• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-29 02:37:22 följande:
    Det är så att det finns de som kallar deras barn blöjfria just bara för att de går utan blöja, att de kissar här och där verkar inte spela någon roll.

Diskussionen började ju för att vissa här tycker att de ska ha blöja för att det är långt till toalett. Jag menar att då ska vi vuxna också ha blöja i så fall. Vi är alla blöjfria, men kan ändå behöva kissa "lite här och där" beroende på vart man är och om man är ute flera timmar eller en heldag. Att kissa på andras tomt är ju såklart inte ok, men då finns ju också en toalett inomhus förmodar jag? Visste du att det är direkt skadligt att hålla sig länge? Även som vuxen! Så fundera på det där ett slag, och fundera på om det öht är rimligt att tvinga på sig blöja för att toalett inte finns tillgänglig.
  • Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-29 06:53:52 följande:
    Vad jag ville belysa är att flera här verkar påstå att man behåller blöjan eftersom de inte alltid är nära till toalett, det är det ju inte alltid för vuxna heller utom om man begränsar sitt liv nått fruktansvärt. Sen ska barnen såklart inte springa omkring och kissa runt för nöjes skull likväl som jag blir tokig på män som gör så ( har aldrig sett en kvinna göra det)
    Jag tycker också att det är en horribel orsak till att behålla blöja...bara för att det är "långt till toalett". Och jag tycker också att det är helt okej om ett barn måste få hjälp att kissa bakom en buske eller så, om det blir akut. Små barn kan oftast inte planera sina toalettbesök så som en vuxen kan.
    Men att, som vuxen, sätta sig bakom en buske vid badplatsen eller lekplatsen, det skulle jag se som väldigt udda. Jag har aldrig behövt kissa bakom buskar vid bad- eller lekplatsbesök eller på utflykter. Och jag har sannerligen inte begränsat mitt liv. Men jag kan planera mitt kisseri.
    Enda gångerna som jag gör mina behov i det fria är på fjällvandringar och vid längre skogsutflykter.
  • chrissandra
    Natulcien skrev 2013-06-29 10:03:01 följande:
    Jag tycker också att det är en horribel orsak till att behålla blöja...bara för att det är "långt till toalett". Och jag tycker också att det är helt okej om ett barn måste få hjälp att kissa bakom en buske eller så, om det blir akut. Små barn kan oftast inte planera sina toalettbesök så som en vuxen kan.
    Men att, som vuxen, sätta sig bakom en buske vid badplatsen eller lekplatsen, det skulle jag se som väldigt udda. Jag har aldrig behövt kissa bakom buskar vid bad- eller lekplatsbesök eller på utflykter. Och jag har sannerligen inte begränsat mitt liv. Men jag kan planera mitt kisseri.
    Enda gångerna som jag gör mina behov i det fria är på fjällvandringar och vid längre skogsutflykter.
  • Felicia111

Jag började när min dotter visade intresse för det.. hon fyller snart 2 och är inte helt blöjfri men sger till ofta o duktigt när hon behöver gå på toa:) vi har inte brottom.Utan vi tar det som de kommer :)

• chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-29 09:41:15 följande:
    Oj då, ja det låter ju som att du har ett minst sagt märkligt sällskap...
    Hon är inte ett dugg märklig på andra plan, det är endast i pottfrågan vi är på kollisionskurs så det är ingenting vi diskuterar, jag vet var hon står och hon vet var jag står.
    Det är inte skadligt för barn att gå utan blöja och kissa överallt så det är ingenting jag upprörs av, snarare äcklas. 

Jag är av den uppfattningen att barnen ska kissa/bajsa på toaletten, inte ute på gården. Det är inte heller skadligt för barnen så hon låter mig tycka det. ;)

Jag har som sagt haft blöja till barnen så länge de har behövt, jag har inte tagit bort den före de har kunnat kontrollera sin blåsa och det har de gjort vid 2,5 års ålder. När de då har sagt att de är kissnödiga har jag inte släppt allt jag har haft i händerna och rusat in med dem på toaletten utan tagit det lugnt. Hållit dem i handen och så har vi gått in.
    Jag har sett mer än en mamma (sällan pappa) rusa som en galning för att det är panik att hitta en toalett. Det är inte panik om barnet kan styra sina toabesök.

Du skrev även att det är skadligt att hålla sig och det är det men att skvätta stup i kvarten är heller ingen hit. 

Är man på skogsutflykt så finns det förmodligen vare sig andra människor eller toaletter bakom varje träd så då kan man givetvis kissa ute, nu gällde detta lekparker och de ligger väl mycket sällan i skogen?

• Majlisen

Ja, jag vet inte hur era lekplatser/parker ser ut, men där vi är finns det skog osv i anslutning. Smyga in där gör inte så mycket känner jag. Absolut ingen som ser det heller. Känns onödigt att promenera hem för att man är kissnödig. En helt annan sak om man är ute på gården, då kan man gå upp. Har inte heller rusat i panik, går bra att ta henne i handen, be henne hålla sig några minuter om det är så eller liknande. Har vi suttit på en buss är det inga problem att be henne hålla sig en 20 minuter tills vi kommer fram. Som jag sa, tog bort blöjan då hon inte ville ha på sig den och eftersom hon ändå höll sig tills vi kom till en toalett. Sen skedde några få olyckor i början, typ en gång i veckan till en början, första månaden. Idag sker det i princip aldrig. Igår hade jag sagt aldrig, men idag skedde det faktiskt. Minns inte ens när det hände sist förutom idag i samband med en hostattack då hon satte vatten i fel strup, och hon närmar sig två.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Annsiss

Ja senast idag "tvingades" både jag och dottern frikissa bakom en gran i skogen vid badplatsen, en mitt i naturen inte en sån med bryggor glasskiosk mm. Hade ju varit grymt tråkigt att stanna hemma på tomten hela eftermiddagen ifall man skulle bli kissnödig såg en och annan till som gick upp i skogen så jag misstänker att vi inte var ensamma.

• skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-29 10:31:26 följande:
    Hon är inte ett dugg märklig på andra plan, det är endast i pottfrågan vi är på kollisionskurs så det är ingenting vi diskuterar, jag vet var hon står och hon vet var jag står.
    Det är inte skadligt för barn att gå utan blöja och kissa överallt så det är ingenting jag upprörs av, snarare äcklas. 

Jag är av den uppfattningen att barnen ska kissa/bajsa på toaletten, inte ute på gården. Det är inte heller skadligt för barnen så hon låter mig tycka det. ;)

Jag har som sagt haft blöja till barnen så länge de har behövt, jag har inte tagit bort den före de har kunnat kontrollera sin blåsa och det har de gjort vid 2,5 års ålder. När de då har sagt att de är kissnödiga har jag inte släppt allt jag har haft i händerna och rusat in med dem på toaletten utan tagit det lugnt. Hållit dem i handen och så har vi gått in.
    Jag har sett mer än en mamma (sällan pappa) rusa som en galning för att det är panik att hitta en toalett. Det är inte panik om barnet kan styra sina toabesök.

Du skrev även att det är skadligt att hålla sig och det är det men att skvätta stup i kvarten är heller ingen hit. 

Är man på skogsutflykt så finns det förmodligen vare sig andra människor eller toaletter bakom varje träd så då kan man givetvis kissa ute, nu gällde detta lekparker och de ligger väl mycket sällan i skogen?

Att skvätta stup i kvarten gör bara barn som vant sig vid att ha blöja större delen av tiden, eller om de har UVI tex. Så jag skulle bli orolig om mina började skvätta så.

Min bild av badplatser och lekparker är som Majlisen och Annsiss beskriver, överallt här finns det skog i direkt anslutning. Jag bor i norrland och här finns skog överallt, precis runt knuten Så jag erkänner, jag kan nog inte alls sätta mig in i bekymret att alltid behöva leta upp en toalett. Vi väljer å andra sidan medvetet sådana platser, istället för de "etablerade" platserna med café eller restaurang, betaltoaletter och alldeles för mycket folk.
  • chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-29 22:13:28 följande:
    Att skvätta stup i kvarten gör bara barn som vant sig vid att ha blöja större delen av tiden, eller om de har UVI tex. Så jag skulle bli orolig om mina började skvätta så.

Min bild av badplatser och lekparker är som Majlisen och Annsiss beskriver, överallt här finns det skog i direkt anslutning. Jag bor i norrland och här finns skog överallt, precis runt knuten Så jag erkänner, jag kan nog inte alls sätta mig in i bekymret att alltid behöva leta upp en toalett. Vi väljer å andra sidan medvetet sådana platser, istället för de "etablerade" platserna med café eller restaurang, betaltoaletter och alldeles för mycket folk.
    Du har fel vad beträffar skvätta stup i kvarten. Det kan omöjligt vara barn som har blöja för vem skulle märka att det skvättades stup i kvarten då?
    Det handlar om barn som är UTAN blöja fast de inte är torra.

Menar du att människor i Norrland kissar överallt? Att de letar upp första bästa buske?
    Nej, jag tror inte det och jag förstår buskkissande om man badar i en sjö eller vid ett hav som ligger i anslutning till en skog och inga toaletter finns tillgängliga. 

För övrigt så är det knappast förbehållet Norrland att ha avskiljda badplatser.

Det som stör mig är nonchalanta människor som tar bort blöjan alldeles för tidigt och inte lär barnet var behoven ska uträttas. 
  • chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-28 20:42:42 följande:
    Förövrigt har jag även bajsat ute i skogen massor av gånger som yngre också, det har även mina barn gjort! Måste vara en helt fruktansvärd familj
    Hoppas det inte var många hundägare där var ni bodde då...
  • skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-30 01:43:46 följande:
    Du har fel vad beträffar skvätta stup i kvarten. Det kan omöjligt vara barn som har blöja för vem skulle märka att det skvättades stup i kvarten då?
    Det handlar om barn som är UTAN blöja fast de inte är torra.

Menar du att människor i Norrland kissar överallt? Att de letar upp första bästa buske?
    Nej, jag tror inte det och jag förstår buskkissande om man badar i en sjö eller vid ett hav som ligger i anslutning till en skog och inga toaletter finns tillgängliga. 

För övrigt så är det knappast förbehållet Norrland att ha avskiljda badplatser.

Det som stör mig är nonchalanta människor som tar bort blöjan alldeles för tidigt och inte lär barnet var behoven ska uträttas. 
    Du missuppfattar mig. Det är vetenskapligt bevisat att barn som har blöja inte tömmer blåsan ordentligt, och om de lärt sig att ha blöja så slutar de kissa normalt. Därför tar det tid om de tex har blöja ibland, att komma ur ett mönster av småskvättande. Det är alltså blöjan som lär små barn småskvättande, det är inget som uppstår bara för att de är små, omogna etc för de kan kissa normalt redan från födseln om de aldrig får en blöja på sig öht.

Det som stör mig är inskränkta människor.
  • skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-30 01:44:23 följande:
    Hoppas det inte var många hundägare där var ni bodde då...
    Jag förstår inte din kommentar. Tror du det är farligt för hundar att stöta på avföring i skogen..? Du kanske inte vet det, men det kryllar av bajs fulla skogarna...
  • Flickan och kråkan

Vi har engångsblöjor och har inte pottränat tidigt. Varför? Tja, en kombination av okunskap, lathet och prioriteringar för att vårt vardagsliv ska gå ihop .

Med första barnet hade jag inte kunskapen om EC. Annars hade jag ju haft gott om tid för det. Med andra barnet så hade jag kunskapen men min ork räckte verkligen inte till det. Jag var helt enkelt inte mamma till att EC:a yngsta och samtidigt på alla andra sätt möta min nyfödda och min 16-månaders behov och samtidigt inte gå under själv . Nu med trean så skulle jag kunna EC:a. Yngsta är generellt en nöjd 1-veckors och mina pojkar är 4 respektive 5 år så klarar mycket på egen hand. Men samtidigt så tycker mina stora att liten tar mycket tid med sin amning. De visar stor hänsyn och förståelse men de vill jättegärna göra saker med mig och att jag ska ha tid med dem och med en nyföding som ammar större delen av dagen (bokstavligen för han sover knappt alls dagtid) och att försöka få den övriga vardagen att gå runt med matlagning, tvätt, större barn som vill ha aktivitet (vi har lång semester så ingen förskola) så har EC och potträning helt enkelt fått stryka på foten.

Ingen kan göra allt och man prioriterar olika helt enkelt. Jag ser inget självändamål med att små barn går med inplastad rumpa och hade tyckt att det vore bättre om de sluppit det, men för mig/oss är det något som förenklar just vår tillvaro. En annan familj låter något annat stryka på foten . Jag tycker personligen att det är märkligt med barnvagn exempelvis. Andra tycker att det är något som underlättar deras vardag även om närheten och kommunikationen (appropå att läsa av signaler) när man bär är något helt annat.

• chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-30 08:59:56 följande:
    Du missuppfattar mig. Det är vetenskapligt bevisat att barn som har blöja inte tömmer blåsan ordentligt, och om de lärt sig att ha blöja så slutar de kissa normalt. Därför tar det tid om de tex har blöja ibland, att komma ur ett mönster av småskvättande. Det är alltså blöjan som lär små barn småskvättande, det är inget som uppstår bara för att de är små, omogna etc för de kan kissa normalt redan från födseln om de aldrig får en blöja på sig öht.

Vem är inskränkt?

Hundar (jakthundar) rullar sig mycket gärna i människobajs, jag kan inte påstå att det är roligt att tvätta en hund som man går med i en park där en människa gjort sina behov. :/
  • chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-30 08:59:56 följande:

Om du aldrig vill sätta en blöja på dina barn så är det helt ok.

Precis lika ok som det är för andra att använda tygblöjor eller engångsblöjor.

Jag är fullkomligt nöjd över beslutet att sätta blöjor på samtliga våra barn och lika nöjd med att ha tagit bort den då barnet kunde gå på toa själv.  Inget av mina barn har haft röda stjärtar, UVI eller andra besvär.
    När var 2,5 år så har blöjan tagits bort eftersom den inte alls behövdes längre. 

Att det förkommer barn som har blöja upp till 4 årsåldern är självklart märkligt om ingen underliggande problematik finns. Föräldrarna kanske behöver "ta bort stödhjulen" även om barnet säger nej. "I-fall-att-blöjan" ska givetvis inte vara på upp i höga åldrar.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?