Jaaanet skrev 2011-06-10 15:26:13 följande:
Nu har jag bara läst TS, men mitt råd är faktiskt att prova flytta ut honom i ett eget rum!
Min dotter som precis fyllt ett har vaknat allt mellan 1-5 ggr varje natt och ställt sig upp i sängen och gnällt. Kändes grymt jobbigt att flytta ut henne eftersom jag skulle behöva gå genom halva huset varje gång hon vaknar, men kors i taket - hon sover så mycket BÄTTRE sedan vi flyttade ut henne! Hon har nog stört oss och vi har stört henne under nätterna! Inatt var jag inte uppe en enda gång förrän det var dags att kliva upp. Helt otroligt!
har du babymonitor då??? funderar på om det kanske är så för oss med att vi behöver flytta henne till eget rum....
min dotter är nu 7,5 månad och har sovit som en liten ängel första månaderna. Nu senaste 1,5 månaden har hon börjat vakna på natten mer ofta, från 3 timmar mellan till varannan....har tänkt att det går över och att det är en utvecklingsfas...men nu börjar det bli tröttande, är helt slut om dagarna...
frågade BVC om det var dags att avvänja nattmålet...ammar bara nattetid...att det är därför hon vaknar stup i ett att hon bara vill ha tutten, men de avrådde och sa att tidigast 8 månader.....men som sagt hon behöver ju inte äta varannan timme på natten och jag tror att precis som för oss vuxna blir et till en dålig vana att vakna så ofta..ett mönster som måste brytas....
jag har tänkt såhär...det är en period nu som hon vaknar och jag ska försöka hjälpa henne att sova bättre...
tror det kan ha att göra med sömncyklarna som barn har..ett uppvka var 90 minut ungefär...och att hon har svårt att somna om och komma till ro själv....vi bär henne till sömns för det mesta i bärsjal... (har dock börjat öva att somna själv nu) känns det igen av någon som har sömnproblem???? tänker att det egentligen inte har med uppvaknandet att göra utan insomningen......
hon är ju van att vi vaggar henne till sömns och därför blir det ju jätte svårt att somna om för henne om hon vaknar till på natten...
sen är det tänder som kommer nu och hon har börjat krypa massor och ställa sig....det är ju jätte mycket som händer ...drömmer säkert mycket...
har iaf börjat med att amma kvällen ..söver och sen lägger ner at somna själv, tar upp om hon skriker...söver igen, lägger ner innan hon riktigt somna...tar upp igen om hon skriker osv....det har funkat men krävs lite tålamod och lite hjälp från mannen....
på natten har jag tänkt att hon får vatten i flaskan eller väldigt utspädd välling, vaggar henne i bärsjalen tills hon nästan somnar och lägger ner henne igen...i natt tog det 30 minuter...det var min max gräns tänkte jag...går det längre tid får hon tutten....men gör jag detta så tror jag att hon fattar att hon inte behvöver vakna för att få tutten hela tiden..för hon får den ändå inte....sen får hon den på morgonen... 
inatt vaknade hon bara vid 2 tiden och sen vid 5.30 somnade om vid tutten och sen uppe till 7.30....det är ju godtagbart....bara försöka vänja av den där 2 turen... 
jag räknar med bakslag och vi ska hjälpas åt tillsammans här en vecka när mannen har semster och vi inte har något inbokat...för att verkligen orka!
hoppas nån fick nån bra ide/hjälp nu