• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Sven Erik Johansson
    Kofot skrev 2014-10-15 09:42:53 följande:
    Inte om du endast fokuserar på embryot. Det är sant men jag väljer att lägga mitt fokus både på kvinnan och embryot. Kvinnan vet vilka förutsättningar hon har och vad hon önskar för sitt liv- och därför har hon också möjlighet att fatta ett beslut som passar henne vid en eventuell graviditet.
    Alla aborter görs inte på embryon. En del görs på foster också. Att framställa det som att det bara är på embryon tycker jag är fel.

Visst kan man fatta beslut som "passar" en , men för fostret, om det är ett sådant, handlar det direkt om liv och död.
  • Nenne666
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 10:32:35 följande:

Ibland, inte så sällan faktiskt, utövar män påtryckningar och mer eller mindre driver fram en abort.

Omständigheter kan alltid ändras och ibland förvandlas ett oplanerat barn till ett

önskat. Tillvaron är inte ödesbestämd på det sätt som en del ser det. Det kan alltid göras något.

Lagstiftningen är en sak men även om det är fri abort i 18 veckor innebär inte det i sig att det faktiskt måste göras aborter (om det  inte är i medicinska nödfall).

Det kan alltid göras ett abortförebyggande arbete och ett abortförebyggande arbete värt namnet saknas i Sverige.

I princip menar jag att en abort alltid är ett misslyckande och om man kombinerar att 1) förebygga graviditeter och 2) öppna möjliga vägar till olika alternativ till abort när graviditet redan är ett  faktum.

Då finns det fler problem i relationen än en abort. Man kan inte plocka bort en möjlighet för att det eventuellt kan finnas påtvingande män.
  • Nenne666
    Kofot skrev 2014-10-14 11:02:50 följande:

Visst kan det vara så att en kvinna gör abort p.g.a. en mans önskan. Då är det ju viktigt att det finns ett bra stöd för kvinnor så att de kan välja helt själv utan påtryckningar. Men- det jag menar är att om en kvinna valt att göra en abort så är det hennes val. Hon behöver å andra sidan inte heller påtryckningar från människor som inte vill att hon genomför sin abort.

En oönskad graviditet är alltid ett misslyckande. Men det är inte säkert att en abort utifrån den aspekten är misslyckad. Likväl som det inte behöver vara en katastrof att bli mamma efter en oplanerad graviditet.

• Sven Erik Johansson
    Nenne666 skrev 2014-10-15 15:36:42 följande:
    Då finns det fler problem i relationen än en abort. Man kan inte plocka bort en möjlighet för att det eventuellt kan finnas påtvingande män.
    Jag förstår inte detta inlägg. På vilket sätt relaterar det till det jag skrev. Mitt inlägg citerades.
  • Benedicte12

Jag är "pro choice" som man säger på engelska.

Jag tycker inte att "för abort" som man säger i Sverige betyder samma sak , eller beskriver mina åsikter.

Jag tycker att det ska vara fri abort , kvinnor ska få välja själva , men jag skulle inte göra abort själv om det inte skulle gälla seriösa medicinska skäl.

Man ska göra vad som känns rätt för en och sin familj och inte döma andra som gör andra val.

• Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-15 15:05:19 följande:
    Alla aborter görs inte på embryon. En del görs på foster också. Att framställa det som att det bara är på embryon tycker jag är fel.

Visst kan man fatta beslut som "passar" en , men för fostret, om det är ett sådant, handlar det direkt om liv och död.
    De flesta aborter utförs vid den tidpunkt då det rör sig om embryon. Och resterande majoritet när det handlar om väldigt unga foster. Bara en liten bråkdel aborter genomförs senare i graviditeten och då beror det oftast på fosterskador eller väldigt starka skäl.

Man kan vända på det och säga att möjligheten till en legal och säker abort minskar risken för att barn och kvinnor far illa.
  • Sven Erik Johansson
    Kofot skrev 2014-10-16 17:16:16 följande:
    De flesta aborter utförs vid den tidpunkt då det rör sig om embryon. Och resterande majoritet när det handlar om väldigt unga foster. Bara en liten bråkdel aborter genomförs senare i graviditeten och då beror det oftast på fosterskador eller väldigt starka skäl.

Man kan vända på det och säga att möjligheten till en legal och säker abort minskar risken för att barn och kvinnor far illa.
    Gränsen går officiellt vid typ 8 veckor.

Har vi diskuterat juridiken? Jag föreslår inte en lagstiftning som innebär ett fullständigt avskaffande av fri abort MEN DÄREMOT anser jag de flesta aborter etiskt fel: Jag är alltså etiskt emot flertalet aborter. Budskapet är bla att inte göra abort även om det är lagligt.
  • Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-16 17:39:57 följande:
    Gränsen går officiellt vid typ 8 veckor.

Har vi diskuterat juridiken? Jag föreslår inte en lagstiftning som innebär ett fullständigt avskaffande av fri abort MEN DÄREMOT anser jag de flesta aborter etiskt fel: Jag är alltså etiskt emot flertalet aborter. Budskapet är bla att inte göra abort även om det är lagligt.
    Jag vet och de flesta aborter sker i vecka 7-8 och resterande fram till vecka 12.
    Förstår hur du resonerar men jag håller inte med dig. För vad är det som säger att du eller jag vet vad som är bäst för varje enskild kvinna?
    För mig är inte abort ett felaktigt val så länge som det är kvinnan själv som väljer det.
  • Sven Erik Johansson
    Kofot skrev 2014-10-16 17:46:34 följande:
    Jag vet och de flesta aborter sker i vecka 7-8 och resterande fram till vecka 12.
    Förstår hur du resonerar men jag håller inte med dig. För vad är det som säger att du eller jag vet vad som är bäst för varje enskild kvinna?
    För mig är inte abort ett felaktigt val så länge som det är kvinnan själv som väljer det.
    bäst och bäst? Jag hatar döden och älskar livet och talar alltid för det. För ett aborterat foster handlar aborten om död. Om abort å andra sidan inte görs överlever i regel kvinnan och i sådana fall där det är en medicinsk akutsituation och liv står mot liv så är jag inte etiskt emot att det görs abort i alla fall och kvinnans liv räddas.

Eftersom jag hatar döden har jag också valt att vara vapenfri på värnpliktens tid i Sverige (upphörde 2010) och jag är motståndare till krig och dödsstraff. Eftersom jag hatar döden har jag engagerat mig i frivilligt insamlingsarbete till hjälp för offer för tex svältkatastrofer. Jag avskyr döden så mycket att jag också är vegetarian.

Jag vill starkt betona att man ABSOLUT KAN vara ateist eller agnostiker och abortkritisk på etiskt grund, och detta kommer starkare i utlandet nu (SECULAR PRO LIFE har blivit ett begrepp och en "rörelse") men själv är jag troende. Jag tror personligen att också Gud hatar döden och därför har bekämpat och besegrat den i evighetsperspektivet  i Jesus Kristus , men den fysiska döden här i vår värld finns ännu kvar, som en fiende till livet.

Jag följer mitt hjärta.

• mmedlem

Jag dödar gärna något som växer i magen som jag inte vill ha, vare sig det är en parasit, foster eller cancer. Så jag är för abort, jättetacksam för den rätten. 

• Sven Erik Johansson
    mmedlem skrev 2014-10-25 14:00:10 följande:

Jag dödar gärna något som växer i magen som jag inte vill ha, vare sig det är en parasit, foster eller cancer. Så jag är för abort, jättetacksam för den rätten. 

Å andra sidan tror jag du ännu hellre undviker att bli gravid än att göra abort.

Dessutom är cancer en sjukdom (eller egentligen 100-tals sjukdomar eftersom det finns så många olika tumörtyper) , men ett foster är ingen sjukdom. Dessutom är cancer, om den inte behandlas, oftast dödlig. De flesta kvinnor överlever graviditet och förlossning och om läkare bedömer att det är ett medicinskt nödfall där liv står mot liv så invänder jag inte etiskt mot en abort.

Dessutom förekommer det också, men jag säger INTE att det är så i just ditt fall, att ett oönskat barn förvandlas till ett önskat om olika omständigheter i livet ändras och vi kan alla hjälpa oss närstående till en bättre livssituation.  Livet och vad som kommer att hända är inte så ödesbestämt som många tycks tro. Vi kan alltid påverka framtiden mer eller mindre både för oss själva och andra.
  • AstridH
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-27 12:10:34 följande:
    Å andra sidan tror jag du ännu hellre undviker att bli gravid än att göra abort.

Dessutom är cancer en sjukdom (eller egentligen 100-tals sjukdomar eftersom det finns så många olika tumörtyper) , men ett foster är ingen sjukdom. Dessutom är cancer, om den inte behandlas, oftast dödlig. De flesta kvinnor överlever graviditet och förlossning och om läkare bedömer att det är ett medicinskt nödfall där liv står mot liv så invänder jag inte etiskt mot en abort.

Dessutom förekommer det också, men jag säger INTE att det är så i just ditt fall, att ett oönskat barn förvandlas till ett önskat om olika omständigheter i livet ändras och vi kan alla hjälpa oss närstående till en bättre livssituation.  Livet och vad som kommer att hända är inte så ödesbestämt som många tycks tro. Vi kan alltid påverka framtiden mer eller mindre både för oss själva och andra.
    Men om somliga människor kan vara av åsikten att liv alltid är heligt, även outvecklat liv, så kan väl andra människor vara av åsikten att ett foster är en sjukdom?
  • Sven Erik Johansson
    AstridH skrev 2014-10-27 12:18:04 följande:
    Men om somliga människor kan vara av åsikten att liv alltid är heligt, även outvecklat liv, så kan väl andra människor vara av åsikten att ett foster är en sjukdom?
    Det är klart att det finns olika uppfattningar. Annars skulle det inte finnas några debatter.
  • mmedlem

Visst, vill inte gärna hamna på sjukan oavsett vad det gäller, så såklart hellre kondom än abort. Men jag gör gärna abort om alternativet är att få ett barn jag inte vill ha, skulle njuta av det t.o.m., mentalt iaf om det gör ont. 
    Ett foster är ungefär lika jobbigt som en sjukdom, värre i vissa fall. 

Ja det är bra att vi kan påverka livet, göra livsval t.ex. abort :). Jag vill välja själv och inte hipp som happ behöva ta emot ett barn. Ett barn gör livet så mycket svårare, varför krångla till det liksom, ta hand om sig själv och sköta relationer med andra etc. räcker, mer livskvalité. 
  • Sven Erik Johansson
    mmedlem skrev 2014-10-28 22:39:58 följande:
    Visst, vill inte gärna hamna på sjukan oavsett vad det gäller, så såklart hellre kondom än abort. Men jag gör gärna abort om alternativet är att få ett barn jag inte vill ha, skulle njuta av det t.o.m., mentalt iaf om det gör ont. 
    Ett foster är ungefär lika jobbigt som en sjukdom, värre i vissa fall. 

Ja det är bra att vi kan påverka livet, göra livsval t.ex. abort :). Jag vill välja själv och inte hipp som happ behöva ta emot ett barn. Ett barn gör livet så mycket svårare, varför krångla till det liksom, ta hand om sig själv och sköta relationer med andra etc. räcker, mer livskvalité. 
    Jag är också posirtiv till kondomer , men sedan är jag positiv till att om graviditet uppstår trots kondom (och inget preventivmedel är ju 100-procentigt mig veterligt) försöka göra det bästa av situationen utan att göra abort, men jag kan givetvis inte tvinga någon till något.  Självfallet är det jobbigt för gravida. Sedan är jag också för att kombinera prevnetivmedel med andra faktorer, tex att kombinera kondom med så kallade "säkra perioder" (även om jag vet att dessa inte är säkra).

Ingen säger väl att du skall ha barn. En mänsklig graviditet är  alltid resultatet av en mans och en kvinnas fria val av hur de ville använda sina kroppar vid ett visst tillfälle , om det inte är frågan om våldtäkt. Livskvalitet är viktigt , men jag vill personligen inte ha den till priset att döda ett redan påbörjat liv och skulel därför inte uppmana min kvinna till abort.
  • Emmel

"För" låter lite konstigt. Det är väl ingen normal människa som tycker att en abort är ett beslut som är lätt att ta.

Trots det så förstår jag inte att man kan vara emot. Självklart ska rätten till abort finnas när man blivit gravid men inte önskar barn. 

• Sven Erik Johansson
    Emmel skrev 2014-10-30 20:44:15 följande:

"För" låter lite konstigt. Det är väl ingen normal människa som tycker att en abort är ett beslut som är lätt att ta.

Trots det så förstår jag inte att man kan vara emot. Självklart ska rätten till abort finnas när man blivit gravid men inte önskar barn. 

Å anda sidan är det ju så att om man "kräver " abort så förväntar man sig att andras arbetstid och ekonomiska/materiella resurser skapade av andra skall användas för att avsluta en graviditet som uppstått genom det egna valet av hur man ville använda sin kropp vid ett visst tillfälle.

Nu kan man ju naturligtvis säga att tex en hjärtinfarkt också är självförvållad och säga "varför skall man vänta sig att samhällets resurser tas i anspråk för behandling?" MEN SKILLNADEN är tex. att hjärtinfarkt är ett sjukdomstillstånd och det är inte graviditet PLUS att vid en behandling av en hjärtinfarkt så dödas inte en tredje part, nämligen fostret. Som skattebetalare bidrar jag gärna till behandling av sjuka och skadade , även om det är självförvållat-som tex när jag bröt armen i skidbacken 2010, men inte till aborter , UNDANTAGET om det är ett medicinskt nödfall då tex liv står mot liv. Då invänder jag inte etiskt mot att välja att rädda kvinnan.

Sedan menar jag att man får skilja på den etiska och den juridiska abortdebatten. Personligen föreslår jag inte en juridisk lagstiftning som helt avskaffar begreppet fri abort MEN DÄREMOT så är jag för att människors (både mäns och kvinnors) HJÄRTAN, prioriterngar och värderingar  förändras så att EFTERFRÅGAN PÅ ABORTER i princip blir NOLL, utom i medicinskanödfall. Strävan är nollvisionen , men främst med ANDRA medel än med lagstiftning, "non restrictive means" som organisationen democrats for Life i USA är för.

Alltså strävan efter noll efterfrågan på aborter även om det rent juridiskt sätt är fri abort ett visst antal veckor (18 som i Sverige eller 10-13 som det är i andra länder med fri abort).

En abort behöver inte verkligen utföras bara för att den rent formellt är laglig.

• AnooYoo

Jag är gravid och symptomen är väldigt lika sjukdom. Jag har aldrig mått så dåligt någonsin. Jag är väldigt glad att jag kan påverka situationen och efter aborten fortsätta med mitt liv och min framtid.
  • Sven Erik Johansson
    AnooYoo skrev 2014-11-12 08:43:48 följande:
    Jag är gravid och symptomen är väldigt lika sjukdom. Jag har aldrig mått så dåligt någonsin. Jag är väldigt glad att jag kan påverka situationen och efter aborten fortsätta med mitt liv och min framtid.
    Ja, det finns likheter. I vissa fall är det medicinska läget så allvarligt, ja livshotande, att en abort är det enda man kan göra för att rädda kvinnans liv.
    Säger inget om det.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?