Scrapbooking2!
Tror att den andra tråden blir stängd för svar idag, så jag startar en ny här!
Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m461913.html
Scrappa vidare!
Tror att den andra tråden blir stängd för svar idag, så jag startar en ny här!
Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m461913.html
Scrappa vidare!
Tin o Trolls mamma
När jag klipper ihop olika papper så brukar jag fästa med fotoklisterlappar, eftersom jag inte har symaskin. Men man kan sy också! Det blirfräckt och snyggt!
Oftast har man fäst pappret med nån klisterlapp när man syr just för att allt ska hålla sig på plats under tiden som man syr.
Har du börjat scrappa ännu?
Nä, måste få tag på papper. Finns det nån butik på Gotland? Har Panduro eller Gallerix rätt papper? Var får man tag på öljetter? Måste man ha speciellt redskap för att fästa dem?
Många frågor. Ekorren.
Ja, det krävs en öljettsättare och så en håltång, håltång finns på Clas Ohlsson för 98, den är jätte bra. Panduro har - kolla bara så att det rä syrafritt!
Öljetter har jag massor av (över 2000 stycken
) så hojta till om du vill köpa av mig.
Till er som laddat hem fonter till era LO´s
Jag har nu laddat hem några som jag tycker är snygga..och lagt dom i en mapp.Men nu till problemet.Hur 17 gör jag för att använda dessa i ett dokument?Någon som kan hjälpa mig??
Är dålig på att förklara, men gör ett försök.
Jo, de ligger i en mapp så måste gå till "den här datorn" och ööpna upp teckensnitt. Om de ligge ri en zip-fil måste du packa upp fonterna först, därefter så kan du lägga till dem i mappen teckensnitt och då kommer de att fungera i word/photoshop...
Hoppas du får lite grepp om det, kanske nån annan kan förklara bättre?
Nu har jag kommit hem från en scrapträff som varat hela söndagen. Mysigt! Har scrappat mina första LOs i 12*12 och jag har fastnat helt för det formatet!
Vad gör ni på scrapträffarna Garfield? Sitter ni hemma hos någon och byter idéer och scrappar? Låter troligt. Och roligt!
Med 12*12 har du lite mer yta att fylla ut. Är det svårare för en nybörjare, än att scrappa på A4, tror du?
Köpte ett album på pappershandeln idag som jag har tänkt ska innehålla Linneas första år. Tyvärr var den bara 20 x 22,5 cm, funderar om det kommer att kännas litet. Har öppetköp ifall jag ångrar mig.
Problemet med fasta sidor måste vara t ex om man ska använda öljetter. Det blir ju ett hål i papperet som syns på nästa uppslag...
Hmm, har problem med att bestämma formatet helt klart.
Jaja, får fundera vidare....
Sambima..
Tack för hjälpen!
Nu har jag många fina teckensnitt att använda.
Varsågod Pingus, trodde inte att det skulle gå med min förklaring!
Garfield, vilka var ni på träffen? Hur många är ni där i närheten eg?
Visst är det roligt med 12*12! Jag håller mig själv i hårda tyglar för att inte göra fler 12*12 än resealbumet! Kanske till 2005 går jag över till 12*12 i vardagsalbumet... men kissarnas kommer alltid att vara i A4 har jag bestämt, har så många fina LO:s på dem att jag inte vill ändra och separera dem.
Hannie:
Japp vi sitter och fikar och pratar och inspireras
Jag tror inte det spelar någon roll vilket format man börjar med. alla är bra på sitt sätt. Det enda med A4 om man är nybörjare är att det är billigare att hitta papper och plastfickor innan man samlat på sig. man kan ju alltid byta sen...
Sambima:
Vi var 10 stycken på den här träffen ,men i Kalmarområdet är vi, som jag vet om, runt 20 stycken. en del är jag skyldig i eftersom jag hade kurs i sb förra året...