Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Men gud vad ni håller på här inne i tråden! Att ni orkar strida emot! Varför inte bara acceptera det faktum att folk blir sårade, kränkta och tar illa upp om man säger ordet! Det borde vara tillräckligt!
Samhället accepterar inte att ordet används men fortsätt ni då om det är så viktigt för er. Det bevisar bara vad för slags människor ni är!
End of story!
Du glömmer inte de svenska rättsfallen, va?
OK, sammanfattning av Almas, AlreadyDeads och Applepies åsikter:
Neger = bra
Indier = dålig (och pakistanier också kanske?)
Svart = vackert
Gult = fult
Fotbollsregler = svensk lag
Rasism = helt OK så länge man inte använder ordet neger
Var det rätt uppfattat så långt?
Nej.
"neger" är ett ord som jag aldrig skulle använda....Jag tycker ordet är rasistiskt och kränkande och det vet du om men du spelar medvetet dum men låt gå...
Indier är du. Det är inget fel med att vara indier...
Svart är en fin färg
Gult är också fint
Fotbollsregler.....nu yrar du
Rasism är helt fel
Nu hoppas jag det här sjunker in så jag slipper upprepa mig igen
Fotbollsregler.....nu yrar du
Jag citerar Ronny Eriksson:
-Det är lite tramsigt. Det känns som att det blir lite politisk korrekt medelklassångest att man inte får säga just det ordet. Det gör man ju inte i dag, men i slutet av 50-talet gjorde man det.
www.svd.se/kultur/kultursvepet-31-oktober_4059863.svd
Man kan fråga sig hur länge ett ord håller innan det får dålig klang igen. Exempelvis zigenare som verkar vara bannlyst nu. Zigenarkorv, zigenarguld osv. Nu heter det rom, romkorv, romguld. Det börjar förstås även det klinga dåligt och byts redan nu till eu-medborgare. Inte lika lätt att säga eu-medborgar-guld, men det lär nog komma ett ord för det med.