• Wolfhound

Nu läser jag.....

Här kan ni tala om vilka böcker ni just nu läser och säga vad ni tycker om dem. Rosa eller risa.

Just nu läser jag Dan Brown- I cirkelns mitt Ett häpnadsväckande sällsynt fynd visar sig vara en bluff.
    Den är så spännande så jag har slukat halva boken sedan igårkväll. Som vanligt skriver Dan Brown intelligenta pulshöjande romaner. Läser den med hjärtklappning och stor behållning.

• Svar på tråden Nu läser jag.....
  • Wolfhound

Började på "Tretton steg" av Ruth Rendell, hon är en av mina favoriter.
    Den här handlar om en man, Mix Cellini som är fascinerad av mördare, massmördare och mord som konstart. Han bor hos en exentrisk hyresvärdinna,Gwendolyn, hennes liv består av att läsa böcker, hon kan inte passera en bok utan att öppna den. Välden i övrigt är ganska främmande för henne. Förutom att hon är nyfiken av sig, och anser att det är hennes rättighet att gå in i hyresgästens rum, när han är ute, för att ta reda på vad han är för en person.
    Den här boken är spännande och samtidigt är bokmalen Gwenodlyn en person som man får goda skratt tillsammans med. Hon gör allt annat snabbt, så att hon kan återgå till sin bok igen.
    Visst, jag är också bokmal, kanske därför jag gillar personligheten som Rendell har skapat här. Hon är snäppet värre än vad jag är.

• Nikegumman

Wolfhound; Ja jag får återkomma med vad jag tyckte om DaVinci koden. . . det verkar som om du har funnit en liten favoritförfattare i alla fall! Skrattandeet är kul när man hittar någon författare som man älskar och som fortsätter att skriva bra böcker. . för så är det ju inte alltid. . vissa skriver EN bra bok och uppföljarna blir riktigt kassa!

• Dallandra

Jag ska också börja läsa DaVincikoden snart, min man tjatar ihjäl sig om den boken och nu har filmen kommit också Jag vill ju läsa boken innan jag ser filmen..

Annars, förutom Fogelström, läser jag även "Kan innehålla nötter" av John O´farrell. Kul och underhållande bok om vad föräldrar i England är beredda att göra för att få in sina barn på bra skolor

• Tessy

Jag läser Magdalena Graafs "det ska bli ett sant nöje att döda dig", Michael Connelly "lincoln lawyer", Kathy Reichs "cross bones", Marilynne Robinson "housekeeping", P.J Tracy "live bait" och Peter Robinson "not safe after dark"

• Wolfhound

Tessy: En...Två...Tre...Fyra...Fem....Sex böcker! WoW!!! Jag har mött min överkvinna, har haft som mest fyra på G samtidigt.
    Fyra av författarna har jag läst: P.J Tracy "Morden i Monkewrench", Peter Robinsson "En ovanligt torr sommar", Kathy Reichs "Redan död" och "Död idag" samt en hel del av M.Connelly. Håller med dej om att alla dom författarna är kanonbra. Dom andra har jag inte läst (ännu).

• Tessy

För er som läser på engelska kan jag tipsa om den bok som heter Rush Home Road. Den är skriven av Lori Lansen och den kan jag verkligen rekommendera!

Utdrag från amazon.com ->

As this first novel opens, 70-year-old Addy Shadd is living a peaceful trailer-park existence in the company of down-and-outers like Collette, who leaves her daughter with Addy and then disappears. Five-year-old Sharla is neither lovely nor lovable, and Addy's habit of solitude is hard to break, but as the two outcasts learn to care for each other, they begin healing from the abuse that they have suffered. Memories of Addy's childhood days in Rusholme, a Canadian border town settled by runaway slaves in the 1800s, come rushing back and carry the reader away. Addy recalls intimate details a small brother who died, past lovers, children now gone, and the many people who betrayed her while historical events like the Underground Railroad, the Pullman porter movement, and Prohibition frame her account and reflect some of the hardships suffered by African Americans, even in Canada. Though Addy has led a hard life, her beautiful, gentle spirit, her wise and loving way with Sharla, and an ultimate message of hope redeem the book from melancholy. A beautiful debut.

• Wolfhound

Tessy: Tackar för tipset! Verkar bra! Ska skriva upp och se om den finns nästa gång jag ska beställa böcker.

• nitedrive

Det andra könet av Simone de Beauvoir.
    Lite överanalyserande ibland,men hör till allmänbildningen att ha läst+att den är tänkvärd.

• RadixLecti

Dan Simmons - Illium och Olympos

ILIUM ? the first half of the now-completed ILIUM-OLYMPOS diptych ? went on sale this July in mass-market paperback ($7.99) from HarperTorch.

The St. Louis Post-Dispatch said of ILIUM ? ?Simmons?s tale of a far-future group of humans, sentient robots, and pseudo-gods at war is a rarity: timely, honest-to-God literature with a plot that moves like a runaway train.?

The London Evening Standard ? ?It is utterly dazzling, and I cannot think of a better way to update Zeus & Co.?

Dan Simmons är för övrigt ruskigt bra (om man gillar sci-fi).
    Trilogin Hyperion, The fall of Hyperion och Endymion är minst sagt läsvärd.

(läser förresten bara en bok i taget)

Svar på tråden Nu läser jag.....