• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • tusse74

Jag var precis på gång att starta en sömnplan och starta metoden, men sista två nätterna har Elias sovit från kl 21.45-7/8 på morgonen och bara vaknat 2-3 gånger.
    Det skulle vara sååååå skönt om det ger med sig av sig själv, utan att behöva tänka på olika metoder fram och tillbaka.

Det enda vi har gjort några dagar är att leka med honom i spjälsängen, så att han känner sig trygg där och trivs.

Hoppas att det vänder för er också, jiffy!!! Jag håller tummarna för er

• Widmarkarna

tusse: jag kom också ner till 2-3 amningar per natt, men allt har lixom låst sig, hoppas du har bättre tur än mig.
    Jag tänkte köra tassmetoden nu några dagar, det kommer bli skrik och bråk men man får trösta trösta smeka och mysa.. trygga måste de bli. Jag lekar också några gånger per dag i sängen med henne, och hon verkar stormtrivas, men mammas bröst är det bästa som finns på natten... tyvärr

• tusse74

Vad trist widmarkarna. Hur gammal är lill trollet?

Våran kille har kommit på att han kan somna vid 20-20.30 istället och sover till kl 8.30, förutom 2-3 amningar per natt. Jag ska försöka öka lite på kvälls målet åt honom och se om det ger någon skillnad.

• Widmarkarna

tusse74: Hon är 8 månader på fredag, inatt var en undantagsnatt, ett uppvak kl 3 fick välling, sen sov hon vidare till 7.30 från 19.30 igår kväll, så det var kanon! kan de hållas där så är vi snart i mål.
    Hur går det för er?

• tusse74

Här har vi ramlat ner i träsket igen *pladask*

Elias somnar fortfarande vid 19.45-20.15 och vaknar oftast vid kl 7 på morgonen, men han "vaknar" och gnäller varje timme. Han sover så oroligt och jag får lov att vyssja honom till sömns igen. Jättejobbigt!! Jag har försökt med mjukdjur och nyckelord, men just nu vet jag inte om jag orkar så mycket mer. Tror att jag tar en paus med alla metoder och gör ett nytt försök när jag känner mig redo igen.

Vad roligt att det verkar ordna sig för er widmarkarna. Hoppas att det håller i sig.

• Widmarkarna

tusse: förstår din frustration, när vi började med denna metod så vaknade hon 2-3 ggr/natt, och hon gör det fortfarande, vanor sitter ibland som berget, jag kollar istället in tassmetoden
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    de är faktiskt lite som Pantleys metod, men nyckelord och sådant verkar inte finnas, bebisen ska bara känna ens närvaro. Jag har ännu inte testat den metoden men kommer nog göra det inom snar framtid.
    Linnea vaknade återigen 2 ggr/natt så det var en engångsföreteelse, men vi ska kämpa på med att mätta henne om dagarna så kanske en dag sover hon en hel natt igenom

• tusse74

Idag klagar t o m maken över orolig natt och då vet jag att den har varit jobbig

Kvällarna har blivit mycket bättre. Han somnar ca kl 20 och somnar på 5-10 min.

Det vi har jobbigt med är att Elias sover så oroligt och inte kan somna om själv. Från kl 22 vaknar han var 50-60 min och gnäller och vrider sig och kan inte somna själv förrän man oftast lyfter upp honom. I natt fick jag lov att gå upp och vanka med honom tre gånger dessutom. *suckar och gäspar*

Jag har övervägt att bara lägga honom i hans säng på dagarna, för att se hur länge det tar innan han somnar, men jag är rädd att det återgår till dom jobbiga kvälls rutinerna igen.

Vad gör man?????? Var finns av och på knappen??? Varför ingick inte instuktions bok i "köpet"?

• JIFFY

SUCK Här har vi gått rätt in i väggen igen! Storebrorsan har haft kruppanfall o dubbelsidig öroninflamation o e dunderförkyld o hostar så han vaknar om nätterna. Lillen har blivit superförkyld han med och har fått förkyldningsastma så vi har fått hem en sån där grej så han håller på o inhaleras. Nu äter han mer om natten än om dagen igen, vill ju inte bråka nu när han inte e riktigt bra men fy fan va jag e slut alltså.

• tusse74

usch vad jobbigt jiffy!

vi kämpar oxå med förkylning och nattamning, men det får vara så tills han blir bättre.

hoppas att ni piggar på er snart

• solrosblad
    JIFFY skrev 2008-02-28 16:52:43 följande:
    Hej hej, vet inget om den här metoden, ännu i alla fall, men det verkar som det kanske vore nåt för mig snart. Lillkillen är bara 5 1/2 månad än så länge men det bådar inte gott. Han har börjat somna i någorlunda tid de flesta kvällarna men vaknar ju typ en miljard gånger (lätt överdrift) och somnar inte om ifall han inte får amma utan då skriker han som en tok. Sover mellan oss och sin spjälsäng kan man knappt gå nära innan han blir tokig. Vi har faktiskt börjat att ge välling lite smått för att han skall bli riktigt mätt men inte fan verkar det hjälpa. Han sover dock väldigt bra på dagtid fast alltid i vagnen. Till saken hör att vi har en vild tvåårig kille också så det blir ju ingen vila på dagen heller. Ska man slå till o köpa den där boken tro?
    Har en snart ettåring som är som din lille, har ALLTID varit knölig att natta...ska nu sluta amma, vilket inte är lätt eftersom man är trött själv på kvällen och när hon krånglat ngr timmar ger man efter och hon somnar gott...ett tag, sen amma igen...sover ett tag sen natta om henne 2 ggr till innan hon somnat in ordentligt..ngr timmar Egentid funkar inte, hatar kvällarna!!!!!!
  • smulan32

Hej! Ser att denna tråd är gammal.. så jag undrar bara hur det har gått för er med denna metod? Håller själv på och försöker få ordning på dotterns (8 mån på tisd) sömn. Så är bara nyfiken om det funkat för er? Själv har jag redan noll tålamod kvar.. Redan!:-/

• skogsvitter
    smulan32 skrev 2012-11-04 19:49:50 följande:
    Hej! Ser att denna tråd är gammal.. så jag undrar bara hur det har gått för er med denna metod? Håller själv på och försöker få ordning på dotterns (8 mån på tisd) sömn. Så är bara nyfiken om det funkat för er? Själv har jag redan noll tålamod kvar.. Redan!:-/
    Det är ingen specifik metod, vilket jag förmodar att du vet om du läst boken? Vi har använt oss av flera råd ur boken och tycker att den har mycket bra att komma med! Din bebis är ju mitt i separationsfasen så då skulle jag helt undvika att göra något alls angående sömnen utan bara satsa på att ge så mycket närhet och trygghet som det bara går tills separationsångesten avtar.
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova