• Anonym (varför vin)

Varför allt detta vin?

Överallt på FL läser man om hur viktigt det är att kunna unna sig ett glas vin ibland, och hur gott det ska bli med lite vin till middagen. Varför pimplar ni detta vin som om det vore vatten? Inser ni inte hur skadligt det kan vara? Jag är själv finländare, men har jobbat i Sverige och träffat många människor. Det verkar vara väldigt vanligt att ni dricker ett glas vin till maten, sedan tar ni glaset och sätter er i vardagsrummet framför TVn. Och så förstås fredagsmyset med lite vin.

När jag jobbade i Sverige hörde jag väldigt mycket om hur mycket finnarna dricker. Men svenskarna är nog inte ett dugg bättre som dricker nästan varje dag. I Finland dricker vi mjölk till maten, inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-01 14:45
    Var någon som sa att jag har en onödig attityd till Sveriges alkoholkonsumtion. Vill tillägga att så inte är fallet. Jag har märkt att Finland och Sveriges alkoholvanor skiljer sig en del åt, det var därför jag tog upp Finland.
    Vi dricker jävligt mycket här också, tyvärr. Bara kanske på ett annat sätt än vad svenskar gör.
  • Svar på tråden Varför allt detta vin?
  • SpanskaFlugan
    DeLo skrev 2015-04-05 23:57:01 följande:

Näpps, allmänt känt att vin renas i fiskars urinblåsa eller gelatin.

Så vitt jag vet används isinglass främst för att göra mörkt brittiskt öl klarare. Inte så vanligt för vin även om jag hört att det används en del vid produktion av koscher viner. "Allmänt känt" är en överdrift.
  • Jennie med ie

Jag har fått lära mig att det rent generellt är så att ju dyrare vin desto större sannolikhet att det använts gelatin eller andra animaliska klarningsmedel från t ex fiskars simblåsa eller fiskrens. Är man inte vegetarian behöver det inte vara nåt som har större betydelse, även om det kan _låta_ äckligt

• Förtryckt
    DeLo skrev 2015-04-05 23:57:01 följande:

Näpps, allmänt känt att vin renas i fiskars urinblåsa eller gelatin.

Fullkomlig lögn!

Isinglass (rudans blåsas ämne som motsvarar kollagen) återfinns i KOSHER VIN dvs vin för troende judar. Absolut inte i franska, italienska osv viner.

Vidare återfinns det som MEST i ÖL. Inte vilken sorts öl som helst, utan i "cask beer" vs öl i tunnor, "kegs" och liknande.
    Jennie med ie skrev 2015-04-06 10:45:50 följande:

Jag har fått lära mig att det rent generellt är så att ju dyrare vin desto större sannolikhet att det använts gelatin eller andra animaliska klarningsmedel från t ex fiskars simblåsa eller fiskrens. Är man inte vegetarian behöver det inte vara nåt som har större betydelse, även om det kan _låta_ äckligt

Du med - sluta fara med osanning.

Fakta:

en.m.wikipedia.org/wiki/Isinglass
    ---
  • SpanskaFlugan
    Förtryckt skrev 2015-04-06 12:19:48 följande:

Fullkomlig lögn!

Isinglass (rudans blåsas ämne som motsvarar kollagen) återfinns i KOSHER VIN dvs vin för troende judar. Absolut inte i franska, italienska osv viner.

Vidare återfinns det som MEST i ÖL. Inte vilken sorts öl som helst, utan i "cask beer" vs öl i tunnor, "kegs" och liknande.Du med - sluta fara med osanning.

Fakta:

Fick du inget påskägg eller? Så jävla trött på din sura mästrande ton i varje inlägg på forumet. Gå ät en pepparkaka eller nåt.
  • Anonym (abs)

Oj här har vi nån som käkat citron till frukost.

• Anonym (nope)
    Förtryckt skrev 2015-04-06 12:19:48 följande:

Fullkomlig lögn!

Vidare återfinns det som MEST i ÖL. Inte vilken sorts öl som helst, utan i "cask beer" vs öl i tunnor, "kegs" och liknande.Du med - sluta fara med osanning.

Fakta:

Du kan inte hänvisa till Wikipedia och kalla det fakta. Du får hitta pålitligare källor och sedan återkomma.
  • Förtryckt
    Jennie med ie skrev 2015-04-06 12:57:05 följande:

Nej för att sluta med det måste jag först börja och det vill jag inte.

Skål!

Fel.

Jag är bara så fruktansvärt trött på det här skitsnacket om vin. Känner folk som arbetar professionellt med vin och de bara skrattar när jag berättar vad jag läst på det ack så upplysta forumet familjeliv.se
    ---
  • Margaux

Haha.. Tror inte Wikipedia är bästa stället för "sanning". Man klarar vin med både det ena och det andra... Äggvita, isinglass, bentonit etc. Man kan generalisera och säga att ju dyrare vin, desto mindre klaring och filtrering. Pga alla processer tar smak ur vinet. Därför är man mer försiktig med dyrare vin och man har även mer tid och behöver inte skynda på så mycket....

Förr i tiden använde man också oxblod för att klara med....

Idag har vi i alla fall ätit middag(4 vuxna) med två flaskor vin. Helt lagom.

• Förtryckt
    Jennie med ie skrev 2015-04-06 15:07:36 följande:

Nej. 

Skål! 

JO för fan! Man använder komponenter av gelatin och ibland äggviteämne istället för att klara viner och det har man gjort LÄNGE ÅRTIONDEN! INTE FISKBLÅSOR,

END OF DISCUSSION!
    ---
  • Jennie med ie

Som sagt, det fanns ingen osanning i mitt inlägg.

Förtryckt skrev 2015-04-07 11:15:19 följande:

JO för fan! Man använder komponenter av gelatin och ibland äggviteämne istället för att klara viner och det har man gjort LÄNGE ÅRTIONDEN! INTE FISKBLÅSOR,

END OF DISCUSSION!

• Ullebullen

Själv så dricker jag gärna öl till mat, vet inte varför men så har det blivit. Oftast så dricker jag Morbergs Öl för den passar till allt. Ett tips! :)

Svar på tråden Varför allt detta vin?