• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (Mall)
    Anonym (Svårt även med examen om varslad över 40) skrev 2014-09-12 10:54:31 följande:

Sant - men på 90-talet fanns inte dagens system med lönebidrag och bemanningsföretag + 75-dagarsregeln som gör det svårt för dig att arbeta deltid om inte student...jag jobbade på 90-talet !

Fast de ger inte mer jobb för det för att det finns lönebidrag det lockar tyvärr inte vore nog bra du kom ner på jorden .
  • Anonym (Mall)
    Anonym (Mall) skrev 2014-09-13 17:16:29 följande:

Fast de ger inte mer jobb för det för att det finns lönebidrag det lockar tyvärr inte vore nog bra du kom ner på jorden .

Kanske för konkursnära företag .
  • Anonym (Mall)

Sen är det väl så också att får folk inga pengar själv så kan man ju inte begära något heller i syfte på ts rättigheter och skyldigheter .

• stadiljus

Akademiker 40+. 40 är väl ingen ålder??? Den bästa tycker jag när man ska anställa. Ofta har man en längre erfarenhet, stor kompetens och har landat i vad man faktiskt vill göra och tycker är inspirerande och givande i ett jobb. Sen har man oftast mognat som person också, vilket märks tydligt vilken skillnad det är när man intervjuar 30- och 40-åringar. 

Kan du inte starta eget och jobba som konsult inom det du har erfarenhet av? 

Hur ser ditt CV och ansökan ut? Kommenterar du varför du är arbetslös? Folk som blivit arbetslösa utan att kommentera varför, sorterar jag bort direkt oavsett hur bra det verkar i övrigt. Även folk som varit arbetslösa i mer än ett år. Trist men sant...

Är personliga brevet för kort eller innehållslöst åker det direkt. Man måste få en uppfattning om personen för att det ska verka intressant. 

Om du vill att jag ska ta en titt på ditt CV och brev för lite feedback får du gärna skriva ett meddelande!

• Anonym (Svårt även med examen om varslad över 40)
    stadiljus skrev 2014-09-16 13:26:17 följande:

Akademiker 40+. 40 är väl ingen ålder??? Den bästa tycker jag när man ska anställa. Ofta har man en längre erfarenhet, stor kompetens och har landat i vad man faktiskt vill göra och tycker är inspirerande och givande i ett jobb. Sen har man oftast mognat som person också, vilket märks tydligt vilken skillnad det är när man intervjuar 30- och 40-åringar. 

Kan du inte starta eget och jobba som konsult inom det du har erfarenhet av? 

Hur ser ditt CV och ansökan ut? Kommenterar du varför du är arbetslös? Folk som blivit arbetslösa utan att kommentera varför, sorterar jag bort direkt oavsett hur bra det verkar i övrigt. Även folk som varit arbetslösa i mer än ett år. Trist men sant...

Är personliga brevet för kort eller innehållslöst åker det direkt. Man måste få en uppfattning om personen för att det ska verka intressant. 

Om du vill att jag ska ta en titt på ditt CV och brev för lite feedback får du gärna skriva ett meddelande!

Vad jobbar du i för bransch? = vad anställer du personer inom?

Mitt problem är nog mest att det är ca 500 som söker jobben jag söker och att det finns ett otroligt överskott på folk.

Jobbar på timmar nu men startar inte enskild firma då det bara är = sämre SGI och akassa framöver. Avråder alla från att göra så inom just kommunikation. Söker jobb av fastare natur parallellt...och hade gärna tagit emot feedback på brev och Cv från chefer som rekryterar kommunikatörer och liknande.

Arbetslös är jag precis som många andra pga att kommunikationsbranschen tvärskuttat nedåt under de senaste åren.Kolla bara in hur många journalister som har blivit uppsagda på sistone...de söker sig nu till min bransch där det har rasat folk sedan 2010. Många jobb inom komm har flyttats till Kina och Indien. Precis som många andra jobb inom industrin.

• Orpheus

Jag förstår din frustration! Jag hade/har samma problem! Jag gjorde också ett inlägg om det här på FM! Känner EXAKT som du!

Sveriges arbetsmarknad har blivit väldigt konstig! Andra länder skrattar åt Sverige och fattar inte hur arbetsgivarna tänker. Visst vill man få in erfarna folk på en tjänst, men en dag tar ju dom slut och går i pension! Sen står ett gäng som oss nyexade som kunde ha tagit över, men har inte fått någon erfarenhet!

Arbetsgivarna är väldigt rädda och kräsna! Väldigt synd! De kommer att förlora oss unga talanger! Dessutom har vi "a fresh pair of eyes" att se saker och inte repetera det gamla vanliga. Det går företagen också miste om!

Efter 1 års intensiv arbetssökande och 15 intervjuer har jag lyckats få en fot in på ett företag. Det är projektanställning som löper ut om 4 månader. Men det ger mig i alla fall erfarenhet och skapar nya kontakter. Dessutom är jag anställd av ett bemanning/rekryteringsföretag! De kommer efter denna anställning att hjälpa mig vidare till andra jobb så att jag förhoppningsvis till slut blir överrekryterad!

Jag var precis som du. Frustrerad och arg. Men jag gav aldrig upp! Gör inte du det heller! Jag vet precis hur det känns. Kämpa vidare!

Mycket viktigt att nätverka och skapa kontakter idag.

Ett annat väldigt bra förslag är att dra över till Norge och jobba. De är i stort behov av arbetskraft och deras anställningsprocess är annorlunda. Du kan få svar samma dag, medans för samma tjänst kan det dröja 1-2 månader i Sverige. Du får dessutom en bra lön i Norge (dock dyrt att bo där, men det jämnar ut sig). När du sedan har jobbat där och samlat massa erfarenhet kan du komma tillbaks till Sverige och söka igen. Då kommer det definitivt att se annorlunda ut!

Som sagt jag förstår hela det här dumma/idiotiska Moment 22 grejen!

Ge inte upp bara! Fortsätt kämpa och vidga även dina vyer! Världen är stor och full av möjligheter! Tänk utanför gränserna också!

Lycka till ;)

• Anonym (språk)

Hur är det att jobba i Norge?

Är det inte besvärligt med språket?

• Anonym (IT tekniker)

Är utbildad IT tekniker, har fått VG på alla kurser men får ändå inget jobb.
    Jag antar att jag är för svensk och inte har en fitta.
    Förstår att folk börjar knarka, sälja knark och mörda överallt.

• Anonym (Arbetsvillig)

Vi bryr oss inte speciellt om utbildning, det går att intern utbilda. Ofta är det inte erfarenhet av arbetet utan om arbetslivet. 
    MEN många yngre idag kommer in och vill ha ett jobb med fria tider, lön på 36000+ i månaden. Vill att om semestern inte räcker till ska det beviljas tjänstledigt.  Sjukskriver sig om dom sovit dåligt en natt. 
    Anställer mycket hellre en 50+are som faktiskt förstår att för att få lön måste man jobba.

Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!