• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • Kasihi

Här är vi inne i 7e utvecklinssprånget och det märks på sömnen som redan innan var dålig.

• marla333

här är det krångel med maten =( äter dåligt. så nu är vi tillbaka med att äta flera gånger på natten istället för att ta igen lite mat på dagen...

• Jenny76

Nova äter bra och är hur go och rolig som helst hela dagarna.
    Däremot krånglar hon vid läggning på kvällen nu ibland. Idag tog det en timme att somna. Slutade med att hon grät så hon hulkade av trötthet....
    Senaste nätterna har varit jobbiga också, måååånga nappuppvak (funkar inte att ha 6 nappar i sängen, hon stoppar ändå inte in själv...) ibland söva om i famnen, välling redan vid 2-3 för att jag inte orkar "bråka" mer.

Förra veckan sov hon järrebra flera nätter.

Är väl ett av de berömda sprången på G....

• karolina106

Nahe, men vad FAAAAEN!! Ursäkta språket, men nu har sömnen gått åt skogen igen!

Vi fick några fantastiska veckor med bara 1-3 uppvak per nat men den senaste veckan har det varit bottenrekord.

Flera vakna timmar under natten, och snuttmaraton resterande tid. Jag är så TRÖTT på strulet!

Hur går det för er andra?

• Pascalina

Min grabb var stökig fram tills han blev 5månader då han fick eget rum. Antagligen blev han störd av vårt snarkande på nätterna. Nu sover han från 20.30-07.00 i stort sett varje natt. Då får han välling och sen lägger jag honom igen så sover vi till 09.00 ungefär. Jag är alltid utvilad Skrattande

• Kasihi

Vi har för tre dagar sedan börjat att ha sonen i spjälsängen vid alla vilor, dag som natt. Inatt hade han fyra små uppvak. Natten innan var det 2-3. Målet är nätter med så få uppvak som möjligt. Ett tag när han fick sövas i vagnen var nätterna helt sjuka med mängder av uppvak.

• Jenny76

Här går det upp o ner fortfarande... Nu har hon varit febrig i början av veckan så då sov hon oroligt. Plus att vi hade 25 grader i sovrummet mitt i natten pga värmen, puh!

Inatt sov hon bättre. 19:30-0:30 utan uppvak. 1-5:30 utan uppvak, fick välling o sov sen till 7:45! Hade sömn att ta igen kan man säga...

• lilly2010
    Jaaanet skrev 2011-06-10 15:26:13 följande:
    Nu har jag bara läst TS, men mitt råd är faktiskt att prova flytta ut honom i ett eget rum!
    Min dotter som precis fyllt ett har vaknat allt mellan 1-5 ggr varje natt och ställt sig upp i sängen och gnällt. Kändes grymt jobbigt att flytta ut henne eftersom jag skulle behöva gå genom halva huset varje gång hon vaknar, men kors i taket - hon sover så mycket BÄTTRE sedan vi flyttade ut henne! Hon har nog stört oss och vi har stört henne under nätterna! Inatt var jag inte uppe en enda gång förrän det var dags att kliva upp. Helt otroligt!

har du babymonitor då??? funderar på om det kanske är så för oss med att vi behöver flytta henne till eget rum....

min dotter är nu 7,5 månad och har sovit som en liten ängel första månaderna. Nu senaste 1,5 månaden har hon börjat vakna på natten mer ofta, från 3 timmar mellan till varannan....har tänkt att det går över och att det är en utvecklingsfas...men nu börjar det bli tröttande, är helt slut om dagarna...

frågade BVC om det var dags att avvänja nattmålet...ammar bara nattetid...att det är därför hon vaknar stup i ett att hon bara vill ha tutten, men de avrådde och sa att tidigast 8 månader.....men som sagt hon behöver ju inte äta varannan timme på natten och jag tror att precis som för oss vuxna blir et till en dålig vana att vakna så ofta..ett mönster som måste brytas....

jag har tänkt såhär...det är en period nu som hon vaknar och jag ska försöka hjälpa henne att sova bättre...

tror det kan ha att göra med sömncyklarna som barn har..ett uppvka var 90 minut ungefär...och att hon har svårt att somna om och komma till ro själv....vi bär henne till sömns för det mesta i bärsjal... (har dock börjat öva att somna själv nu) känns det igen av någon som har sömnproblem???? tänker att det egentligen inte har med uppvaknandet att göra utan insomningen......

hon är ju van att vi vaggar henne till sömns och därför blir det ju jätte svårt att somna om för henne om hon vaknar till på natten...

sen är det tänder som kommer nu och hon har börjat krypa massor och ställa sig....det är ju jätte mycket som händer ...drömmer säkert mycket...

har iaf börjat med att amma kvällen ..söver och sen lägger ner at somna själv, tar upp om hon skriker...söver igen, lägger ner innan hon riktigt somna...tar upp igen om hon skriker osv....det har funkat men krävs lite tålamod och lite hjälp från mannen....

på natten har jag tänkt att hon får vatten i flaskan eller väldigt utspädd välling, vaggar henne i bärsjalen tills hon nästan somnar och lägger ner henne igen...i natt tog det 30 minuter...det var min max gräns tänkte jag...går det längre tid får hon tutten....men gör jag detta så tror jag att hon fattar att hon inte behvöver vakna för att få tutten hela tiden..för hon får den ändå inte....sen får hon den på morgonen...

inatt vaknade hon bara vid 2 tiden och sen vid 5.30 somnade om vid tutten och sen uppe till 7.30....det är ju godtagbart....bara försöka vänja av den där 2 turen...

jag räknar med bakslag och vi ska hjälpas åt tillsammans här en vecka när mannen har semster och vi inte har något inbokat...för att verkligen orka!

hoppas nån fick nån bra ide/hjälp nu

• LadyM

Här går det.......... tja, jag vet inte vad jag ska säga. Han vaknar några gånger per natt, men det är liksom inte som förr när han vaknade och skrek å man var tvungen att aktivt söva om honom. Nu vaknar jag några gånger per natt (varierar mellan 3-10 ggr kanske) men då är det oftast att han har satt sig upp och jag får hjälpa honom lägga sig. Men eftersom vi sover tillsammans så gör jag det i stort sett i sömnen. Så även om jag vaknar nästan lika ofta som innan är det inte alls på samma frustrerande sätt. Svårt att förklara!

• Kasihi
    lilly2010 skrev 2011-07-01 21:00:49 följande:

har du babymonitor då??? funderar på om det kanske är så för oss med att vi behöver flytta henne till eget rum....

min dotter är nu 7,5 månad och har sovit som en liten ängel första månaderna. Nu senaste 1,5 månaden har hon börjat vakna på natten mer ofta, från 3 timmar mellan till varannan....har tänkt att det går över och att det är en utvecklingsfas...men nu börjar det bli tröttande, är helt slut om dagarna...

frågade BVC om det var dags att avvänja nattmålet...ammar bara nattetid...att det är därför hon vaknar stup i ett att hon bara vill ha tutten, men de avrådde och sa att tidigast 8 månader.....men som sagt hon behöver ju inte äta varannan timme på natten och jag tror att precis som för oss vuxna blir et till en dålig vana att vakna så ofta..ett mönster som måste brytas....

jag har tänkt såhär...det är en period nu som hon vaknar och jag ska försöka hjälpa henne att sova bättre...

tror det kan ha att göra med sömncyklarna som barn har..ett uppvka var 90 minut ungefär...och att hon har svårt att somna om och komma till ro själv....vi bär henne till sömns för det mesta i bärsjal... (har dock börjat öva att somna själv nu) känns det igen av någon som har sömnproblem???? tänker att det egentligen inte har med uppvaknandet att göra utan insomningen......

hon är ju van att vi vaggar henne till sömns och därför blir det ju jätte svårt att somna om för henne om hon vaknar till på natten...

sen är det tänder som kommer nu och hon har börjat krypa massor och ställa sig....det är ju jätte mycket som händer ...drömmer säkert mycket...

har iaf börjat med att amma kvällen ..söver och sen lägger ner at somna själv, tar upp om hon skriker...söver igen, lägger ner innan hon riktigt somna...tar upp igen om hon skriker osv....det har funkat men krävs lite tålamod och lite hjälp från mannen....

på natten har jag tänkt att hon får vatten i flaskan eller väldigt utspädd välling, vaggar henne i bärsjalen tills hon nästan somnar och lägger ner henne igen...i natt tog det 30 minuter...det var min max gräns tänkte jag...går det längre tid får hon tutten....men gör jag detta så tror jag att hon fattar att hon inte behvöver vakna för att få tutten hela tiden..för hon får den ändå inte....sen får hon den på morgonen...

inatt vaknade hon bara vid 2 tiden och sen vid 5.30 somnade om vid tutten och sen uppe till 7.30....det är ju godtagbart....bara försöka vänja av den där 2 turen...

jag räknar med bakslag och vi ska hjälpas åt tillsammans här en vecka när mannen har semster och vi inte har något inbokat...för att verkligen orka!

hoppas nån fick nån bra ide/hjälp nu

Vi har också funderingar på om vi själva ställt till det en del iom att vi sövt sonen i vagnen inne senaste månaderna. Uppvaken har blivit såå många och det har varit som att han inte kunnat somna om själv när sömncyklerna gått. Så sedan några dygn är det istället somna i spjälsängen som gäller. Vi sitter brevid, gungar lite på den (vyssan lull tasar) men slutar innan han somnat helt. Nynnar eller sjunger om det behövs för att lugna ner honom innan han somnar. Detta har resulterat i att han dagtid flera ggr har kunnat somna om själv vid 30 min skarven där vi annars alltid fått gunga på vagnen. Så han har flera ggr sovit på egen hand i 1h 20 min. Skönt!!! Nätterna har skiftat lite, en natt var det 2 uppvak för nappen samt ett ät-tillfälle. Natten som var vaknade han och vrålade efter nappen 6ggr och åt en gång samt var så ledsen att ingen annat än famnen gällde en gång. Men då var det ändå en lugnare natt än vad vi annars hade då han vagnades till sömns. Sonen är 10½ månad.

• karolina106

Vi varierar mellan att amma till sömns, och att söva i sängen. Har inte tyckt att det gör någon skillnad för hennes uppvak.

Det känns som att jag mentalt börjar närma mig ett amningsavslut ändå. Men har tänkt ge det 2 månader till (dvs tills dottern blir ett). Första livsåret medför ju mycket förändringar och orolig sömn, känns ändå skönt att kunna liggamma och somna.

• Jaaanet

lilly84 - Vi hade babyvakten på första nätterna, men insåg att vi hör henne lika bra genom väggen, då vårt sovrum ligger vägg i vägg men hennes rum, så nu kör vi utan babyvakt och det funkar hur bra som helst!

• hannis

Hur gick det TS? Blev det bättre med tiden?

Jag är i precis samma sits nämligen. Har inte sovit mer än 2 timmar i stöten sen min son föddes. Nu är han 8 månader och vaknar i gång/timme för att amma. Vi samsover. Jag är deppig och oerhört trött eftersom jag inte kan somna om efter några uppvak.

I natt tog min man honom och det gick över förväntan. En del tårar såklart men han sov ändå lite längre pass och drack tom lite ersättning vilket aldrig hänt förut. Han var inte heller speciellt hungrig när jag ammade honom kl 06.30. Men jag saknade honom massor och var så ledsen och kände mig så taskig. Har sån beslutsångest nu. Min familj kommer må bättre om jag får sova och blir lite mer normal igen. Men min lilla bebis får ju kanske lida?

• tomsfru

får jag fråga varför du tror att bebisen får lida? det verkar ju som att han sover bättre nu, kanske är en bebis som vaknar lätt o t.o.m behöver en egen säng för att sova det han behöver? barn över halvåret ska ju kunna klara en natt utan mat om de får SINA rätta sovrutiner o förutsättningar.

kan ju hända att de har ändrats dessutom. så var de för mig iaf. min dotter sov bara ovanpå mig om hon skulle kunna somna en längre stund nattetid men sen skiftade de utan att jag fattade det o när vi vid sex månader provade att hon fick sova i spjälsängen fram tills dess att hon vaknade första gången o tappa nappen el nåt så började hon sova mycket bättre (va min man som insisterade då jag inte trodde på de) o nu vid nio månader sover hon hela nätter o ibland helt utan uppvak

ett tips värt o testa iaf?

• LadyM

Hej! Lilleman är ju tre år gammal nu, han sov sin första hela natt vid 21 månader. Men redan vid 10 mån (när han valde att sluta amma) så började han sova bättre. Vi samsov och då vaknade han och satte sig upp ibland, men det var bara att lägga honom ner så sov han vidare. :) Vet inte hur mycket jag skrev i tråden innan men han är multiallergiker och en del av hans sömn"problem" kan bero på klåda, magont osv. Idag som treåring vaknar han fortf ungefär varannan natt, ibland flera gånger. Men det är överkomligt! :)

Idag har jag en till liten plutt, idag 11 månader. Han vaknade tusen ggr på natt han också för att snutta, fram till jag kände det fick vara nog vid 9 månader ungefär. Plockade bort en amning i taget. Slutade amma i samband med sövning (ammade utanför sovrummet innan), införde sedan välling på första uppvaket (tog ca en natt innan han accepterade det), tog tillslut bort morgonamningen. Under denna tiden kunde hag tyvärr inte samsova med honom för han blev besaaaatt efter tuttarna, men hade hans säng med öppen gavel mot min så jag ändå kunde lägga mitt huvud brevis hans när det behövdes.

Nu två månader senare sover han bra! Vaknar för välling en gång på natten, kanske för omstoppning/napp en eller två gånger - men det där gör jag i sömnen (har honom fortf brevid min säng) och nu är det inga problem med att samaova igen. :) Fast han är fotfarande tuttbesatt, men nu ligger han och klämmer/skruvar/nyper/snurra/drar i dem istället... Haha!

Önskar dig god sömn snart!! Vet hur jobbigt det är! Jag är själv inget för hårda metoder och anväder inga sådana heller, trots det gick det snabbt o över förväntan smidigt när jag väl bestämt mig och avvande honom successivt! (Mannen har fortfarande aldrig varken sövt honom eller sövt om honom, men han har fullt upp med den store på nätterna ;))

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!