• Wolfhound

Nu läser jag.....

Här kan ni tala om vilka böcker ni just nu läser och säga vad ni tycker om dem. Rosa eller risa.

Just nu läser jag Dan Brown- I cirkelns mitt Ett häpnadsväckande sällsynt fynd visar sig vara en bluff.
    Den är så spännande så jag har slukat halva boken sedan igårkväll. Som vanligt skriver Dan Brown intelligenta pulshöjande romaner. Läser den med hjärtklappning och stor behållning.

• Svar på tråden Nu läser jag.....
  • NoomiNoomi

Har avslutat Rapsbaggarna - Karin Brunk Holmqvist. Blev faktiskt en aning besviken för denna var inte fullt lika bra som hennes tidigare bok. Boken handlar om Albert och Henning som bor på landet. Rakt över åkern ligger deras barndomshem och där öppnar kommunen ett boende för alkoholberoende kvinnor. I samma veva så tror två polis att de sett platsen där ett flygande tefat gått ner. Platsen ligger på åkern precis bakom Albert och Hennings hus. Det blir en himla uppståndelse med tv och tidnings pådrag. Boken är rätt småtråkig - jag tycker inte det händer så mycket i den. Historien är väl ganska bra men Karins tidigare bok Potensgivarna är bra mycket bättre.

Har inte hundra bestämt vilken bok jag ska läsa nu. Ska fundera så skriver jag här sen när jag bestämt mig. Varför ska det alltid vara lika svårt att välja en ny bok

• Wolfhound

Har läst Rapsbaggarna under dagen. Tänk vad olika man kan tycka om en bok. Jag tyckte den var riktigt rolig. Albert och Henning Andersson är två äldre män, bröder, som bor i en liten by utanför Tommelilla i skåne. De är inte världens renligaste män. De bor mitt emot sitt föräldrahem på motsatt sida om en åker som ligger emellan husen. De har för vana att "promenera" runt i cirkel på åkern och spotta ut snus där de går.
    I deras föräldrahem ska kommunen starta ett boende för kvinnliga alkoholmissbrukare. Byborna tycker inte om tanken. Speciellt inte den kvinna som har lantboden och som vet allt om alla.

En kväll hörs en helikopter flyga över byn, den bär sig mycket underligt åt. Två poliser sitter i den och ser ett misstänkt spår på en åker, en cirkel, som måste ha gjorts av ett UFO. De ser sin chans att kanske göra en hacka på nyheten.
    TV4 kommer till platsen och förhör bröderna som säger sig ha sett tre kvinnor i "farkosten". Fast de anser ju själva att det var en volvo, men TV4 teamet är ju som de är, tycker bröderna och kan mycket väl benämna det som "farkosten".
    På frågan om hur de kan vara säkra på att det var kvinnor, svarar de att de bar klänningar och enligt vad de vet, så bär kvinnor sådana. En kvinna satt visserligen kvar i bilen (farkosten) men de var absolut säkra på sin sak.
    Helt omedvetna om att TV4 teamet och de själva talar om helt skilda saker. Bröderna talar om kvinnorna som ska inhysas i huset och TV talar om rymdvarelser.

Den är rolig och har en undermening- vad skvaller kan leda till.

• Lotlas

Flickan med majblommorna av Karin Wahlberg.

"Ett osedvanligt brutalt överfall äger rum i en tvättstuga i en hyresfastighet. Offret, en äldre dam, avlider och polisen inser snart att hon inte varit populär i huset. Har mordet något med den infekterade tvättstugefejden att göra? Eller finns svaret närmare, bland offrets anhöriga? Och vad har flickan som sålde majblommor i huset egentligen sett? Frågorna hopas och när flickan plötsligt är försvunnen blir det bråttom."
    En spännande bok, precis som författarens tidigare böcker!  
  • Lejonets unge

Lotlas:
    Har länge varit sugen på att läsa "Flickan med majblommorna" - enbart för att jag tycker att titeln är så fin och intresseväckande. Tror det handlar om att majblommor väcker minnen om hur det var när man själv klampade runt i husen och sålde... Kul att den oxå verkar läsvärd! Borde jag läsa de andra böckerna först eller är dom fristående?

Just nu läser jag "En lek med eld" av Peter Robinson. Den är bra! Gillar alla böcker om Alan Banks.

• NoomiNoomi
    Läser nu: Den tysta vaggan - Margaret Cuthbert - utspelar sig på en förlossningsklinik där det kommer in det ena kritiska fallet efter det andra - rena rutinfödslar som fått livshotande komplikationer.Snart inser förlossningsläkaren att någon ägnar sig åt kallblodigt medicinskt sabotage.
  • Lotlas

De är fristående, men hänger ihop ändå, om du förstår? Jag har läst dem i ordning, men man kan lika gärna läsa dem i en annan ordning. Ett par av huvudpersonerna hänger ju med och deras liv utvecklas ju i de olika böckerna. Men för själva kriminalhistoriens skull behövs ingen inbördes ordning.

Jag gillar också Peter Robinsons Alan Banks-böcker. Jag läste senast Efter alla år av saknad. Den var bra, gillade En lek med eld också!
  • Síog

Just nu läser jag elfte boken i serien om Isfolket, Blodshämnd heter den

• karevi

Jag läser Robin Pilcher, Allt att vinna.
    Har inte kommit så långt än men den känns ok, lättsmält och avkopplande :)
    /k

• ängeln83

Jag har precis läst ut: Mamma sa att jag var sjuk.
    En bok jag verkligen rekommenderar.

• Wolfhound

Skaredy cat, av Mark Billingham har jag börjat på nu. Är litet över 100 sidor på väg. Den är superbra.
    Seriemördare brukar operera ensamma, men här verkar de vara två stycken som opererar tillsammans, eller är det två seriemördare som gör det var för sig?
    M. Billingham är suverän, läste Sleepy Head för ett år sedan, den var också mycket bra.

Svar på tråden Nu läser jag.....