• nycsthlm

Studerande singelföräldrar

Hejsan, jag tänkte kolla om det finns fler singelföräldrar som balanserar studier och föräldrarlivet? Skulle vara kul att kunna chitchatta lite om allt ifrån CSN och studentekonomin till det knep-och-knåpiga med sjuka barn precis innan viktigt inlämningsdatum (min son är fenomenal på att pricka in de datumena ). Ja vi kan ju även dela med oss av det lite mera roliga som när man lyckas naila ett prov och få bra betyg efter 2 nätter av idogt studerande .

Själv är jag en singelmamma på heltid med 3 årig son som bor i Stockholmsområdet och pluggar heltid på ett masterprogram.

Några fler? Vad pluggar ni? Hur långt har ni kvar?

• Svar på tråden Studerande singelföräldrar
  • Ogräset

Trots att tråden varit död ett tag. Så måste jag passa på att tipsa;

Flickor! (Då jag enbart sett mammor i tråden hittills )
    Glöm inte att kolla upp vad skolan ni går på har för regler för föräldrar. Många universitet/högskolor idag har en föräldrapolicy där det framgår vilka "krav" man kan sätta på sina föreläsare/sin utbildning.
    Det kan hjälpa avsevärt. Då många institutioner inte håller på dessa regler, fast de egentligen måste..

• nycsthlm
    Ogräset skrev 2011-08-22 20:39:55 följande:
    Trots att tråden varit död ett tag. Så måste jag passa på att tipsa;

Flickor! (Då jag enbart sett mammor i tråden hittills )
    Glöm inte att kolla upp vad skolan ni går på har för regler för föräldrar. Många universitet/högskolor idag har en föräldrapolicy där det framgår vilka "krav" man kan sätta på sina föreläsare/sin utbildning.
    Det kan hjälpa avsevärt. Då många institutioner inte håller på dessa regler, fast de egentligen måste..
    Ja denna tråd verkar ha lagt sig ner och dött

Bra tips! Visst är det så att man inte får lägga tentor på helger tex? Har för mig att jag hört något om det.

Hur går det för alla? Själv så står det still m pluggandets. Jag har ju masteruppsatsen kvar. Eller ca halva uppsatsen kvar. Får se när den lyckas bli klar. Jag jobbar heltid nu och jag var ju först hoppfull och trode att jag skulle lyckas plita klart den över helgerna. Har nu insett att det kommer bli svårt att få energin (och motivationen) att räcka till för det!
  • Lindyn

Studera tipsen va ju jättebra.

Studierna blev lite väl lidande förra året då jag kände att jag var "tvungen" att jobba så mycket som möjligt  och vara "duktig". Det funkade inte och jag gick halvt om halvt i den berömda väggen.

Vissa dagar va jag i skolan hela dagen och gick direkt till jobbet. Inte hemma på hela dagen. Jag va helt sänderstressad. Jag jobbade mer eller mindre varje helg, kvällar och ibland dubbelpass.

Den här terminen ska jag satsa mer på studierna och jobba mindre även om det är svårt att tacka nej.

Hur gör ni för att slippa känna den så kallade duktighets pressen. Eller känner ni inte av den alls.

Som om studierna inte räcker på något sätt. . .

• Ogräset
    nycsthlm skrev 2011-09-03 15:41:34 följande:
    Ja denna tråd verkar ha lagt sig ner och dött

Bra tips! Visst är det så att man inte får lägga tentor på helger tex? Har för mig att jag hört något om det.

Hur går det för alla? Själv så står det still m pluggandets. Jag har ju masteruppsatsen kvar. Eller ca halva uppsatsen kvar. Får se när den lyckas bli klar. Jag jobbar heltid nu och jag var ju först hoppfull och trode att jag skulle lyckas plita klart den över helgerna. Har nu insett att det kommer bli svårt att få energin (och motivationen) att räcka till för det!
    Jag ser det.

Alla skolor har olika regler kring sådant.
    På UU så klassas tentor som obligatoriska (givetvis) och all obligatoriska moment måste ligga mellan 8 och 17, under en vardag, för att föräldrar med barnomsorg skall kunna närvara!
    Om någonting speciellt inträffar skall även en förälder visas speciell hänsyn till obligatoriska moment. Vilket innebär att man har rätt att göra en omtenta (eller göra tentan en annan dag än sina "kursare"), restuppgifter eller dylikt. Beroende på vad institutionen bestämmer.
    För att nämna några exempel.

Dessa regler räddade min termin!
    Hade en gammal resttenta från en A-kurs som jag var tvungen att klara för att kunna läsa C-kursen nu i höst. Men tentan hade blivit placerad precis när dotterns förskola hade planeringsdagar. Jag fick dock möjligheten att göra tentan nästföljande dag istället, på en lärares arbetsrum. Och i och med det så klarade jag tentan och kunde påbörja mitt exjobb förra veckan!

Därför är det viktigt att ha koll på sina rättigheter!
    Om jag minns rätt så skall i alla fall SU ha samma föräldrapolicy.
  • Ogräset

Alla utbildningar som universitetet har skall hålla på föräldrapolicyn!
    Men, som sagt, så gör inte alla det..

• mamararing

vet någon om dagis är billigare om man är ung/studerande.. eller det kanske heter arbetslös..
    jag försökte kolla upp det men det stod inte. det stod bara vad man skulle betala om man har en månadsinkomst på typ 40 000/hushåll. vilket jag är långt ifrån:P

• takida

Jag betalar ingen skolavgift alls som student, jobbar en del extra men kommer inte upp i de summorna att jag måste betala. En räkning mindre:)

• mammaveronika87

Hej, Malmö kommun ska ev införa gratis dagis för hushåll med inkomst upp till 10 000 kr / månad. Om förslaget går igenom kommer förmodligen hushåll med inkomst mellan 10 000 och 35 000 få lägre dagiskostnad i framtiden. Kolla hur det fungerar i er kommun. Någon som har en bra lista som kan underlätta ekonomin som student/förälder. Innehållande ekonomiska stöd utöver föräldrapenningen, som t.ex. bostadsbidrag. Veronika

• Lindyn

Här i kommunen har dom att from det att barnet är tre år går de 15 timmar i veckan gratis. . . inte riktigt det som efterlyses kanske.

Jag tycker att det är skit att man ska stå själv med alla utgifter. Det är konstigt. Man ska klara allt på en inkomst. Och vilken inkomst sen.

Visserligen finns det ju de som påstår att situationen är självvald, att man citat "får skylla sig själv" som är själv med barn.

Underhållsstödet är ett skämt! 1237 kr är ingenting! Dags kanske att regeringen börjar se över och ge bidrag i relation till de konstnader som faktiskt är. Menar man på fullaste allvar att man i en par relation enbart lägger en tusenlapp var på sitt barn i månaden. . .

• Ogräset

Huh? Här (i Uppsala) är det gratis för studenter med barnomsorg.
    Och vad jag har hört så är det likadant i Stockholm också.

Om det rör sig om arbetslöshet så är det någonting helt annat.
    Utan då är det 20 timmar man får ha sitt barn på förskolan, gratis, utan någon möjlighet till utökad tid. Och då bestämmer förskolan hur tiderna skall läggas.

• takida

Blää, denna månaden suger ekonomin.... Inkomsten täcker precis utgifterna, tur jag har sparade pengar men är ju inte direkt mat jag vill att de ska gå till...

• kristinah

Halloj, jag undrar om någon vet hur det är med csn. Kan man inte ta 25% och på så sätt sprida de få veckor man ha kvar över en längre tid?
    Jag har hört nu att det skulle vara 50% som är det minsta man får ta...stämmer det verkligen?

• nycsthlm
    kristinah skrev 2011-09-24 00:03:58 följande:
    Halloj, jag undrar om någon vet hur det är med csn. Kan man inte ta 25% och på så sätt sprida de få veckor man ha kvar över en längre tid?
    Jag har hört nu att det skulle vara 50% som är det minsta man får ta...stämmer det verkligen?
    Jag har för mig att 50% är det lägsta. man måste i alla fall hålla sig till "kvartar". Dvs 50% eller 75%. Jag försökte ta ut 60% CSN och det gick ej.

Barnomsorg som studerande är gratis. Kom ihåg att det bara är 75% av studiebidragsdelen som räknas som inkomst! Dvs 2000-ngt i månaden.

Tjejer, jag ska luska reda på de stipendiefonder osm jag fick beviljat medel ur när jag pluggade. Nu när jag inte behöver oroa mig för att slåss om stipeniderna Flört. Jag blev beviljad ca 30,000 under förra läsåret. Ur ca 5 olika fonder. Som studerande singelförälder är man verkligen en av de få grupper som verkligen kan söka stipendier. Man ligger ofta så lågt som runt soc. normen, och de flesta fonder beviljar ej sökande som går på soc.

Jag kollar in i tråden då och då framöver. Tekniskt sett är jag ju fortfarande studerande med min eftersläpande masteruppsats. Jag har jobbat heltid och det är sannerligen svårt att få ork/tid till övers för att plita på den! Nästa vecka kommer jag gå ner lite i tid. Hoppas jag då får lite mer energi att ta tag i det!
  • takida
    nycsthlm skrev 2011-09-29 21:43:54 följande:
    Jag har för mig att 50% är det lägsta. man måste i alla fall hålla sig till "kvartar". Dvs 50% eller 75%. Jag försökte ta ut 60% CSN och det gick ej.

Barnomsorg som studerande är gratis. Kom ihåg att det bara är 75% av studiebidragsdelen som räknas som inkomst! Dvs 2000-ngt i månaden.

Tjejer, jag ska luska reda på de stipendiefonder osm jag fick beviljat medel ur när jag pluggade. Nu när jag inte behöver oroa mig för att slåss om stipeniderna Flört. Jag blev beviljad ca 30,000 under förra läsåret. Ur ca 5 olika fonder. Som studerande singelförälder är man verkligen en av de få grupper som verkligen kan söka stipendier. Man ligger ofta så lågt som runt soc. normen, och de flesta fonder beviljar ej sökande som går på soc.

Jag kollar in i tråden då och då framöver. Tekniskt sett är jag ju fortfarande studerande med min eftersläpande masteruppsats. Jag har jobbat heltid och det är sannerligen svårt att få ork/tid till övers för att plita på den! Nästa vecka kommer jag gå ner lite i tid. Hoppas jag då får lite mer energi att ta tag i det!
    Tips om stipendier tas tacksamt emot:) Lycka till med uppsatsen!
  • Haven09

Kan inte fatta att jag har studerat i två år! Shit va tiden går fort:) 
    Hur går det för ni er andra som hängt här ett tag;)  

• nycsthlm
    Haven09 skrev 2012-04-11 22:16:54 följande:
    Kan inte fatta att jag har studerat i två år! Shit va tiden går fort:) 
    Hur går det för ni er andra som hängt här ett tag;)  
    Ja jisses vad tiden går. Jag jobbar numera heltid. Är nästintill klar med studierna. Lite kvar på masteruppsatsen. Vet inte när jag kan bli helt klar. Jag hade ju maxat ut mitt CSN så jag var tvungen att hitta jobb illa kvickt. Trivs på jobbet gör jag i alla fall :).
  • mmo

Jag skrev vöf länge sen i tråden ,tog min examen för ett år sedan och arbetar nu heltid som sjuksköterska i hemsjukvården, tiden går fort:)

Svar på tråden Studerande singelföräldrar