• Anonym (Flatan)

Fråga flatan

Har ni alltid undrat över hur det är att ha sex med en tjej/kvinna? Hur det är att vara i ett förhållande med en tjej/kvinna? Eller bara funderat över hur är det att vara flata i Sverige idag. Och så vidare.

Jag är flata, tänkte att har ni frågor så go for it!!

Så svarar jag så gott jag kan.

• Svar på tråden Fråga flatan
  • Anonym (också flata)
    aaaaaaaaaa skrev 2011-09-16 15:00:08 följande:
    Visst kan man det. Att några sedan är allergiska eller helt enkelt inte gillar katter och därmed avstår kan man ju ta för givet. Det finns ingen regel utan undantag.
    Så din fråga är egentligen "är det *vanligare* att flator har katt, jämfört med heterosexuella kvinnor". Det tror jag inte har undersökts, faktiskt. Bland mina vänner är det inte så.
  • Anonym (:-))
    Anonym (också flata) skrev 2011-09-16 15:31:04 följande:
    Så din fråga är egentligen "är det *vanligare* att flator har katt, jämfört med heterosexuella kvinnor". Det tror jag inte har undersökts, faktiskt. Bland mina vänner är det inte så.
    Kanske blir så om man inte skaffar barn tex att man istället har ett djur .
  • Anonym (också flata)
    Anonym ( ) skrev 2011-09-16 15:35:16 följande:
    Kanske blir så om man inte skaffar barn tex att man istället har ett djur .
    Bland mina vänner är det långt, långt vanligare att flatorna har barn än katt.
  • Anonym (också flata)
    tackförfisken skrev 2011-09-14 20:10:02 följande:
    Jag och min sambo får " aktivt jobba" för att leva relativt jämställt. Vi försöker att inte hamna i fack där vi inte trivs. Tex så vänder sig personal på dagis och skola gärna till mig ( kvinna) när det kommer till barnen. Lr försäljare som vänder sig till min sambo när det ska handlas teknik. Jag får även jobba på att inte bli familjens " kapten" , typisk kvinnofälla;) Det jag undrar är ... Är det lättare att leva i ett förhållande med en annan kvinna? Delar man jämnt ??
    På sätt och vis är det lättare, just för att man inte automatiskt tar på sig "mansrollen" och "kvinnorollen" och måste kämpa för att balansera ut det. Men de allra flesta par faller in i roller. Du tvättar och jag diskar. Du byter däck på bilen och jag hjälper till. Och så vidare. På sätt och vis är det ju effektivast så, om var och en gör det den är bäst på, men det är trist att fastna i statiska roller.

Om jag jämför med mina kompisar i heteropar så delar vi generellt sätt mer lika, och har inte fullt lika fasta roller. Vi förväntas inte göra saker på grund av vårt kön. Men det betyder ju inte att vi inte tjafsar om hushållsarbete eller att allt automatiskt delas lika.
  • Anonym (Depends)
    Anonym (också flata) skrev 2011-09-16 15:39:58 följande:
    På sätt och vis är det lättare, just för att man inte automatiskt tar på sig "mansrollen" och "kvinnorollen" och måste kämpa för att balansera ut det. Men de allra flesta par faller in i roller. Du tvättar och jag diskar. Du byter däck på bilen och jag hjälper till. Och så vidare. På sätt och vis är det ju effektivast så, om var och en gör det den är bäst på, men det är trist att fastna i statiska roller.

Om jag jämför med mina kompisar i heteropar så delar vi generellt sätt mer lika, och har inte fullt lika fasta roller. Vi förväntas inte göra saker på grund av vårt kön. Men det betyder ju inte att vi inte tjafsar om hushållsarbete eller att allt automatiskt delas lika.
    Fast det är kanske inte så att en byter däck för att han råkar vara man och en diskar för att hon råkar vara kvinna...

Att ha olika arbetsuppgifter underlättar ju i vardagen. Även om man är hetero. Men att man förväntas dela upp det beroende på kön är ju egentligen rätt konstigt.
  • Anonym (också flata)
    Anonym (Depends) skrev 2011-09-16 15:43:30 följande:
    Fast det är kanske inte så att en byter däck för att han råkar vara man och en diskar för att hon råkar vara kvinna...
    Nej, det sa jag inte heller. Jag sa att de flesta par faller in i roller, och gav exempel. Jag tänkte faktiskt mest på min egen familj med just de två exemplen.
  • Anonym (Depends)
    Anonym (också flata) skrev 2011-09-16 15:47:58 följande:
    Nej, det sa jag inte heller. Jag sa att de flesta par faller in i roller, och gav exempel. Jag tänkte faktiskt mest på min egen familj med just de två exemplen.
    Jag menade inte att säga emot dig heller. Utan mer diskutera fenomenet... =)
  • tackförfisken

( nu kan jag inte citera , mobilen) Ja, då är det nog lite lättare kanske;) var och en tar på sig den syssla man tycker är ok att sköta. Inte det som förväntas av en... Jag kan tex tycka att det är helt ok att se till att barnen har alla kläder och dylikt med sig till skolan. Men när personalen Bara vänder sig till mig blir jag galen( dom har en till förälder ) och vill inte alls;) Sedan förstår jag att man givetvis tjafsar , vem vill tex vara den som alltid städar toan;)

• Anonym (också flata)
    Anonym (Depends) skrev 2011-09-16 16:21:58 följande:
    Jag menade inte att säga emot dig heller. Utan mer diskutera fenomenet... =)
    Ah, sorry.

Givetvis finns det många heteropar som definierar sina roller också, men de får ofta jobba hårt för att stå emot, och får ta en hel del gliringar. "Riktiga karlar" byter ju däck, snickrar altaner, renoverar badrum och så vidare. "Riktiga kvinnor" gör det inte.
    tackförfisken skrev 2011-09-16 16:42:53 följande:
     vem vill tex vara den som alltid städar toan;)
    Min fru? Eller vill och vill, det är ofta byteshandel och hårda förhandlingar inblandade.
  • tackförfisken

Ang katt.... Kan det inte vara så att lever man i ett homoförhållande är det lite mera omständligt att skaffa barn ( lr hur man nu uttrycker det ;)) Så i väntan på eventuella barn skaffar man en katt . Funderar eftersom jag och sambon skaffade Fyra katter i väntan på första barnet :D Det tog tre år innan vi fick till henne;)

• Anonym (Depends)
    Anonym (också flata) skrev 2011-09-16 16:46:52 följande:
    Ah, sorry.

Givetvis finns det många heteropar som definierar sina roller också, men de får ofta jobba hårt för att stå emot, och får ta en hel del gliringar. "Riktiga karlar" byter ju däck, snickrar altaner, renoverar badrum och så vidare. "Riktiga kvinnor" gör det inte.
    tackförfisken skrev 2011-09-16 16:42:53 följande:
     vem vill tex vara den som alltid städar toan;)
    Min fru? Eller vill och vill, det är ofta byteshandel och hårda förhandlingar inblandade.
    Det är lugnt. Jag ser att det kan se ut som att jag diskuterar mot =)

Jo men precis. Man får kommentarer om man gör saker som "är det andra könets jobb"

Men är man singel så är det ingen som kommenterar att man gör det. Om man inte gör "extrema" saker kanske... =)

I homopar kan jag tänka mig att man ibland får kommentarer som "Jaså det är du som är mannen i förhållandet"
  • Anonym (In love)

Jag måste få ge mig in i könsrollsdiskussionen...
    Jag inbillar mej att det skulle vara lättare att leva med en kvinna bla därför att man fungerar mer lika. (jag anser att det är skillnader på kvinnor o män)
    Alltså i de förhållanden där jag har  levt med en man så har den största skillnaden varit att mannen inte har någon koll. Han "ser" inte  vad som behöver göras, om ni förstår.

• Anonym (Depends)
    Anonym (In love) skrev 2011-09-16 19:15:17 följande:
    Jag måste få ge mig in i könsrollsdiskussionen...
    Jag inbillar mej att det skulle vara lättare att leva med en kvinna bla därför att man fungerar mer lika. (jag anser att det är skillnader på kvinnor o män)
    Alltså i de förhållanden där jag har  levt med en man så har den största skillnaden varit att mannen inte har någon koll. Han "ser" inte  vad som behöver göras, om ni förstår.
    Jag tror att det delvis är så från grunden. Men jag tror också att det är delvis pga uppväxt. Pojkar förväntas inte ha koll och se saker på samma sätt.

Och jag är tjej och ser inte alltid om det behöver dammsugas eller dammas. Däremot ser jag genast om en pryl är felmonterad (ja, förutsatt att jag har någorlunda koll på just den prylen. Men överlag =)

Jag tror inte det är pga kön utan pga personlighet i första hand.

Helt ensamstående pappor klarar väl i de flesta fall av saker som män anses vara blinda för.
Svar på tråden Fråga flatan