• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar du dialekt?
  • Anonym (J)

    Jåå alla har ju dialekt. Men kan inte vi alla i den här tråden skriva som vi pratar? Jag pratar oftast på samma sätt som det skrivs men med annan dialekt än de från stockholm till exempel.

    Men kan inte vi i den här tråden skriva som vi uttalar orden? Jag har visserligen en tråkig dialekt, men de ifrån överkalix, de har en intressant dialekt för i vissa fall är de helt omöjliga att förstå! Det enda jag kan tänka på som jag säger ovanligt är ju "joo" på en inandning och typ :"sägeru re eå', "menaru re?" Osv.

    HUR PRATAR NI?

    Mvh gällivarebo

  • Anonym (rutan)
    Anonym (Mami) skrev 2015-12-18 13:00:22 följande:

    Jåå, dialekt e mett moodesmåål å ja pratar dialekt me bååne miin å all ja kände. He känns konstit att praat på högsvensk, ja kan liksom int fullt uttryck känslona miin tå. Men ja kan noo snabbt sväng om ti rikti svensk. :)


    Do haare braa to tå, ja klarar jo int ens åv ti praat fint ja...:P he lååter bara fejl, åså tappa ja åolin:P så, ja struntta i e:P
  • cattus

    Kommer från Norrland och bor i Stockholm sedan 13 år, men det hörs nog fortfarande även om jag försöker maskera och prata "rikssvenska". Jag förkortar verb och har massa olika norrländska uttryck bla våra vanliga  he, int, schjoo(eller hur det nu skall stavas), han/hon (inte honom/henne) 

  • Anonym (J)
    cattus skrev 2016-01-10 00:28:43 följande:

    Kommer från Norrland och bor i Stockholm sedan 13 år, men det hörs nog fortfarande även om jag försöker maskera och prata "rikssvenska". Jag förkortar verb och har massa olika norrländska uttryck bla våra vanliga  he, int, schjoo(eller hur det nu skall stavas), han/hon (inte honom/henne) 


    Varifrån norrland? Lappland? Norrland? Där söder om haparanda/kalix?
  • Aniiee
    cattus skrev 2016-01-10 00:28:43 följande:

    Kommer från Norrland och bor i Stockholm sedan 13 år, men det hörs nog fortfarande även om jag försöker maskera och prata "rikssvenska". Jag förkortar verb och har massa olika norrländska uttryck bla våra vanliga  he, int, schjoo(eller hur det nu skall stavas), han/hon (inte honom/henne) 


    Kan trösta, höll jag på att säga, dig med att man hörde på min mormor, efter 50 år i Stockholm, exakt var hon kom ifrån, om man var lite uppmärksam. Så du har några år på dig att slipa =P
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • MEE83
    Det är lustigt sådant där, för jag tänker ju inte på hur jag låter, så det är alltid en ögonöppnare när jag hör mig själv prata på video.
    Jag pratar göteborgska, fast inte av den absolut mest råbarkade sociolekten, men det finns ju inte en människa som inte kan placera mig pga hur jag pratar. I det område där jag växte upp(80-talist), var den klassiska, stereotypiska knegar göteborgskan inte så vanlig, och så är fallet även idag, vi som växte upp där, pratar för det mesta en mjukare typ av dialekt.
    Det finns ju olika lokaldialekter, oftast är detta sociolekter, för i tiden var det vad jag förstått ännu tydligare, då gick det att avgöra vilken stadsdel folk kom från med hjälp av dialekten, då skolornas upptagningsområde påverkade dialekterna. Det är ju viss skillnad på t ex PG Gyllenhammar och Glenn Hysén, eller Jan Eliasson och Glenn Strömberg, eller Håkan Hellström och Carl-Einar Häckner etc etc. Alla har tydliga intoneringar som är göteborgska, men de låter trots detta, väldigt olika. Sedan har ju diverse andra dialekter tillkommit, via t ex inflyttning. 
    Men ja, jag pratar uppenbarligen dialekt, och man vet väl att man pratar göteborgska när telesäljaren 2 sekunder in i samtalet slänger ur sig ett "Göööteborrrg" i någon slags kass imitation, 11-12 år i Stockholm har uppenbarligen inte förändrat ett skit. :)
    Nu för lite "skön" Göteborgska, Roffe Ruff, en av Sveriges bästa hiphop artister och producenter, en fantastisk lyricst och textförfattare, från mitt gamla hood, så här grov göteborgska, pratar jag alltså inte. hehe
    Svensk hiphop har haft ett antal år nu som varit fantastiska. Tyvärr är Roffe nu "pensionerad". 


  • Skorpion76

    Jag har väldigt lätt för att ta efter dialekter, vilket gör att jag otaliga gånger har fått svara på frågan varifrån jag kommer. Jag har kusiner som kommer från Eskilstuna och när jag har träffat dem ptratar jag som dem. I överigt blir jag alldeles knäsvag av dalmål beroende på en viss person!


    Silver Pethead
  • Skorpion76
    Soder 123 skrev 2016-06-29 18:31:45 följande:

    Jag kommer från Ångermanland


    Det ligger ovanför Medelpad, va?
    Silver Pethead
Svar på tråden Pratar du dialekt?