• Svar på tråden Scrapbooking2!
  • Hannie

Det är amerikanska mått och är i svenska centimetrar ungefär 30 x 30 cm. (30,5 har jag mätt det till)

• bomull

Tack Hannie

Vill gärna ha ett fyrkantigt album, men är det inte svårt att hitta
    papper till den storleken eller får man isåfall köpa såna jättestora
    och klippa till?

• cattis

Bomull, i USA är fyrkantiga papper vanliga så om du kan tänka dig att beställa papper över nätet är det inte svårt att hitta. Om du däremot tänker köpa merparten av dina papper i Sverige så finns de mest i A4 och då blir de för smala för 12x12" albumen.

Sen finns det ju fyrkantiga album som är 6x6" och då kan du använda avklippta A4. Ett av problemen med scrapbooking är just att det finns så mycket att välja på!

• lata kocken Johanna

8"x8" eller 20x20cm går bra att scrappa A4papper i

och de är ändå inte pytte som 6x6 albumen

• pricken74

Jag är oxå ny här har inte gjort nått album ännu men beställt lite grejor idag över internet yihaaa.. Har tänkt börja med ett album åt mina syskonbarn.
    Det albumet jag beställde stod att det var 10*15 hur stort är det då.?10*15 cm är ju inte så stort om det är i cm.

Kommer med många frågor när jag sitter där med mina grejor och undrar vad jag egentligen ska göra med allt jag beställt..

• lata kocken Johanna

10x15cm är som vanliga foton är...

10"x15" har jag aldrig sett som format...
    däremot 12"x15" och de är gigantiska

• pricken74

kollade igen på hemsidan och det står att det är i cm,,då blir det ju nästan litet istället? eller.
    Fast det är klart om man klipper lite i kortet och grejar så kan det nog bli fint.
    Spännande det här.

• garfield

Bomull!
    Du behöver inte visa, men det är ju alltid skoj

Jag kan tänka mig att 2-3 cm är ganska lagom...

• pricken74

Om man ska använda lösa blad och sätta i dem i plastfickor. Använder man bara vanligt papper och sen sätter på kortet på det. Eller det var nån som skrev att man ska använda baspapper cardstock/kartong.
    Vadå vanlig kartong och sen klistar man dit papper och sen kort.
    Det här verkar komplicerat.
    Är det nån som kan rekommendera en bok för nybörjare och tröga såna.?

Kram

• cattis

Nu hamnade min fråga på föregående sida och lär bli bortglömd så jag upprepar den igen! Någon som har åsikter om Bazills album eller tips på bra album (märke/site var man kan köpa dem)?

Svar på tråden Scrapbooking2!