Scrapbooking2!
Tror att den andra tråden blir stängd för svar idag, så jag startar en ny här!
Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m461913.html
Scrappa vidare!
Tror att den andra tråden blir stängd för svar idag, så jag startar en ny här!
Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m461913.html
Scrappa vidare!
Hrrm om jag ska ha samma färgtema i albumet så får jag nog börja om, har visserligen bara gjort två sidor, nej tre, men den första är så fin, så det får nog bli utgångspunkten...Denä r svart och röd...Så röd får nog bli genomgående tema, det passar ju båda könen oxå! Hade tänkt att välja blå, men alla andra LO s är blåa jag gör, älskar blått, så jag tänkte vara lite nytänkande...
Har hittat ett papperspaket med röda mönster som jag tänkte använda mig av. Kanske kan man göra fotoramar i vitt eller svart och lägga på...hrrm, beslutsångest!
Varför måste man ha samma färger i hela albumet? Jag har svart som ram (minst) på alla Lo's eftersom det är färgen på papprena som jag fäster allt på. jag tycker det svarta räcker som gemensamt tema för albumet... Jannice: Om du vill och tycker det är snyggt så blanda! Gör så att du tycker albumet är snyggt, det finna inga regler för hur det måste se ut!
Bambigirl: Så klart man inte måste! Det finns inga måsten öht i scrapbooking! Man kan göra precis hur man vill!
Åh, vad jag lär mig av att läsa i er tråd!
Jag funderar på att beställa lite papper från nån scrapbutik. Det finns ju så dåligt på vanliga bokhandlar. Sen kanske jag beställer lite kul dekorationer samtidigt. Jag är amatör så det heter duga, som ni märker!
Nu vill jag har tips!
Vad rekommenderar ni att en nybörjare beställer? Vilka typer av papper? Vad får man för pengarna, alltså hur mycket papper? Vilka typer av dekorationer är bra och lätta att använda?
Please, ge lite tips, ni som är så grymt duktiga (har varit inne och tjuvkikat på jättefina LO's hos några)!
Mumu:
Det beror helt och hållet varifrån du beställer dina saker ifrån. Papper kan man aldrig få för mycket av! Dekorationer finns ett helt hav i olika prisklasser - metalldekor, knappar, garn/fibrer/band, plast, bokstäver osv.
Smaken är som baken - beställ det du gillar - och skulle du komma på att du inte gillar sakerna sen så kan man alltid sälja. Jag prövar mig fram fortfarande även om jag vet vad jag gilalr att arbeta med så vill jag gärna lära mig nytt och variera mina layouter.
Vi har skrivit länkar till olika affärer både i Sverige och USA om du bläddrar tillbaka.
hrrm...oki, då fortsätter jag med de papper jag har helt enkelt...Blir ju billigare så :D
Sen är det kul att prova lite olika färger...En fördel dock med samma färg är att man begränsar sig lite...Ska ta tag i ultraljudssidan nu! Lägger upp den på min sida när den är klar...Skönt att höra lite åsikter. Det är ju sant, att det inte finns något "måste"...men jag är ju inte så insatt ännu!!!
Vet ni något ställe här i Sverige där man kan beställa vit vellum?
Har tänkt göra en beställning på Scrapbooklifestories, men det enda jag hittar där är rosa vellum.
Samma undran gäller vellumtejpen som någon här tipsade om. Var finns det?
Ska titta om jag hittar själv, men ifall ni råkar veta kan ni kanske tipsa mig. :)
Då jag lika är på gång med mina frågor...
Har ni några rekommendationer när det gäller pennor?
En allround penna som funkar till det mesta?
Hannie,
Vit vellum i Sv har jag ingen koll på tyvärr.
Men pennfrågan: Jag använder Sakura-pennorna oftast då det är bra pris på dem och att de är arkivbeständiga, syrafria osv. De finns som vanliga pennor, "glaze" blir typ relief skrift och som glitter vad jag vet.
Vitt vellum:
shop.d-u.nu/ under övriga papper, vellum.
shop.papprika.se/ Har vit liknande vellum
www.scrapbook.se/ Har enfärgade a4 vellum i paketpack.
scrapbooklifestories.nu/catalog/index.php
www.mamut.com/scrappa Har vit vellum i format 22*28 cm
Det var vad jag hittade...
Har en fråga själv. Vad är det för skillnad på muberry papper och bananpapper?