• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Applepie

Men gud vad  ni håller på här inne i tråden! Att ni orkar strida emot! Varför inte bara acceptera det faktum att folk blir sårade, kränkta och tar illa upp om man säger ordet! Det borde vara tillräckligt!

Samhället accepterar inte att ordet används men fortsätt ni då om det är så viktigt för er. Det bevisar bara vad för slags människor ni är!

End of story!

• Anonym (- - -)

Du glömmer inte de svenska rättsfallen, va?

• lövet2
    Applepie skrev 2012-01-05 13:33:28 följande:
    Men gud vad  ni håller på här inne i tråden! Att ni orkar strida emot! Varför inte bara acceptera det faktum att folk blir sårade, kränkta och tar illa upp om man säger ordet! Det borde vara tillräckligt!
    Det är inte tillräckligt. Vissa tar illa upp och känner sig kränkta om jag säger ordet dagis. Andra håller på att gå i taket om jag nämner ordet tjock i samband med graviditet. Så har vi dem som inte klarar av ordet städerska osv. Man kan inte ägna livet åt att försöka vara alla till lags ...
  • AlreadyBurning
    lövet2 skrev 2012-01-05 19:30:03 följande:
    Det är inte tillräckligt. Vissa tar illa upp och känner sig kränkta om jag säger ordet dagis. Andra håller på att gå i taket om jag nämner ordet tjock i samband med graviditet. Så har vi dem som inte klarar av ordet städerska osv. Man kan inte ägna livet åt att försöka vara alla till lags ...
    det är för jobbigt för en sandneger att säga svart alltså?
    I be trying to chill bitches wanna fuck me, every little city I go fuck me.
  • Savant
    AlreadyBurning skrev 2012-01-05 20:04:07 följande:
    Vad är en sandneger om man får fråga?
    Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • lövet2
    AlreadyBurning skrev 2012-01-05 20:04:07 följande:
    Vg förtydliga. Din fråga är tämligen obegriplig.
  • AlreadyBurning
    lövet2 skrev 2012-01-05 20:38:12 följande:
    Du är sandneger. din hud ser ut som smuts/sand. Då kallas du sandneger/svartskalle. Då, undrar jag; är det för svårt för en sandneger(du) att kalla en neger(jag) för svarta istället för neger?
  • lövet2
    AlreadyBurning skrev 2012-01-05 21:28:55 följande:
    Du är sandneger. din hud ser ut som smuts/sand. Då kallas du sandneger/svartskalle. Då, undrar jag; är det för svårt för en sandneger(du) att kalla en neger(jag) för svarta istället för neger?
    Märkligt. Jag visste inte att jag var en sandneger, men tack för upplysningen! Men sand? Sand är ju gult, va´?
  • AlreadyBurning
    lövet2 skrev 2012-01-05 23:33:08 följande:
    Märkligt. Jag visste inte att jag var en sandneger, men tack för upplysningen! Men sand? Sand är ju gult, va´?
    inte smutsig sand.
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2012-01-05 23:33:08 följande:
    Indier (som du),pakistanier,araber osv är "Sandnegrer" för att deras hudfärg liknar sand, och nej, sand är inte gul, sand är brunt...
    Så ja, "sandnegrer" kallas ni för enligt rasister.
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2012-01-05 20:38:12 följande:
    "Sandnigger" på Engelska.
  • lövet2

OK, sammanfattning av Almas, AlreadyDeads och Applepies åsikter:

Neger = bra
    Indier = dålig (och pakistanier också kanske?)
    Svart = vackert
    Gult = fult
    Fotbollsregler = svensk lag
    Rasism = helt OK så länge man inte använder ordet neger

Var det rätt uppfattat så långt?

• An0nym0us
    lövet2 skrev 2012-01-06 11:28:49 följande:
    Var det rätt uppfattat så långt?

Nej.

"neger" är ett ord som jag aldrig skulle använda....Jag tycker ordet är rasistiskt och kränkande och det vet du om men du spelar medvetet dum men låt gå...

Indier är du. Det är inget fel med att vara indier...

Svart är en fin färg

Gult är också fint

Fotbollsregler.....nu yrar du

Rasism är helt fel

Nu hoppas jag det här sjunker in så jag slipper upprepa mig igen Glad

• lövet2
    An0nym0us skrev 2012-01-06 16:06:45 följande:

Fotbollsregler.....nu yrar du

Fotbollsreglerna var det Applepie som stod för, men du kanske inte höll med där?
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2012-01-06 18:56:27 följande:
    Fotbollsreglerna var det Applepie som stod för, men du kanske inte höll med där?
    Jag vet inte vad ni hade för diskussion riktigt men jag håller med om att det förekommer mycket rasism inom fotboll.
  • Gert

Jag citerar Ronny Eriksson:

-Det är lite tramsigt. Det känns som att det blir lite politisk korrekt medelklassångest att man inte får säga just det ordet. Det gör man ju inte i dag, men i slutet av 50-talet gjorde man det.

www.svd.se/kultur/kultursvepet-31-oktober_4059863.svd

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (ständigt nya ord?)

Man kan fråga sig hur länge ett ord håller innan det får dålig klang igen. Exempelvis zigenare som verkar vara bannlyst nu. Zigenarkorv, zigenarguld osv. Nu heter det rom, romkorv, romguld. Det börjar förstås även det klinga dåligt och byts redan nu till eu-medborgare. Inte lika lätt att säga eu-medborgar-guld, men det lär nog komma ett ord för det med.

Svar på tråden Ordet neger