nycsthlm skrev 2011-09-03 15:41:34 följande:
Ja denna tråd verkar ha lagt sig ner och dött
Bra tips! Visst är det så att man inte får lägga tentor på helger tex? Har för mig att jag hört något om det.
Hur går det för alla? Själv så står det still m pluggandets. Jag har ju masteruppsatsen kvar. Eller ca halva uppsatsen kvar. Får se när den lyckas bli klar. Jag jobbar heltid nu och jag var ju först hoppfull och trode att jag skulle lyckas plita klart den över helgerna. Har nu insett att det kommer bli svårt att få energin (och motivationen) att räcka till för det!
Jag ser det.
Alla skolor har olika regler kring sådant.
På UU så klassas tentor som obligatoriska (givetvis) och all obligatoriska moment måste ligga mellan 8 och 17, under en vardag, för att föräldrar med barnomsorg skall kunna närvara!
Om någonting speciellt inträffar skall även en förälder visas speciell hänsyn till obligatoriska moment. Vilket innebär att man har rätt att göra en omtenta (eller göra tentan en annan dag än sina "kursare"), restuppgifter eller dylikt. Beroende på vad institutionen bestämmer.
För att nämna några exempel.
Dessa regler räddade min termin!
Hade en gammal resttenta från en A-kurs som jag var tvungen att klara för att kunna läsa C-kursen nu i höst. Men tentan hade blivit placerad precis när dotterns förskola hade planeringsdagar. Jag fick dock möjligheten att göra tentan nästföljande dag istället, på en lärares arbetsrum. Och i och med det så klarade jag tentan och kunde påbörja mitt exjobb förra veckan!
Därför är det viktigt att ha koll på sina rättigheter!
Om jag minns rätt så skall i alla fall SU ha samma föräldrapolicy.