• Shira
    Äldre 26 Mar 20:00
    36945 visningar
    177 svar
    177
    36945

    Utmaning till er som "lagar all mat från grunden" och bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter

    Jag har på senaste tiden upptäckt att det finns väldigt många trådar om mat just nu. Och många som både föraktar och förkastar allt vad halv- och helfabrikat heter. Som med stor frenesi förespråkar att laga all mat från grunden och hur enkelt och snabbt det går. Som lägger massor av tid på att tala om hur äckligt, hälsovådligt och näringsfattigt korv, mamma scan, fiskpinnar, makaroner och risifrutti (!) är.

    Här kommer en utmaning till er! Lägg lite av er energi på att skriva ner ett komplett recept på en typisk snabblagad, god och och nyttig "från grunden-maträtt" som ni lagar till era förskolebarn en vanlig vardagskväll efter jobbet. Så kan vi stackars halvfabrikatsmammor med allt svartare samveten få lite konkret vägledning.

    OBS! Detta är inte menat som kritik mot er som faktiskt är duktiga matmammor, utan en önskan om kreativ och handfast hjälp, som jag har mer nytta av än "halvfabrikatet är grunden till allt ont, shame on you som serverar ditt barn korv"

    Hoppas på bra respons!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-26 22:13
    Vill förtydliga att halvfabrikat av typen mjöl inte är det som avses här. Jag förstår att de som säger sig hata halvfabrikat knappast mjölkar eller slaktar sin egen ko heller. Vet faktiskt inte var gränsen skall anses gå...antar att de flesta med halvfabrikat menar typ korv och pulversåser och sånt...eller?
  • Svar på tråden Utmaning till er som "lagar all mat från grunden" och bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter
  • Michis­en
    Äldre 29 Mar 09:50
    Cloud Berry skrev 2010-03-29 09:43:58 följande:
    Visst är grädde och cf halvfabrikat, allt som inte är 100% råvara är ju halvfabrikat och det förstår nog alla...
    Nyss var vi ju dumma i huvudet som inte förstod skillnaden på att "laga mat från grunden" och att klippa upp en findus pyttipanna. När vi visade att vi verkligen kunde definitionen på att laga mat från grunden så var vi ju löjliga då med.

    Du har bidragit med jättebra snabblagade recept, tycker jag.
    Sen är det ju jättebra att vi nu till slut tydligen alla har förstått att allt som inte är 100% råvara är halvfabrikat, för då behöver vi ju inte diskutera det med.
  • 3barns­mor
    Äldre 29 Mar 10:18

    JAg gillar dig, Michisen

  • Äldre 29 Mar 12:19

    Michisen - nu ska jag vara en riktigt liten hemorrojd på dig och tala om att apetinas ost minsann inte är riktig feta, sådeså! Där fick du!

    I övrigt så är du lika härlig som alltid


  • Muskot
    Äldre 29 Mar 17:53
    Shira skrev 2010-03-28 10:39:47 följande:
    Eftersom det ÄR jag som är ts, så ja! Jag är väldigt positivt överraskad av all respons och alla bra recepttips. Skall göra en veckomatsedel till nästa vecka i kväll tror jag!
    Haha, sorry, det gick visst lite fort där
  • Michis­en
    Äldre 29 Mar 18:38
    SigridA skrev 2010-03-29 12:19:35 följande:
    Michisen - nu ska jag vara en riktigt liten hemorrojd på dig och tala om att apetinas ost minsann inte är riktig feta, sådeså! Där fick du! I övrigt så är du lika härlig som alltid
    Nä, men ska man bara mixa den till en sås så funkar den.
  • Äldre 29 Mar 19:04

    Jag säger: Lättlagat på 20 minuter av Maud Onnermark. Den boken gör det snabbt, lätt och gott att göra egen mat från grunden och de allra flesta recept är barnvänliga (eller kan iaf justeras till att bli barnvänliga).

  • Äldre 31 Mar 09:51

    Nu har jag inte läst hela tråden men jag brinner verkligen för matlagning från grunden. Både till vuxna och våra 3 (snart 4) barn. Vi har iof egen mjölk och eget kött men det hör ju inte hit.


    Jag ger ett snabbt tips istället!
    Köp en bit kött. Tex högrev (gärna med ben) blir väldigt mört och lätt tuggat för barn.
    Så en dag då du har gott om tid så bryner du hela köttbiten, morötter, lök, palsternacka el rotpersilja eller de grönsaker/frukt du har. Bryn i smörtillsammans med lite hela vit och svartpepparkorn.
    Häll sedan på vatten så det täcker allt och låt det koka (sköter sig självt) i några timmar. Det går i princip inte att koka det förlänge.
    När det kokat klart, då faller köttet i sär av sig självt plockar du av köttet i lagom små bitar beroende på ålder på barnet.
    Sila skyn som är kvar i grytan. Frys in lagom portioner av köttet och skyn.
    Så när du sedan lagar "snabbmat" tillbarnet så kan du skala en potatis, skör den i små tärningar så kokar den på 5 minuter. Tillsätt en grönsak i samma kastrull som potatisen, tex ärtor, broccoli, skalade små morotsbitar eller vad du vill. 
    Köttet med skyn kan du du värma med lite grädde eller cremefresh eller bara ha i lite smör och mosa med potatisen. Smaksätt gärna såsen med dill och citron och du har haft i grädde el cremefresh.  (så har du dillkött). Nu blev det här en lång beskrivning med du förstår nog idén.  Köttet kan du även göra på samma sätt för hela familjen! Koka då bara mera kött åt gången!
  • 1969
    Äldre 31 Mar 12:54
    Shira skrev 2010-03-26 20:00:19 följande:
    Så kan vi stackars halvfabrikatsmammor med allt svartare samveten få lite konkret vägledning.  
    Samvetet kan bli solklart även med halvfabrikat
    Det är ju bara att undvika det som men inte vill att de innehåller.
    För vår del går t.ex. nitrit och glutamat bort i största mån (ingen fara med lite så klart). D.v.s. eko-köttbullar YES, skinka NO.
    I övrigt är våra barnrecept här hemma väldigt enkla, koka nåt och tillsätt en klick smör.
    Eller förslagsvis, skär rotfrukter o potatis i stavar, ringla över olja och salt och kör i ugnen, GOTT! Det behöver inte vara kött eller fisk till varje måltid.
  • Agamem­non
    Äldre 31 Mar 20:56
    Michisen skrev 2010-03-29 08:12:03 följande:
    Hm, det gick ju jättebra att citera dig - not - men: tack för receptet på ägglådan! Jag tror att den blir helt perfekt på vårt påskbord!
    Överhuvudtaget tycker jag att denna tråd var ett superbra initiativ, har fått en hel del inspiration!
    (Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om hel- och halvfabrikat men jag följer tråden uppmärksamt, på jakt efter nya, braiga, enkla vardagsrecept.)
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Shira
    Äldre 1 Apr 10:03

    Puffar lite för fler bra recept. Halvfabrikatsfrågan är förhoppningsvis utredd nu...?

  • Äldre 1 Apr 19:14

     


    Pizzafisk


     


    400 g vit fisk


     


    150 g krossade tomater


    75 g purjolök


    1 tsk oregano


    0,70 tsk salt


     


    Fisk i form. Sås på.


     


    1 dl creme fraich


    0,3 dl chilisås


    1 msk maizena


    0,3 tsk salt


    1 krm peppar


     


    Häll på. Riven ost.


     


    200* ca 20 minuter?


     

  • Äldre 1 Apr 19:15

     


    Pastasås


     


    1 burk tonfisk


    2 dl grädde


    1 dl mjölk


    3-4 msk tomatpuré


    0,5 tsk salt


    1 krm peppar


    1 tsk basilika


    2 dl riven ost


     


    Kokas upp.

  • Äldre 1 Apr 19:16

     


    Broccolisoppa


     


    1 purjolök fräses i kastrull i smör


     


    1 liter buljong. Blanda i lök, 2 dl makaroner och 3oo-400 g broccoli.


    Koka.


     


    Rör ner 1 dl grädde + riven ost.


     

  • Äldre 1 Apr 19:18

     


    Sambal-kotletter


     


     


    4-6 fläskkotletter


     


    3 dl grädde


    2 burkar creme fraich


    1 tsk sambal oelek


    1 dl soja


     


    Lägg kotletterna i form. Blanda övrigt, häll på.


    200* i en timme.


    Ok - inte jättesnabbt, men det klarar sig själv i ugnen i alla fall. Minimal arbetsinsats.

  • Äldre 20 Apr 13:26

    Hej!


     


    Har ni testat laga mat med Thermomix?


    Jag har tre barn och alla tre har olika matallergier, så jag måste laga all mat från grunden. Min äldsta son är 13 så detta är inget nytt för mig.


    Men min TM5 har varit som en nyckel till frihet!


    Vill bara passa på att tipsa om hur najs det är med egen sous chef i köket :D

    www.thermomix.se kolla själva

Svar på tråden Utmaning till er som "lagar all mat från grunden" och bojkottar allt vad halv/helfabrikat heter