naturliga (och roliga 🤪) vägen aktivt sedan september 2024. I oktober i år bokade vi tid för fertilitetsutredning, som landade i diagnosen oförklarlig barnlöshet. Nu har vi fått en godkänd remiss för IVF och har vårt första besök inbokat i slutet av januari, även om vi såklart hoppas på en tidigare tid om det skulle bli möjligt.

Känns både overkligt, sorgligt, hoppfullt och läskigt på samma gång 😢💖

Är du också i startgroparna inför IVF 2026?
    Vare sig du är helt ny, mitt i utredning, väntar på remiss eller bara vill läsa och känna igen dig ? skriv gärna och presentera dig 💬

Vi gör det här tillsammans 🥰
  • Svar på tråden IVF 2026
  • Anonym (L202344)
    Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-15 14:54:24 följande:
    Ja alltså jag förstår verkligen att man väljer att inte berätta för chefen men jag hamnade rätt tidigt i en situation där jag behövde lämna jobbet och möten väldigt olämpligt så då tog jag snabbt ett beslut att informera honom och han är världens bästa chef så han förstår precis allt och tar alla mina möten om jag med kort varsel behöver vara borta så nu är jag rätt tacksam att det blev så. Vi har valt att inte berätta någonting för någon mer än min chef då så ingen vet. Vi vill gärna berätta för familj relativt tidigt men vill få en bekräftad graviditet först. Änsålänge så har det gått bra men känns lite som en tidsfråga innan vi råkar försäga oss om processen blir utdragen. Men förhoppningen är att hålla hemligt. Åh så avis vill också få svar imorgon 😅 men jag håller tummarna för dig. Vilken omgång IVF var detta för dig? Var det första? Det kanske du redan sagt. så många som skriver så blandar ihop lite 😅 ingen förkylning för min del så den biverkningen har inte jag fått om det är progestoronet iaf 😅 har du mycket mensvärk? tidigare har jag fått lite kramp när jag tar progestoronet men igår hade jag det timmarna innan jag tog progesteronet så jag får en känsla att det är mensen som är på g. 😞
    Okej😊 Ja men precis, till slut blir det nog så att man berättar ändå. Förstår att du också vill testa! Tack❤️ Det är första IVF för mig - det är helt okej att inte komma ihåg, det är så många inlägg i denna chatt😄 jag har ingen mensverk, men ibland på kvällarna känns det liksom som att det släpper där inne, vet inte hur jag ska beskriva det. Men det har inte kommit blod. Några dagar efter äggplock kände jag också till och från i typ två dagar att det molade lite. Det enda är att när jag varit gravid förut (tidigt missfall) så hade jag en tydlig implantationsblödning, med klarrött blod som jag först trodde var mens, och det har jag inte fått nu. Får helt enkelt se imorrn hur det går😊  Känner mig ganska lugn, försiktigt hoppfull
  • Josefine1987

Hej alla kämpar!

Vi har gjort 5 äggplock och 3 återföringar inom regionsfinanserad vård. Vårt främst problem är befruktninggrad och  utvecklingen av embryon, troligtvis dålig äggkvalitet. 

Nu väntar jag åter på mens för att påbörja våra sista försök på Linnekliniken i Uppsala. Vi har hört så många fina historier om dom, men jag är samtidigt livrädd då vi går in på vår sista livlina. 

Någon annan som får hjälp av cvl?

Ta hand om er! ♥️

• Anonym (Mary)

Hej! Jag har haft två tidiga missfall vid försök till naturlig graviditet och ett tidigt missfall under en IVF-cykel, alla med sjunkande beta-hCG. Min andra embryoöverföring blev också negativ. Min läkare sa att de vill kolla orsaken till de upprepade missfallen och det negativa resultatet. Vad tror ni att de kommer att undersöka? Min infertilitet beror på mannen, jag själv har inga problem. Finns det chans att de testar spermie-DNA trots att vi inte har någon känd genetisk risk?

• Anonym (Maria_26)
    Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-15 17:40:31 följande:

Hej! Välkommen ❤️ 
    Jadu en dag i taget men varje dag är en evighet. Är själv på ruvardag (hm minns inte ens vilken dag jag är på 😅) 10 och varje dag går långsamt. Försöker sysselsätta mig. Får massa symptom av cyklogest som gör mig superförvirrad men nu har jag också mensvärk och får en känsla att mensen är på g 😞 får inte du några symptom av cyklogest? Vilken dag har du som testdag? 

Disnerd skrev 2026-02-15 17:42:32 följande:
    Skoja inte vill testa varje dag. Vårdcentralen testade mig i måndags pga en urinvägsinfektion ( tror dr var sjukt nyfiken haha ) det var så jävla negativt. Men det var en vecka efter FET bara så jag tog inte åt mig resultatet. Men alltså vänta till tisdag?! Jag har haft så mycket symtom nu I fyra dagar jag håller på bli galen. Inbillar man sig liksom eller?! Har sån mensvärksliknande smärta också blir så nojig. Så fort man känner något i trosorna så springer man och kollar så det inte är blod? Rädd att torka sig för att man ska se blod. Jag håller på bli galen så har inga råd tyvärr haha ???? Det ända som gör att jag överlever är att sysselsätta mig med en hobby som slukar all min lediga tid. Hur gör ni? 

Jag har haft symtom under tidigare försök men som sen försvunnit och sen blödit ut allt så jag vågar inte hoppas något. 

Kom ihåg att många känner ingenting i många veckor, så bara för att du inte känner något nu betyder det inte att du inte plussar snart ???? man får vara ledsen glöm inte det???? 

Kram på er alla 🌷

Tack för fina svar, hjälper att inte vara ensam. 

jag har testdag den 23/2. Det är ju typ tusen dagar dit? vågar man testa innan? så rädd för negativt svar. kommer ändå leva på hoppet fram till testdagen. 

jag upplever inte så mycket symtom av cyklogest. har normalt mycket symtom mellan äl och mens, känner ingen större skillnad mot vanligt.  vad har ni för symtom? 

• Anonym (Mary)
    Josefine1987 skrev 2026-02-15 18:28:50 följande:

Hej alla kämpar!

Vi har gjort 5 äggplock och 3 återföringar inom regionsfinanserad vård. Vårt främst problem är befruktninggrad och  utvecklingen av embryon, troligtvis dålig äggkvalitet. 

Nu väntar jag åter på mens för att påbörja våra sista försök på Linnekliniken i Uppsala. Vi har hört så många fina historier om dom, men jag är samtidigt livrädd då vi går in på vår sista livlina. 

Någon annan som får hjälp av cvl?

Ta hand om er! ♥️

Den här produkten (rent färskt ekologiskt biodrottninggel Pure Royal Jelly Gel E-Royale) kan hjälpa till att förbättra äggkvaliteten, liksom CoQ10-tabletter.
  • Rainbowbaby2026
    Anonym (Maria_26) skrev 2026-02-15 19:07:29 följande:
    Skoja inte vill testa varje dag. Vårdcentralen testade mig i måndags pga en urinvägsinfektion ( tror dr var sjukt nyfiken haha ) det var så jävla negativt. Men det var en vecka efter FET bara så jag tog inte åt mig resultatet. Men alltså vänta till tisdag?! Jag har haft så mycket symtom nu I fyra dagar jag håller på bli galen. Inbillar man sig liksom eller?! Har sån mensvärksliknande smärta också blir så nojig. Så fort man känner något i trosorna så springer man och kollar så det inte är blod? Rädd att torka sig för att man ska se blod. Jag håller på bli galen så har inga råd tyvärr haha ???? Det ända som gör att jag överlever är att sysselsätta mig med en hobby som slukar all min lediga tid. Hur gör ni? 

Jag har haft symtom under tidigare försök men som sen försvunnit och sen blödit ut allt så jag vågar inte hoppas något. 

Kom ihåg att många känner ingenting i många veckor, så bara för att du inte känner något nu betyder det inte att du inte plussar snart ???? man får vara ledsen glöm inte det???? 

Kram på er alla 🌷

jag har testdag den 23/2. Det är ju typ tusen dagar dit? vågar man testa innan? så rädd för negativt svar. kommer ändå leva på hoppet fram till testdagen. 

jag upplever inte så mycket symtom av cyklogest. har normalt mycket symtom mellan äl och mens, känner ingen större skillnad mot vanligt.  vad har ni för symtom? 

Jag vet hur tufft det är men för varje dag så är man en dag närmre. Det finns ju verkligen inget annat svar. Testa tidigare om ni vill, vi testade tidigare en tidigare omgång och fick ett falskt positiv som vi blev väldigt ledsna över (såklart) när vi väl testade på testdagen. Så efter det bestämde vi att vi inte testar innan. Även att jag daglig tröttnar och säger NU GÅR JAG OCH TESTAR så kommer min partner och resonerar med mig och får mig och lugna nerverna och typ sysselsätta mig så klarar jag mig en dag till. 😅 lite halvt dårhus här emellanåt man blir ju absolut lite knäpp på detta. 
  • Anonym (L202344)
    Anonym (Maria_26) skrev 2026-02-15 19:07:29 följande:

Kram på er alla 🌷

Fattar att det känns långt borta! Du får se det som en vecka med fokus på jobb, och sen bara två dagar till. Jag tror det är en dålig idé att testa tidigt. Är det negativt tänker jag att man blir förtvivlad men samtidigt vill hoppas, dvs ännu mer orolig än man redan var. Den gången jag var gravid en kort stund så tog jag ett tidigt test och visste ej om jag kunde lita på det, så jag var också i en slags limbo då. Känns roligare att (förhoppningsvis) få ett klart och tydligt positivt resultat så man får njuta fullt ut. Så länge man känner hopp tror jag personligen det är bra att vänta, men det är bara från min erfarenhet just nu☺️
  • Anonym (Maria_26)
    Rainbowbaby2026 skrev 2026-02-15 19:29:28 följande:
    Jag vet hur tufft det är men för varje dag så är man en dag närmre. Det finns ju verkligen inget annat svar. Testa tidigare om ni vill, vi testade tidigare en tidigare omgång och fick ett falskt positiv som vi blev väldigt ledsna över (såklart) när vi väl testade på testdagen. Så efter det bestämde vi att vi inte testar innan. Även att jag daglig tröttnar och säger NU GÅR JAG OCH TESTAR så kommer min partner och resonerar med mig och får mig och lugna nerverna och typ sysselsätta mig så klarar jag mig en dag till. 😅 lite halvt dårhus här emellanåt man blir ju absolut lite knäpp på detta. 
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-15 19:29:43 följande:
    Fattar att det känns långt borta! Du får se det som en vecka med fokus på jobb, och sen bara två dagar till. Jag tror det är en dålig idé att testa tidigt. Är det negativt tänker jag att man blir förtvivlad men samtidigt vill hoppas, dvs ännu mer orolig än man redan var. Den gången jag var gravid en kort stund så tog jag ett tidigt test och visste ej om jag kunde lita på det, så jag var också i en slags limbo då. Känns roligare att (förhoppningsvis) få ett klart och tydligt positivt resultat så man får njuta fullt ut. Så länge man känner hopp tror jag personligen det är bra att vänta, men det är bara från min erfarenhet just nu☺️

Ni har så rätt i det ni säger, jag ska försöka vänta. 

har en så jobbig känsla av att det inte kommer ta denna gången heller, känns som att vänta på ett negativt besked. 

när har ni testdag? ☺️

• Rainbowbaby2026
    Anonym (Maria_26) skrev 2026-02-15 19:45:57 följande:
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-15 19:29:43 följande:

Ni har så rätt i det ni säger, jag ska försöka vänta. 

har en så jobbig känsla av att det inte kommer ta denna gången heller, känns som att vänta på ett negativt besked. 

när har ni testdag? ☺️

Du klarar det. 💜 jag har testdag på onsdag och tiden går långsamt men nu är det bara 2 dagar kvar men samtidigt har jag samma känsla som du att det är negativt och försöker ställa in mig på det. Det känns som jag bara har symptom pga cyklogest och nu senaste två dagarna har jag haft mensvärk så in i bänken att jag tror mensen är på g tyvärr. Men ska bli skönt att få svar och köra igång nästa omgång om det är negativt. 

• Rainbowbaby2026
    Anonym (L202344) skrev 2026-02-15 18:12:12 följande:
    Okej😊 Ja men precis, till slut blir det nog så att man berättar ändå. Förstår att du också vill testa! Tack❤️ Det är första IVF för mig - det är helt okej att inte komma ihåg, det är så många inlägg i denna chatt😄 jag har ingen mensverk, men ibland på kvällarna känns det liksom som att det släpper där inne, vet inte hur jag ska beskriva det. Men det har inte kommit blod. Några dagar efter äggplock kände jag också till och från i typ två dagar att det molade lite. Det enda är att när jag varit gravid förut (tidigt missfall) så hade jag en tydlig implantationsblödning, med klarrött blod som jag först trodde var mens, och det har jag inte fått nu. Får helt enkelt se imorrn hur det går😊  Känner mig ganska lugn, försiktigt hoppfull
    Ah precis jag har inte heller haft någon implantationsblödning men googlade lite och det är ju typ bara 10-15% som får det så det kändes ju ändå lite betryggande. Dagen är kommen! din testdag 💜 hur har det gått? Gissar att du tar blodprov nu på morgonen och att det tar ett par timmar innan du får svar eller hur brukar de se ut? Håller tummarna för dig 💜
Svar på tråden IVF 2026