stadiljus skrev 2014-09-16 13:26:17 följande:
Akademiker 40+. 40 är väl ingen ålder??? Den bästa tycker jag när man ska anställa. Ofta har man en längre erfarenhet, stor kompetens och har landat i vad man faktiskt vill göra och tycker är inspirerande och givande i ett jobb. Sen har man oftast mognat som person också, vilket märks tydligt vilken skillnad det är när man intervjuar 30- och 40-åringar.
Kan du inte starta eget och jobba som konsult inom det du har erfarenhet av?
Hur ser ditt CV och ansökan ut? Kommenterar du varför du är arbetslös? Folk som blivit arbetslösa utan att kommentera varför, sorterar jag bort direkt oavsett hur bra det verkar i övrigt. Även folk som varit arbetslösa i mer än ett år. Trist men sant...
Är personliga brevet för kort eller innehållslöst åker det direkt. Man måste få en uppfattning om personen för att det ska verka intressant.
Om du vill att jag ska ta en titt på ditt CV och brev för lite feedback får du gärna skriva ett meddelande!
Vad jobbar du i för bransch? = vad anställer du personer inom?
Mitt problem är nog mest att det är ca 500 som söker jobben jag söker och att det finns ett otroligt överskott på folk.
Jobbar på timmar nu men startar inte enskild firma då det bara är = sämre SGI och akassa framöver. Avråder alla från att göra så inom just kommunikation. Söker jobb av fastare natur parallellt...och hade gärna tagit emot feedback på brev och Cv från chefer som rekryterar kommunikatörer och liknande.
Arbetslös är jag precis som många andra pga att kommunikationsbranschen tvärskuttat nedåt under de senaste åren.Kolla bara in hur många journalister som har blivit uppsagda på sistone...de söker sig nu till min bransch där det har rasat folk sedan 2010. Många jobb inom komm har flyttats till Kina och Indien. Precis som många andra jobb inom industrin.