• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • LindaJohansson81
    Mittilvet skrev 2009-07-09 23:42:37 följande:
    Dvs ingen enligt dig Lyckosamt för dig verkar det som du lever i en skyddad värld, hade någon i min någorlunda närhet varit som du hade den människan blivit väldigt ensam. Kanske därför du skaffade barn
    Ja, om så var fallet så hade jag nog HELLRE varit ensam, sedan är det inte jag som har problem med mitt privatliv.

Nä, nu drar jag till Damaskus.

Lämnar härmed tråden.
  • Mittilvet
    LindaJohansson81 skrev 2009-07-10 00:07:14 följande:
    Ja, om så var fallet så hade jag nog HELLRE varit ensam, sedan är det inte jag som har problem med mitt privatliv. Nä, nu drar jag till Damaskus. Lämnar härmed tråden.
    Tack
  • Madelene0
    Mittilvet skrev 2009-07-10 00:08:40 följande:
    Tack
    Får alla som inte håller med dig samma bemötande?
    Man måste ju kunna ha olika åsikter. Annars hade ju den här tråden blivit väldigt enformig eller hur?
  • BlommyNess12

Tänk om min pappa (styvpappa) hade resonerat så.. Då hade varken han och jag kunnat åka och göra saker ensamma, och inte jag och min mamma heller.

• Mittilvet
    Madelene0 skrev 2009-07-10 08:59:18 följande:
    Får alla som inte håller med dig samma bemötande? Man måste ju kunna ha olika åsikter. Annars hade ju den här tråden blivit väldigt enformig eller hur?
    Den är, som alla andra styvtrådar, redan enformig.

Det är samma gnäll från biosidan som vanligt, samma gnäll från präktiga bonusmammor som aldrig varit med om en enda prövning, samma svar från folk som inte har en aning om vad de skriver om eftersom de inte har någon som helst erfarenhet, samma "pappan ska prioritera sitt barn" framför allt och samma inskränkta syn på olika helheter.
    Det flesta ser inte att det inte handlar om att han och ungen inte får göra nåt och folk vill som vanligt inte förstå eller komma ur sitt hatiska lilla skal mot de som inte kastar rosor åt andras ungar.

Trådar som har med styvungar att göra får alltid samma tvist, det är samma folk som skriver samma gamla dumma påståenden, samma gamla ogenomtänkta påhopp och "lösningar"

Så tråden är redan enformig, inget nytt under solen direkt.

*gäspar*
  • lingonben
    Mittilvet skrev 2009-07-10 11:26:09 följande:
    Den är, som alla andra styvtrådar, redan enformig. Det är samma gnäll från biosidan som vanligt, samma gnäll från präktiga bonusmammor som aldrig varit med om en enda prövning, samma svar från folk som inte har en aning om vad de skriver om eftersom de inte har någon som helst erfarenhet, samma "pappan ska prioritera sitt barn" framför allt och samma inskränkta syn på olika helheter. Det flesta ser inte att det inte handlar om att han och ungen inte får göra nåt och folk vill som vanligt inte förstå eller komma ur sitt hatiska lilla skal mot de som inte kastar rosor åt andras ungar. Trådar som har med styvungar att göra får alltid samma tvist, det är samma folk som skriver samma gamla dumma påståenden, samma gamla ogenomtänkta påhopp och "lösningar" Så tråden är redan enformig, inget nytt under solen direkt. *gäspar*
    så sant .. t.o.m. rubriken känns igen och man vet genast att en bonusmamma är i farten, igen

Ett litet försvar för pappan dock, väldigt ofta blir han svartmålad de 12 dagar han inte har barnet och sånt ska man då försöka kompensera för när man väl får ynnesten att träffa sitt barn.
    Ingen lätt sits ibland, hur man än vänder sej ...
  • Pappa med 3
    Den är, som alla andra styvtrådar, redan enformig.Det är samma gnäll från biosidan som vanligt, samma gnäll från präktiga bonusmammor som aldrig varit med om en enda prövning, samma svar från folk som inte har en aning om vad de skriver om eftersom de inte har någon som helst erfarenhet, samma "pappan ska prioritera sitt barn" framför allt och samma inskränkta syn på olika helheter.Det flesta ser inte att det inte handlar om att han och ungen inte får göra nåt och folk vill som vanligt inte förstå eller komma ur sitt hatiska lilla skal mot de som inte kastar rosor åt andras ungar.Trådar som har med styvungar att göra får alltid samma tvist, det är samma folk som skriver samma gamla dumma påståenden, samma gamla ogenomtänkta påhopp och "lösningar"Så tråden är redan enformig, inget nytt under solen direkt.*gäspar*
    Varför starta liknande trådar om och om igen då...
  • Madelene0
    Den är, som alla andra styvtrådar, redan enformig.Det är samma gnäll från biosidan som vanligt, samma gnäll från präktiga bonusmammor som aldrig varit med om en enda prövning, samma svar från folk som inte har en aning om vad de skriver om eftersom de inte har någon som helst erfarenhet, samma "pappan ska prioritera sitt barn" framför allt och samma inskränkta syn på olika helheter.Det flesta ser inte att det inte handlar om att han och ungen inte får göra nåt och folk vill som vanligt inte förstå eller komma ur sitt hatiska lilla skal mot de som inte kastar rosor åt andras ungar.Trådar som har med styvungar att göra får alltid samma tvist, det är samma folk som skriver samma gamla dumma påståenden, samma gamla ogenomtänkta påhopp och "lösningar"Så tråden är redan enformig, inget nytt under solen direkt.*gäspar*
    Så orsaken till att du startade denna tråd är? :)
  • Plutteli

Hur har du lagt fram dina åsikter för din man? Via vargspråk eller giraffspråk eller båda delar? Kan det ha blivit så att han nästan börjar se det som en prestige sak att INTE lyssna på dina åsikter ang. uppfostran av barnet?
    Jag har inte läst trådarna du startat om ditt bonusbarn, men har h*n någon diagnos?

Det enda negativa jag har att säga om det du har skrivit är väll att så länge ni delar upp det i "min" familj och "hans" familj, där bonusbarnet inte hör till din familj så kan du heller inte begära att få vara delaktig, ska du vara delaktig så ska ni också vara en familj i alla lägen, vare sig bonus är med eller ej. Men i övrig fattar jag att det måste vara en jävlig sits!

• nika
    Mittilvet skrev 2009-07-09 17:14:36 följande:
    Strider inte alltid mot deras egna regler, många gånger handlar det bara om att de inte tycker som den som skrivit.Tro mig, jag vet och sanningen brukar tas bort så detta inlägg kommer inte finnas kvar länge eftersom de troligen kommer ta det som att jag "talar nedvärderarnde" eller liknande.Eller just det, man får nog inte ens "diskutera" dem, inte ens nämna, som om de är en hemlig, skyddad liten åsiktscencurerande armé.När allt jag gör är att tala sanning.Man brukar få en varning också, ibland mer, beror på hur personligt och vilken värdering de själva har i frågan.
    Här har du faktiskt fel. När andan faller på anmäler jag friskt inlägg som strider mot FLs regler och nästan alla blir granskade, alltså inte nekade. Ser hur samma människor torskar gång på gång för att de inte kan hålla sig till sakfrågan utan det är vanligt att man istället sätter personen bakom utalandet i fokus. Sedan finns det förstås en massa andra olovliga kategorier. Ditt inlägg som jag citerar är anmälningsbart under kategorierna ifrågasättande av bortplockade inlägg, kritik av FL eller OT. Mitt svar eventuellt diskussion av bortplockade inlägg eller OT. Ibland kan styggare inlägg än de som plockats bort bli kvar för någon måste anmäla och vi medlemmar väljer själva vilka vi vill anmäla.

Man får ha vilken åsikt man vill bara man framför den på ett sätt som inte kränker andra människor. Det är en fin balansgång. Du får säga "jag tycker ditt resonemang är idiotiskt", men inte "du är en idiot." Jag tror du skulle få ut mycket mer av dina trådar om du satsade på att skriva vad du känner formulerat på ett icke-anmälningsbart sätt. Responserna skulle oftare vara mindre aggressiva och du skulle få mer stöd och hjälp. Vi är dock på styv/bonusföräldersidan och det råder ofta ett icke-tillåtande klimat som några ändå försöker hålla lite mer öppet, men man får ändå gå in här med skyddsutrustningen på sig om man har problem med de små liven och deras föräldrar;)

Det känns som att du och din sambo behöver sätta er ner och ta ett allvarligt snack - där ni båda får komma till tals om hur ni vill lägga upp ert familjeliv. Just nu verkar ni båda rätt trötta på att det haltar utan att ni har någon gemensam plan för hur det ska gå i en riktning ni båda vill. Ni har sas principdiskussionen varje gång principen exemplifieras i en praktisk situation. Det är som att uppfinna hjulet varje gång man ska ut och åka bil!

Skickar det här till din inbox ifall det plockas bort.
  • LyckligtSlut

Förstår att du känner dig åsidosatt i o m att din make inte ringt och sagt innan att de skulle bada, kollat vad du hade för planer osv, men är inte det bara en sak som lätt kan ändras på?

Men du skriver saker som att de "leker familj". Det ÄR ju hans barn. Vill du inte att de ska vara familj? Vill du inte vara en del av den familjen?

Jag har också en man som har barn med en annan. Det ÄR lite ena foten i gamla familjen och ena i den nya. Någon gång sa jag till honom att det känns som att exet fortfarande är hans fru, så har de ett barn och jag är älskarinnan/flickvännen. Men oftast känns det bra.

Jag har läst några av dina andra trådar. Du verkar ha jättejobbigt med det här. Du måste verkligen få din man att lyssna på dig. Kanske med någon slags medlare? Jag vet inte riktigt hur, men ni verkar ha problem med detta med era barn/hans barn ofta och du måste ta till något drastiskt så han börjar lyssna tror jag!

Svar på tråden Korkad sambo