• Anonym (Flatan)

Fråga flatan

Har ni alltid undrat över hur det är att ha sex med en tjej/kvinna? Hur det är att vara i ett förhållande med en tjej/kvinna? Eller bara funderat över hur är det att vara flata i Sverige idag. Och så vidare.

Jag är flata, tänkte att har ni frågor så go for it!!

Så svarar jag så gott jag kan.

• Svar på tråden Fråga flatan
  • Anonym (Liza)
    Anonym (vad är jag?) skrev 2011-04-12 21:23:27 följande:
    Jag är en tjej som är gift och har två barn. Hela mitt liv har jag varit nyfiken på tjejer men aldrig vågat eller fått möjligheten att vara nära och intim med en. Jag klassar mig inte som lesbisk men kanske "lite" bi, gillar dock killar mer än tjejer.
    Än idag, fastän jag är gift skulle jag nog "hoppa på tåget" om jag fick möjlighteten med en tjej.

Men en sak som jag har reagerat över är att jag verkar ha en ganska bra "gay radar". Jag märker direkt i nästan 100% av fallen att en tjej är lesbisk (även killar som är gay). Är för att jag själv är nyfiken eller kan det vara nåt mer? Kanske lesbiska tjejer "märker" att jag kollar in dem (kollar in de flesta tjejer)? Nån som har en teori?
    Haha dig skulle man va kompis med! Då skulle ju mina problem vara ur världen ;)
  • Anonym (också flata)
    Anonym (vad är jag?) skrev 2011-04-12 21:23:27 följande:
    Men en sak som jag har reagerat över är att jag verkar ha en ganska bra "gay radar". Jag märker direkt i nästan 100% av fallen att en tjej är lesbisk (även killar som är gay). Är för att jag själv är nyfiken eller kan det vara nåt mer? Kanske lesbiska tjejer "märker" att jag kollar in dem (kollar in de flesta tjejer)? Nån som har en teori?
    Oj. Gaydar. Hm. Jag tror:

1. Det finns en "norm" även bland homosar för hur man ser ut och beter sig (ja, flera normer, men ändå), och för många är det viktigt, åtminstone i början, att konformera och passa in. För många människor, både hetero- och homosexuella, är det då rätt lätt att "peka ut" dem.

2. För varje homo du ser och träffar rätt på går det ganska många dig förbi. Jag fattar om du till exempel aldrig har stött på någon som du inte har kunnat gissa dig till innan personen själv har sagt något, men du träffar garanterat på folk du *inte* peggar som homo. Om det är tjejen i kassan på Ica, dina barns förskollärare eller en lokalpolitiker, det vet jag inte.

3. Absolut kan det det vara så att tjejer som märker att du kollar in dem kollar tillbaka (men det behöver faktiskt inte betyda att de är flator).

4. Några av mina kompisar "misstänkte" att jag inte var intresserad av killar innan jag sade något - men inte på grund av mitt beteende med dem, utan mitt beteende med killar. Att jag inte var så intresserad av att göra mig intressant, om du fattar hur jag menar.

Jag tror alltså att det är en kombination av signaler som sänds ut medvetet och omedvetet kombinerat med en vana hos mottagaren att se dessa signaler, samt det faktum att det man inte ser inte finns.
  • Anonym (också flata)
    Anonym (Liza) skrev 2011-04-12 21:24:10 följande:
    Hur träffar man en tjej då? Hur vet man om någon är flata? Internet, gayklubbar, kontakter..? I heterovärlden är ju krogen en köttmarknad i många fall, hur är det i homovärlden? Är många seriösa eller ligger många med alla? Är det sant att flator i småstäder tar de dom kommer över eftersom att utbudet är så snålt så man måste hoppa på alla chanser man får? (Det verkar faktiskt inte helt ovanligt :S) Är det nästan nödvändigt att flytta till en storstad eller är det fler flator än man tror lite varstans?
    Jag är inte rätt person att svara på det här. Jag träffade min fru när vi var drygt 20, bara, och ingen av oss hade varit särskilt aktiv i utelivet. Men en sak vet jag, och det är att det inte alls är nödvändigt att flytta till storstan. (Men det kanske underlättar...)

Var träffar man en tjej, då? Internet - ja. Gayklubbar - ja. Kontakter - ja. På jobbet, i bloggvärlden, på internetforum, på krogen, på universitetet (vissa kurser är ju flattätare än andra), på Pride...
  • Anonym

Vilken intressant tråd!
    Jag är lyckligt gift med en man och har barn och älskar vårt familjeliv. I min ungdom hade jag en del bus för mig och utforskade mina känslor med andra tjejer också. Jag hade en period då jag gick ganska mycket in i gayvärlden och funderade på om jag var lesbisk, dejtade och älskade med tjejer mm, men kom fram till mer bisexuell. För mig har med åren attraktionen till kvinnor minskat och jag känner mig mer och mer hetero. Jag är glad, speciellt när jag läser en del inlägg här, att jag hade möjlighet att utforska den delen av mig som dras till kvinnor tidigt i livet, det har gjort mig mer säker på vem jag är och var jag står idag.

• Anonym (vad är jag?)

Jag har en till liten undran:

Vissa tjejer ser man ju mycket tydligare att de är lesbiska, dvs de som är lite "killiga" (kallas det butch?), och helt genom automatik så blir jag mer intresserad av en tjej som är "uppenbart" lesbisk än en som är lite svårare att klura ut (kvinnligare).

Varför sjutton blir det så? Om jag fick välja mellan en lite "killigare" lesbisk och en "kvinnligare" lesbisk så skulle jag ändå ta den sistnämda. Men just när jag ser en sån tjej så börjar jag nästan flörta med detsamma. Hmmmz...

• Anonym (Crazy)
    Anonym (Liza) skrev 2011-04-12 20:21:09 följande:
    Tack för det fina inlägget! Du satte förmodligen huvudet på spiken... Jag hoppas att jag vågar någon gång i framtiden, det är viktigt att vara sig själv och göra det som känns rätt. Man lever bara en gång och bara jag kan förändra mitt liv. 

Just nu är mina barn för små för att bo varannan vecka om det går att undvika och min man är en fin människa (för att vara man) så jag står nog ut ett tag till men med dessa varma stärkande ord som jag fått så ska jag ta tag i det i framtiden om jag känner likadant då (vilket är ganska troligt).

De kroppsdelar jag skäms mest över är de som kan klassas in i kategorin "intima" så det är mycket därför jag oroar mig också, vill jag bara tillägga.  
    Det var så lite så, glad att jag kunde ge någon form av hjälp :)
    Jag hoppas verkligen oxå att du nångång vågar! Och jag är säker på att du gör de om du träffar rätta tjejen :) Känns lite tråkigt att läsa att du måste stå ut lite till pga din situation med barn och man när du verkar vara ganska säker på vad du vill och känner. Men jag hoppas iaf du får uppleva de nångång!

Ang de du skämms över så tror jag verkligen inte du behöver de, alla ser olika ut =)  
  • Anonym

Jag blir kallad lipstickflata. Jag är en femmetjej som gillar rosa och smink. Med killar har jag alltid haft dom "manliga" delarna i förhållandet trots mitt väldigt kvinnliga utseende. Jag går gärna på krogen, säger till min kille att ta en öl till, har alla verktyg som finns och kan använda dom. Känslomässigt så sa jag "jag älskar dig och säger till om det förändras" Tyckte inte att man behövde älta och tjata om de.

Min tjej är butchig men med långt hår, själv har jag kanppt 1 cm och är ändå kvinnlig. Tjejen som ser manhaftig ut är den som pysslar och stryker, ställer ut blommor och annat krimskrams. Jag hade inte en matta eller en blomma före jag flyttade ihop med henne.

Jag gilla butchtjejer, eller egentligen utstrålinigen av att dom kan knulla mig mot väggen!! Även om jag varit med och attraherat av femmetjejer så butchflatorna jag tittar mest efter =)

• Anonym (NyfikenAnna)

Jag har bytt arbetsplats nu och träffar tyvärr inte tjejen jag är kär i särskilt ofta. Vi stöter på varandra ibland. Och hon kommer ofta och stryker omkring på min våning. Sist frågade hon rakt ut om vi skulle hångla. Hon har nämnt det tidigare ockå. Men jag är så osäker ändå. Är det på allvar eller skämt?

Hon är gift med barn. Jag likaså. Och jag vet fasiken inte vad hon vill. Om hon vill. Eller om hon leker med mig för jag blir alldeles röd och generad och pirrig och HJÄLP när hon tittar på mig. Jag stärker kanske hennes ego. Vem vill inte vara attraktiv, liksom?

Samtidigt så verkar hon känna samma sak för mig. Vi kan titta på varandra korta, korta stunder men sedan blir vi båda flammiga, fliniga och konstiga. I samtal möts våra blickar bara tillfälligt men vi spanar på varandra hela tiden. Jag ser hur hon ler när jag är i närheten. 

Hörrni. Fan. Jag vill ju hångla. Testa lite. Men jag vill inte skilja mig. Vill inte såra. Vill inte bli sårad. Vad ska jag göra??  

• Anonym (också flata)

Anna: Ni är flirtiga med varandra. Du vill hångla. Hon frågar om du vill hångla. Vad svarade du? Det är väl bara att köra på och testa! Du behöver ju inte låta det gå hur långt som helst om du inte vill vara otrogen.

Och jag minns inte - har du pratat med din man om det här?

• Anonym (NyfikenAnna)

också flata: Det var en massa människor i rummet och jag blev lite ställd. Kunde ju inte hångla där och då hursomhelst så jag svarade något svävande som "en annan dag". Men jag vet inte när den dagen ska bli av eftersom vi inte jobbar ihop mer eller umgås i samma krets. Det är skönt på ett sätt eftersom hon bleknar ju längre tiden går mellan vi ses men sedan när vi ses, och när jag tänker på henne, så vill jag hångla. Eller vara nära henne. Se vad sjutton det här är. 

Jag har inte pratat med min man, och har inga tankar på att göra det heller. Jag är givetvis jätterädd för att dra igång någonting med henne som skulle göra mig tvungen att berätta. Jag vet inte vart gränsen för otrohet går? Kan man hångla utan att berätta för sin partner?

Svar på tråden Fråga flatan