• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • LiLa81

Här går det bra med det mesta. Sömnen har börjat ordna upp sig, så det är en enorm lättnad. Tjejen kryper omkring och ställer sig överallt. Hon kan stå utan att hålla sig också, tills hon kommer på att hon inte håller I något..

På måndag börjar jag jobba igen och pappan tar över. Vi tänkte söka dagisplats till april när hon är 1,5, men om vi inte får plats där vi vill så kan vi pussla och vänta till augusti när det blir fler platser lediga. Hör i Göteborg kan man inte ställa sig i kö förrän 6 månader innan man behöver platsen.

Har era små också humör? Här blir det storgråt/skrik om man lyfter bort henne från något intressant (typ eluttag). Det är inte en lugn stund när hon äter heller, när hon vill ha något så uttrycker hon det högt och öronbedövande. Synd bara att vi inte alltid förstår.

• Ssajko

Här går det mycket bättre med maten! Hon äter woohoo :) jag ka börja försöka att få henne att somna nu utan bröstet. Jag önskar att hon hade tagit välling.

Jag börjar ledsna på att amma.. Men vill samtidigt att hon ska ha en ganska enkel övergång, att hon ska vara redo också. Men vet inte om det kommer.. :/

Alice har ett förvånansvärt bra humör ändå, men nog blir det en del skrik när man tar saker av henne. Hon vill inte gärna ligga på skötbordet. Att byta blöja är en kamp många gånger!

• karpas

Här är det en gosse som har haft jobbigt med tänderna. Äter just eller ingen vanlig mat. Ammar mer istället. Vill inte göra det till en kamp heller. Snuttar nätterna och tar inte napp. Denna mamma börjar bli lite slutkörd. Har försökt med välling och gröt men det är inget som faller herrn i smaken. Visst har vi haft tjorv med vår tre tjejer, men han tar priset. :) Nåja tar det lungt och tänker att det får ta sin tid. Växer gör han och det är mycket som händer i utvecklingen. Har börjar rump hasa sig fram senaste veckan och idag har han börjat ta tag i saker för att ställa sig upp. Han kommer inte upp än, men snart är det slut på lugnet. ???? önskan finns att han ska sova bättre nätterna, men så länge jag ammar han så lär det ju inte hända.

• MeEmmA

Tanken var först att min lilla skulle börjat på förskola i januari, men eftersom att han blir storebror i januari har jag bestämt att det inte finns något behov av förskoleplats för honom. Vi ska istället vara flitiga besökare av stadens öppna förskolor :)

Här har det hänt så mycket under sommaren, från att ha varit en väldigt lugn och medgörlig bebis så är han helt plötsligt överallt och har fått en stark vilja! Kryper, ställer sig upp och går längs kanter, pillar på allt som inte ska pillas på... Men som tur e är han fortfarande lika go och glad :) tar nästan aldrig välling men på nått sätt började han att äta ordentligt och slutade självmant med amningen i slutet av juni.
    Hela dagarna ska lekas, sitter mycket i sitt hörn med leksaker och leker typ med allt. Säger inte så mycket mer än mamma hela tiden (pappa också lite då och då) men jag ser hur han lyser upp av att förstå vissa saker jag säger!

• mitthemligajag

Här blir de ingen förskola förens augusti nästa år. Ska få lite mer egentid tills syskon kommer i januari och då ska vi mysa tillsammans allihopa tills inskolningen.

Provade sova i eget rum två nätter denna vecka som slutat i 3 vakna timmar mitt i natten så hon vaknat och vägrat somna om trotts att hon fått komma in till oss. Nu sover hon bredvid oss i sin säng igen. Hon är inte redo alls för av sova själv än. Hysteriskt skrik när hon insåg att hon var själv. Våran modiga tjej som aldrig annars blir sådär ledsen.

Här går vi med gåvagn för fulla muggar, har börjat kunna hålla henne i bara en hand så går hon bredvid mig och de känns så stooort! Min lilla skrutta som nyss föddes. Säger mamma, pappa och har massa bus för sig dagarna i ända. Gör allt hon inte får och lär sig massa, sista två saker är att hon numera alltid går ner med rumpan först från trappsteg och soffor, andra är att hon "svarar i telefonen" haha (sätter den mot örat)

Och alltså hur stolt är blir man inte? Stoltheten är enorm och blir bara starkare ju äldre hon blir. Man vill ju bara visa upp sin lilla för hela världen och de är ju så himla kul egentligen, nästan varenda föräldrar upplever dessa små framsteg och nästan varenda människa har gjort dom, ändå är de de finaste man som förälder kan se! Underbart

• mitthemligajag

Hej hörni! Hur är de med er? Vi Håller på att go nutz här hemma med damens sömn. Plötsligt vill hon inte sova alls på dagen och somnar därför runt 19.00. Så vaknar hon på natten och vill vara vaken ngn timme och bara står och skriker och är rastlös i sängen tills hon somnar om och sover till 06.30 ca. Vad tusan gör man? De är omöjligt att få henne att sova mer än 20 min på dagen men denna mamma går snart under av trötthet. Hur mycket sover era?

• karpas
    mitthemligajag skrev 2015-09-01 13:35:55 följande:

Hej hörni! Hur är de med er? Vi Håller på att go nutz här hemma med damens sömn. Plötsligt vill hon inte sova alls på dagen och somnar därför runt 19.00. Så vaknar hon på natten och vill vara vaken ngn timme och bara står och skriker och är rastlös i sängen tills hon somnar om och sover till 06.30 ca. Vad tusan gör man? De är omöjligt att få henne att sova mer än 20 min på dagen men denna mamma går snart under av trötthet. Hur mycket sover era?

Här sover vår gosse 2ggr. Förmiddagen 30min-60min. Em ca 1-2 Tim. Ibland händer det att han tar en extra lur vid 17-18tiden, beror på när han vaknat på morgonen. Somnar då vid 21-22tiden för natten. Alla dagar ser lite olika än. Men försöker få in lite mer rutiner när familjen är tillbaka på jobb och skola efter ett långt sommarlov.
  • LiLa81

Här är det förkylt, men annars är det bra. Den lilla sötnosen har börjat gå. Hon är så söt när hon vinglar fram!

En bra dag (när hon inte är körkyld) sover hon 1-2 timmar efter lunch. För kvällen somnar hon vid 8 och vaknar vid 7. Fast hon är ju vaken ett antal gånger där emellan

När hon fick tänder vid 8 månader så somnade hon bara vid total utmattning och var vaken ett par timmar vid 3 på natten. Det var ingen höjdare!

• MeEmmA

Min kille sover rätt mycket, han är helt genomsvettig och trött efter alla äventyr på dagen :) somnar vid 21.00 på kvällen, vaknar vid 04.00 och kommer över till mig, sover sedan till 6.30. Äter frukost och tar sedan en till tupplur på ca 30minuter, sover lunch ca 1,5h och sen på em ca 30-60min.
    Så sömnen är det inget fel på just nu :) däremot mat kombinerat med hans humör, herregud vilket humör han kan få... Men samtidigt lite gulligt också.
    Han har blivit extremt mammig nu, andra får gärna prata med honom men det är bara jag som får röra honom annars blir han vansinnig!
    Han klättrar på allt och sitter inte still en sekund! Är dörren öppen ska han UT UT UT, blir han hindrad så skriker han... Också lite gulligt.
    Har börjat få fram sina första ord som vovve, lampa, titta, där osv men mest mamma mamma...

Älskar denna tiden, händer så mycket spännande hela tiden! Men trött är jag :)

• LiLa81
    MeEmmA skrev 2015-09-02 13:22:10 följande:

Min kille sover rätt mycket, han är helt genomsvettig och trött efter alla äventyr på dagen :) somnar vid 21.00 på kvällen, vaknar vid 04.00 och kommer över till mig, sover sedan till 6.30. Äter frukost och tar sedan en till tupplur på ca 30minuter, sover lunch ca 1,5h och sen på em ca 30-60min.

Så sömnen är det inget fel på just nu :) däremot mat kombinerat med hans humör, herregud vilket humör han kan få... Men samtidigt lite gulligt också.

Han har blivit extremt mammig nu, andra får gärna prata med honom men det är bara jag som får röra honom annars blir han vansinnig!

Han klättrar på allt och sitter inte still en sekund! Är dörren öppen ska han UT UT UT, blir han hindrad så skriker han... Också lite gulligt.

Har börjat få fram sina första ord som vovve, lampa, titta, där osv men mest mamma mamma...

Älskar denna tiden, händer så mycket spännande hela tiden! Men trött är jag :)

Att inte sitta still en sekund känner jag igen..

Prata alltså, det är ganska tidigt va? Jag har inte ens tänkt tanken på att hon kanske börjar prata snart.
  • MeEmmA

Det är väldigt olika när man börjar prata, en del barn börjar med ord runt ett medan andra är helt tysta till två och sen helt plötsligt bara pratar flytande när de närmar sig tre. Tror att han har fördelen att ha två äldre syskon också som pratar väldigt mycket med honom :) min stora pojk kunde många ord när han fyllde ett och kunde göra sig förstådd, vid 1,5 började han med meningar. Min flicka var senare (kunde bara säga korv, skor och mamma när hon fyllde ett) men däremot förstod hon väldigt mycket.

• Ssajko

Hej hej! Alice går, men hon är lite försiktig så det är inga långa promenader hon tar :) hon pekar mycket och säger där och nej. :)

Sover gör hon oftast med ca 3timmars mellanrum än. Om det är något roligt kan det gå längre. sen på kvällen är hon vaken 3-5 timmar. Somnar oftast runt 20.00 och går för tillfället upp runt 06. Vaknar någon gång och ammar på natten än. Hon har börjat skrika igen (hade en period vid 5 mån). Bra gallskriker när det är sovdags, låter som att man försöker ha ihjäl ungen ????. Har alltid varit lätt att lägga henne så jag väntar it det här sen ska jag sluta nattamma och sen börja avveckla amningen helt. Har fan ammat i snart 11 mån det börjar räcka känner jag.. Jag hade hoppats och trott att jg skulle ha slutat tidigare men hon älskar tutte.

• MeEmmA

Våra bebisar fyller 1år!! Fattar inte hur snabbt tiden har gått och hur den lilla underbara personen jag träffade för snart ett år sen har växt och blivit en alldeles egen liten person :) hur ska ni fira alla ettårsdagar??

• behnizen

Visst är det helt sjukt!!

Våran blir 1 den 31 och då är det både en lördag och alla helgonas så 30 pers är bjudna och jag kommer gå loss på uppdukning och allt annat.

Kan inte fatta att våra små pluttisar blir 1. Tiden går alldeles för fort.

MeEmmA skrev 2015-10-09 13:32:42 följande:

Våra bebisar fyller 1år!! Fattar inte hur snabbt tiden har gått och hur den lilla underbara personen jag träffade för snart ett år sen har växt och blivit en alldeles egen liten person :) hur ska ni fira alla ettårsdagar??

• mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-10-09 13:32:42 följande:

Ja de är helt galet!!! Fattar ingenting, vi ska fira bara med familjen på tisdag ( the big day) och sen blir de lite släkt firande på lördag! Kompisar som vill kika förbi får höra av sig själva hehe. Vi har sååå mkt nära vänner med barn runtomkring oss att jag skulle få baka ihjäl mig om jag skulle bjuda alla på kalas! Så tränar vi för fullt varje frulle och middag på att blåsa ut ljusen så hon kan blåsa ut dom
    På tårtan sen, så Nu är hon redo för 1 års dagen! :D
  • MeEmmA

Oj, vi får sätta igång med att träna på att blåsa imorgon! Har inte haft en tanke på det :) ska också ha ett familjekalas på tisdag med pannkakstårta och bär som han älskar och sen kalas på lördagen. Ska bli så kul att se hur han reagerar på allt min lilla skrutt!

• behnizen

Men shit! Hade ingen tanke på att träna blåsande! Haha!

Imorgon börjar vi träna

• mitthemligajag

Sådär då var ett års dagen över! Har lyckats hålla mig från tårar hela dagen men igår kom de några när pappan rotade fram förlossningsjournalen som vi följde tills hon var född 00.08 20141013

! Haft världens finaste dag idag och är så himla tacksam, jisses vad en liten människa förändrar sina föräldrars liv. Haft de absolut bästa året i hela mitt liv, hoppas ni alla fått känns precis samma sak :)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014